Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko koulu velvoittaa lasta tuomaan tyhjän maitopurkin askartelua varten?

Vierailija
11.12.2022 |

Hesarin kommenttiosiossa yksi opettaja valitti, kuinka ajat on muuttunut. Yksi mainituista esimerkeistä oli, että nykyään ei enää voi tuosta vaan sanoa lapsille että tuokaahan huomenna tyhjä maitopurkki kouluun askartelua varten, vaan asia täytyy hoitaa viestimällä vanhempien kanssa. Ja mikä pahinta, kaikki ei kuulemma laita kiltisti sitä maitopurkkia lapsensa mukana kouluun vaan jotkut vanhemmat kehtaa esim. valittaa, ettei heillä juoda maitoa.

Siis täh? Perusopetus on ollut maksutonta jo ties kuinka kauan eikä oppilaita voi edellyttää tuomaan kotoaan mitään tiettyjä tarvikkeita askartelua varten. Eniten korvaani särähti kuitenkin tiukka aikataulu: maitotölkki pitäisi tuoda kouluun jo seuraavana päivänä. Missä välissä esim. iltatöitä tekevän yh:n, jonka kotona ei juoda maitoa, pitäisi hankkia tyhjä tölkki lapselleen? Kaikki ei asu lähellä kauppaa eikä naapureiden ovikellojakaan oikein sovi soitella myöhään illalla tällaisen asian takia.

Kommentit (419)

Vierailija
381/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NIIN, ESIMERKIKSI ME ASUMME 13 KILSAN PÄÄSSÄ KOULUSTA, MINUN TYÖNI ON 50 KILSAA VÄÄRÄÄN SUUNTAAN KOULULTA, EN TOD VOI ALKAA AJAA LASTA AAMULLA KASIKSI SAMAAN AIKAAN SINNE KOULULLE, KUN TÖISSÄ PITÄÄ OLLA SAMAAN AIKAAN

KAIKKI PULKKAMME JA LIUKURIMME OVAT MÖKILLÄ, JOTEN JOS PYYDÄ SELLAISTA EDELLISENÄ ILTANA, EI OLE

- pikkujoulut (ei löydy tonttulakkia, eikö koulusta saa)

TONTTULAKKEJA ON, MUTTA JOS PYYDÄT KELLO 22, EN TOD MENE ENÄÄ AUTOTALLIIN NIITÄ KAIVELEMANA

- lukujuhlat ekaluokkalaisilta (muutkaan ei saisi syödä herkkuja kun meillä ei herkkuja syödä viikolla)

MITEN HERKUT LIITTYY LUKEMISEEN?

- hiihto (ei varmaan tarvitse edes perustella)

SUKSEMME OVAT SAMATEN SIELLÄ MÖKILLÄ, JOTEN PYYDÄ AJOISSA

- monet askartelut (en jaksa käyttää aikaa kirjeenvaihtoon, että käykö tosiaan maitotölkin tilalle 1l jugurttipurkki. Koulussa materiaalit vähissä, joten tehdään sitten aina ja iänkaiken liidunjämillä ja niillä räsyisillä muutamilla vesiväreillä mitä jäljellä on)

PYYTÄKÄÄ AJOISSA, ESIM AVOIMIEN OVIEN YHTEYDESSÄ NIIN ON AINA VARASTOA

- Ylivoimaisen vaativat pyynnöt: säänmukaiset ulkovaatteet, jugurtti/viili/kermaviilipurkki, maitotölkki, heijastin

SAMA. PYYDÖ AJOISSA.

Ennen lapset huolehti tavarat itse ja kaikki sujui hienosti. Nykymukulat ei kykene mitään muistamaan, saatika itse mukaan pakkaamaan. Vanhemmille kaikki taas on liian rasittavaa ja monimutkaista. Ratkaisu: ei tehdä mitään.

