YLE: HUSissa on katastrofi. / ! \ Helsingin apulaispormestari pitää puheen. Myös TAYS on täysin tukossa ja kaatumassa. Hoitajat ovat lähteneet, potilaat tukkivat päivystykset. KÄYTTÄKÄÄN NIITÄ YKSITYISIÄ lääkäriasemia! Mikä siinä on niin vaikeaa??
Nyt on syytä luopua julkisen terveydenhuoltojärjestelmän käytöstä Etelä-Suomessa ja siirtyä yksityisen lääkäriaseman käyttöön.
Yhä useampi hoitaja vaihtaa alaa tai siirtyy yksityiselle puolelle. Tässä on se ikävä seuraus, että myös ne sinnikkäimmät lähtevät julkiselta, koska eivät enää jaksa moista ylikuormaa.
Itse ainakin olen valmis maksamaan sen muutaman satasen ekstraa päästäkseni käymään yksityisellä lääkärillä. Koska terveyteni on rahaa tärkeämpää. Siksi.
Mites teillä?
Kommentit (1199)
Saako hoitajat olla poissa ilman lääkärintodistusta ? Oma pojan pitää toimittaa lääkärintodistus. Samoin miehen. Tuttuni on hoitaja ja aikoinaan soitti töihin ja ilmoitti esimerkiksi migreeni tai muuta. Onko vielä tänä päivänä noin helppoa Hus tai helsingin kaupungilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityiset lääkäriasemat ei kaikkea ratkaise/hoida.
Minulla on työnantajan kautta melko kattavat työterveyspalvelut, loukkasin pääni pari viikkoa sitten ja varasin ajan päivystävälle työterveyslääkärille jonne pääsinkin hyvin nopeasti.
Sieltä minut kuitenkin lähetettiin ambulanssilla sairaalaan koska tilanne vaati vuodepaikkaa ja tarkkailua (tikit sain kuitenkin nahkaani työterveydessä). Yksityisillä lääkäriasemilla harvoin on ympärivuorokautista vuidepaikkika tarjollaÖöh, lääkäriasemahan on täysin eri asia kuin sairaala. Lääkäriasemalle mennään yleensä hakemaan diagnoosi sairauteen ja jos hoito vaatii sairaalassa olemista, niin sitten tosiaan mennään sinne sairaalaan lääkäriasemalta saadun lähetteen avulla.
Usein tuntuu siltä, että kansalaistaidot siitä miten terveyspalvelut oikeasti toimivat loistavat nykyään poissaolollaan. Tässä on yksi syy palveluiden kuormittamiseen. Jonotetaan palvelua paikasta josta apua ei tulla edes saamaan, koska asiakas ei itse ymmärrä miten järjestelmä toimii.
No, mielestäni en itse osannut arvioida onko kyseessä aivotärähdys vai ei.
Yksityisen terveysaseman lääkäri tutki, ja perustellusti sitten lähetti eteenpäin.
Jos olisi tutkimuksissani todennut ettei ole aivotärähdystä, olisi varmaan lähettänyt minut kotiin sen jälkeen kun pää olisi tikattu, näin en olisi kuormittanut julkista terveydenhoitoa lainkaan. Mielestäni en toiminut väärin.
Vierailija kirjoitti:
Voitte mennä verosivuille katsomaan 900 euron eläkkeestä ei mene veroja.
Suomessa eläkeläinen saa vähintään 922 tammikuussa, tietysti jos ei hae takuueläkettä itse niin ei saa.
Tuo voi olla myös työeläkettä+ kansaneläkettä, mutta minimi on 922 tammikuussa.
Täytyisikö alkaa julkaista nimilistaa näistä eläkeläisistä kenellä on rahaa omistusasuntoon ja mökkiin ja ulkomaanmatkoihin, noita ihmisiä on pilvin pimein.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, kun työttömyyskorvauksia vain 4,9 miljardia.
alatko leikata ansaittuja eläkkeitä? Kai ymmärrät, että silloin eläkejärjestelmältä katoaa pohja, se perustuu luottamukseen.
Itse olen jäämässä eläkkeelle n. 15 vuoden kuluttua, jos eläkkeitä leikataan sattumanvaraisesti niin mistä tiedän paljonko saan eläkettä? t. keskiluokkainen
Vierailija kirjoitti:
Miksei tätä asiaa hoideta rahalla? Ruotsissa ensihoitajat saavat 5000€/kk ja lisät päälle. Muuten ei olisi tekijöitä.
Ruotsin rahayksikkö on kruunu ei euro.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla niin, että ihmisiä käsketään menemään yksityiselle sen takia, että vain siellä saa kunnollista hoitoa. Ei muissakaan sivistysmaissa näin ole. Esimerkiksi Espanjassa julkinen terveydenhuolto on täysin ilmaista, ja iäkkäät saavat vieläpä lääkkeet ilmaiseksi. Lääkäriin pääsee samana päivänä. Tanskassa on omalääkärimalli, ja asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä. Ranskassa sama homma, lääkäri tulee jopa kotiin. Sen takia veroja maksetaan, että kaikille pystytään takaamaan laadukas terveydenhuolto. Sitä on hyvinvointivaltio. Väitän, että Suomen laadukkuus tässä asiassa on myytti. Enää ei voida puhua hyvinvointivaltiosta.
1,2,3,4,5.. tunnet olosi yhä rennomaksi ja rennomaksi huomaat väsymyksen tunteen valtaavan koko kehosi, alat vähitellen kokea kasvavaa onnellisuuden tunnetta…
Olet onnellinen, onnellinen... asut maailman onnellisimmassa maasssa, onnellisimmassa maassa...
Vierailija kirjoitti:
Miksi vasemmistolaisten pitää hoitaa oikeistolaisten kakarat, peräpukamat, elintasosairaudet, jätehuolto ja viemäritukokset ilmaiseksi?
Hoitakaa kokoomuslaiset omat sotkunne ihan itse.
Siksi, että me oikeistolaiset maksamme teidän vasemmistolaisten ansaitsemattoman palkan/kohtuuttomat sosiaalituet/vastuuttoman elämisen.
As simple as that
"Hoitajan koulutuksessa ei käsitellä haavan ompelua, puudutusaineita eikä ommelaineita. En todellakaan haluaisi hoitajan ompelevan mitään haavaa. Myös murtumat lähtisivät luutumaan väärään asentoon, jos niiden hoito jätettäisiin hoitajille.
Hoitajan tehtävä on vessattaa potilaat, vaihtaa vaipat, antaa syötävää/juotavaa ja pidellä kädestä potilasta kun lääkäri tekee toimenpidettä. Lääkäri on asiantuntija ja pitkälle koulutettu."
Voi helvetti. Hukkukaa paskaanne.
T: Tammikuussa alkaa uuden alan opinnot
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä samaa mieltä aloittajan kanssa. Kaksi kertaa elämässä olen joutunut päivystykseen aivan pää kainalossa menemään ja itse kun odotti siellä hyvin tuskallisena, niin muut odottajat eivät näyttäneet sairailta ollenkaan, istuivat siellä rauhassa ja lueskelivat lehtiä. Sitten tuli joku hoitaja yhden luokse ja selitti, että sitten otat tätä antibioottia näin ja näin paljon, täysin rauhalliselle potilaalle joka kiitti ja käveli omin varmoin askelin pois.
Mulla oli selkeästi aivan väärä kuva, että päivystys olisi hätätapauksia varten, sitä varten, että on joku sellainen vaiva mitä ei yksityiselläkään hoideta ja sairaalahoito on tarpeen. Mutta siellä onkin ihmiset jotain ihottumarasvoja hakemassa!!! Ei ihme, että on ruuhkaa!
