Joulupöydän kalat?
Kuinka iso merkitys muille nuo on ja mitä hankitte jouluksi? Itse en osta, kun en niitä syö. Viime jouluna yksi lapsista vihjaisi kalojen puutteeseen ja nyt olen miettinyt, että mitä hankkisi. Joskus olen pienen palan lohta paistanut, mutta miten kylmät kalat. Olen aina inhonnut jotain sillejä liemessä ja suolakalaa, joten ei tee mieli itsellä yhtään.
Kommentit (96)
Kermainen graavilohi, loimulohi, pari eri silliä. Nämä ehdottomasti kuuluu jouluun!
Meillä ainoastaan kylmäsavulohta,muuta ei kannata hommata kun kaikkea muutakin syötävää on ja olemme miehen kanssa kahden.
Vierailija kirjoitti:
Kermainen graavilohi, loimulohi, pari eri silliä. Nämä ehdottomasti kuuluu jouluun!
Tarkennusta kiitos millainen on kermainen graavilohi
Onko joku muu saanut ideoita täältä? Hupaisa huomio itsellä et rupesin miettimään joulun kaloja uusiks tän myötä, sain ideoita.Tuli himo lasimestarin silliin ja kokeilen tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kaikkialla maailmassa tehdään pääosin samoista perusraaka-aineista ruokaa. Kaikkialla tehdään jonkinlaista mössöä jostain kalasta ja jostain äyriäisistä. On aina tehty.
Se skagenröra niminen mössö on tukholmalaiselta kokilta lähtöisin 1956-1958 jonka jälkeen se on pikkuhiljaa levinnyt Suomeen. Katkarapujen syöminen tuli suomalaisille laajemmin tutuksi -70 luvulla kun yhä useampi pääsi niitä maistamaan ruotsinlaivojen buffeteissa. Mutta varmasti löytyy joku palstailija joka on syönyt niitä jo -60 luvulla. Jonkun äiti jo -50 luvulla.
Taisi se tukholmalainen kokki sitten lainata reseptin Eva Mannerheim-Sparrelta. Nimi vaan on muutettu, ei olekaan räkröra vaan skagenröra. Eikä Eva Sparrekaan sitä itse keksinyt, rapuröraksi sitä on kauan kutsuttu ja nykyisin skagenröraksi. Ennen se tehtiin jokiravuista, nykyisin katkoista. Sama resepti kuitenkin.
Millainen on Mannerheim-Sparren resepti? Kiinnostaa. Onko -30 luvulta vai?
Ketjusta inspiroituneena tein satsin silliröraa, sillikaviaaria. On tämä niin hyvää.
Matjesfilee paloiksi, kananmunaa, punasipulia, tilliä runsaasti, ja yhdistetään smetana-majoneesi-dijonsinappi kastikkeeseen.
Nami !
Ja tänään teen lasimestarinsillin. Rasvasilli lionnut yön vedessä, kohta syntyy sillipurkillinen aattoa odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkennusta kiitos millainen on kermainen graavilohi
Olen eri mutta on mahdollinen ruokalaji kyllä. Olen kerran ravintolassa (muistaakseni Farmors Cafe Högsårassa) saanut sörsseliä jossa kirpakkaa ehkä sitruunalla reippaasti maustettua graavia oli hienonnettu ja sekotettu kylmään hiukan suolaiseen kermavaahtoon. Tietysti tilliä mukana. Ja ehkä kerman seassa hiukan smetanaa tai creme fraichea. Oli erittäin hyvän makuista.
En ymmärrä sillisalaattia. Mutta rosolli on mahtavaa ihan sellaisenaan, ilman sitä silliä. Sillit tarjotaan erikseen niin kaikki on tyytyväisiä.
Julbordets fiskar är rätt många. Vanligtvis finns åtminstone följande:
Några sorter av inlagd sill
Någon inlagd strömming, typ skomakarlax
Inlagd vassbuk
Gravlax och eventuellt sik och eller röding som gravade
Kronan på verket är halstrade nejonögon och rökt ål.
Av de inlagda varianterna är mängden mindre då det andra går bättre åt.
holkerin aikaan oli varaa silakoihin
Graavilohi, pieni pala
Graavisiika, 1 filé
Lasimestarinsilli
Matjessilli smetanassa
Suutarinlohi
Mäti on se mikä jää kokonaan pois tänä vuonna vaikka se on herkkuani. Siinä säästän.
No rapusilakat on meitin erikoisuus joulupöytään en oo kuullut muilta samaa perinnettä
Isän graavaama lohi on mulle jouluruokien ykkönen. Lisäksi on savusiikaa, silliä, lohiherkkua.
Okei, kiitos vastauksesta! Tuota en itse ole päässyt koskaan maistamaan, täytyy pitää silmät auki ainakin matkustellessa jos tulisi joskus vastaan.