ENNNE EI VANHEMPIEN TARVINNUT PÄIVYSTÄÄ KOULUA 24/7 VAAN SIELLÄ KOULULLA OSATTIIN SE OMA TYÖ.

Mistähän tää tulee, että opettajat pyytäisivät edellisenä iltana klo 22 jotain tavaraa? Ei ole minun kolmelapsisen perheen kohdalla käynyt näin vielä kertaakaan viimeisen 17 vuoden aikana.

Ja miksi kaikki lasten talvivälineet on mökillä? Eikö lapsi mene koskaan kotona ollessaan pulkkamäkeen? Tai hiihtämään? Nytkin on Etelä-Suomea myöten mahtavat hanget ja ladut tehty. 

Samoin esimerkiksi heijastin ja säänmukainen vaatetus on kodin asia, vanhempien pitäisi osata pukea lapsi säänmukaisesti ilman että koulu siitä joutuu huomauttamaan. Mitä siis tässä tarkoittaa, että ajoissa? Haluatko, että sulle viestitään koulusta vähän ennen joulua, että rupeapa katselemaan vuodenvaihteen alennusmyyntejä ja ensi keväänä kirppareita, jotta voit hankkia säänmukaiset vaatteet lapsellesi seuraavaksi talveksi – vai riittääkö että mä sulle kerron?

Ja mikä siis on sinusta ajoissa pyytämistä? Riittääkö sulle viikon varoaika, että ehdit hankkia jogurttipurkin, syödä ja pestä sen? Pitääkö maitopurkille olla vielä pidempi aika? 

Taidat olla sitä osastoa, joka on niin avutonta ja minäminäminää, että varastaa jopa haudoilta hautakoristeet oman sukulaisensa haudalle, kun kukaan ei kertonut AJOISSA, että sinne haudalle pitää viedä jotain.  

Niin. Minulla on kolme lasta joista nuorin nyt lukiossa toista vuotta. Viidestä eri koulusta kokemusta. Opettajissa on eroja, mutta valitettavan paljon joka paikassa on ollut sitä myöhässä viestimistä/hämärää otsikointia/korjauksen korjauksen korjausta ja lisäyksen lisäyksen lisäystä.

Yksi opettaja pyyteli pääsääntöisesti kaikkea vasta edellisenä iltana myöhään. Keskimmäisen luokanvalvoja sössi viestejä aamuneljältä niin että joka aamu oli pakko aloittaa Wilmasta.

Me asumme Helsingissä vain arkipäivät. Emme ole koskaan täällä pulkkamäessä tai hiihtämässä.

Tarpeeksi ajoissa olisi se edellisen viikon perjantai, jolloin saisi kaikkien seuraavan viikon tarpeet. Ja kyllä, tarvitsen varoajan jugurttipurkille, koska emme syö jugurtteja.

Tilannepukeutumisen kyllä hallitsen, mutta jos saan 7.50 Wilma-viestin 8.15 alkavan liikkatunnin varusteista, ei kaikki välttämättä ollut autossa.

Minä en ole avuton, päinvastoin. Kyllä se avuttomuus on siinä opettajassa, joka ei saa ajoissa selkeää paikkansapitävää viestiä maailmalle.

arkipäivinä lapset tabletit kourassa?

voi kristiksenvttu! ihana lapsuus ei arkena pulkkailemaan, hiihtää, luistelemaan tai ulkoilua nyt muutenkaan vissiin

Olemme mökillä perjantai-iltapäivästä maanantaiaamuun eli kaupungissa neljä iltaa viikossa.

Lapsilla on harrastuksia noina iltoina koska viikonloppuisin ei ole mitään aikataulutettua.

Viikonloppuisin ulkoillaan koko ajan.

Vierailija
382/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä muka pyydetään yhden päivän varoitusajalla?Silloin on koulussa vikaa...Mutta kyllä viikossa nyt joku purkki pitäisi jokaisesta kodista löytyä...Vai ei nykyään kai saa edes pyytää lapsia tekemään läksyjä?

Meillä huuhdellaan ja litistetään samantien kaikki tyhjentyneet tölkit. Jos tulee viesti illalla klo 21 niin eipä ole enää sille seuraavalle päivälle ehjää litistämätöntä maitotölkkiä. 

Itse pystyisin omaa lastani varten tyhjentämään yhden maitopurkin johonkin astiaan ja antamaan purkin mukaan kouluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NIIN, ESIMERKIKSI ME ASUMME 13 KILSAN PÄÄSSÄ KOULUSTA, MINUN TYÖNI ON 50 KILSAA VÄÄRÄÄN SUUNTAAN KOULULTA, EN TOD VOI ALKAA AJAA LASTA AAMULLA KASIKSI SAMAAN AIKAAN SINNE KOULULLE, KUN TÖISSÄ PITÄÄ OLLA SAMAAN AIKAAN

KAIKKI PULKKAMME JA LIUKURIMME OVAT MÖKILLÄ, JOTEN JOS PYYDÄ SELLAISTA EDELLISENÄ ILTANA, EI OLE

TONTTULAKKEJA ON, MUTTA JOS PYYDÄT KELLO 22, EN TOD MENE ENÄÄ AUTOTALLIIN NIITÄ KAIVELEMANA

- lukujuhlat ekaluokkalaisilta (muutkaan ei saisi syödä herkkuja kun meillä ei herkkuja syödä viikolla)

- monet askartelut (en jaksa käyttää aikaa kirjeenvaihtoon, että käykö tosiaan maitotölkin tilalle 1l jugurttipurkki. Koulussa materiaalit vähissä, joten tehdään sitten aina ja iänkaiken liidunjämillä ja niillä räsyisillä muutamilla vesiväreillä mitä jäljellä on)

- Ylivoimaisen vaativat pyynnöt: säänmukaiset ulkovaatteet, jugurtti/viili/kermaviilipurkki, maitotölkki, heijastin

SAMA. PYYDÖ AJOISSA.

Ennen lapset huolehti tavarat itse ja kaikki sujui hienosti. Nykymukulat ei kykene mitään muistamaan, saatika itse mukaan pakkaamaan. Vanhemmille kaikki taas on liian rasittavaa ja monimutkaista. Ratkaisu: ei tehdä mitään.

ENNNE EI VANHEMPIEN TARVINNUT PÄIVYSTÄÄ KOULUA 24/7 VAAN SIELLÄ KOULULLA OSATTIIN SE OMA TYÖ.

Mistähän tää tulee, että opettajat pyytäisivät edellisenä iltana klo 22 jotain tavaraa? Ei ole minun kolmelapsisen perheen kohdalla käynyt näin vielä kertaakaan viimeisen 17 vuoden aikana.

Ja miksi kaikki lasten talvivälineet on mökillä? Eikö lapsi mene koskaan kotona ollessaan pulkkamäkeen? Tai hiihtämään? Nytkin on Etelä-Suomea myöten mahtavat hanget ja ladut tehty. 

Samoin esimerkiksi heijastin ja säänmukainen vaatetus on kodin asia, vanhempien pitäisi osata pukea lapsi säänmukaisesti ilman että koulu siitä joutuu huomauttamaan. Mitä siis tässä tarkoittaa, että ajoissa? Haluatko, että sulle viestitään koulusta vähän ennen joulua, että rupeapa katselemaan vuodenvaihteen alennusmyyntejä ja ensi keväänä kirppareita, jotta voit hankkia säänmukaiset vaatteet lapsellesi seuraavaksi talveksi – vai riittääkö että mä sulle kerron?

Ja mikä siis on sinusta ajoissa pyytämistä? Riittääkö sulle viikon varoaika, että ehdit hankkia jogurttipurkin, syödä ja pestä sen? Pitääkö maitopurkille olla vielä pidempi aika? 

