Mokasin pikkujouluissa täydellisesti
Olen hakannut päätäni kirjaimellisesti seinään koko eilisen päivän ja parannellut krapulaa. Firman pikkujoulut pidettiin poikkeuksellisesti perjantaina töiden jälkeen, vaikka koko porukka ei päässyt paikalle / halunnut osallistua, kun firmassa on aiemmin pidetty pikkujoulut marraskuun lopulla. Nyt johto halusi tehdä poikkeuksen.
En ollut ehtinyt syömään ennen pikkujouluja ja päätin testata boolin heti ensimmäiseksi mikä oli iso iso virhe (!) Siitä alamäki alkoi ja mokailuni paheni äärimmilleen. Olin ihan tuiterissa ennen pääruokaa mitä vain näykin. Muistan viettäneeni iltaa yhdessä neljän tiimiläisen kanssa ja siihen loppuvat muistikuvani täysin.
Miksi mokasin täydellisesti? Olen lähennellyt, leperrellyt ja tehnyt kaikkea muuta jätjettömän typerää miespuoleiselle työkaverille, joka sattuu olemaan ihastunut minuun mutta tuskin on enää. Tämän lisäksi olen tarrautunut miehen käteen ja puristellut lujasti niin että on jäänyt jälkiä ja mikä pahinta huutanut kadulla suureen ääneen ja haukkunut miestä miesh..ksi ja vihaavani tätä. Että näin. Onnistuin humalassa myös tuhoamaan / kadottamaan miehen kalliin merkkihuivin.
En enää ikinä juo alkoholia enkä juhli työkavereiden kanssa mitään. Tästä kaikesta on kuvattu video toisen miespuoleisen työkaverin puhelimella jonka lähetti aamusta minulle ja kertoi, ettei mies aio tulla työpaikalle ja on etänä koko viikon. Pomo ei tiedä vielä, kun oli ehtinyt lähtemään aiemmin, mutta työkaveri sanoi, että todistajia on tiimistä kaksi + mies itse.
Tämä on surullista mutta totta ja tapahtunut oikeasti. Pidän miehestä todella, mutta alkoholin takia menetin malttini täysin. Kaksi työkaveria kyselevät onko minulla piilevä / alkava alkoholiongelma, kun riehuin juhlissa liikaa. Hävettää niin paljon että haluan kuolla. Joudun varmaan puhutteluun ja saan varoituksen, kunhan minua ei vain irtisanota. Voiko tuollaisesta irtisanoa?
Mieheen en ole ottanut yhteyttä. En vaan yksinkertaisesti pysty. En vielä. Mitä teen?? Ostanko kukkia ja uuden huivin ja pyydän anteeksi kasvokkain? Merkkihuivi on todella kallis eikä sitä saa Suomesta. Mokasin täydellisesti..
Kommentit (588)
Muutenkin aikuiset miehet, monta kappaletta mukana..miksi annetaan kännisen naisen kähmiä ja repiä yms. Eukko taxiin ja kotiin. Oikeesti yhtä raukkaa revitään ja toinen kuvaa vieressä. Järkevä mies olisi tehnyt asialle lopun heti ja jopa poistunut tilanteesta kokonaan. Tässä kaikki vastuu nyt on naisella joka on ollut niin sekaisin ettei oikeasti tiedä mitä tekee. Aatelkaa jos tilanne olisi toisin päin, kuinka pitkään annettaisiin miehen kiusata jotain naista, veikkaan, että aika äkkiä tyyppi tavalla tai toisella poistettaisiin pilaamasta iltaa. Miten annettiin tuon vaan jatkua ja jatkua..
Vierailija kirjoitti:
Toivon tämän ketjun saavan julkisuutta. Koska tässä on sen verran iso epäkohta, josta mielestäni pitäisi herätellä ihmisiä.
Miettikääpä naiset, jos joku nainen olisi teidän poikaanne kohtaan käyttäytynyt noin mielipuolisesti, niin olisiko asenne edelleenkin vähättelevä? Sanoisitteko pojallenne, että se nyt vaan oli siltä naiselta sellainen pieni pikkujoulu överi?
Täysin samaa mieltä. Itse en ole aikuisena kohdannut tuollaista sekoilua ja aika karmeaa jos on yleistäkin? Minusta ahdistelijan ja uhrin sukupuolilla ei ole merkitystä kun sekä miehen että naisen kohdalla on ihan yhtä tärkeää ettei kohdella ja kosketa mitenkään väärällä ja satuttavalla tavalla. Silläkään ei ole väliä, että onko ahdistelija ja/tai uhri humalassa.
