Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Kallis sähkö ajanut ihmiset säästämään kaikesta

Vierailija
11.12.2022 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009253304.html

Mitä ajatuksia herättää, oletko itse kenties samassa tilanteessa?

Ymmärrän hyvin ihmisten ahdingon etenkin pelkästään sähkölämmitteisissä taloissa ja eivät polttopuutkaan tietenkään ilmaisia ole. Isoa kansakoulua ei varmasti kylmänä talvena kannatakaan lämmittää, mutta ensimmäisenä juttuun haastatellun otsalamput kuulostavat jo vähän yliampuvalta.

Kommentit (910)

Vierailija
781/910 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse taas olen hämmästynyt, kuinka paljon olen voinut vähentää sähkönkäyttöä ja silti elänyt ihan normaalia elämää. Olen edelleen lämmittänyt asuntoa ja vettä, tehnyt ruokaa, pessyt pyykkiä ja astioita, katsonut telkkaria. Silti kulutus on puolittunut vuoden takaisesta. En koe jääneeni mistään paitsi. Ja vaikka olin pakotettu pörssisähköön, rahaakaan ei ole toistaiseksi mennyt viime vuotta enempää pienemmän kulutuksen ja hyvän ajoituksen ansiosta.

Me ei olla edes säästetty marraskuussa, silti kulutus on pienentynyt. Joulukuun pakkaset taas vaikuttivat kulutuksen lisääntymiseen viime vuodesta. Luuletko vielä joulukuun kulutuksen olevan viime vuotta pienempi?

Joulukuu näyttää toistaiseksi ennätyskuukaudelta. Vuosi sitten oli mennyt jo 700 kWh tähän mennessä kuukautta. Nyt on mennyt 190.

Höpö, höpö! Tuolla ei kyllä leikkimökkiä suurempaa asuntoa lämmitetä. Jotain jäi ehkä sinulta kertomatta?

120 neliön kesämökki kyseessä. Toki mulla on takka mutta oon mä sitä lämmityksessä käyttänyt iät ajat kun puuta saan ilmaiseksi.

Eli sähköllä et olekaan lämmittänyt, niin kuin väitit. Arvasin tuon jo etukäteen, eli turhaa elvistelyä.

Olen lämmittänyt myös sähköllä. Ilmalämpöpumpulla ja kylppärissä lattialämmitys. Vesi lämpiää vain sähköllä.

Sori jos olen onnistunut liian hyvin.

Sähkön säästössä ehkä, muttet energian säästössä. Aluksi kerroit kuinka pienillä toimilla sait säästöä, se ei kuitenkaan pitänyt paikkansa, vaan olitkin lämmittänyt puilla.

Tämä oli alkuperäinen väitteesi, jossa väitit mm. lämmittäneesi edelleen sähköllä. "Itse taas olen hämmästynyt, kuinka paljon olen voinut vähentää sähkönkäyttöä ja silti elänyt ihan normaalia elämää. Olen edelleen lämmittänyt asuntoa ja vettä, tehnyt ruokaa, pessyt pyykkiä ja astioita, katsonut telkkaria. Silti kulutus on puolittunut vuoden takaisesta. En koe jääneeni mistään paitsi. Ja vaikka olin pakotettu pörssisähköön, rahaakaan ei ole toistaiseksi mennyt viime vuotta enempää pienemmän kulutuksen ja hyvän ajoituksen ansiosta."

Minä vertasin tilannettani tänä vuonna vuoden takaiseen. Olen jo silloin lämmittänyt paljon puulla, kuten olen tehnyt aina. Silti olen pystynyt vähentämään sähkön kulutusta. Suurimmat tekijät ovat varmasti ilmanvaihto (olen säätänyt tuloilman jälkilämmityksen matalammalle) ja veden lämmittämisen ajastaminen kellokytkimellä aiemman jatkuvan lämmittämisen sijaan.

En kyllä tajua miksi selittelen. Ihan älytöntä maalittamista.