Taidat olla sitä osastoa, joka on niin avutonta ja minäminäminää, että varastaa jopa haudoilta hautakoristeet oman sukulaisensa haudalle, kun kukaan ei kertonut AJOISSA, että sinne haudalle pitää viedä jotain.  

Niin. Minulla on kolme lasta joista nuorin nyt lukiossa toista vuotta. Viidestä eri koulusta kokemusta. Opettajissa on eroja, mutta valitettavan paljon joka paikassa on ollut sitä myöhässä viestimistä/hämärää otsikointia/korjauksen korjauksen korjausta ja lisäyksen lisäyksen lisäystä.

Yksi opettaja pyyteli pääsääntöisesti kaikkea vasta edellisenä iltana myöhään. Keskimmäisen luokanvalvoja sössi viestejä aamuneljältä niin että joka aamu oli pakko aloittaa Wilmasta.

Me asumme Helsingissä vain arkipäivät. Emme ole koskaan täällä pulkkamäessä tai hiihtämässä.

Tarpeeksi ajoissa olisi se edellisen viikon perjantai, jolloin saisi kaikkien seuraavan viikon tarpeet. Ja kyllä, tarvitsen varoajan jugurttipurkille, koska emme syö jugurtteja.

Tilannepukeutumisen kyllä hallitsen, mutta jos saan 7.50 Wilma-viestin 8.15 alkavan liikkatunnin varusteista, ei kaikki välttämättä ollut autossa.

Minä en ole avuton, päinvastoin. Kyllä se avuttomuus on siinä opettajassa, joka ei saa ajoissa selkeää paikkansapitävää viestiä maailmalle.

voi kristiksenvttu! ihana lapsuus ei arkena pulkkailemaan, hiihtää, luistelemaan tai ulkoilua nyt muutenkaan vissiin

Olemme mökillä perjantai-iltapäivästä maanantaiaamuun eli kaupungissa neljä iltaa viikossa.

Lapsilla on harrastuksia noina iltoina koska viikonloppuisin ei ole mitään aikataulutettua.

Minun mielestäni koulun pitää suunnitella toimintansa tämän mukasn.

Vierailija
384/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerää kuvitella, että kaikki käyttävät maitoa. Maito on yksi suurimmista syistä suomalaisten kansantauteihin. Jos olisi pakkoviedä jokin maito tai muu vastaavanlainen purkki kouluun olisi sellainen käytävä erikseen ostamassa ja kaadettava sisältö viemäriin, ei ole kovin järkevää.

Se voisi teidän perheessä olla vaikka pahvinen viinitölkki (tai vähäkalorinen tuoremehu tai nestemäinen pesuaine). 

Ja sitä ei anneta tehtäväksi vanhemmille, vaan lapsen pitää itse huolehtia kouluun tyhjä kartonkitölkki tai muovinen jogurttipurkki tai vessapaperirulla tai kananmunakenno tai mitä nyt milloinkin. Askartelut ei kaadu siihen, ettei lapsellasi ole maitopurkkia. 

Vierailija
385/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on vaikeaa koululaisten vanhemmilla, ei voi mitään muuta todeta. Yhteiskunta vaatii ja koulu vaatii ja kaikki vaatii vanhemmilta, niin on rankkaa on. 

Vierailija
386/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SAMA. PYYDÖ AJOISSA.

Niin en ole sanonut vaan sanoin että ne edellisen illan viime hetken tarvikelistaukset on rasittavia.

Järkevintä olisi se, että perjantaina tulisi seuraavan viikon listat. Niin että jos jotain pitää hankkia, voi ihan rauhassa viikonloppuna keräillä kaiken ja tuoda ne pärekorit sieniretkelle sieltä mökiltä jne.

