Päivystykset täynnä terveitä potilaita
Kommentit (266)
En ymmärrä miten kenenkään mielestä on ok, että juttuseuraa vailla olevat ihmiset valtaa päivystyksen. Tai päihdeongelmaiset humalansa takia. Päivystys on akuutteja tapaturmia ja sairautta varten.
Jos vanhuksille olisi enemmän henkilökohtaisia avustajia ja vanhusneuvoloita, tämä ehkä auttaisi. Samoin päihdepolit pitäisi olla erikseen.
Läheinen on vaikeasti sairas ja tarvitsee ajoittain päivystystä, jossa päivystää tietyt samat asiakkaat myös. Tämä on tietysti raha ja resurssi kysymys. Mutta jos sitä riittää, Kereikkaan, Italiaan ja Ukrainaan, miksi ei tähän?
Japanissa homma on hoidettu niin että kaikki menee ensin klinikalle, joissa hoitaja voi antaa pillereitä kaikille vanhuksille joilla vähän varvasta särkee tai ovat muuten vain yksinäisiä, ja oikeat potilaat ohjataan oikeaan sairaalaan oireiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Läheinen on vaikeasti sairas ja tarvitsee ajoittain päivystystä, jossa päivystää tietyt samat asiakkaat myös. Tämä on tietysti raha ja resurssi kysymys. Mutta jos sitä riittää, Kereikkaan, Italiaan ja Ukrainaan, miksi ei tähän?
Kuvitteletko, ettei tähän pistetä rahaa? Kyllä pistetään, ja paljon!
Kuinka paljon enemmän veroja olet valmis maksamaan? Hommaa ei millään Kreikan ja Italian rahoilla korjata mieleiseesi kuntoon. Tai onko ihan sama, pääseekö Venäjä etenemään kohti entisen suurvallan rajojaan? Siinä voisi kohta meilläkin olla hoito sikäläisellä mallilla. Onko sinustakin tärkeää, ettei enää oteta lisää velkaa, ja että jukista sektoria pitäisi supistaa?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni työnantajille pitäisi määrätä lisämaksu joka kerta, kun työntekijän pitää hakea sairauslomatodistus flunssaan, ripuliin, päänsärkyyn tai muuhun vastaavaan vaivaan, joissa fiksuissa työpaikoissa riittää omailmoitus. Tuokin kuormittaa terveydenhoitoa valtavasti. Mikään ei ole yhtä tyhmää kuin istuttaa ihmistä tunteja päivystyksessä tai terveyskeskuksessa yhden lapun takia.
Kyllä lisääntyisivät perjantain ja maanantin "sairaus"päivät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko tämä nyt jollekin yllätyksenä, että näin tulee käymään, eikä se ole hoitajien vika, kun ei ole riittävästi osastopaikkoja? Tai, että ihmiset eivät pääse lääkäriin vaivojensa kanssa, vaan joutuvat menemään päivystyksern.
Hoitajapulaa pahentaa vielä ikärakenne, kun suuret ikäluokat ja 50-luvulla syntyneet siirtyivät eläkkeelle, eikä enää ole työkykyisiä ja hoitoalelle jäivät pienet ikäluokat. Ja tilanne tulee vielä tästä pahenemaan.
Edellisen hallituksen aikana (Kokoomus-Persut-Keskusta) viisaudessaan lakkauttivat säästösyihin vedoten terveyskeskuksien vuodeosastot ja pienet sairaalat ja sairaalaosastot ja tehtiin yksi suuri yksikkö maakuntien sairaaloiden yhteyteen ja potilaille välimatkat jopa satoja kilometrejä.
Ennen päivystyksiä oli jokaisessa kunnissa ja kaupungin kaupunginosissa, nyt sen korvaa yksi iso yksikkö. Maakunta himmeli.Viimeisen 10v terveyskeskuksia ja vuodeosastoja moninkertaisesti lakkautettu ja purettu, kuin olisi uusia rakennettu. Terv.keskukset ja sairaalat ovat vanhaa rakennuskantaa.
No, minun kaupungissani (58000 asukasta) terkkarin vuodeosastoa ei ole lopetettu. Johtuukohan siitä, että terveyskeskus on täällä kunnan eikä edellisen hallituksen vallassa, jännää että se edellinen paha hallitus on muualla päässyt kuntien asioita päsmäröimään? Vai olisiko niin, että puhut pas kaa?
Jep. Kunnan ja valtion vastuut menevät monella sekaisin.
