Onko vaatekokoa 36 käyttävä mielestäsi erityisen pieni?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu pituudesta. Pitkä 36-kokoinen on hoikka, lyhyt välttämättä ei.
Ei kukaan pitkä voi käyttää kokoa 36, vaikka olisi kuinka hoikka. Ne paidat olisi hänelle ihan napapaitoja ja yleensä rakenteelliset suhteet pysyy samana, mikä tarkoittaa, että pitkällä on myös leveämmät hartiat, pidemmät kädet jne.
Eihän kaikilla samanpituisilla ola saman pituiset raajat; on pitkäselkäisiä ja lyhytselkäisiä jne.
Vierailija kirjoitti:
On erityisen pieni jos vertaa ihmisten tyypilliseen kokoon nykyään, mutta vain koska ylipaino on yleistynyt niin paljon. Itsekin olen mitoiltani tasan kokoa 40 ja ylipainoinen (68 kg/165 cm). 10 vuotta sitten olin kokoa S ja sain aina kivoja halpoja vaatteita kirppiksiltä kun niille oli silloinkin niin vähän ostajia.
S-M-kokoinen nainen on mielestäni yleisimmin se hoikan ja terveen näköinen.
Taas se riippuu siitä, missä se paino on. Jos on tulevat jalat niin ylipainoisenkain voi käyttää helposti kokoa S tai 36 paitoja
Olin ennen kokoa 36 ja pituutta minulla on 180cm. Olin tosi pieni ja sain kuulla ihmettelyjä siitä, että miten noin pitkä ihminen on niin kapea ja pieni. No syömishäiriöhän se... Olen ollut kokoa 34 myös. Nykyään olen kokoa 42 ja näytän terveeltä ja normaalilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu pituudesta. Pitkä 36-kokoinen on hoikka, lyhyt välttämättä ei.
Ei kukaan pitkä voi käyttää kokoa 36, vaikka olisi kuinka hoikka. Ne paidat olisi hänelle ihan napapaitoja ja yleensä rakenteelliset suhteet pysyy samana, mikä tarkoittaa, että pitkällä on myös leveämmät hartiat, pidemmät kädet jne.
Olen 175 cm..
Ap
Vierailija kirjoitti:
On se pieni. 38 on ikuisia aikoja ollut normaali koko.
Nykyisin yleisin koko on 40.
Ja ihmiset kasvavat kokonaisuudessaan isommiksi, koska saavat runsaasti ja monipuolista ravintoa kasvukautenaan. Onko se hyvä vai huono? Se ei koske pelkästään suomalaisia vaan esim japanilaisia , kiinalaisia , thaimaalaisia yms kaikissa nuorten koko on entistä sukupolvea isompi.
Koko 38 on muuten joskus 1960-luvulla ollut ihan eri kokoinen kuin nykyään! Sovittelin äitini vaatteita joissa on kokomerkintä 38 ja tosi paljon pienempiä kuin nykyinen 38.
Olen s/36 enkä koe olevani pieni. Olen keskipituinen ja alipainon rajoilla, mutta en erityisen siro. Kasvonikin ovat jotenkin turvonneet, joten en näytä naamastakaan sirolta.
Kokoa 32 kirjoitti:
Riippuu ihmisen pituudesta. Itse olen 158cm, ja koossa 36 näyttäisin jo aika isolta. Nyt olen kokoa 32 ja sopiva.
Olen samanpituinen, enkä nuorena laihana 46-kiloisenakaan käyttänyt 32 koon vaatteita, vaikka miehelläni ylti sormet lähes vyötörön ympäri ja kylkiluut kuulsi. Toki koot on isontuneet mutta silti.
Nyt 60-kiloisena koko juuri tuo 36. Nirmaalipainoinen rakenne on, ei erityisen hoikka eikä yhtään myöskään iso.
Pitääkö tähänkin saada nyt joku kyllä/ei-vastaus? Tällaiset aloitukset ovat aina jonkun itsetunnon pönkitystä. Mulla vaihtelee koko sen mukaan mistä vaatekappaleesta on kyse. Olen hoikka, vyötärö ja raajat ovat kapeita, mutta esim. hartiat suhteessa leveämmät. Myös lantio on vähän leveä. Joissain vaatteissa menee 36, joissain se on liian pieni. Kaveri joka on samanpituinen ja -painoinen, on sen sijaan kapeaharteinen, mutta jalat ovat lihaksikkaat ja vyötärö tasainen. Hänelle menee täysin päinvastaiset vaatteet koossa 36.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tähänkin saada nyt joku kyllä/ei-vastaus? Tällaiset aloitukset ovat aina jonkun itsetunnon pönkitystä. Mulla vaihtelee koko sen mukaan mistä vaatekappaleesta on kyse. Olen hoikka, vyötärö ja raajat ovat kapeita, mutta esim. hartiat suhteessa leveämmät. Myös lantio on vähän leveä. Joissain vaatteissa menee 36, joissain se on liian pieni. Kaveri joka on samanpituinen ja -painoinen, on sen sijaan kapeaharteinen, mutta jalat ovat lihaksikkaat ja vyötärö tasainen. Hänelle menee täysin päinvastaiset vaatteet koossa 36.
Pitää. Mulla on kuulemma kehonkuvan häiriö, kun pidän itseäni ihan normaalikokoisena enkä kovin laihana.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kokoa 32 kirjoitti:
Riippuu ihmisen pituudesta. Itse olen 158cm, ja koossa 36 näyttäisin jo aika isolta. Nyt olen kokoa 32 ja sopiva.
Olen samanpituinen, enkä nuorena laihana 46-kiloisenakaan käyttänyt 32 koon vaatteita, vaikka miehelläni ylti sormet lähes vyötörön ympäri ja kylkiluut kuulsi. Toki koot on isontuneet mutta silti.
Nyt 60-kiloisena koko juuri tuo 36. Nirmaalipainoinen rakenne on, ei erityisen hoikka eikä yhtään myöskään iso.
Miten voi olla mahdollista, että 60 kiloa painavat 158 cm pitkä ja 175 cm pitkä molemmat käyttävät kokoa 36?
Tätä se kehopositiivisuus teettää.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokoa 36 enkä mielestäni mitenkään erityisen pieni. Hoikka ja lyhyehkö toki, mutta en mitenkään silmiinpistävästi. Nykyään toki ihmiset on pidempiä ja etenkin lihavampia, mutta koko 36 on kyllä edelleen ihan normaali eikä mikään erityispienten koko.
Niin.
34 on XS eli "erityisen pieni"
ja 36 S eli pieni
38 M medium eli keskikoko
Vierailija kirjoitti:
USA:ssa koko 0 on EU:ssa koko 36. Eli mielestäni on kylläkin todella pienen ihmisen koko.
Jos sulla on yhtään lantiota tai peppua, niin ei sulle mitkään 36 housut mahdu päälle. Tai jos on yhtään rintaa, niin ei mahdu kyllä 36 paidatkaan.
Jollekkin laihalle teinille mahtuu koko 36, mutta ei todellakaan yli 25v naiselle, paitsi jos on tosi hento ja pieni
Höpöhöpö. Minä olen täysin normaalipainoinen 39v nainen joka synnytän tulevassa tammikuussa toisen lapseni ja 36 on ollut nuoresta lähtien oma vakiokokoni. Raskausaikana käytän kokoa 38.
162cm ja painoa sen 60kg, aina käyttänyt kokoa 36. Mulla jopa vähän ylimääräistä.
Onhan se kai nyt keskiarvoa pienempi. Jos tässä jotain keskustelua normaalipainosta käydään, niin olin ihan normaalipainoinen, kun käytin kokoa 42. Olen rakenteeltani pitkä ja harteikas. Jotain kokoa 36 olisin voinut käyttää lapsena. (Nykyisin käytän kokoa 46, mutta olen lievästi ylipainoinen.)
Olen vartalonmalliltani kapea 175 cm ja käytän vaatekokoa 34 tai 36. Olen hoikka joo, mutta en mitenkään luokattoman laiha, vartalonmalli on vaan kaikilla vähän erilainen.
Omasta näkökulmastani koot 36-40 on peruskokoja, 36 lyhyemmillä ja kun pituutta tulee lisää, niin sitten 38 tai 40 on varmaan se "standardi". Jos on leveät hartiat tai isot rinnat, niin helposti tarvitsee koon 42 yläosissa. Näissä vaikuttaa vaatteiden leikkaukset ja mallit aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sulla ei ole muotoja, jos 36 koko sopii. Itselläni on koko 42, joka on yleisin koko S-ryhmän mukaan.
Muodot ei tarkoita läskiä. Vyötärön ja lantion erotus on mulla melkein 30 cm ja rinnat c/d-kuppia, mielestäni ne on muotoja.
Ap
Sama täällä. Mielestäni kokoja on myös kasvatettu viime vuosina, joten S-koko eli koko 36 on nykyään isompi kuin ennen. Luinkin jostain, että vaatevalmistajat ovat näin tehneet.
En ole erityisen pienikokoinen, vaan painan vähän yli 60 kg. Minulla on todellakin muotoja: isohkot rinnat ja pyöreä peppu, ja kapea vyötärö. Käytän useimmista vaatteista kokoa S. Nykyään voin välillä ostaa jopa XS- kokoisia vaatteita, jos malli vain on oikea eli ei ole liian tiukka lantiosta tai rintakehästä.
Joo. Ihmiset lihoo, mutta haluavat mahtua samankokoisiin vaatteisiin kun aiemminkin.
Kuuntelin joku päivä kun kaksi ylipainoisia työkaveria ihmetteli,kun hooämmän koko 42 ei enää mahdu päälle, ne on varmasti pienentäneet kokoja.
Mä käytin teininä kokoa M. Nykyään XS/S tai jopa xxs. Mulla on h&m vaatteita joissa lukee 12-14v. Joskus käytin exän 4-vuotiaan tytön paitaa (toki nuoli muotoja, mutta ei tehnyt tiukkaa).
En oikein usko että olisin itse mitenkään maagisesti kutistunut tässä 20 vuodessa kun kuitenkin on kasvanut tissit, persettä, reittiä ja lihaksia.
Olen täysin normaalipainoinen ja kokoinen, mutta silti saan kuulla "laihuudesta" nimenomaan ylipainoisilla. En mäkään ketään kauhistele, ole mitä olet.
Miksi näitä kokoasioita pitää jatkuvasti pohtia ja arvostella muita?
Vierailija kirjoitti:
Ap sulla ei ole muotoja, jos 36 koko sopii. Itselläni on koko 42, joka on yleisin koko S-ryhmän mukaan.
Jaahas.
Niin, onhan se pallokin muoto tietenkin.
On erityisen pieni jos vertaa ihmisten tyypilliseen kokoon nykyään, mutta vain koska ylipaino on yleistynyt niin paljon. Itsekin olen mitoiltani tasan kokoa 40 ja ylipainoinen (68 kg/165 cm). 10 vuotta sitten olin kokoa S ja sain aina kivoja halpoja vaatteita kirppiksiltä kun niille oli silloinkin niin vähän ostajia.
S-M-kokoinen nainen on mielestäni yleisimmin se hoikan ja terveen näköinen.