Vierailija
387/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerää kuvitella, että kaikki käyttävät maitoa. Maito on yksi suurimmista syistä suomalaisten kansantauteihin. Jos olisi pakkoviedä jokin maito tai muu vastaavanlainen purkki kouluun olisi sellainen käytävä erikseen ostamassa ja kaadettava sisältö viemäriin, ei ole kovin järkevää.

Se voisi teidän perheessä olla vaikka pahvinen viinitölkki (tai vähäkalorinen tuoremehu tai nestemäinen pesuaine). 

Ja sitä ei anneta tehtäväksi vanhemmille, vaan lapsen pitää itse huolehtia kouluun tyhjä kartonkitölkki tai muovinen jogurttipurkki tai vessapaperirulla tai kananmunakenno tai mitä nyt milloinkin. Askartelut ei kaadu siihen, ettei lapsellasi ole maitopurkkia. 

Ei joka kodissa nyt vaan ole niitä noin vain. Miten vaikeaa täämä on tajuta? Meillä ne kananmunakennot käytetään sytykeruusujen tekoon. Tälläkään hetkellä ei ole yhtäkään, koska just tein niitä.

Samaten ne vessapaperirullat käytetään sytykkeinä.

Jogurttipurkkeja ei ole koskaan. Maitotölkki löytyy.

Vierailija
388/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on vaikeaa koululaisten vanhemmilla, ei voi mitään muuta todeta. Yhteiskunta vaatii ja koulu vaatii ja kaikki vaatii vanhemmilta, niin on rankkaa on. 

Kaikkein rankinta on nuorilla koulun kaameiden vaatimusten kanssa. Milloin ollaan vaatimassa, että ollaan hiljaa tunnilla ja milloin, että tullaan ajoissa kouluun. Osa opettajista vaatii jopa lukemaan. Kuvitelkaa, siis lukemaan kotona jotain. Eihän sellaiselle ole aikaa, kun pitää ehtiä futis-, koris- ja balettitreeneihin, soittotunnille ja kirkkoonkin. Kyllä näiden koulun vaatimusten parissa yksi jos toinenkin nuori uupuu.

Vierailija
389/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kuopus on jo lukiossa, mutta hänellä oli yhdellä kurssilla teatteriesitys ja siihen tulikin yhtäkkiä viime hetken aikataulumuutoksia. Yhtäkkiä olikin harjoituksia niin, että hän ei päässyt sovittuun tapaamiseen (kesätyöpaikasta) tai lääkäriin (koska aika oli varattu Wilman mukaan).

Joskus mietin että kuvitteleeko koulu, ettei oppilailla tai vnahemmilla ole ikinä mitään muuta elämää.

Meidän lukiolaisella on kyllä laitettu esim. lääkärikäynnit koulun edelle, ainoastaan koeviikko menee tarjotun lääkäriajan edelle eli silloin on vaihdettu sairaalan erikoislääkärille saatu aika toiseen. On laitettu opettajalle ilmoitus, että on poissa tunnilta silloin ja silloin lääkärin tms takia. Fysioterapeutin ajat on pyritty saamaan niin, ettei niistä tulisi paljoa poissaoloa, esim sille aamulle, kun menee myöhemmin kouluun, mutta silloinkin on voinut joutua olemaan osan tunnista poissa.

Vierailija
390/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä muka pyydetään yhden päivän varoitusajalla?Silloin on koulussa vikaa...Mutta kyllä viikossa nyt joku purkki pitäisi jokaisesta kodista löytyä...Vai ei nykyään kai saa edes pyytää lapsia tekemään läksyjä?

Meillä huuhdellaan ja litistetään samantien kaikki tyhjentyneet tölkit. Jos tulee viesti illalla klo 21 niin eipä ole enää sille seuraavalle päivälle ehjää litistämätöntä maitotölkkiä. 

No kai se maitopurkki litistettynä kuljetettaisiinkin koululle, koska vie repussa vähemmän tilaa? Sen saa kyllä nopeasti muotoiltua takaisin purkiksi.