Aikamoista. Varmasti tästäkin pääsee yli puolin ja toisin mutta ahdistelijan pitäisi ottaa sellainen rooli että on valmis uhrin ehdoilla etenemään, eli vilpitön anteeksipyyntö ilman turhia selityksiä ja sitten asian selvittelyssä uhrin kokemukset ja tunteet keskiössä.
Vierailija kirjoitti:
No älä nyt ainakaan soita enää sille miehelle. Viesti riittää toistaiseksi. Enemmän sitä varmaan ärsyttää jos nyt alat jankkaamaan. Annat nyt vaan aikaa hänelle. Ehkä sitten myöhemmin voit vielä anteeksi pyytää, jos tapaatte. Ei kuitenkaan mitään dramaattista itkua, vaan lyhyesti ja asiallisesti. Enkä olisi omin päin lähtenyt uutta huivia tilaamaan, vaan olisin kysynyt häneltä kuinka haluaa että korvaat. Rahana vai että tilaat uuden. Voihan olla että ei halua enää samanlaista.
Tämä, tosi tunkeilevaa ostaa samanlainen huivi. Vahingot korvataan rahana.
Täh ap syyllistyi pahoinpitelyyn, entä jos roolit ois toisinpäin; mammaa ois kännissä lyönyt työkaveri ja ruhjeitakin olisi.. Huoraaaksi huudellut myös. Oisko pyydä anteeksi ja nokka pystyyn riittävä neuvo?
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin aikuiset miehet, monta kappaletta mukana..miksi annetaan kännisen naisen kähmiä ja repiä yms. Eukko taxiin ja kotiin. Oikeesti yhtä raukkaa revitään ja toinen kuvaa vieressä. Järkevä mies olisi tehnyt asialle lopun heti ja jopa poistunut tilanteesta kokonaan. Tässä kaikki vastuu nyt on naisella joka on ollut niin sekaisin ettei oikeasti tiedä mitä tekee. Aatelkaa jos tilanne olisi toisin päin, kuinka pitkään annettaisiin miehen kiusata jotain naista, veikkaan, että aika äkkiä tyyppi tavalla tai toisella poistettaisiin pilaamasta iltaa. Miten annettiin tuon vaan jatkua ja jatkua..
Uskomatonta että saat tapahtuneen käännettyä muiden viaksi. Kukaan ei kai tämän keskustelun aloittajaa väkisin juottanut humalaan, eikä hän ole esim. alaikäinen tai jotenkin sairas minkä vuoksi voisi ajatella että muilla on velvollisuus vahtia häntä.
Noh, mun mies on esimiehenä raksafirmassa. Harva se viikonloppu joku sen alaisista soittaa sille hirveässä kännissä, haukkuu firman johdon ja sanoo itsensä irti. Maanantaiaamuna samat ukot sitten ryömivät hiljaisina töihin ja kyselevät noloina, että tulikohan kännissä sanottua puhelumessa jotain erityistä, kun ei ihan kaikki muistu mieleen. Kukaan ei oo vielä kenkää saanut.
Vierailija kirjoitti:
Täh ap syyllistyi pahoinpitelyyn, entä jos roolit ois toisinpäin; mammaa ois kännissä lyönyt työkaveri ja ruhjeitakin olisi.. Huoraaaksi huudellut myös. Oisko pyydä anteeksi ja nokka pystyyn riittävä neuvo?
Kukaan ei ole lyönyt ketään, vaan toiminut tunkeilevasti tavalla, josta kohde olisi helposti voinut vaan poistua. Ruhjeista ei ole mitään näyttöä, muuta kuin salakuvaajan sana. Kuten jo on todettua, nainen ei aikuisen miehen kättä ihan helpolla ruhjo.
Jos nainen vaan jumittaa tilanteessa, missä mies lähentelee, ihan samat neuvot minä sille antaisin. Mikset häipynyt?
Muutenkin tämä ei naisten ja miesten kokoeron takia vertaudu siihen, että mies olisi lähennellyt naista, vaan siihen, että taapero on mätkinyt äitiään. Paitsi että äiti ei voi kävellä pois lapsen luota, aikuinen mies voi häipyä jos känninen seura ei miellytä.
Voin myös vakuuttaa, että 99,9% huoranhuuteluista ei johda käräjille. Me naiset kuulemme sitä aika paljon, tuntuu olevan spurgujen lempisana esimerkiksi.