Tuntuu käsittämättömältä että nuo juttuseuraa vailla olevat vanhukset edes pääsee päivystykseen. Itellä on ainakin sellainen kokemus Oulusta, että siellä on heti ovella sellainen tyranni hoitaja käännyttämässä sairaatkin kotiin. Varmaan pääsee sisälle vain jos on siinä kunnossa että näyttää jo zombielta. Eikö Tampereella ei sitten ole?
Vanhuksista sanoisin vielä, että yksinäisyys ja erilaiset pelot vahvistavat sairauden tunnetta. Jos yksin asuva vanhus kokee olonsa turvattomaksi, jo pienikin asia voi aiheuttaa niin verenpaineen nousua kuin ihan harmittomia rytmihäiriöitäkin. Ja jos ei ole ketään, joka olisi seurana ja rauhoittelisi, pelko jonkin olevan pahasti vialla vain kasvaa. Viimeiset pian kolme vuotta vanhuksia onkin vielä erikseen peloteltu koronalla. Minkä verran tämä on lisännyt vanhusten tarvetta hakeutua päivystyksiin....en tiedä.
Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus ja sen vuoksi fyysiset oireet tuntuvat erilaisilta sen mukaan, millainen psyykkinen tila sillä hetkellä on. Olen itse kipukroonikko ja jos mulla on ankea päivä tai jotain huolia, reagoin kipuihini paljon voimakkaammin kuin jos mulla on hauskaa seuraa, jonka kanssa nauraa yhdessä. Kipu on molemmissa tapauksissa aivan yhtä kova, mutta kipuun reagoimiseni on erilainen. Jopa verenpaineeni - joka nousee yleensä kovissa kivuissa - ei nouse läheskään niin paljon, jos mulla on hyvä fiilis ja hauskaa seuraa.
Mulla asuu 95- ja 93-vuotiaat vanhempani naapurissa. Jos tulee jokin hätä, he soittavat aina ensin mulle. Olipa yö tai päivä. Vain yhden kerran olen puhelinkeskustelun perusteella kehottanut isääni soittamaan heti HUS:in päivystysapuun, koska mulla kesti kuitenkin pari minuuttia nousta sängystä, pukea talvivaatteet päälle ja liukastella jäisen pihan poikki vanhempieni luokse. Ehdin sinne kuitenkin paljon aikaisemmin kuin mitä päivystysavun lähettämä ambulanssi. Kaikki muut kerrat mä olen mennyt ensin paikalle ja arvioinut tilanteen. Ja mä olen sitten soittanut ambulanssin, jos on tarvinnut. Vain kaksi kertaa on tarvinnut. Äitini korkeat verenpaineet ja "sydämen tykytykset" ovat monesti alkaneet laskea välittömästi, kun mä olen saanut siellä kengät pois jalasta ja mennyt mittaamaan äidiltä verenpainetta. Monesti vaiva on ollut sellainen, että lääkärissä käynti on ollut tarpeen, mutta ei ole tarvinnut lähteä heti eikä vielä viikon parinkaan sisällä. Entisenäkin sairaanhoitajana olen oikein hyvin perillä vanhempieni lääkityksistä ja aikoinaan halusinkin heidän käyvän yleislääkärillä ihan siksi, että heillä ei olisi päällekkäisiä lääkityksiä eikä myöskään lääkkeitä, jotka oli määrätty jonkun toisen lääkkeen sivuvaikutuksen vuoksi. Aiemmin vanhempani kävivät joka vaivasta eri yksityislääkärillä ja sen vuoksi lääkkeitäkin oli määrätty ihan liikaa. Nyt lääkkeitä on vähemmän ja tiedän, mitä tarvittaessa otettavia lääkkeitä vanhemmillani on.
Mun vanhempani varmaan soittelisivat päivystysapuun tai Häkeen paljon useammin kuin mitä soittavat mulle, jos heillä ei olisi mua tässä naapurissa. Ja kävisivät turhaan päivystyksessä. Ihan vain oman pelkonsa ja turvattomuutensa vuoksi. On kuitenkin erittäin poikkeuksellista, että suomalaisilla vanhuksilla olisi yhtä hyvä tilanne kuin mun vanhemmillani. Eli etätöitä tekevä sairaanhoitajakoulutuksen saanut aikuinen lapsi asuisi naapurissa. Jos vanhuksella ei ole muuta turvaa kuin päivystysapu tai Häke, niin tietenkin vanhus ottaa yhteyttä niihin. Ja sieltä sitten lähetetään ambulanssi tai kehotetaan lähtemään taksilla päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni työnantajille pitäisi määrätä lisämaksu joka kerta, kun työntekijän pitää hakea sairauslomatodistus flunssaan, ripuliin, päänsärkyyn tai muuhun vastaavaan vaivaan, joissa fiksuissa työpaikoissa riittää omailmoitus. Tuokin kuormittaa terveydenhoitoa valtavasti. Mikään ei ole yhtä tyhmää kuin istuttaa ihmistä tunteja päivystyksessä tai terveyskeskuksessa yhden lapun takia.
