Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko skitsofrenia alkaa näin?

Vierailija
16.12.2022 |

En tiedä mikä minulla on mutta suvussa on paljon skitsofreniaa ja muita psykoosisairauksia.
Saan koko ajan paniikkikohtauksia tai sitten minulla on sama paniikki koko ajan päällä.
Minusta tuntuu että kaikki asiat liittyvät minuun ja tiedostan tämän itsekin.
Ihan kuin koko maailma olisi minua vastaan ja vainoaisi minua.
Syynään todella tarkkaan jokaisen sanan ja äänenpainon, hymiön ja jokaisen välimerkin ja etsin kaikesta piilomerkityksiä ja v*ttuilun merkkejä.
Olen suunnillani pelosta ja huolesta ja viime päivät olen viettänyt kotona pitäen puhelinta kiinni, itkettää ja ahdistaa.
En uskalla avata verhoja enkä oveani koska minua pelottaa että olen saanut vihapostia tai uhkailuja joltakin ja pelkään, että minua etsitään.
Moni ihminen on yrittänyt soittaa useita kertoja ja minua pelottaa enää edes käynnistää puhelinta.
Päivät menee suunnitellessa itse***haa ja epätoivoisen pelon sekaisessa paniikissa.
Koko maailma pyörii ja syke järkyttävän korkealla.
Missään asennossa ei ole hyvä, koko ajan pyörryttää ja olo on lamaantunut.
Haluan vain kuolla.
Ahdistaa tuleva joulukin, ennen se on ollut hirveän tärkeä mutta nyt en halua elää edes siihen asti ja minua pelottaa hirveästi.
Minusta tuntuu että koko maailma tarkkailee ja ahdistelee minua ja yrittää pakottaa minut tekemään itselleni jotain.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan että olisit skitsofreenikko,kuulostaa pikemminkin liian pitkälle edenneeltä masennukselta yhdistettynä ahdistus-ja paniikkihäiriöön.

Nuo kaikki esimerkiksi vainoharhaisuudet liittyvät hyvin vahvasti noihin,kokemusta on.

Mars lääkäriin nyt tai alustavasti sairaanhoitajalle juttelemaan.

Se että sukulaisista puolet on skitsoja ei tarkoita sitä että sinä olet automaattisesti siihen sairastunut.

Vierailija
42/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän olet jo nyt psykoosissa. Ei tuo sinun tilanteeksi juurikaan pahemmaksi voi enää mennä muuta kuin että tappaisit itsesi. Psykoosissa voi myös hetkittäin pohtia omaa tilaansa.

Et sinä nyt voi realistisesti miettiä enää työ- tai opiskelukuvioita. Yritä huolehtia perustarpeistasi vain äläkä turhaan mieti mitään muuta kuin että varmistat että maanantaina todellakin menet lääkäriin.

Paikkasi on psykiatrisella osastolla, jonne uskon että saat lähetteen, päivystykseen siis ja sitä kautta. Siellä aloitetaan lääkitys ja saat levätä.

Olo rupeaa varmasti jossain vaiheessa helpottamaan mutta eihän näissä ole pikavoittoja. Se että olet ennenkin tuntenut näin ja jotenkin selvinnyt, ei tarkoita, ettetkö tarvisi apua.

Sinulla on mahdollisesti paranoidinen skitsofrenia koska psykoottisuutesi on noin kroonista laatua. Se ei tule tai vahvistu sitä hoitamalla.

Uskon että saat lisää elämänlaatua ottamalla viimeisillä voimillasi mielenterveytesi vakavasti. Ymmärrän että se on sinulle ihan järkyttävän suuri askel kohti tuntematonta.

Mikä diagnoosi sinällään ei kuitenkaan estä työntekoa ja tavallista elämää. Sen tekee vaikea oireilu ja täysin hoitamaton tai hoitoresistentti vaikea sairaus.

Voimia kovasti! Koska asia on minulle läheiseni vuoksi hyvin tuttu, sydämestäni toivon sinullekin parempaa jatkoa. Mielen asioissa ihan aina on toivoa.

Älä nyt vain anna vainoharhoillesi periksi ja jätä menemättä lääkäriin. Koita tukea tervettä mieltäsi hyvinvointiasi lisäävin asioin että jaksat taistella. Olet tottunut psykoosiin. Elämästäsi voisi tulla paljon parempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi

Ikäviltä vaikuttavat nuo oireesi.

