Onko törkeää, jos ei tervehdi tai kiitä kaupan kassoja?
Onko se nyt muka hirveän epäkohteliasta? Kiinnostaako niitä kassoja edes yhtään, että tervehtiikö ja kiittääkö asiakas?
Kommentit (113)
Onhan se vähän tympeää, mutta en itse kiinnitä siihen juuri huomiota. Ajattelen, että ehkä asiakas oli hyvin kiireinen tai on joku huono elämäntilanne, joka on vienyt kaikki mehut. Huutavat ja raivoavat asiakkaat sensijaan haittaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sellasta epäkohteliasta, outoa ehkä hajamielistä tai tahallista. Maailman mittakaavassa pieni juttu eikä hirveästi kerro kuitenkaan henkilöstä. Jos hän on tekemässä psykologista testiä.
Minä teen. Asun Helsingissä. Pääosin asioin itö-Helsingissä. Joskus myös Redissä ja Triplassa. Mulla on sellanen tutkimuskampanja 3kk tosi ilmeetön ja esitän että en "huomaa" moikata taii kiittää. Joskus on kyllä pakko, jos vaikka kassa haluaa kysyä jotain.
Siis ei kai tuollainen kiellettyä ole. Jonkun mielestä ehkä paheksuttavaa mut hei, tuskin mä kaupan kassan päivää pilaan tuolla. Tietenkin voi antaa huonon kuvan, mutta ei kaikki ole niin herkkiä, että miettisi, tai haittaisi minkä kuvan antaa jollekin random kassalle. Tuskin se nyt tapahtumasta laittaa some päivityksen.
Paheksuttavampaa olisi mielestäni, jos esim. joku henkilö pestataan koeostajaksi, ilman että itse on suostunut tuollaiseen, eli käsketään suunnitelmallisesti joidenkin käyttäytymään tietyllä tavalla jollekin asiakkaalle, ja esitetään ihan kun on "luvallista" sovittua toimintaa.
Mulla on siis oikeasti ihan hyvät peruskäytöstavat, mutta projektia varten siis näyttelen. Osaan mielestäni keskinkertsisesti näytellä, mutta aina löytyy paranneltavaa, olla sillei pilkkasen töykeä, olematta turhan töykeä. Muutaman kuukauden tuo projekti kestää. Ei huolen häivää, sillä ne jotka oikeasti mut tuntee nauraisi, jos joku olisi huolissaan tuosta.
Älkää liikaa tehkö analyysejä. Ennen tätä tutkimusprojektia, vaikka oli kuinka "vaikea" elämäntilanne, käyttäydyin kyllä ihan normi huomaavaisesti, tervehdykset ja kiitokset. Tuollaiset on kyllä helppo vetää, vaikka olisi mikä.
Ja miksi olen nyt tuollaisessa projektissa. No siihen on hyvä syy, mutta valitettavasti en jaksa kertoa miksi, eikä oikeastaan kaikkien tarvitse tietää kaikkien projekteista. Mutta mielenkiintoista on ollut.
Eikö ole muuten huvittavaa kun jostain henkilöstä on kerrottu että se on sellainen ja sitten kun joku muu keskustelee henkilön kanssa, saa ihan eri kuvan.....ei tuollaiset kaupassa asioinnit ole kyllä hirveän hyvät välineet jonkun analysointiin.
Olin opiskeluaikana kassatyössä ja minusta oli mukava tervehtiä iloisesti asiakkaita. Harvemmin kukaan murahteli tympeänä takaisin / oli hiljaa, mutta ne harvat töykeät kuittasin mielessäni hymyn takaa "ääliö/sivistymätön" ajatuksella. Pääosin ihmiset hymyili ja moikkaili takaisin, mikä oli kiva 😊
Vähän niinku pieremättä jättäminen ruokapöydässä. Peruskohteliaisuutta. Kaiken lisäksi kassan tervehdys ja kiittäminen tulee automaattisesti kuin turvavöiden laitto, ihmetyttää kyllä jos joku nämä asiat jättää tekemättä.