Luin vain eka sivun ketjusta, mutta olen pöyristynyt, kuinka moni täällä kehottaa vain vaikenemaan koko asiasta! No tietenkin pyydät mieheltä anteeksi ja korvaat huivin! Itse menet maanantaina työkaverisi luokse ja pyydät anteeksi sekä tarjoat korvausta. Voit sanoa, ettet muista kaikkea, mutta olet kuullut että käyttäydyit loukkaavasti sekä rikoit hänen omaisuuttaan.
Haloo nyt, ei voi vain teeskennellä niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Keskustelun ei tarvitse olla pitkä. Mietit vaikka ennalta mitä sanot.
Sano että joku pani jotain juomaasi.
Ellei jopa sinua.
Uhriudu.
Vierailija kirjoitti:
Kommenttien ja ylä-/alapeukutusten perusteella voi päätellä että täällä on nyt juoppoakat puolustelemassa. Itse tunnen paljon eri-ikäisiä miehiä ja harva pitäisi tuollaista ahdistelua minään kunnianosoituksena kuten täällä nämä asiantuntijat kuvittelevat. Vähintään tuollainen olisi kiusallista ja pilaisi illan, ja sitten on tietysti niitä herkempiä joita jäisi ehkä pidemmäksi ajaksi vaivaamaan. Tuo on ihan selkeää miesvihaa että miehen pitäisi vain hyväksyä kaikki humalaisten naisten kotkotukset.
Vttu ap, miten mä sen oikein sanoisin, tajuutsä että sulla on alkoholiongelma, hä?
No, ehkä otit ehkä et.
Mistä sä olet tulossa, Calgarystä?
Vierailija kirjoitti:
Menet esimiehen luokse ja kereot asian, kysyt mitä pitää tehdä (päihdeongelman hoitoonohjaus?), ostat huivin ja annat toisen mokoman köteisenä ja lähetät niille todistajille ja asianomaiselle anteeksipyynnön käyttäytymisestösi missä kerrot mitä olet tehnyt/sopinut . Kertomatta, että maksat tuplana vahingot. Mitään et selittele, ainoastaan pyydät anteeksi.
No ei nyt tietenkään esimiehen luo tartte mennä, hölmöläinen. Miehelle korvaat huivin ostamalla samanlaisen, jos sellainen löytyy ja pahoittelut hänelle. Ei muita ihmisiä tuohon sotketa.
Asia ei ole niin iso kuin luulet, nyt tuntuu hirveältä, morkkis menee ohi. Eteenpäin pää pystyssä!
Vierailija kirjoitti:
Noh, mun mies on esimiehenä raksafirmassa. Harva se viikonloppu joku sen alaisista soittaa sille hirveässä kännissä, haukkuu firman johdon ja sanoo itsensä irti. Maanantaiaamuna samat ukot sitten ryömivät hiljaisina töihin ja kyselevät noloina, että tulikohan kännissä sanottua puhelumessa jotain erityistä, kun ei ihan kaikki muistu mieleen. Kukaan ei oo vielä kenkää saanut.
Mahtaa olla paska firma kun työntekijät ei viihdy.
Vierailija kirjoitti:
Menet heti huomenna aamusta pomon puheille, kerrot rehellisesti että mitä tapahtui ja otat vastuun tekemistäsi. Suosittelen että järjestätte keskustelutilaisuuden töissä johon tulee mukaan myös luottamusmies ja mahdollisesti työturvallisuusvaltuutettu, jos teillä sellainen töissä on. Käytte tilanteen läpi, pyydät anteeksi ja sovitte rikkoutuneiden tavaroiden korvaamisesta. Tarvittaessa ole myös yhteydessä työterveyteen, koska tuollainen käytös ei ole tavallista. Suosittelen tipatonta nyt ainakin jonkun aikaa ja ainakin seuraavissa työtapahtumissa.
Se, että ei ole syönyt ennen juomista, vaikuttaa kyllä niin, että juopuu nopeammin, mutta se ei kuitenkaan selitä täysin kohtuutonta käyttäytymistä. Normaali aikuinen osaa kontrolloida omaa alkoholinkäyttöään ja tunnistaa oman käyttäytymisensä. Käytöksesi viittaa siihen, että sinulla on itsekontrolliongelmia ja että alkoholinkäyttösi on riistäytynyt tai riistäytymässä käsistä.
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole lyönyt ketään, vaan toiminut tunkeilevasti tavalla, josta kohde olisi helposti voinut vaan poistua. Ruhjeista ei ole mitään näyttöä, muuta kuin salakuvaajan sana. Kuten jo on todettua, nainen ei aikuisen miehen kättä ihan helpolla ruhjo.
Jos nainen vaan jumittaa tilanteessa, missä mies lähentelee, ihan samat neuvot minä sille antaisin. Mikset häipynyt?
Muutenkin tämä ei naisten ja miesten kokoeron takia vertaudu siihen, että mies olisi lähennellyt naista, vaan siihen, että taapero on mätkinyt äitiään. Paitsi että äiti ei voi kävellä pois lapsen luota, aikuinen mies voi häipyä jos känninen seura ei miellytä.
Voin myös vakuuttaa, että 99,9% huoranhuuteluista ei johda käräjille. Me naiset kuulemme sitä aika paljon, tuntuu olevan spurgujen lempisana esimerkiksi.
Ei miehen olisi tarvinnut lähteä yhtään minnekään, kun ei kerran itse tehnyt mitään väärää eikä toiminut väärin ketään kohtaan. Missä tämä sitten tapahtuikin niin ei miestä voi olla ajamassa pois sen takia ettei joku pysty jättämään häntä rauhaan. Oikea tapa reagoida olisi tietysti ollut se että soittaa poliisille. Minusta miestä kohtaan voisi osoittaa vähän kiitollisuuttakin kun ei siihen lähtenyt. Ap olisi nyt vielä pahemmassa pinteessä. Mitään väärää siinä ei siis tietenkään olisi ollut, vaikka olisikin ottanut yhteyttä virkavaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laittaisin esimiehelle jo tänä iltana viestin, että olet mokannut ihan älyttömän pahasti, ja että olet ahdistunut ja pelätä tulla töihin jne.
Kun itse myönnät vilpittömästi ja täysin oman osuutesi ennen kuin kukaan ehtoo kysyä mitään, osoitat aikuismaista vastuuta ja sinuun on helpompi suhtautua myötätuntoisemmin.
Pomosi todnäk vastaa esim näin "ok. Hyvä että olit yhteydessä. Asia on tuskin niin vakava etteikö sitä voisi selvittää. Ei tarvitse olla ahdistunut, rohkeasti töihin vaan niin selvitetään asia yhdessä!"
Ja näin asia alkaa eteneen, häpeäsi lieventyy kun pääset puhumaan asiasta muidenkin kanssa, ja osoitat kypsää vastuunkantoa.
Kun kaikki asianosaiset tulevat kuulluksi, asia laimentuu ajan mittaan, eikä jää kenellekään hampaan koloon.
Olen ollut tuossa samassa tilanteessa muutamaankin kertaan nuorempana. Perseiden veto johtui näissä työtilanteissa jännitykseen ja epävarmuuteen, ja kävin älyttömillä kierroksilla juuri niissä hetkissä, mihin liittyi jtn pientä romanssin poikasta tms.
Vaikein askel on ohi, kun otat nyt heti esimieheen yhteyttä viestillä. Hänen velvollisuutensa on auttaa sinua ja tätä toista selvittämään tilanne ja saamaan hyvä fiilis takaisin.
Tsemppiä, tämän kun hoidat kunnialla, olet entistä vahvempi seuraavalla kerralla, jos joudut mistä tahansa syytä noloon tilanteeseen uudestaan! :)
Edelleenkään asiaa ei tule paisutella tai pyydellä mitään anteeksi esimieheltä
Ei siinä pomolta mitään pyydetäkkään anteeks, vaan tarvitaan pomolta ns henkistä tukea asian kohtaamiseen ja selvittämiseen. Aplla tässä on nyt hirveä ahdistus, ja em toimintatapa lievittää ahdistuksen ja auttaa käsittelee asian heti pois, ettei tarvi olla häpeissään vielä esim viikon päästä.
No voi olla. Mutta eikö tuo ole myös asian turhaa alleviivaamista? Ja jos pomo on samanlainen juntti kuin nuo tuomitsevat kollegat, niin tuen pyytäminen saattaa olla aivan väärä ratkaisu.
Ap, millä alalla olet? Toimihenkilö vai duunari?
Alaa en kerro. Kansainvälinen firma, jossa meillä on erilaisia projekteja ja olen nelihenkisessä tiimissä tämän satuttamani miehen kanssa. Siksi huolestuttaa miten jatkossa pystymme työskentelemään yhdessä, vaikka aionkin käyttäytyä aikuismaisesti. Olen toimihenkilö.
Onko sinulla tästä satuttamisesta mitään muuta näyttöä kuin pahantahtoisen työkaverin väittämä? Sen kuvaajan. Puhut koko ajan tästä satuttamisesta ikään kuin se sinua eniten kaihertaisi, vaikka sinulle on moneen kertaan selitetty, että tavallisen naisen voimilla ei ole yksinkertaisesti fyysisesti mahdollista satuttaa aikuista miestä puristamalla tai vääntämällä kädestä. Normaali aikuinen mies katsos pystyy hallitsemaan naisen pitämällä ranteista kiinni satuttamatta vuorostaan tätä.