Minulla on divertikuliitti ja kun suoli tulehtuu, ainoa hoitopaikka on päivystys. Viimeksi kysyin, että olisiko tuossa vieressä olevassa tk:ssa aikaa, niin sanottiin, että tämä on aina päivystysasia. Ulkoisesti terveen näköisenä siellä sitten pienessä kuumeessa istuskelen, odotan labratuloksia ja lääkäriä pohdiskellen, että pääsenkö kotiin vai osastolle tippaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eekoo kirjoitti:
Minäkin 74v etsin maata, jossa terveydenhoito toimii, sääntöja ja ihmisten kiusaamista vähemmän. Täällä lääkäritkin ovat muuttuneet ilkeiksi ihmisiksi. Puhelimeen ei enää millään tahoilla vastata. Puhelinlaskussa odottelu näkyy. Auton pitäminen maksaa maltaina. Mutta voi villu kun me ollaan onnellisia. Sitä jaksetaan toitottaa tässä pahoinvoivassa maassa. Absurdia. Vaalit on kohta tulossa ja sinne pyrkii ihmisiä joilla ei ole mitään tietoa tavallisen ihmisen kärsimyksistä. En ihmettele itsemurhien määrää. Kansa voi pahoin. Meillä on edustuksellinen demokratia. ONKO. Pieni piiri virkamiehineen keksii kaikenlaista ilkeyttä ihmisten kaatamiseksi. Onko Suomessa käynnissä etninen puhdistu. Kysyn vaan....
Maksa enemmän veroja jotta olisi varaa pyörittää toimivia palveluita. Oletko valmis tähän?
Ilmaiseksi pitäisi saada kaikki palvelut, eikö niin? No, jos sinä saat ne palvelut ilmaiseksi, niin kuka ne sitten maksaa?
vasemmistolaiset jaksavat jankuttaa, että maksa enemmän veroja, saat parempia palveluita. Sosialisoiduissa järjestelmissä asiat eivät mene näin, vaan rahat menevät pohjattomaan kaivoon esimerkiksi tulonsiirtoihin. Siksi yksityiset sairausvakuutukset työssäkäyville, resurssit kohdennetaan terveydenhoitoon
Missasit pointin. Tästä ei ole suinkaan kyse.
74 vuotias eläkeläinen, joka ei ole juurikaan omaa eläkettään maksanut käyttää ilmaista julkista terveyden huoltoa ja valittaa saamastaan palvelusta. Hän haluaa täyden palvelun ja ilmaiseksi.
Kysymys kuuluu: kuka tämän maksaa? Palkansaajat, työnantajat vai pitäisikö peräti eläkeläisenkin itsensäkin kompensoida aiheuttamiaan menoja suuremmalla panoksella kuin mitä nyt tapahtuu.
Se että eläkepommi syö eläkekassat ja nuoriso kustantaa samalla täyden ylläpidon suurille ikäluokille terveydenhuollon osalta on aikamoista tulonsiirtoa nuorilta nykyisille eläkeläisille. Mitä on jäljellä, kun nykyiset nuoret ovat eläkeiässä? Ei muuta kuin valtion velka, jos kustannuksia ei laskuteta sinne jotka niitä aiheuttavatkin.
porvari333 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vasemmistolaisten pitää hoitaa oikeistolaisten kakarat, peräpukamat, elintasosairaudet, jätehuolto ja viemäritukokset ilmaiseksi?
Hoitakaa kokoomuslaiset omat sotkunne ihan itse.
Siksi, että me oikeistolaiset maksamme teidän vasemmistolaisten ansaitsemattoman palkan/kohtuuttomat sosiaalituet/vastuuttoman elämisen.
As simple as that
Oikeistolaisuusko tekee ihmisestä noin törpön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa eläkeläinen saa vähintään 922 tammikuussa, tietysti jos ei hae takuueläkettä itse niin ei saa.
Täytyisikö alkaa julkaista nimilistaa näistä eläkeläisistä kenellä on rahaa omistusasuntoon ja mökkiin ja ulkomaanmatkoihin, noita ihmisiä on pilvin pimein.
alatko leikata ansaittuja eläkkeitä? Kai ymmärrät, että silloin eläkejärjestelmältä katoaa pohja, se perustuu luottamukseen.
Itse olen jäämässä eläkkeelle n. 15 vuoden kuluttua, jos eläkkeitä leikataan sattumanvaraisesti niin mistä tiedän paljonko saan eläkettä? t. keskiluokkainen
Jos eläkejärjestelmä perustuu huijaukseen, niin kyseessä on ns pyramidihuijaus. Ehkä ehditään vielä junaan mukaan, kun olen itse jäämässä samoihin aikoihin eläkkeelle.
Eläkejärjestelmän pitää perustua matematiikkaan ja logiikkaan eikä mihinkään hyvän päivän pörssikursseihin tai luottamukseen. Nykyinen eläkejärjestelmä syö itsensä hengiltä ja esimerkiksi nyt joulukuussa tuleva indeksikorotus vain lisää epäluottamusta koko järjestelmää vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kuvitteellinen esimerkkitarina siitä kuinka työtunnit valuvat täysin hukkaan:
Minnalla on kuumetauti. Työnantaja vaatii saikkulapun. Minna soittaa aikaisin aamulla terveyskeskukseen, jossa on takaisinsoittopalvelu. Takaisinsoittopalvelu on ruuhkautunut ja kukaan ei soita neljään tuntiin takaisin.Minna soittaa malttamattomana uudelleen, "ihan varmuuden vuoksi". Minnalle yritetään viimein soittaa, mutta juuri sillä hetkellä hän on suihkussa. Minna jatkaa odottelua, mutta iltaan mennessä kukaan ei ole vieläkään soittanut takaisin ja hän päättää lopulta mennä päivystykseen kun se saikkulappu on pakko saada.
Minna odottelee päivystyksessä monta tuntia kipeänä ja tartuttaa muita. Lääkärille ei pääse ja lopulta sairaanhoitaja kirjoittaa saikkulapun, mutta hän voi kirjoittaa saikkua vain kolme päivää.
Minna palaa kotiin. Seuraavana päivänä takaisinsoittopalvelusta soitetaan, koska järjestelmässä ei ole mennyt eteenpäin tieto, että takaisinsoitolle ei ole enää tarvetta.
Minna sairastelee kotona, mutta tauti onkin vähän ärhäkämpi ja kolmen päivän saikku ei riitäkään.
Minna soittaa uudelleen terveyskeskukseen ja sama rumba alkaa alussa.
Minnallakin ilmeisesti lankapuhelin ja vuosi on 1995? Kuka on niin tollo, että kännykkä jää hiiteen, kun odotetaan puhelua? Tai no kai niin umpityhmiä on, näistäkin viesteistä päätellen.
on se lottovoitto syntyä tänne :) palvelut pelaa ja!
Kaksoissisarukseni on ammatiltaan sairaanhoitaja ja äärimmäisen hyvä ja pidetty hoitaja! Työskenteli aiemmin akuuttiosastolla. Tämän vuoden helmikuusta hän ei enää saanut mennä töihin, koska ei suostunut ottamaan k-rokotetta. Muutaman kuukauden palloili ja sitten saimme sovittua, että tulee yritykseeni töihin.
... ja näin menetettiin äärettömän hyvää työvoimaa. Mutta, sisarustani ei arvostettu ollenkaan. Ei ole kuulemma suunnitelmissa palata sh-töihin.
Minä en ainakaan tässä hetkessä tule kuormittamaan päivystyksiä vaan nostan tarvittaessa vaikka luottorajaa kortilta, että pääsen yksityiselle lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2400 brutto palkalla saa eläkettä 1100 netto.
Kun maksat 2400 brutto palkasta 180 euroa eläkemaksua niin siitä 2,7 euroa menee omaan eläkkeeseesi ja loput nyt eläkkeellä oleville.