Ei niitä niin paljon tulisi. Tai voi olla alakohtaista. Veikkaan, että lisääntyisivät aloilla, joilla työehdot eivät ole kunnossa, ja ehkä ns. duunarialoilla enemmän.
Itse olen tehnyt siistiä sisätyötä toimistossa, jossa sai olla omalla ilmoituksella saikulla sen kolme päivää. Ei siellä mitenkään erityisen paljon sairastettu. Ja oli myös ne, jotka tulevat töihin vaikka pää kainalossa, kun ovat niin korvaamattomia. Joskus olin itsekin (kuumeetta) räkätautisena töissä kun tunsin siihen kykeneväni, mutta samassa huoneessa istuva duunikaveri pyysi, että lähtisin kotiin potemaan.
Koko yhteiskunnan kannalta uudistus olisi kannatettava, vaikka poissaolot jossain lisääntyisivätkin. Älytöntä, että tarvitaan korkeasti koulutettu lääkäri kirjoittamaan saikkulappu taudista, jonka kuka tahansa näkee yhtä hyvin (tai huonosti), ja jota ei pysty parantamaan. Maksakoot työnantajat itse moisen pelleilyn, jos sitä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ef54ab7a-001f-4ac0-b220-5b708c28670b
Terveysasemien tulisi ottaa tästä tilanteesta niin sanotusti koppi. Nuo kaikki jutun tapaukset olivat sellaisia että ne voidaan hoitaa terveysasemalla, mutta niiden pitää palvella heti ja nyt. Ei niin että sinne pääsee ainoastaan viikon kuluttua tulevan takaisinsoiton ajanvarauksella, vaan aukioloaikoja laajennetaan iltaan ja sinne otetaan potilaat suoraan sisään ja hoidetaan.
Hyvä ajatus, mutta mistä sinne saadaan hoitajat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko tämä nyt jollekin yllätyksenä, että näin tulee käymään, eikä se ole hoitajien vika, kun ei ole riittävästi osastopaikkoja? Tai, että ihmiset eivät pääse lääkäriin vaivojensa kanssa, vaan joutuvat menemään päivystyksern.
Hoitajapulaa pahentaa vielä ikärakenne, kun suuret ikäluokat ja 50-luvulla syntyneet siirtyivät eläkkeelle, eikä enää ole työkykyisiä ja hoitoalelle jäivät pienet ikäluokat. Ja tilanne tulee vielä tästä pahenemaan.
Edellisen hallituksen aikana (Kokoomus-Persut-Keskusta) viisaudessaan lakkauttivat säästösyihin vedoten terveyskeskuksien vuodeosastot ja pienet sairaalat ja sairaalaosastot ja tehtiin yksi suuri yksikkö maakuntien sairaaloiden yhteyteen ja potilaille välimatkat jopa satoja kilometrejä.
Ennen päivystyksiä oli jokaisessa kunnissa ja kaupungin kaupunginosissa, nyt sen korvaa yksi iso yksikkö. Maakunta himmeli.Viimeisen 10v terveyskeskuksia ja vuodeosastoja moninkertaisesti lakkautettu ja purettu, kuin olisi uusia rakennettu. Terv.keskukset ja sairaalat ovat vanhaa rakennuskantaa.
No, minun kaupungissani (58000 asukasta) terkkarin vuodeosastoa ei ole lopetettu. Johtuukohan siitä, että terveyskeskus on täällä kunnan eikä edellisen hallituksen vallassa, jännää että se edellinen paha hallitus on muualla päässyt kuntien asioita päsmäröimään? Vai olisiko niin, että puhut pas kaa?
Teknisesti totta kai kunta päättää, mutta käytännössä kunta elää valtionavuista. Kunnallisveroilla ei saada koko terveydenhoitoa kustannettua. Jos valtionapua leikataan, kuten edellinen hallitus teki, kunnan on päätettävä, mitä se lopettaa. (En ole tuo jolle vastasit.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä niin paljon tulisi. Tai voi olla alakohtaista. Veikkaan, että lisääntyisivät aloilla, joilla työehdot eivät ole kunnossa, ja ehkä ns. duunarialoilla enemmän.
Itse olen tehnyt siistiä sisätyötä toimistossa, jossa sai olla omalla ilmoituksella saikulla sen kolme päivää. Ei siellä mitenkään erityisen paljon sairastettu. Ja oli myös ne, jotka tulevat töihin vaikka pää kainalossa, kun ovat niin korvaamattomia. Joskus olin itsekin (kuumeetta) räkätautisena töissä kun tunsin siihen kykeneväni, mutta samassa huoneessa istuva duunikaveri pyysi, että lähtisin kotiin potemaan.
Koko yhteiskunnan kannalta uudistus olisi kannatettava, vaikka poissaolot jossain lisääntyisivätkin. Älytöntä, että tarvitaan korkeasti koulutettu lääkäri kirjoittamaan saikkulappu taudista, jonka kuka tahansa näkee yhtä hyvin (tai huonosti), ja jota ei pysty parantamaan. Maksakoot työnantajat itse moisen pelleilyn, jos sitä haluavat.
Oon kans aina ihmetellyt tätä saikkulappujen hakemista päivystyksestä, kun kuka tahansa taviskin vois sanoa että onko ihmisellä flunssa tai mahatauti ja jos joku veikkaa jotain selkäkipua niin yhtä hyvin se osaa feikata sitä sille lääkärillekin. Kuka tahansa vois siis kirjoittaa töihin sen lapun. Vaikka satunnainen työkaveri voi ottaa nykyään videoyhteyden ja tsekata että onko se Pertti nyt siellä oikeasti kipeänä vai feikkaako.
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu , että terveysasemalla suurin osa lääkäreistä puhuvat huonoa suomea ? Tuossa kävin juuri lukemassa tietoni. Lääkärin tekstistä ei oikein saanut selvää. Omalta terveysasemalta ovat hyvät lääkärit lähteneet pois.
Kunnolla suomea osaavat menevät yksityiselle töihin. Työterveys vasta suosittua onkin; pääsee "hoitamaan" helppoja tapauksia, eli aikuisia täysissä järjissään olevia ihmisiä, joilla on pikkuflunssa tms.
Lääkäreitä nyt vain ei kouluteta niin paljon, että kaikkiin paskahommiin riittäisi. Ne, joilla on varaa maksaa, vievät parhaat päältä. Terveyskeskukseen jää rupusakki.
Ei se terveyskeskustyö välttämättä niin huonoa olisi, jollei se olisi pakkotahtista liukuhihnaa, kuten nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän turhaan saikutukseen auttaisi, että työntekijälläkin olisi 4 ensimmäistä sairauspäivää palkattomia, kuten on yrittäjälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän turhaan saikutukseen auttaisi, että työntekijälläkin olisi 4 ensimmäistä sairauspäivää palkattomia, kuten on yrittäjälläkin.
Johtaisi siihen, että etenkin matalapalkka-aloilla tultaisiin sairaanakin töihin. Levitettäisiin kaikki räkätaudit ja norot (haluatko, että esim. työpaikkaruokalasi työntekijä on kipeä). Tai rehkittäisiin töissä sairaana niin että joudutaan ennenaikaiselle eläkkeelle. Se yhteiskunnalle vasta kalliiksi tulisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu , että terveysasemalla suurin osa lääkäreistä puhuvat huonoa suomea ? Tuossa kävin juuri lukemassa tietoni. Lääkärin tekstistä ei oikein saanut selvää. Omalta terveysasemalta ovat hyvät lääkärit lähteneet pois.
Kunnolla suomea osaavat menevät yksityiselle töihin. Työterveys vasta suosittua onkin; pääsee "hoitamaan" helppoja tapauksia, eli aikuisia täysissä järjissään olevia ihmisiä, joilla on pikkuflunssa tms.
Lääkäreitä nyt vain ei kouluteta niin paljon, että kaikkiin paskahommiin riittäisi. Ne, joilla on varaa maksaa, vievät parhaat päältä. Terveyskeskukseen jää rupusakki.
Ei se terveyskeskustyö välttämättä niin huonoa olisi, jollei se olisi pakkotahtista liukuhihnaa, kuten nykyään.
Pitäiskö lääkiksessä olla oma kiintiö näille. Nykyisen päälle. Valmistuisi terveyskeskuslääkäri -nimikkeellä ja olisi oikeutettu työskentelemään vain terveyskeskuksissa. Saattaisi kiinnostaa aika montaa sellaista kuitenkin, jotka eivät ihan sinne alkuperäiseen lääkiskiintiöön pääse useammalla yritykselläkään. Ja ihan hyvin varmasti töistään selviäisivät terveyskeskuksissa. Kuitenkin olisivat jotain lukion M:n, ehkä jopa E:n porukkaa eli keskivertoa parempia joka tapauksessa.