Tiedän kun aivot käyvät ylikierroksilla ja ajatusmaailma on sekaisin että on vaikea pysyä yhdessä asiassa. Minulla auttaa kun yksinkertaistan asiat ja ajatukset koska jos alkaa ajattelemaan liian montaa asiaa ja liian monimutkaisesti, lisää se stressiä joten yksi asia kerrallaan ja mahdollisimman yksinkertaisesti.

Tiedän skitsofreenikkoja jotka ovat oikeissa töissä ja osa korkeasti koulutettujakin. Tosin työmaalla ja koulussa ei sairauttaan kannata mainostaa että suhtautuvat normaalisti sinuun.

Kaikkea hyvää sinulle ja menestystä elämääsi.

Vierailija
44/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ennemmin paniikkihäiriöltä. Se ja skitsofrenia johtuvat ravintoaineiden puutoksesta. Lue kirja Vapaudu masennuksesta luonnon keinoin. Siinä neuvotaan vitamiinit, jotka auttavat tilaasi. Ala syömään niitä ja helpottaa jo 2 viikossa! Olen itse testannut masennukseen ja ahdistukseen - toimii!

https://www.suomalainen.com/products/vapaudu-masennuksesta-luonnon-kein…

Vierailija
45/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi oikeasti kuolla, minusta tuntuu että muut haluavat ja yrittävät painostaa minua siihen.

Siksi murehdin työllistymistäkin.

Ap

Kuulehan, kaiva nyt se rationaalinen puolesi esiin, monet ovatkin jo antaneet sinulle hyviä neuvoja, joten ota koppi näistä neuvoista ja kerro kaikki sille lääkärille!

Se työllistyminen ei nyt vaan ole se tärkein juttu, vaan sinun terveytesi!

Mikä asia on aiemmin rauhoittanut sinua? Yritä muistella ja keskity ajattelemaan sitä, vaikka vähän väkisinkin!

Vierailija
46/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä päivystykseen noilla oireilla heti ja kerro kaikki tuo mitä olet tänne kirjoittanut. Saat noilla oireilla kyllä päivystyksellistä apua.

Vierailija
47/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos skitsofrenia olisi jo puhjennut, niin tuo kykysi tuottaa selkeää ja ymmärrettävää tekstiä ei oikein viittaa siihen.

Saisitko lähdettyä psyk. päivystykseen? Tai voisiko joku läheinen viedä sinut?

Ihan vaan siksi, että olosi helpottuisi, jos saisit oikean lääkityksen pahimpaan hätään.

Kaikesta huolimatta hyvää joulua sinulle, toivotaan että saat pian apua.

Vierailija
48/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantaina on aika psykiatrian polille.

Päivystykseen en nyt pääse lähtemään.

Ap

Vierailija
49/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vastaava psykoottinen aaltoilu todettiin kaksisuuntaiseksi mielialahäiriöksi. Moni ei edes tiedä, että se on psykoosisairaus. Nyt sairauteni on remissiossa, kiitos niiden kauhistuttavien psykoosilääkkeiden, jotka kuulemma tekevät ihmisestä lihavan ja tyhmän zombien. Olen työelämässä jälleen, melko haastavassakin ammatissa. Neljä vuotta tässä välissä meni.

Lisänä mulla on kyllä nippu muitakin diagnooseja, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, pari persoonallisuushäiriötä ja dissosiaatiohäiriö. Haluaisin vaan sanoa ap:lle, että näidenkin kanssa voi elää hyvää elämää. Lääkitys ja terapia ovat ainakin itselleni olleet ne avainasiat tässä.

Vierailija
50/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika yllättävää, että palstalääkärit täällä ovat diagnosoimassa heti skitsofreniaa. Lääkäriin vaan, vaikka päivystyksen kautta, kyllä ne asiat siitä alkaa selviämään.

Vierailija
51/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistat itse tilasi ja sen, että ajatuksesi ovat epäterveitä. Voi olla vain ahdistuneisuutta ja stressiäkin. Kova ahdistuneisuus saa harhoja päälle. Akuutissa psykoosissa oleva ja skitsofreniaa sairastava ei ymmärrä ajatuksiensa olevan epärealistisia. Saat itsellesi lisää ahdistusta ja pelkoja pelkäämällä, että olet nyt sairastunut skitsofreniaan. Älä jankkaa sitä ajatusta päässäsi, se vain lisää sun kierroksia.

Vierailija
52/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän olet jo nyt psykoosissa. Ei tuo sinun tilanteeksi juurikaan pahemmaksi voi enää mennä muuta kuin että tappaisit itsesi. Psykoosissa voi myös hetkittäin pohtia omaa tilaansa.

Et sinä nyt voi realistisesti miettiä enää työ- tai opiskelukuvioita. Yritä huolehtia perustarpeistasi vain äläkä turhaan mieti mitään muuta kuin että varmistat että maanantaina todellakin menet lääkäriin.

Paikkasi on psykiatrisella osastolla, jonne uskon että saat lähetteen, päivystykseen siis ja sitä kautta. Siellä aloitetaan lääkitys ja saat levätä.

Olo rupeaa varmasti jossain vaiheessa helpottamaan mutta eihän näissä ole pikavoittoja. Se että olet ennenkin tuntenut näin ja jotenkin selvinnyt, ei tarkoita, ettetkö tarvisi apua.

Sinulla on mahdollisesti paranoidinen skitsofrenia koska psykoottisuutesi on noin kroonista laatua. Se ei tule tai vahvistu sitä hoitamalla.

Uskon että saat lisää elämänlaatua ottamalla viimeisillä voimillasi mielenterveytesi vakavasti. Ymmärrän että se on sinulle ihan järkyttävän suuri askel kohti tuntematonta.

Mikä diagnoosi sinällään ei kuitenkaan estä työntekoa ja tavallista elämää. Sen tekee vaikea oireilu ja täysin hoitamaton tai hoitoresistentti vaikea sairaus.

Voimia kovasti! Koska asia on minulle läheiseni vuoksi hyvin tuttu, sydämestäni toivon sinullekin parempaa jatkoa. Mielen asioissa ihan aina on toivoa.

Älä nyt vain anna vainoharhoillesi periksi ja jätä menemättä lääkäriin. Koita tukea tervettä mieltäsi hyvinvointiasi lisäävin asioin että jaksat taistella. Olet tottunut psykoosiin. Elämästäsi voisi tulla paljon parempaa.

Ap ei kuulosta yhtään psykoottiselta vaan ajattelee selkeästi ja tunnistaa itse ajatustensa hulluuden. Ap kertoi kovasta koulustressistä ja ahdistuksesta. Kova ahdistuneisuus aiheuttaa ihan hulluja ajatuksia. Tilannetta ei yhtään paranna se, että joku julistaa hänen olevan psykoosissa ja skitsofreeninen kun hän ei tekstien perusteella siltä vaikuta. Kierrokset pitää saada alas ja ahdistus pois niin ajatukset selkiytyvät.

Vierailija
53/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä en luota keneenkään.

Minua pelottaa ja uskon jokaisen olevan minua vastaan ja pelkään kaikkia.

Lääkäriaika maanantaina.

Osittain tiedän ettei tämä ole totta mutta osittain pelkään liikaa ja ajattelen etten ehkä olekaan väärässä.

Ap

Hyvä että lääkäriaika on varattuna. Nyt yrität siihen asti rentoutua ja ajatella positiivisia asioita. Koska ainakin toistaiseksi ymmärrät, että ajatuksesi ovat vääristyneitä, voit myös yrittää muuttaa niitä. Taistele vastaan, kuten olet tehnytkin. Rauhoittele itseäsi, ei ole oikeasti mitään hätää, ja asiat kyllä selviävät. Huolehdi että varmasti saat nukuttua riittävästi.

Vierailija
54/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatukset ovat vain ajatuksia, nyt niillä ajatuksillasi on vain liian suuri ote sinusta ja ajatuksesi ovat saaneet tunteistasikin otteen ja tuntuu että maailma olisi jotenkin muuttunut. Kannattaa otta nyt vain aikaa itsellesi maanantain lääkäriaikaan saakka ja pyydän että kertoisit rehellisesti vanhemmillesi miten asiat ovat koska varmasti ovat todella huolissaan sinusta. Ei se sinua sen huonommaksi tee kuin ketään muutakaan ja varmasti suhtautuvat asiaasi kuten vanhempien pitääkin eli kaikella rakkaudella.

Vierailija
55/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikkikohtaukset ja ahdistus eivät ole skitsofreniaa.

Ahdistuneisuuteen voi liittyä vainoajatukset ja pelot. 

Hankkiudu lääkäriin puhumaan voinnistasi, missään nettisivuilla on mahdoton mitään diagnooseja antaa.

Täällä liikkuu niin seitsemän sortin asiantuntijaa, joten paras olla kuuntelematta.

Koska en ole asiantuntija minäkään, mitään varmaa en voi sanoa, mutta psykoottiselle et vaikuta.

Vierailija
56/56 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tätä. Pääsikö ap hoitoon?