Vierailija
782/910 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80v äitini sähkölasku vuokrarivitalossa oli marraskuulta 400€. Eläkeläisellä! Näyttää siltä, että oman sähkölämmitteisen ok talon lisäksi varattava rahaa myös lähisukulaisten auttamiseen. Meille ei suostu muuttamaan, sitä kysytty jo ennen koronaa.

Tuo 400€ ei ole vielä paha meillä lasku oli reilut 1000€.

Ja meillä ok talossa 1700€, mutta että pieni rivariyksiökin yhden hlön maltillisella kulutuksella 400€. Se on eläkkeestä paljon!

Sitten jos hinta nousee 10 euroon kilowattitunnilta, lasku on helposti vähintään 4000 € siinä yksiössä ja ok-talossa 17000 € 

Toivottavasti valitsemamme kansanedustajat ja hallitus ymmärtävät tehdä jotain sähkön hinnalle. Virossa ovat jo tehneet.

"Jos kaikki menee täysin pieleen, voi sähkö maksaa talvella jopa 10 euroa kilowattitunnilta – Tällaista pakkasjaksoa se vaatii

Sähkön kantaverkkoyhtiötä ylläpitävän Fingridin valvomopäällikkö Arto Pahkin pitää mahdollisena, että sähköpula voi hetkellisesti johtaa ennennäkemättömään hintaan."

https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/art-2000009268731.html

"Luulitko, että sähkö on nyt Suomessa kallista? Viime päivinä nähdyt, jopa 70 senttiin kilowattitunnilta kivunneet hinnat ovat lastenleikkiä verrattuna siihen, mitä voi olla edessä.

”Jos Etelä-Suomeen tulee useita päiviä kestävä, yli 15 asteen pakkasjakso, sähkö voi maksaa Suomessa korkeimmillaan jopa 10 euroa kilowattitunnilta”, pohtii sähkönsiirron kantaverkkoa Suomessa ylläpitävän Fingridin valvomopäällikkö Arto Pahkin.

Jos Etelä-Suomessa on useita päiviä yli 15 astetta pakkasta, kulutus nousee Fingridin ennusteen mukaan Suomessa 14400 megawattiin. Sähköä pitää silloin tuoda noin 3000 megawattia ulkomailta. Pahkin sanoo, että silloin kansalaisten ja teollisuuden sähkönsäästöä todellakin tarvitaan. ”Hintakin kyllä ohjaa siihen. Silloin puhutaan ihan älyttömän korkeista hinnoista.”

Pahkin sanoo pakkasten kestosta riippuvan, kuinka pitkään hinta voi käydä jopa 10 eurossa kilowattitunnilta. ”Riippuu pakkasista, onko hinta näin korkealla yhden vai useita tunteja vuorokaudessa ja onko se sitä yhtenä päivänä vai useina päivinä.”

Pahkin tarkentaa, että kun hinta on näin ennennäkemättömissä lukemissa, on kyse jo sähköpulasta ja kaikki mahdollinen sähköntuotannon kapasiteetti on Suomessa silloin käytössä ja saatavissa oleva sähkönkulutuksen vähentäminen on tehty."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/910 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80v äitini sähkölasku vuokrarivitalossa oli marraskuulta 400€. Eläkeläisellä! Näyttää siltä, että oman sähkölämmitteisen ok talon lisäksi varattava rahaa myös lähisukulaisten auttamiseen. Meille ei suostu muuttamaan, sitä kysytty jo ennen koronaa.

Tuo 400€ ei ole vielä paha meillä lasku oli reilut 1000€.

"Meillä" kuulostaa siltä, että on kuitenkin kaksi maksamassa. Vaikka 500 euroa per naama on enemmän kuin 400 euroa, niin kuitenkin kommenttisi hämää eron suuruutta. 