Mistä hoitajia tähän hommaan terveysasemalle? Takaisinsoitossa joudutaan odottamaan, koska puhelimeen vastaajia ei ole, hoidontarpeen arviointi on tärkeä osa hoitoa ja palveluiden toimivuutta. Miten aukioloaikoja voi pidentää jos ei riitä henkilökuntaa tarpeeksi 8-16 aukioloaikoihinkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö lääkiksessä olla oma kiintiö näille. Nykyisen päälle. Valmistuisi terveyskeskuslääkäri -nimikkeellä ja olisi oikeutettu työskentelemään vain terveyskeskuksissa. Saattaisi kiinnostaa aika montaa sellaista kuitenkin, jotka eivät ihan sinne alkuperäiseen lääkiskiintiöön pääse useammalla yritykselläkään. Ja ihan hyvin varmasti töistään selviäisivät terveyskeskuksissa. Kuitenkin olisivat jotain lukion M:n, ehkä jopa E:n porukkaa eli keskivertoa parempia joka tapauksessa.
Ja muutamassa vuodessa leipiinnyttyään vaihtaisivat alaa.
Pännii aina, kun näen jollekin ihan muulle alalle kouluttautumassa olevan lääkärin. Kallis koulutus annettu yhteiskunnan piikkiin, muutaman vuoden ollut töissä ja kerännyt säästöjä niin että voikin hankkia päälle toisen kouutuksen. Ehkä jo hakuvaiheessa pitäisi koettaa selvittää kuvitelmien ja työn todellisuuden vastaavuutta paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu käsittämättömältä että nuo juttuseuraa vailla olevat vanhukset edes pääsee päivystykseen. Itellä on ainakin sellainen kokemus Oulusta, että siellä on heti ovella sellainen tyranni hoitaja käännyttämässä sairaatkin kotiin. Varmaan pääsee sisälle vain jos on siinä kunnossa että näyttää jo zombielta. Eikö Tampereella ei sitten ole?
Tee kuten vanhukset niin pääset sisään. Soita ambulanssi ja liioittele niille oireitasi. Saat ambulanssikyydin sairaalaan pyörätuolissa. Huvittavaa, kun kerran satuin käymään äidilläni samaan aikaan, kun hän oli kutsunut ambulanssimiehet paikalle. He olivat jo roudaamassa häntä taas sairaalaan, mutta puutuin asiaan ja kysyin mikä homma. No ei ollut mitään erityistä tai uutta, äitiäni taas vaan pelotti sairautensa oireet, joista on kärsinyt montakymmentä vuotta. Selitin tilanteen ja säästyttiin turhalta sairaalareissulta.
Ent hoitaja kirjoitti:
Mistä hoitajia tähän hommaan terveysasemalle? Takaisinsoitossa joudutaan odottamaan, koska puhelimeen vastaajia ei ole, hoidontarpeen arviointi on tärkeä osa hoitoa ja palveluiden toimivuutta. Miten aukioloaikoja voi pidentää jos ei riitä henkilökuntaa tarpeeksi 8-16 aukioloaikoihinkaan?
Koulutusta lisäämällä. Mä olen joskus miettinyt, oliko koulutusuudistus sittenkään ihan järkevä juttu. Tarkoitan sitä, että vanhan sairaanhoito-opiston käyneet valmistuivat sairaanhoitajiksi ja erikoistuminen suoritettiin - jos halusi - vasta myöhemmin. Nyt opiskellaan ammattikorkeakoulussa, opiskeluaika on pidempi ja jokainen valmistuu suoraan erikoissairaanhoitajaksi. Tai siis vastaa aiempaa erikoissairaanhoitajan tutkintoa. Mä aloitin sairaanhoitajaopinnot tammikuussa 1984 ja silloin lukiopohjalta opiskeluaika oli vain 2,5 vuotta. Eli valmistuin jo toukokuussa 1986. Yksi syy siihen, miksi hain silloin opiskelemaan sairaanhoitajaksi, oli just lyhyt opiskeluaika. Jos on erikoistunut kirurgiaan, lastentauteihin tai vaikka leikkaussalihoitajaksi, lienee selvää, ettei silloin terveyskeskustyö ole se, mitä haluaa tehdä.
Olisiko tarkoitettu kotisairaanhoidon hoitajaa? Käyvät kyllä monta kertaa päivässä, jos on tarvis. Olenkin ihmetellyt, eiko sittenkin olisi järkevämpää rakentaa tuetun asumisen paikkoja, jotta vältytään tuolta vieraiuruljanssilta.