Ihmettelijöille, tämä on myös se syy, miksi asiat naisen tekeminä eivät ole yhtä pahoja kuin miehen tekeminä. Miehen on hyvin helppo lopettaa naisen "ahdistelu" tai "pahoinpitely" heti kun tahtoo, käyttämättä edes v-valtaa.
Olen satuttanut miestä monin eri tavoin ja jos alan listaamaan, niin pahimmat ovat huutamalla solvaaminen, miehen käden satuttaminen ja huivin rikkominen. Kaihertaa ja surettaa paljon. Itkettää vaan. En muista, mutta miehen käteen on jäänyt jälkiä.
No nyt riittää tuo uikutus. Saa miettimään onko ap oikeasti se joka on salakuvannut työkaveriaan? Ettet vain olisi häijy työkaveri joka haluaa nolata kolleegansa netissäkin.
Joko niin, tai sitten ap on joku uskovainen vanhapiika, joka ei ole ikinä miestä edes alasti nähnyt saati sormella koittanut. Niin särkyväisinä se tuntuu niitä pitävän sekä hengen että ruumiin puolesta.
Tai sitten tuo "mies" on jonkinlainen naismainen soijapoika. Kallis merkkihuivi tietysti viittaa siihen.
Hiukan tämä huivin särkyminen minua ihmetyttää. Onko siitä muuta näyttöä kuin salakuvaajan sana? Itse nimittäin käytän jatkuvasti silkkisifonkihuiveja, ohuita ja ilmavia, eikä niitäkään ihan helpolla rikki saa eikä pelkillä käsillä ollenkaan. Yleensä ne ei säry edes vetoketjuun tarttumisesta. Eli millainen on tämä kallis merkkihuivi, joka on noin vain revittävissä?
Uskovainen vanhapiika? No minä olen sellainen ja taatusti olen miehiä nähnyt ja ollut tekemisissä läheisesti, kaveritkin miehiä etupäässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän mammat tuumaisi jos ap olisi mies. Luultavasti sähkötuoli kutsuisi. Vähintään.
Ai niin, mutta ap on nuori ja mikä tärkeintä: nainen!
Jos joku mies tai nainen olisi mua kohtaan noin käyttäytynyt niin olisin vienyt asian eteenpäin.
Mene jo muualle jankkaamasta. Minua kähmi viikonloppuna kaksi miestä firman pikkujouluissa. Samaa ne teki parille muullekin meidän naiselle. Ei tuosta kukaan pillastunut, koska pojat on poikia... En ole juttua nostamassa ja tuskin muutkaan. Vähän kunnioitus heitä kohtaan rapisi, kuvittelin kunnon tyypeiksi. Mutta ihan kännissähän ne oli ja tuskin asiasta ikinä edes enää puhutaan. Koska meille naisille tuo on ihan arkipäivää, joka pippaloissa joku vähintään vähän pepusta kouraisee, vaikka paikalla olisi se oma puoliso. Molemmilla. Mutta jos nainen tekee samaa, se onkin ihan kamalaa, miehille taas ihan perus käytöstä.
Ai et sua runnoisi joku äijä niin et jäisi ruhjeita ja sä oisit vaan et sellaista sattuu, hupsispupsis. Älä viitsi jauhaa sontaa, syytteen nostaisit tietty !
Vierailija kirjoitti:
Röimies.
Tietenkin olen huolissani, koska tein miestä kohtaan väärin. En ole selvinpäin sekopää. Soitin miehelle, ei aluksi vastannut mutta soitti pian puhelun minulle. Pyysin aluksi anteeksi puhelimen välityksellä ja kerroin heti korvaavani huivin - mies puolestaan sanoi, että on erittäin pettynyt minuun ja haluaa keskustella asiasta kahden kesken, että miten tästä jatketaan. Ei voi hyväksyä tekoani ja pikkujoulujen jälkeen on pohtinut olenko oikea ihminen työstämään työprojektia. Mies vetää isoa projektia, jossa olen mukana ja äänestä päätellen on suuttunut, vaikka suostui puhumaan puhelimessa kanssani. Ennen puhelun lopettamista sanoi, että hyvä että olen päässyt juhlista ehjänä kotiin.
Sitten kun huivi on saapunut niin pyydän mieheltä uudestaan anteeksi.