Vierailija
784/910 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse taas olen hämmästynyt, kuinka paljon olen voinut vähentää sähkönkäyttöä ja silti elänyt ihan normaalia elämää. Olen edelleen lämmittänyt asuntoa ja vettä, tehnyt ruokaa, pessyt pyykkiä ja astioita, katsonut telkkaria. Silti kulutus on puolittunut vuoden takaisesta. En koe jääneeni mistään paitsi. Ja vaikka olin pakotettu pörssisähköön, rahaakaan ei ole toistaiseksi mennyt viime vuotta enempää pienemmän kulutuksen ja hyvän ajoituksen ansiosta.

Me ei olla edes säästetty marraskuussa, silti kulutus on pienentynyt. Joulukuun pakkaset taas vaikuttivat kulutuksen lisääntymiseen viime vuodesta. Luuletko vielä joulukuun kulutuksen olevan viime vuotta pienempi?

Joulukuu näyttää toistaiseksi ennätyskuukaudelta. Vuosi sitten oli mennyt jo 700 kWh tähän mennessä kuukautta. Nyt on mennyt 190.

Höpö, höpö! Tuolla ei kyllä leikkimökkiä suurempaa asuntoa lämmitetä. Jotain jäi ehkä sinulta kertomatta?

120 neliön kesämökki kyseessä. Toki mulla on takka mutta oon mä sitä lämmityksessä käyttänyt iät ajat kun puuta saan ilmaiseksi.

Eli sähköllä et olekaan lämmittänyt, niin kuin väitit. Arvasin tuon jo etukäteen, eli turhaa elvistelyä.

Olen lämmittänyt myös sähköllä. Ilmalämpöpumpulla ja kylppärissä lattialämmitys. Vesi lämpiää vain sähköllä.

Sähkön säästössä ehkä, muttet energian säästössä. Aluksi kerroit kuinka pienillä toimilla sait säästöä, se ei kuitenkaan pitänyt paikkansa, vaan olitkin lämmittänyt puilla.

Tämä oli alkuperäinen väitteesi, jossa väitit mm. lämmittäneesi edelleen sähköllä. "Itse taas olen hämmästynyt, kuinka paljon olen voinut vähentää sähkönkäyttöä ja silti elänyt ihan normaalia elämää. Olen edelleen lämmittänyt asuntoa ja vettä, tehnyt ruokaa, pessyt pyykkiä ja astioita, katsonut telkkaria. Silti kulutus on puolittunut vuoden takaisesta. En koe jääneeni mistään paitsi. Ja vaikka olin pakotettu pörssisähköön, rahaakaan ei ole toistaiseksi mennyt viime vuotta enempää pienemmän kulutuksen ja hyvän ajoituksen ansiosta."

Minä vertasin tilannettani tänä vuonna vuoden takaiseen. Olen jo silloin lämmittänyt paljon puulla, kuten olen tehnyt aina. Silti olen pystynyt vähentämään sähkön kulutusta. Suurimmat tekijät ovat varmasti ilmanvaihto (olen säätänyt tuloilman jälkilämmityksen matalammalle) ja veden lämmittämisen ajastaminen kellokytkimellä aiemman jatkuvan lämmittämisen sijaan.

Tuolla sähköllä ei oikeasti lämmitetä yhtään mitään, ainoa selittävä seikka on se puulämmitys.

Vierailija
785/910 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja antaa kansan kärsiä jippii hyvin menee päättäjät jatkakaa samaan malliin...

Vierailija
786/910 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla sähköllä ei oikeasti lämmitetä yhtään mitään, ainoa selittävä seikka on se puulämmitys.

Totta, ei sähköä noin helppoa ole säästää, kuin alunperin yritettiin antaa ymmärtää. Pitää varmaan itsekin ostaa kaasulämmitin ja kirjoitella kuinka helposti (lämmitys)sähköstä voi säästää. Pitää vain muistaa unohtaa mainita muusta kuin sähkölämmityksestä.

Vierailija
787/910 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäis hoitaa tää sähkösotku alta pois pikasesti ennenku alkaa taas joku uus kriisi, oisko työttömyysaalto, en tiiä.

