Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulupöydän kalat?

Vierailija
11.12.2022 |

Kuinka iso merkitys muille nuo on ja mitä hankitte jouluksi? Itse en osta, kun en niitä syö. Viime jouluna yksi lapsista vihjaisi kalojen puutteeseen ja nyt olen miettinyt, että mitä hankkisi. Joskus olen pienen palan lohta paistanut, mutta miten kylmät kalat. Olen aina inhonnut jotain sillejä liemessä ja suolakalaa, joten ei tee mieli itsellä yhtään.

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän saisi mulloa, kiiskeä ja toutainta ? Kokemuksia ?

Minun äitini osasi valmistaa graavattua mulloa ja kiiskikeittoa. Ne olivat hyviä kyllä. Toutainta en ole ikinä syönyt.

Mullo on yksi taimenen monista vanhoista nimistä, mutta näköjään myös joku eksoottisempi kala. Kumpaa äitisi mullo oli?

Se oli kyllä ihan oikeaa Atlantin mulloa. Asuimme rannikolla, isä oli välillä kuukausikaupalla kalastuslaivan mukana Atlantilla sillinpyynnissä. Trooliin eksyi tietysti jonkin verran muutakin kalaa ja laittoivat niitä sitten sivuun omaa käyttöä varten.

Isällä oli niinä Atlantin vuosina aina tuomisinaan jäälaatikollinen valmiiksi perattua mulloa. Äiti niitä sitten suolasi ja tarjosi graavikalana. Kyllä se tosi hyvää oli. Ne Atlantin reissut vaan loppuivat jo, kun isä oli alle kuudenkymmenen. Kävivät liian raskaiksi, ei siellä enää ikänsä maatöissä uurastsneen paikat kestäneet.

Okei, kiitos vastauksesta! Tuota en itse ole päässyt koskaan maistamaan, täytyy pitää silmät auki ainakin matkustellessa jos tulisi joskus vastaan. 

Vierailija
82/96 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kermainen graavilohi, loimulohi, pari eri silliä. Nämä ehdottomasti kuuluu jouluun!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainoastaan kylmäsavulohta,muuta ei kannata hommata kun kaikkea muutakin syötävää on ja olemme miehen kanssa kahden.

Vierailija
84/96 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kermainen graavilohi, loimulohi, pari eri silliä. Nämä ehdottomasti kuuluu jouluun!

Tarkennusta kiitos millainen on kermainen graavilohi

Vierailija
85/96 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku muu saanut ideoita täältä? Hupaisa huomio itsellä et rupesin miettimään joulun kaloja uusiks tän myötä, sain ideoita.Tuli himo lasimestarin silliin ja kokeilen tehdä itse.

Vierailija
86/96 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, kaikkialla maailmassa tehdään pääosin samoista perusraaka-aineista ruokaa. Kaikkialla tehdään jonkinlaista mössöä jostain kalasta ja jostain äyriäisistä. On aina tehty.

Se skagenröra niminen mössö on tukholmalaiselta kokilta lähtöisin 1956-1958 jonka jälkeen se on pikkuhiljaa levinnyt Suomeen. Katkarapujen syöminen tuli suomalaisille laajemmin tutuksi -70 luvulla kun yhä useampi pääsi niitä maistamaan ruotsinlaivojen buffeteissa. Mutta varmasti löytyy joku palstailija joka on syönyt niitä jo -60 luvulla. Jonkun äiti jo -50 luvulla.

Taisi se tukholmalainen kokki sitten lainata reseptin Eva Mannerheim-Sparrelta. Nimi vaan on muutettu, ei olekaan räkröra vaan skagenröra. Eikä Eva Sparrekaan sitä itse keksinyt, rapuröraksi sitä on kauan kutsuttu ja nykyisin skagenröraksi. Ennen se tehtiin jokiravuista, nykyisin katkoista. Sama resepti kuitenkin.

Vierailija
87/96 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on Mannerheim-Sparren resepti? Kiinnostaa. Onko -30 luvulta vai?

Vierailija
88/96 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjusta inspiroituneena tein satsin silliröraa, sillikaviaaria. On tämä niin hyvää.

Matjesfilee paloiksi, kananmunaa, punasipulia, tilliä runsaasti, ja yhdistetään smetana-majoneesi-dijonsinappi kastikkeeseen.

Nami !

Vierailija
89/96 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tänään teen lasimestarinsillin. Rasvasilli lionnut yön vedessä, kohta syntyy sillipurkillinen aattoa odottamaan.

Vierailija
90/96 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkennusta kiitos millainen on kermainen graavilohi

Olen eri mutta on mahdollinen ruokalaji kyllä. Olen kerran ravintolassa (muistaakseni Farmors Cafe Högsårassa) saanut sörsseliä jossa kirpakkaa ehkä sitruunalla reippaasti maustettua graavia oli hienonnettu ja sekotettu kylmään hiukan suolaiseen kermavaahtoon. Tietysti tilliä mukana. Ja ehkä kerman seassa hiukan smetanaa tai creme fraichea. Oli erittäin hyvän makuista.

Vierailija
91/96 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä sillisalaattia. Mutta rosolli on mahtavaa ihan sellaisenaan, ilman sitä silliä. Sillit tarjotaan erikseen niin kaikki on tyytyväisiä.

Vierailija
92/96 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julbordets fiskar är rätt många. Vanligtvis finns åtminstone följande:

Några sorter av inlagd sill

Någon inlagd strömming, typ skomakarlax

Inlagd vassbuk

Gravlax och eventuellt sik och eller röding som gravade

Kronan på verket är halstrade nejonögon och rökt ål.

Av de inlagda varianterna är mängden mindre då det andra går bättre åt. 

Vierailija
93/96 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

holkerin aikaan oli varaa silakoihin

Vierailija
94/96 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graavilohi, pieni pala

Graavisiika, 1 filé

Lasimestarinsilli

Matjessilli smetanassa

Suutarinlohi

Mäti on se mikä jää kokonaan pois tänä vuonna vaikka se on herkkuani. Siinä säästän.

Vierailija
95/96 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No rapusilakat on meitin erikoisuus joulupöytään en oo kuullut muilta samaa perinnettä

Vierailija
96/96 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän graavaama lohi on mulle jouluruokien ykkönen. Lisäksi on savusiikaa, silliä, lohiherkkua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme