Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko skitsofrenia alkaa näin?

Vierailija
16.12.2022 |

En tiedä mikä minulla on mutta suvussa on paljon skitsofreniaa ja muita psykoosisairauksia.
Saan koko ajan paniikkikohtauksia tai sitten minulla on sama paniikki koko ajan päällä.
Minusta tuntuu että kaikki asiat liittyvät minuun ja tiedostan tämän itsekin.
Ihan kuin koko maailma olisi minua vastaan ja vainoaisi minua.
Syynään todella tarkkaan jokaisen sanan ja äänenpainon, hymiön ja jokaisen välimerkin ja etsin kaikesta piilomerkityksiä ja v*ttuilun merkkejä.
Olen suunnillani pelosta ja huolesta ja viime päivät olen viettänyt kotona pitäen puhelinta kiinni, itkettää ja ahdistaa.
En uskalla avata verhoja enkä oveani koska minua pelottaa että olen saanut vihapostia tai uhkailuja joltakin ja pelkään, että minua etsitään.
Moni ihminen on yrittänyt soittaa useita kertoja ja minua pelottaa enää edes käynnistää puhelinta.
Päivät menee suunnitellessa itse***haa ja epätoivoisen pelon sekaisessa paniikissa.
Koko maailma pyörii ja syke järkyttävän korkealla.
Missään asennossa ei ole hyvä, koko ajan pyörryttää ja olo on lamaantunut.
Haluan vain kuolla.
Ahdistaa tuleva joulukin, ennen se on ollut hirveän tärkeä mutta nyt en halua elää edes siihen asti ja minua pelottaa hirveästi.
Minusta tuntuu että koko maailma tarkkailee ja ahdistelee minua ja yrittää pakottaa minut tekemään itselleni jotain.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että saan sydänkohtauksen ihan pian.

Haluan kuolla nyt heti.

Ap

Vierailija
2/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä mitään päihteitä ja olen muuten ollut aiemmin ihan perusterve.

Kausittaisia vainoharhoja on toisinaan erityisesti jos joudun olemaan jossain esillä.

Tämän jälkeen alkaa eristäytyminen ja harhat, panikointi ja itsensä satuttaminen.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainoharhainen olet, se on selvä. Sitten kun todellisuudentajusi pettää kunnolla, ts. kun joudut psykoositilaan, niin olet todennäköisyydellä sairastunut paranoidiseen skitsofreniaan, tai vastaavaan. 

Hyvä uutinen on se, että psykoosisairauksista voi parantua. 

Vierailija
4/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt vain soittaisit päivystykseen jotta saat lääkityksen, kerro hoitajalle kaikki nämä tuntemukset avoimesti. 

Vierailija
5/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla joku sukulainen tai ystävä johon luotat?

Vierailija
6/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä en luota keneenkään.

Minua pelottaa ja uskon jokaisen olevan minua vastaan ja pelkään kaikkia.

Lääkäriaika maanantaina.

Osittain tiedän ettei tämä ole totta mutta osittain pelkään liikaa ja ajattelen etten ehkä olekaan väärässä.

Ap

Vierailija
7/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenian kanssa voi elää hyvää elämää, kunhan käy terapiassa ja syö lääkkeet. Nyt voit ihan hyvin mennä lääkäriin, ja kertoa nämä samat asiat mitä olet tänne kirjoittanut. En osaa tietenkään sanoa onko tämä juuri skitsofreniaa, vai onko muita sairauksia jotka voivat oireilla tällä tavalla. Olet kuitenkin itse tiedostanut, että suvussasi olisi tällaista ennenkin ollut.

Eli mene vaan lääkäriin. Se lääkäri ei naura sinulle, hän on siellä auttamassa.

Vierailija
8/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosiin ei ole mittausta eli jos koet olevasi skitsofreenikko, luultavasti saat diagnoosin. Tärkeintä diagnoosissa on subjektiivinen kokemuksesi.

Vierailija
9/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä skitsofreniasta, mutta eihän tuo nyt normaaliltakaan kuulosta. Minun mielestäni sinun kannattaisi hakeutua mahdollisimman nopeasti nyt lääkärin juttusille ja pyytää sieltä lähete alan erikoisosaajalle.

Vierailija
10/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että kaikki puhuvat minusta pahaa ja aina kun kurkistan ikkunan raosta ja näen ihmisiä, uskon että he puhuvat minusta ulkona.

En uskalla avata televisiota koska pelkään että sielläkin puhutaan vain minusta.

Minulla on joitakin epävakaan persoonallisuushäiriön oireita myös ja ehkä jonkin tasoista narsismia.

Uskon ihan aidosti olevani niin mielenkiintoinen ja erityinen että maailma pyörii ympärilläni.

Tätä on todella vaikeaa myöntää ääneen mutta näin anonyymisti uskallan tunnustaa.

En provoile, mieleni on ihan pirstaleina.

Dissosiaatiohäiriö löytyy myös.

Ap

Vierailija
11/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten minua huolettaa tässä se, otetaanko muita vaivojani enää vakavasti ja voinko tehdä enää työtäni tällä diagnoosilla.

Ap

Vierailija
12/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä luoja, mitäs jos lopettaisit sen höpöttelyn ja ottaisit edes jollakin tasolla huomioon nuo sinulle kirjotetut vastaukset? Kuka sulle jaksaa vastata, jos vedät useiden viestien monologia huolimatta näistä kaikista neuvoista ja vastauksista?

Vierailija
13/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minähän sanoin että olen menossa lääkäriin.

Kerroin, että olen huolissani mahdollisesta diagnoosista jos sillä on vaikutusta työllistymiseen.

Ap

Vierailija
14/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minähän sanoin että olen menossa lääkäriin.

Kerroin, että olen huolissani mahdollisesta diagnoosista jos sillä on vaikutusta työllistymiseen.

Ap

Noilla oireilla työllistymisestä stressaamisen pitäisi olla sulle nyt toissijainen asia. Hoidat ensin itsesi kuntoon ja mietit sen jälkeen jatkoja.

Vierailija
15/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen sä ap olet?

Vierailija
16/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi oikeasti kuolla, minusta tuntuu että muut haluavat ja yrittävät painostaa minua siihen.

Siksi murehdin työllistymistäkin.

Ap

Vierailija
17/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi oikeasti kuolla, minusta tuntuu että muut haluavat ja yrittävät painostaa minua siihen.

Siksi murehdin työllistymistäkin.

Ap

Tämä ei ole oikea paikka keskustella noin henkilökohtaisesta asiasta. 

Vierailija
18/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kannattaa tallentaa itsellesi nämä tekstit ja näyttää ne lääkärille, puhelimelta tai printattuna, jotta saat kaiken kerrottua, jos se olisi näin helpompaa ja ettet unohda sanoa jotain.

Vierailija
19/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä luoja, mitäs jos lopettaisit sen höpöttelyn ja ottaisit edes jollakin tasolla huomioon nuo sinulle kirjotetut vastaukset? Kuka sulle jaksaa vastata, jos vedät useiden viestien monologia huolimatta näistä kaikista neuvoista ja vastauksista?

Vierailija
20/56 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

19

Ap