Hoidettiinhan se koronakin niin perusteellisesti, miksei tätäkin.

Koronaa ei tosin hoidettu muuten kuin velkarahaa pumppaamalla mikä näkyy nyt inflaationa. Tartuntoja ennätysmäärä tälläkin hetkellä, mutta uutisointi lopetettiin, että sillähän se hoitui kyllä. Ainiin ja kaksi rokotetta antaa 96% suojan tartuntaa vastaan, sekä estää levittämästä eteenpäin ja muut myyntipuheet päälle. Kansanmaskit sun muut rätit myös estivät tehokkaasti virusten kokoisten partikkelien leviämisen.

96 % suojan alkuperäistä virusta vastaan. Sitä alkuperäistä ei ole ollut liikkeellä enää 1,5 vuoteen. Tämä OT:na, jatkakaa.

koronassa pissattiin silmään

Vierailija
788/910 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama sähkön hinta kaikille kotitalouksille, sopimukset hiiteen! Vaikka sen 15 s/kWh. Naurettavaa kun työpaikalla yks julistaa paistavansa neljälle omassa taloudessa asuville lapsille heidän kinkkunsa, kun itellä 4s soppari.

Toinen istuu pimeässä ja kylmässä joulunsa kun rahat lopppui sähkön vuoksi! Kuka tämän tiesi sopimuksia tehdessään...

Juuri noin Epätasa-arvo synnyttää pian vakavia ristiriitoja ihmisten välillä!

Tämä epätasa-arvo on täysin itse aiheutettua. Ei minulla ole mitään hätää, koska en kerskakuluta. Ei ole ristiriitaa, on vain yli varojensa kuluttavia.

Kannattaisi olla hiljaa silloin kun ei ymmärrä mistä puhutaan.

Ei tässä ole nyt kyse kulutuksen määrästä, vaan siitä kuinka paljon yksi kilowattitunti maksaa.

Hahaa, kiitos päivän nauruista :D Tämä oli huvittavan typerä viesti :)

Vierailija
789/910 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä olisi aikoinaan tätä talovanhusta ostaessamme uskonut, kuinka kiitollinen joku päivä olenkaan näistä kaikista tulisijoista, puuhellasta, ulkosaunasta sekä omasta metsästä, mistä voi tehdä puita.

Talo (140m2) lämpiää lähestulkoon kokonaan puilla, ruuanlaitto sujuu puuhellalla ja leivinuunissa, päiväaikaiset pesuvedet lämpiää hellalla kattilassa ja iltaisin saunotaan. Etätyö mahdollistaa tämän hyvin.

Vuosi sitten vielä eleltiin toisin, silloin sähköä kului 4-kertaisesti nykyiseen verrattuna. Patterit hehkui ja suihkuvesi valui.

Vierailija
790/910 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti päättäjät lukee näitä juttuja. Itse juurikin samankaltaisessa tilanteessa, kun määräaikanen soppari loppuu asunnon lämmitys maksaa, n 14000 vuosi.

Vierailija
791/910 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti päättäjät lukee näitä juttuja. Itse juurikin samankaltaisessa tilanteessa, kun määräaikanen soppari loppuu asunnon lämmitys maksaa, n 14000 vuosi.

Itse olet valintasi tehnyt.

Vierailija
792/910 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä olisi aikoinaan tätä talovanhusta ostaessamme uskonut, kuinka kiitollinen joku päivä olenkaan näistä kaikista tulisijoista, puuhellasta, ulkosaunasta sekä omasta metsästä, mistä voi tehdä puita.

Talo (140m2) lämpiää lähestulkoon kokonaan puilla, ruuanlaitto sujuu puuhellalla ja leivinuunissa, päiväaikaiset pesuvedet lämpiää hellalla kattilassa ja iltaisin saunotaan. Etätyö mahdollistaa tämän hyvin.

Vuosi sitten vielä eleltiin toisin, silloin sähköä kului 4-kertaisesti nykyiseen verrattuna. Patterit hehkui ja suihkuvesi valui.

