Päivystykset täynnä terveitä potilaita
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lonkan kolotuksesta Acutassa, voi jeesus taas. Ja tuo Marita joka tulee polilta, hyvin näyttää jaksavan istua penkillä ja odottaa lääkäriä. Ilmeisesti ei mitään vaivaa kuitenkaan kun rauhallisena istuu? Turhia käyntejä molemmat. Ei sinne päivystykseen mennä kun lonkkaa kolottaa!!!!!!!!!!!! Jumaliste että ärsyttää uusavuttomat ihmiset.
Tämä!!!
Päivystys on vain kriittisiä vaivoja varten, ei mitään kolotuksia.
Riippuu lonkan kolotuksesta. Naapuri kuoli muutaman viikkoa lonkan kolotuksesta syöpään. Ei tuon perusteella voi tuomita, kun ette tiedä kaikkien taustoja.
Eikä sinne päivystykseen vaan mennä. Kyllä, ainakin meilläpäin ja voisin uskoa, että Tampereellakin, edellytetään että ensin soitetaan päivystykseen, jolloin asiantuntija arvioi onko syytä tulla, tai antaa muut ohjeet.
Jos kuoli syöpään niin olis kuollu joka tapauksessa, päivystysaika ei tähän mitenkään ois voinut enää auttaa.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joku ei toimi niin tässä maassa se on aina asiakkaan vika, aina. Ja estsitään syntipukkeja aina muista.
Nyt se näyttää olevan vanhusten vika.
Ei välttämättä vanhusten vika, mutta moni vaiva olisi terveydenhoitajan hoidettavissa, eikä tarvitsisi päivystystä. Verenpaineen mittaus ja muutama minuutti aikaa huolien kuuntelemiseen ratkaisisi monen vanhuksen ongelman, kun kyse on osittain vain turvattomuuden tunteesta.
Juttelu ehkä auttaa turvattomuuteen muutaman tunnin. Viimeistään seuraavana päivänä se asiakas, joka ei läheskään aina ole vanhus on yhtä turvaton ellei jopa vielä yksinäisempi. Hoito tai hoitaja ei ole ratkaisu turvattomuuteen tai yksinäisyyteen. Siihen auttaisi vain koko yhteiskunnan asenteiden muuttuminen siihen miten me suhtaudumme läheisiimme.
Ei se läheisten välittäminekään välttämättä auta, jos ihminen on siinä kunnossa, että pystyy vielä liikkumaan ja hoitamaan itse omia asioitaan. Ainakin moni oma iäkäs sukulainen on tottunut suurimman osan elämästään siihen, että terveyskeskuslääkäriin on aina pääsyt, oli vaiva mikä tahansa. He kokevat saaneensa huonoa palvelua, jos ovat saaneet esim. lääkityksen hoitajan kautta ja haluavat aina varalta lääkärin puheille, koska ovat yksinkertaisesti siihen tottuneet. Omat sukulaiseni ovat varmasti osin turhankin käyneet vaatimassa lääkäriaikoja tai rasittamassa päivystystä pikku vaivoillakin.
Itse sitä on jo opiskelija- ja työterveyshuollossa tottunut siihen, että moni vaiva hoitui hoitajan kautta. Myös joku digivastaanotton lääkärin kanssa ei heille käy (vaikka olen tarjoutunur hoitamaan ns. tekniikan) kun pitää päästä näkemään kasvotusten.
Olisko toimiva systeemi perustaa hoitajan vastaanotto, jossa digiyhteyden päässä on lääkäri. Ajat vartin välein ja tässä saisi vaivat hoidettua helposti lääkärin ja hoitajan kanssa.
Asennettavan tuokin on että on totuttu siihen että apua saa paremmin muualta kuin läheisiltä. Tosin jos ei haluta auttaa edes läheisiä niin miksi haluttaisiin auttaa ventovieraita? Asenteet Suomessa ei ole kehittynyt kuin siihen suuntaan että ketään ei haluta auttaa eikä ihmisistä pitäisi olla mitään vaivaa toisilleen.
Mä tulkitsin tuon edellisen kirjoittajan kommentin vähän toisin. Jos siis ei kelpaa sairaanhoitajalta saatu resepti vaan pitää nimenomaan saada tavata lääkäri, ei tällainen henkilö saa haluamaansa apua kampaajalta, lvi-asentajalta eikä edes dippainssiltä. Hän haluaa tavata lääkärin ja jos kukaan läheisistä ei ole ammatiltaan lääkäri, ei läheisiltä voi saada haluamaansa.
Halu tavata lääkäri ei ole syy tavata lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syynä on hoitajien vähyys:
"HUS Akuutin toimialajohtaja Maaret Castrén kertoo Ylelle, että ongelmien juurisyynä on hoitajapula. Castrénin mukaan kriittistä hoitoa vaativat tapaukset hoidetaan, mutta muuten ihmisten tulisi nyt välttää sairaalaan joutumista."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/35b5d0cc-c978-441b-aafe-d30147ab9b83
40% hoitajista (90000/210000) on piikkipassittomia ja heitetty ulos töistä. Loput on piikitettyjä ja ne sairastaa vähän väliä. Sitten ovista ja ikkunoista tunkee rokotehaittapotilaita, joita ei ole ketään hoitamassa. Toivottavasti ne passeja kannattavat nazzit hurraavat nyt kun eivät saa hoitoa.
Lähde: STM (passittomat hoitajat)
Hauska tuo järkytys, että ensihoito siivoaa itse ambulanssin. Olisihan se kiva, et varaa olis palkata oma siivooja. Itse siivoan päivystyksessä. Keräsin keskellä yötä roskia ja eräs sängyssä makaava potilas järkyttyi ja sanoi, että ei voi olla tosi et mun pitää tuo tehdä. Sinne pitäisi palkata siivooja tekemään se. No siihen mut on palkattu,mut kiva kun hän ajatteli et siivous työntekijäkin tarttee oman siivoustyöntekijän. Yksin siellä yöllä siivotaan, oli mulla tossa just aivan järkyttävä yövuoro, että ei ne työt meinannut loppua. Ihan liukuhihnalla sai siivota sänkyjä. Sitten oli vaan pakko tehdä töitä vähän sinnepäin, et ehtii ittekki tauolle.
Kun hampaani murtui niin sain ajan 6 viikon päähän. Kun sain psoriaakiksen niin jonotin Tmpereen Tayssiin yli puoli vuotta.
Huomio, nimeni on Tarja Giaska Suomesta. Sain 17000 euron yrityslainan Leyla Rodriguez Prestamo Prestamista Oyj:ltä. sähköposti: (leylarodriguez9499@gmail.com) kiitos tälle luotettavalle lainayhtiölle, joka auttoi minua.