Tervehdin ja kiitän aina. T. Sosiaaliaesti kömpelö N37
Kuuluu ihan peruskäytöstapoihin tervehtiä ihmistä, jonka kanssa on tekemisissä/kohtaamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo lapsukaisena, 1950 luvulla, minua opetettiin tervehtimään kaupan väkeä ja kaikkia tuttuja. Elimme silloin maalla pienissä kyläyhteisöissä, joissa kaikki tunsivat toisensa. Silloin oppimani hyvät tavat ovat seuranneet mukanani myös kaupunkiolosuhteissa. En ole havainnut niistä ainakaan haittaa olevan.
Mun isovanhemmat ja iäkäs työnantajani ovat kertoneet, että kaupassa asioidessaan he ovat kuin vanhoja tuttuja kaupanhenkilökunnalle.
Vaihtavat kuulumisia ja ovat tosi hyvää pataa.Itse oon nuori aikuinen ja itse tunnen että kukaan ei halua kanssani olla hyvää pataa edes hetken vertaa missään.
En varmasti ole ainut, joten luulen tämän mukavuuden koskevan itseäni vanhempia sukupolvia.Mä olen keski-ikäinen puhelinaspatäti, ja tekemisissä kaikenikäisten asiakkaiden kanssa ympäri Suomea. Mun työssäni te erotutte ikäluokan mittakaavassa ehdottoman positiivisesti selkeäsanaisena ja kohteliaana asiakasryhmänä, mistä iso kiitos. Ei nuoriso ole pilalla, ihan muut ovat. :)
Olen samaa mieltä, en ole itse aspassa mutta lähes poikkeuksetta saan erinomaista palvelua nimenomaan nuorilta.
Tervehtiminen kuuluu normaaleihin
käytöstapoihin. Näkisin, että henkilöllä
on jotain ongelmia, jos ei kykene normaaliin
kanssakäymiseen.
Aiemmin sanoin kiitos hei, nykyään en sano mitään. MInua oksettaa millaisia ahneita paskoja nämä kaupat ovat. Ei ole mitään kiitettävää siitä, että saa ostaa ylikallista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin sanoin kiitos hei, nykyään en sano mitään. MInua oksettaa millaisia ahneita paskoja nämä kaupat ovat. Ei ole mitään kiitettävää siitä, että saa ostaa ylikallista ruokaa.
Ei kaupantyöntekijöiden vika ole kaupan hinnat.
Kommenttisi perusteella vaikutat sokeasti ajattelevan asioita.
Seurasin ihan huvikseni kun nuori poika kassalla sanoi 'kiitos ja hyvää illanjatkoa!' Niin kaksi vanhempaa miestä (arviolta 60-70-vuotiaat) eivät edes tervehtineet ja kiittäneet... Ihan kuin kassa olisi ilmaa. Ja sitten valitetaan ettei nuorilla ole käytöstapoja!
Minä teen. Asun Helsingissä. Pääosin asioin itö-Helsingissä. Joskus myös Redissä ja Triplassa. Mulla on sellanen tutkimuskampanja 3kk tosi ilmeetön ja esitän että en "huomaa" moikata taii kiittää. Joskus on kyllä pakko, jos vaikka kassa haluaa kysyä jotain.
Siis ei kai tuollainen kiellettyä ole. Jonkun mielestä ehkä paheksuttavaa mut hei, tuskin mä kaupan kassan päivää pilaan tuolla. Tietenkin voi antaa huonon kuvan, mutta ei kaikki ole niin herkkiä, että miettisi, tai haittaisi minkä kuvan antaa jollekin random kassalle. Tuskin se nyt tapahtumasta laittaa some päivityksen.
Paheksuttavampaa olisi mielestäni jos esim. joku henkilö pestataan koeostajaksi, ilman että itse on suostunut tuollaiseen, eli käsketään suunnitelmallisesti joidenkin käyttäytymään tietyllä tavalla jollekin asiakkaalle, ja esitetään ihan kun on "luvallista" sovittua toimintaa.