Kannattaa nauttia vielä kun saa,  kohta EU pistää hiukkaspäästöjen sanktiot kehiin ja puilla lämmitys loppuu siihen. Puita ei saa muuten katkoa ja polttaa, monimuotoisuus rikkoutuu ja puuperhe vollottaa kun joku kaatuu vierestä. Luin muuten tuonkin hulluuden ip-lehdestä 😁

Vierailija
793/910 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Lisäksi aion ostaa ison agregaatin (on kallis mutta arvo säilyy) ja asennuttaa taloon vaihtokytkimen jonka kautta voi hätätilassa kytkeytyä pois verkkosähköstä kokonaan ja pyörittää tarpeelliset kojeet generaattorilla.

Vierailija
794/910 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa nauttia vielä kun saa,  kohta EU pistää hiukkaspäästöjen sanktiot kehiin ja puilla lämmitys loppuu siihen. Puita ei saa muuten katkoa ja polttaa, monimuotoisuus rikkoutuu ja puuperhe vollottaa kun joku kaatuu vierestä. Luin muuten tuonkin hulluuden ip-lehdestä 😁

Omakotitalo alueilla voi olla aika huono ilman laatu, kun kaikki lämmittää puilla, aiheuttaa syöpää.

Vierailija
795/910 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo alueilla voi olla aika huono ilman laatu, kun kaikki lämmittää puilla, aiheuttaa syöpää.

Eikä aiheuta.

Vierailija
796/910 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahaa on kuluttajillakin tietty määrä. Jos sähkön ja energian hinta nousee, se raha säästetään jostakin. Osa ruuasta, harrastuksista, matkailusta, vaatteista ym.

Tämä tietää tulevaa lamaa. Enää ei mennä kylpylöihin. Ei niitä puskureita haluta antaa sähköyhtiöille.

No tämä. Osalla tekee ei ole puskureita, ja järjettömien sähkölaskujen ja muiden nousseiden kustannusten maksaminen tekee todella tiukkaa. Osalla, kuten meillä, on kyllä puskuria säästettynä. Mutta ei niitä suoraan sähköyhtiöille lahjoiteta. Olemme lopettaneet muun kulutuksen, kuten matkustelun, ravintoloissa syömisen, osan harrastuksista, siirrämme suunniteltuja hankintoja ja remontteja, vähennämme erilaisten palvelujen käyttöä jne.  ja nuo rahat käytetään sitten sähkölaskujen maksamiseen. No, näin kun tekee kaikki, niin tämähän ajaa yritykset vaikeuksiin, tulee konkursseja ja työttömiä. Tulee siis lama. Ja vain siksi, että tälle sähkön ryöstöhinnoittelulle ei tehdä mitään. 

Nyt on ennustettu jo 10 €/kWh hintoja. Siinä ei ainakaan omat puskurit enää riitä, vaikka olen kuvitellut talouden kestävän nykyiset sähkön hinnat.

Enkä minäkään tietenkään säästöjäni halua sähköyhtiöiden lahjoittaa. Siksi olen vähentänyt kulutusta. Mieluummin vaikka palelen kuin maksan tonnin sähkölaskun.

Surettaa ja suututtaa niiden puolesta jotka ovat jo nyt pulassa.

Jos sähkön hinta nousee oikeasti sinne 10 euroon, niin kuka sitä enää pystyy maksamaan.

Jos 1 euron hinnoilla saa 1000 € sähkölaskun säästeliäällä sähkön käytöllä, tulee 10 € euron hinnoilla 10000 € sähkölasku. Ei minulla ainakaan säästöt riitä sellaiseen.

Sitten varmaan pitää lopettaa sähkön käyttö ja ostaa jotain lisälämmittimiä taloon.

Järjettömyydessään tämä tuo mieleen Saksan superinflaation 1. maailmansodan jälkeen. Eikä se superinflaatio päättynyt hyvin.

Joo, siis tokihan mekin on vähennetty sähkön kulutusta todella paljon, esim. saunominen on lopetettu, ruoka valmistetaan pääosin leivinuunissa jne. Mutta ei se sähkön käytön vähentäminenkään tässä auta, järjettömiä sähkölaskuja on silti tulossa. Joten sähkön käytön vähentämisen lisäksi on lopetettu myös lähes kaikki muu kulutus, kuin välttämätön eli esim. ruoka. 

Ja tosiaan jos sähkön hinta vielä tästä nousee, ei tämä kaikesta kulutuksesta säästäminen auta, vaan on käytettävä myös ne vuosien aikana säästetyt puskurit. Kun ne on käytetty, en tiedä mitä sitten. Siinä vaiheessa on varmasti koko yhteiskunta jo niin sekaisin, että toivoisin valtiolta nyt nopeita toimia tämän asian suhteen. 

Ja kenenkään on turha tulla tähän irvailemaan, että ihan oikein teille tuhlaajille ja mitä kaikkea tässäkin ketjussa heitetään. Ollaan tavallinen keskituloinen perhe, joka on opiskellut, tehnyt töitä, maksanut veroja, elänyt säästeliäästi, kuten puskureista voi päätellä jne. Ei olla eletty yli varojemme, vaan aina laitettu osa palkasta säästöön. Edes autoja ei ole ostettu lainalla, ainoastaan tämä talo, ja sekin on kohta maksettu. Tällainen elämäntapa ei siis ole näköjään kannattanut, kun sähköyhtiöt ja valtio ylivoittoverotuksineen vie säästöt ja puskurit, ja ajaa tämän maan lamaan kun kaikki lopettavat kulutuksen. 

Meillä sama tilanne, mutta asuntolaina otettu vasta vuosi sitten ja kohta niskaan kaatuu myös korkeat korot. Tilanne on ihan painajaismainen ja en tiedä miten tästä selvitään, jos selvitään.

Ollaan ihan tavallinen keskituloinen, nuori 3 hlö perhe ja osakeasuntokin vaatimaton ja vanha, ei mikään pramea..

Vierailija
797/910 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vaan ihmettelen, miten tämä sähköpula ja kalliit sähkölaskut tulivat hallitukselle täytenä yllätyksenä. Sitten vasta reagoidaan, kun on jo huonot housussa. Tilanne on kuitenkin ollut tiedossa jo ainakin pari kuukautta. Nyt sitten tehdään paniikkiratkaisuja. Pitäisi varautua etukäteen. Annan hallitukselle vinkin: alkakaa valmistautua kevään lamaan ja lakkoihin. Näin olette asioiden edellä! 💩

Vierailija
798/910 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en osta mitään. Piste. Kaikki menee asuntolainaan pk-seudulla.

Vierailija
799/910 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulisijat olisivat kivoja.

Meillä ei ole sellaisia niin piti ostaa kaasulämmittimiä.

Vähän tuntuu pahalta kun tähän asti on lämmittänyt taloa vihreällä sähköllä ja nyt joutuu käyttämään fossiilista kaasua.

Mutta vissiin tämä on hyvä näin. Tuskin vihreät tällaista sähkön hinnoittelua muuten kannattaisivat.

Vierailija
800/910 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan sinä itse olet itsesi maalittanut, kerroit jatkuvasti suoranaisia valheita, tai ainakin puolitotuuksia.

Kuten joku mainitsi, ei tuolla sinulla kuluvalla sähkö määrällä lämmitetä yhtään mitään, suurimmalla osalla menee kesälläkin pelkkään käyttösähköön enemmän kuin sinun "sähkölämmitteisessä" asunnossa talvella.

Tällä palstalla esiintyy paljon samanlaista propagandaa, jossa yritetään antaa kuva ettei sähkö maksaa lähes mitään, tosiasiassa se on halvatun kallista. On provoaloituksia jossa pelolla odotetaan sähkölaskua, mutta se olikin sitten pari euroa yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme