Voiko masentuneen kanssa elää masentumatta itse?
Voiko masentuneen kanssa olla masentumatta itse?
Siis olla parisuhteessa ja asua saman katon alla?
Puoliso aloittaa päivän huokailemalla, miten nukkui huonosti ja miten paljon töitä pitää tehdä. Päivän aikana valittaa väsymystä ja stressiä. Ei voi eikä halua vähentää töitä. Nukkuu eri huoneessa. Ei mene lääkäriin, joten turha puhua mitään masennuksen syistä tai testosteronivajeesta tms. Olen alkanut uskoa, että hän ei tule muuttumaan eikä piristymään.
Olen itse lakannut kertomasta hänelle mitään, koska mies jo olemuksellaan ja väsymyksestä valittamalla kertoo, että ei ole resursseja olla läsnä minulle. Minun kuitenkin pitäisi kuunnella häntä. Itsellä oli nuoruudessa masennustaipumusta, mutta pääsin terapian avulla eteenpäin.
Siksi kysymys kuuluu, voiko tällaisessa olla masentumatta itse? Esim. eilen itse kävin lumisella kävelyllä, jolloin olo oli ihanan tyyni ja olisin halunnut kuunnella äänikirjaa kotona, kun mies tuli huokailemaan. Tein ruoan ja mies huokaili syödessään, miten tuntee itsensä vanhaksi ja väsyneeksi. Itsellä oli tuohon asti neutraali ja jopa tyytyväinen olo, mutta uuvahdin itse täysin. Hyviä päiviä on välillä ja silloin on mukavaa. Huonoja hetkiä vaan ei voi ennakoida mitenkään.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kuuluu, mitä parisuhde sinulle antaa? Vai ottaako se vaan ja vie voimat? Mikä on se juttu, joka saa pysymään yhdessä eroamisen sijaan?
Minä annan kaiken ja enemmän
Tuli polttaa uskon mihinkään
Mitä sitten jos sielun menettää
On vain pakko roikkuu perässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mahdollista, jos ei yritä muuttaa toista ihmistä vaan antaa hänen olla sellainen kuin hän on. Sama pätee alkoholisteihin ja yleensä kaikkiin muihin ihmisiin. Jos huolehtii vain omista asioistaan, ei ole ongelmia. Omista asioista huolehtimiseen kuuluu, että ei rahoittamalla tai muulla tavalla mahdollista toisen ihmisen sellaista käytöstä, joka ei sovi itselle.
Miten tässä on mahdollistettu? Mitä pitäisi tehdä toisin?
"Kuuntelen nyt kirjaa. Jutellaan myöhemmin. Mitä on ruoaksi?"
Voiko diabeetikon kanssa elää sairastumatta itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mahdollista, jos ei yritä muuttaa toista ihmistä vaan antaa hänen olla sellainen kuin hän on. Sama pätee alkoholisteihin ja yleensä kaikkiin muihin ihmisiin. Jos huolehtii vain omista asioistaan, ei ole ongelmia. Omista asioista huolehtimiseen kuuluu, että ei rahoittamalla tai muulla tavalla mahdollista toisen ihmisen sellaista käytöstä, joka ei sovi itselle.
Miten tässä on mahdollistettu? Mitä pitäisi tehdä toisin?
En tiedä, miten on teidän tapauksessa Mutta yleensä masentuneen puolesta hoidetaan juoksevia asioita, hoidetaan kotia, otetaan vastuu yhteydenpidosta sukulaisiin ja lomasuunnitelmien tekemisestä ym.
Tiettyyn pisteeseen asti tukea, ellei asia korjaannu jää ero vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Yksin en neuvo ketään yrittämään pärjäämään aidosti masentuneen ihmisen kanssa. Hae apua.
Ai toisen pitäisi maksaa omasta terapiasta ja tehdä emotionaalista työtä sietääkseen ongelmia, joita hänellä ei ole ilman masentunutta puolisoa, joka ei halua muuttua?
Vierailija kirjoitti:
Mikä se piste on?
On vain masentuneita, jotka tekevät asialle jotain tai masentuneita, jotka vain märehtivät. Luonteesta se on kiinni. Mennään yhes vakavaa syöpää sairastavan potilaan viereen, tai vaikka sotaveteraanin, jonka jalat on amputoitu ja perhe kuollu pommituksessa.
Jos saatte heidät säälimään teitä, niin vasta sillo teil on oikeus valittaa. Voitte tietysti syödä niitä lääkkeitä, ja vaihtaa aina uusiin kun olo ei simsalabim parantunutkaan. Ja märehtiä ja masentua hautaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se piste on?
Koulut jäännyt käymättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se piste on?
Laita vaikka aikaraja puolen vuoden päähän.
Onko mahdollista asua erillään? Tai sitten kesämökki tai lomaosake, jonne voisi mennä, vaikka vuokrallekin välillä. Omaishoitajatkin pääsee välillä lomille.
Minä kävin kaupassa yms. kun masentunut ei jaksanut. Pian olin vain kotiinkuljettaja, kokki ja siivooja ja mies alkoi vaatia syvällisiä keskusteluja takaisin. Ei ollut syvyyttä mistä ammentaa enää.
Ei tuo välttämättä ole masennusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo välttämättä ole masennusta.
Vaan mitä?
Ei tule sellaista päivää, jolloin masentunut antaisi sinulle takaisin saman mitä sinä olet antanut hänelle. Sen tajuaminen saattaa masentaa sinua.
Ei voi elää. Moni masentunut hakeutuu parisuhteeseen sillä mentaliteetilla, että se kumppani maagisesti parantaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule sellaista päivää, jolloin masentunut antaisi sinulle takaisin saman mitä sinä olet antanut hänelle. Sen tajuaminen saattaa masentaa sinua.
Tämä. Hoivaviettinen henkilö saattaa tehdä puolesta asioita siinä toivossa, että saisi rakkautta tekojensa vastineeksi.
Tässäkin ketjussa on alettu pelastaa miestä ja ehdotettu, miten hän voisi parantua. Jos ei parane, miten masentuneen kanssa voi elää masentumatta?