On törkeäksi mennyt! tavallisia ihmisiä syyllistetään siitä, jos he hakeutuvat päivystykseen jonkun "olemattoman pikkuvaivan" takia.
Mun pappa olis vielä hengissä, jos hän olisi heti hakeutunut hoitoon "pikkuvaivasta".
Suomalaiset on liiankin kilttejä, nöyriä ja kuuliaisia. Kun heitä syyllistää, moittii ja kieltää tuolla tavoin, niin kyllä he tottelevat ja ylikuolleisuusluvut taas nousee.
Miten tavis osaa diagnosoida itsensä paitsi ip. lehtien pelotteluartikkelien mukaan: "jos tunnnet näitä oireita, aikaa ei ole hukattavaksi, hakeudu kiireesti hoitoon".
Älkää nyt herranjestas! kannustako täällä ihmisiä vain jäämään kotiin oireineen ja nimitelkö heitä luulosairaiksi kun ette yhtään tiedä heidän tilannettaan. Vai oletteko valmiita myös ottamaan vastuun siitä, jos heidän "luulotautinsa" onkin sellainen, että pienikin viivyttely heikentää dramaattisesti eloonjäämistä.
Ei kukaan järki-ihminen mene jonnekin acutaan "lohjenneen varpaankynnen" takia. Siellä viimeksi jo keväällä jonotusaika oli esim. ystävälläni4h. ystäväni sai onneksi maata sängyssä, ja pääsi "nopeasti" hoitoon. Jotkut toiset, joilla oli ei kiireellinen vaiva, kuten murtunut/ nyrjähtänyt nilkka, sai odotella puolta kauemmin kivuissaan istuen kovalla tuolilla.
Kyllä yksistään asiakkaiden kohtelu acutassa jo karsii sen ettei sinne mennä kuin "pää kainalossa". Jos et itse kykene liikkumaan niin siellä saat istua puolivuorokautta ilman juotavaa tai syötävää ja kuset housuissa.
Acutan suurin ongelma näin asiakkaan näkökulmasta viimeksi oli lääkäripula. Töissä päivystyksessä oli vain pari lääkäriä, joten ihmekkös tuo, että jonot kasvaa.
Kokeilkaapa myös etsiä esim. Tampereen seuduilta yksityislääkäriaikaa. Yksityisiinkin saa yleensä ajan vasta parin kolmen päivän päästä jos on onnea. Yleensä vasta viikonpäähän.
Olen 45n vuoden työuran jälkeen jäänyt eläkkeelle. Olen maksanut kaikki nuo vuodet eläkemaksuja ja minulla on hyvä eläke. Meillä on edelleen tällainen eläkejärjestelmä ja hämmästelen suuresti kateutta eläkeläisiä kohtaan.
Aikanaan tekin jäätte eläkkeelle hämmästelemään vihaa, mikä on sitten teidän niskassa. Suuri ero on kuitenkin siinä, että te ansaitsette sen vihan, mikä teihin kohdistuu.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan tässä hetkessä tule kuormittamaan päivystyksiä vaan nostan tarvittaessa vaikka luottorajaa kortilta, että pääsen yksityiselle lääkärille.
Muista tämä sitten, jos saat esim. yöaikaan sydäninfarktin
Eläkeläiset voivat lisäksi tienata eläkkeensä päälle aika kivoja summia ilman että menee veroa tai tarvitsee lopettaa eläkkeellä olo. Minimieläke on nyt lähes tuplasti sen, mitä työikäisen työttömyystuki/muu minimietuus- kumpikohan kuluttaa enemmän? Niinpä. Eläkeläinen nauttii lisäksi ihan omaa asumistukeaan, joka mahdollistaa tavallista isommassa kodissa asumisen. Työikäisen on elettävä normien mukaan, yleinen asumistuki ei armahda edes niitä, joilla lapset asuvat osan ajasta.
-eri