Vierailija
391/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teille kaikille tuntuu olevan täysin itsestään selvää, että se on aina äiti, joka huolehtii lapselle askartelu- ja liikuntatarvikkeet? Eikö yksikään isä huolehdi edes poikalapsensa nyrkkeilykamppeista?

No kun näissä keskusteluissa se on nimenomaan aina vuorotyötä tekevä yh-äiti, tai suurperheen äiti, jonka mies on reissutöissä silloin kun Wilmaan kilahtaa aamuneljältä viesti, että aamulla on luistelua, eiku nyrkkeilyä, eiku sittenkin maitopurkista askartelua tonttulakki päässä.

Ja kauppa lähimmän vuoren takana.

Ja sinnekin mennään hevoskyydillä, koska perheellä ei ole autoa. Paitsi nyt hevonen on loukannut jalkansa, joten kuljetaan kävellen tai puusuksilla.

Mutta kun ne puusuksetkin ovat siellä mökillä, eikä kaupunkiasunnossa. 

Vierailija
392/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kuopus on jo lukiossa, mutta hänellä oli yhdellä kurssilla teatteriesitys ja siihen tulikin yhtäkkiä viime hetken aikataulumuutoksia. Yhtäkkiä olikin harjoituksia niin, että hän ei päässyt sovittuun tapaamiseen (kesätyöpaikasta) tai lääkäriin (koska aika oli varattu Wilman mukaan).

Joskus mietin että kuvitteleeko koulu, ettei oppilailla tai vnahemmilla ole ikinä mitään muuta elämää.

Meidän lukiolaisella on kyllä laitettu esim. lääkärikäynnit koulun edelle, ainoastaan koeviikko menee tarjotun lääkäriajan edelle eli silloin on vaihdettu sairaalan erikoislääkärille saatu aika toiseen. On laitettu opettajalle ilmoitus, että on poissa tunnilta silloin ja silloin lääkärin tms takia. Fysioterapeutin ajat on pyritty saamaan niin, ettei niistä tulisi paljoa poissaoloa, esim sille aamulle, kun menee myöhemmin kouluun, mutta silloinkin on voinut joutua olemaan osan tunnista poissa.

Meidän lukiolainen ei mitään maitopurkkeja vie, se on jämpti niin.

Vierailija
393/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan on niin kivaa loukkaantua joka asiasta.

Vierailija
394/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että opettajalle on jokunen tölkki varalle, juuri sitä varten jos joku lapsi ei saa sitä tölkkiä tuotua. Ei ole niin vakava asia se, että sitä maitotölkkiä kehoitetaan tuomaan.

Vierailija
395/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään ongelmaa ei olisi, jos opettajat laittaisivat selkeän hyvin otsikoidun lyhyen täsmällisen viestin seuraavan viikon tarpeista edellisenä perjantaina. Näin olisi viikonloppu aikaa valmistautua keskitetysti seuraavaan viikkoon.

Eikä niin että epämääräisiä viestejä pusketaan koko ajan, korjaillaan edellisiä ja aina viime tingassa.

No vaikka ulkoliikunnassa on se vaikeus, että sään ennustaminen ei mene aina just oikein.

Edellisenä perjantaina voi laittaa viestin, että a) varautukaa luisteluun, jos sää ei salli niin sitten on sitäjasitä.

Sen sijaan että sitä ilmoitusta saa jännittää siihen liikuntatuntiin.

Kuka jännittää viimetippaan että onkohan tänä vuonna koulussa luistelua? Eikä lapsille hankita talviurheiluvölineitö koulua varten vaan joka vuosi hankitaan hyvissä ajoin sopivat varusteet joka kaudelle.

Kaikkina vuosina Helsingissä ei todellakaan luistella.

Kyllä luistellaan.

Ei luistella. Mun lasten 9 vuoden peruskouluvuosista oli vähintään puolet sellaisia ettei ollut luistelua. Joko ei ollut lunta, ei ollut tarpeeksi pakkasta tai oli liikaa lunta.

Jännä. Täällä pikkupaikkakunnallakin on jo keksitty jäähallit.

Täällä isommalla paikkakunnalla ei koululaiset ole kertaakaan käyneet jäähallissa luistelemassa. Yläkoulussa kävivät tekojääradalla, sinne oli järkevä matka kävellä koulusta. Alakoulussa luistelivat ainoastaan koulun pihalla, jos oli sopivat kelit. Yhtenä talvena ei luisteltu lainkaan. Silloin kun oli kerrankin pakkasen puolella ja kenttä luistelukunnossa, niin pakkasrajat paukkuivat niin, että välitunnitkin sai viettää sisällä.

Luistelupäivät on aina olleet ongelmalliset, niistä tulee usein se lopullinen ilmoitus aamulla, joskus jopa sen jälkeen, kun lapsi on lähtenyt jo kouluun. Jonkun kerran on katsottu, että on niin lämmintä ja sohjoista, ettei jää ole luistelukunnossa ja silti on luisteltu. Joskus taas on arvailtu, että kyllä siellä voi luistella, niin ovat olleetkin sisäjumpassa siitä edellispäiväisestä luisteluilmoituksesta poiketen. On kuitenkin iso homma raahata luistimet, kypärä ja sisäliikuntavaatteet kaikki mukana, kun eivät ne reppuun mahdu. Siitä kiitos opettajille, että ovat hyvissä ajoin kuitenkin ilmoitelleet, milloin luistelukausi tulee alkamaan, jos kelit vaan ovat silloin sopivat, ettei niitä luistimia ole pakko hankkia juuri viimeisenä iltana.

Vierailija
396/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi opettajan voivan tällaisenkin asian pyytää koulunsa keittiöstä. Saa sieltä ne muutamat, joita tarvitaan kun osa ei muista tuoda.

niin tai tuoda kotoaan mukanaan,siis jos juo maitoa :) ja jos vaikka on useampi maidonjuoja perheessään

Vierailija
397/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

voithan antaa gunilla-gaapriellesi  viini laatikoitasi six päkkejäkin teillä riittää vaikka koko luokan askarteluun. tiä kuinka hyvä tulee kun koko ikänsä on niistä askarrellut. ennen oli käpy lehmiä nyt six päkkejä.

Vierailija
398/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että opettajalle on jokunen tölkki varalle, juuri sitä varten jos joku lapsi ei saa sitä tölkkiä tuotua. Ei ole niin vakava asia se, että sitä maitotölkkiä kehoitetaan tuomaan.

Tietenkin on. Ainakin jokaisella opella, jolla on jokunen vuosi työkokemusta. Jotkut vanhemmat nyt vaan haluavat haukkua ja valittaa.

Vierailija
399/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ne vaan tyhmistyy vuosi vuodelta. kaipaan todellakin menneitä aikoja kuten 90-lukua ennen yläastetta . Silloin askarreltiin ja vanhemmatkin osallistuivat esimerkiksi joulumyyjäisiin. Leivottu esim kakkuja luokkaretken rahoitusta varten. Ne olivat mielestäni ihan kiva tauko muuten tylsässä koulussa.

Voi voi.

Vierailija
400/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SAMA. PYYDÖ AJOISSA.

Niin en ole sanonut vaan sanoin että ne edellisen illan viime hetken tarvikelistaukset on rasittavia.

Järkevintä olisi se, että perjantaina tulisi seuraavan viikon listat. Niin että jos jotain pitää hankkia, voi ihan rauhassa viikonloppuna keräillä kaiken ja tuoda ne pärekorit sieniretkelle sieltä mökiltä jne.

Maitotölkin keräily vaatii aikansa, ja pärekoria ei voi korvata ei sitten millään.