Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen lapsuudenperheessä joulu on vain lapsille

Vierailija
10.12.2022 |

Ollaan viisi vuotta yhdessä ollut (vielä) lapseton pariskunta. Ollaan joka toinen joulu vietetty mun suvun kanssa ja joka toinen miehen suvun kanssa.

Mua on alkanut häiritä erilainen tapa viettää joulua. Miehen suvussa joulu on lasten juhla, mä oon tottunut, että se on tasaveroisesti aikuisten ja lasten. Mun suvussa ostetaan pienet lahjat kaikille periaatteella "ajatus on tärkein" (tai voi olla yhteinen perhelahja, jossa on jotain lapsille sopivaa ja jotain aikuiselle). Miehen suvussa ostetaan kalliit lahjat lapsille ja aikuisille ei mitään.

Mä en koskaan miehen sukulaisten luona pääse joulutunnelmaan. Mies huolehtii lahjojen ostamisesta sukulaislapsilleen ja mä noudatan omia tapojani siinä, että vien appivanhemmille aina lahjan, mikä nyt vähintään minusta kuuluu asiaan, kun he suurimman osan jouluvalmisteluista hoitaa. Varsinkin se, ettei anoppi saa muilta lahjoja tuntuu tylyltä, kun hän heillä eniten vaivaa näkee.

No ahdistaa jo tuleva joulu.

Kommentit (248)

Vierailija
41/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille vain lahjat eivät ole joulussa tärkeintä, vaan yhdessäolo, hyvä ruoka ja tunnelma. Eikö miehesi voi ostaa lahjaa sinulle, jos se on sinulle tärkeää?

Ostaa joo. Ja antaa sen mulle yleensä ennen kuin lähdetään hänen sukulaisilleen. Mulla se tunnelma menee pilalle siitä, kun joulu menee vain sukulaislapsiin keskittyen. Meillä lapset on vain ihmisiä muiden joukossa, ei juhlan keskipiste. Väsyttää se kun lapset saa lahjoja ja kitisee, jos ei olleet mieleisiä. Ja kun lapset aukaisee lahjat, kaikki istuu ringissä ympärillä ja katselee. Ap

Kuulostaa ihan brittikomediasketsiltä.

Vierailija
42/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta minulle kelpaa lahjaksi vaikka suklaarasia. Se tulee kyllä syötyä tyhjäksi eikä mene hukkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä ei ole omia lapsia, niin eikö kumpikin voisi viettää joulua oman lapsuudenperheensä kanssa? Eihän joulua ole pakko yhdessä viettää, varsinkin jos se puolison lapsuudenperheen luona tuntuu ikävältä.

Vierailija
44/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille vain lahjat eivät ole joulussa tärkeintä, vaan yhdessäolo, hyvä ruoka ja tunnelma. Eikö miehesi voi ostaa lahjaa sinulle, jos se on sinulle tärkeää?

Ostaa joo. Ja antaa sen mulle yleensä ennen kuin lähdetään hänen sukulaisilleen. Mulla se tunnelma menee pilalle siitä, kun joulu menee vain sukulaislapsiin keskittyen. Meillä lapset on vain ihmisiä muiden joukossa, ei juhlan keskipiste. Väsyttää se kun lapset saa lahjoja ja kitisee, jos ei olleet mieleisiä. Ja kun lapset aukaisee lahjat, kaikki istuu ringissä ympärillä ja katselee. Ap

Pitäisikö miehen suvun istua ringissä sinun ympärilläsi ja katsoa kun avaat lahjasi? Moni aikuinen ei haaveile tuosta.

Vierailija
45/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käskeekö joku istumaan siinä ringissä? Itse selaisin vaikka sanomalehteä keittiössä.

No kyllä ne tulee hakemaan. Sanovat, että hei nyt avataan lahjat, tule katsomaan. Varmasti kokisivat tylyksi jos sanoisin, että mä luen tätä sanomalehteä mieluummin. Ap

Tuo keittiö on vain esimerkki. Vie roskat, ulkoiluta koiraa, soita pitkä joulutoivotuspuhelu omille vanhemmillesi tai istu vessassa sillä aikaa kun lapset avaavat lahjojaan.

Vierailija
46/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen aina, kun sanotaan, että joulu on lasten juhla. Minusta se on kaikkien juhla, enkä usko, että monetkaan meidän suvun jouluperinteistä edes lapsia ajatellen on olleet olemassa. Tuskin kukaan lapsista jos saisi päättää niin hautausmaalle hinkuu, tai joulukirkkoon, tai edes joulusaunaan tai haluavat kuulla joulurauhan julistusta tms. Eli joulussa on jokaiselle jotakin. Lahjoja meillä on aina ostettu kaikille, myös aikuisille. Eihän sen tarvitse kallista olla. Kyllä halvallakin saa kivoja lahjoja aikuiselle. Vaikka nyt jonkun lempisuklaa tai pidetty punaviini, keikkalippu (kaikki esim. kotimaisten artistien keikat eivät maksa satoja euroja, vaan muutamalla kympilläkin saa), kaunis joulukukka, juustolajitelma tai ihan mitä nyt kukakin kaipaa. 

Vierailija
47/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin se nyt vaan on, että ihmisillä on erilaiset tavat viettää joulua. Eikä toisten tapa ole enemmän oikein kuin toisten tapa.

Ja jos haluat anoppia muistaa niin siihen on sinulla myös oikeus.

Totta kai on oikeus. Itsellä vaan joulu pilalla. Kerran ehdotin, että jäisin kotiin ja mies menisi, mutta ei halunnut mennä ilman mua. En yhtään pidä siitä, millaisia kompromisseja parisuhde tuo mukanaan. Ap

Mikä muuten mun mielestä on älytöntä. Jos joulu on lapsille, niin mihin meitä aikuisia siellä tarvitaan? Ap

Jos joskus aikuistut niin huomaat että joulunajan voi ihan vaan rauhoittua. Minun lapsuudessa vietettiin joulu oman perheen kanssa, me lapset saatiin lahjoja 3-4 kappaletta, ei enempää, ruoan jälkeen avattiin ja leikittiin niillä, sitten lähdettiin koko perheen kanssa ilta kävelylle.

Vierailija
48/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oliko se pelkät lahjat nyt se ongelma vai jotenkin joulu muutenkin? Ostatte miehen kanssa toisillenne lahjat ja vaihdatte ne.vaikka hieman myöhemmin omassa rauhassa.

Varmaan tuohon lahjoihin mun mielestä kulminoituu se, että mun mielestä heidän suvussa lapsia lellitään liikaa ja aikuisia ei arvosteta. Lapset käyttäytyy paljon huonommin kuin mihin olen tottunut. Ap

Vierailija
49/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ap kanna omat lahjat sinne mukaan ja avaa ne samaan aikaan kun lapset ja keskityt vaan niihin omiin lahjoihin. Ei kai kellään voi olla sanomista, jos sinäkin olet saanut joululahjoja?

Vierailija
50/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mies istuttiin piirissä kun lapsi avasi lahjoja. Nyt kun se lapsi on 30v istutaan aterian jälkeen kaikki kolme piirissä ja höpötellään.

Ehkä ns.joulutunnelma on vähän laimentunut myönnän, mutta ei sitä lahjat tuo takas kun ei niitä ole aiemminkaan ole jaeltu kuin ko.lapselle.

Vierailija
51/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunpa omankin puolison perheessä joulu olisi vain lapsille, mutta ei, aikuisetkin odottavat lahjoja. Mielelläni toki ostan jotain pientä ja hyödyllistä mummoille/ukeille ja niille, joilla ei lapsia ole (etenkin kun heillä on tapana muistaa lapsia), mutta kun tulee lahjatoiveita myös niiltä, joilla on lapsia, ja nimenomaan jotain materiaa. Tuntuu typerältä ostaa (kalliihkoja) tavaroita ihmisille, joilla olisi varaa ostaa ne itsekin. En itsekään halua mitään, vaan kaikki lahjat saa suunnata lapselle.

Onko teidän siis pakko ostaa juuri ne tietyt kalliihkot lahjat heille? Onko heillä joku valmis lahjalista, jota he vaativat kaikkia noudattamaan, vai mitä ihmettä?

Vierailija
52/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sua harmittaa siis että lapsille ostetaan lhojoja mutta sinulle ei? Olet siis kade lapsille. Lapsille.

Enempi kyse on siitä, etten jaksaisi kahta päivää keskittyä vain lapsiin. Enkä usko, että se on lapsillekaan hyväksi, että koko joulu pyörii heidän ympärillään. Itse esim. ostin jo 7 vuotiaana ekat joululahjat muille.Ei ne ihmeellisiä tietysti olleet, mutta kaikki kiitti ja se oli mustakin kivaa. Eikä tullut mieleenkään kitistä niistä lahjoista, mitä itse lapsena sai. Ap

Nyt ei taida muu auttaa kuin opetella sietämään näitä lapsi-keskeisiä jouluja tai erota. Miehesi mukana tulee myös hänen sukunsa, ja vähemmällä pääset, kun opettelet hyväksymään ja sietämään heitäkin. Minusta tämä ei kuulosta sellaiselta ongelmalta, jonka yli et voisi päästä, mutta itsepä sen lopulta tiedät, onko näin.

Vierailija
53/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meilläkin kyllä ostetaan vain lapsille lahjoja. Appivanhemmille viedään joulukukka, kun kutsuvat joulupöytään, ja muutama pullo viiniä ruualle.

Meillä ajatellaan niin, ettei mitään pientä ja edullista ole kiva saada, kaikkia tuikkukippoja yms on ihan liikaa. Ja kalliimpaa jos ostaa, tulee kamalat kustannukset. Tällä en halua väheksyä siis edullisia lahjoja ollenkaan, fakta vaan on, että kun tietyssä iässä jo olemme, yksinkertaisesti ei vaan ole tarvetta oikein millekään ja se mitä tarvitaan, hankitaan täsmähankintoina ihan tarpeeseen.

Turha tavara varmaan ärsyttää kaikkia, mutta miten olisi kahvipaketti sitä merkkiä ja vahvuutta, jota he itse ostavat. Toisin sanoen sellaista, mikä ei jää käyttämättömänä nurkkiin.

Vierailija
54/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö miehen suvun istua ringissä sinun ympärilläsi ja katsoa kun avaat lahjasi? Moni aikuinen ei haaveile tuosta.

Heh Heh. Mieluummin niin, että kukin saa lahjoja ja huomio jakaantuu kaikille tasan. Ap

Vierailija
55/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi ahdistavan myös anoppia, kun vain ap. muistaa häntä jouluna.

Ja ehkä tuo perinne onnistuu, jos lapset pieniä, mutta entä sitten, kun lapset tulevat teiniksi ja täysi-ikäiseksi. Ei varmaan kivalta tunnu 18v lapsesta ja hän jää lahjatta, jos aikuiselle ei enää anneta lahjoja, mutta hänen 17v sisar/veli taas saa lahjan. Siinä onkin sitten vanhemmilla/isovanhemmulla selittämistä, kun kohtelee lapsia eriarvoisesti.

Ja olen ap. kanssa täysin samaa mieltä. En ymmärrä tuollaista perinnettä. Ettei vanhemmat osta edes joululahjaa aikuisille lapsille.

Vierailija
56/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin se nyt vaan on, että ihmisillä on erilaiset tavat viettää joulua. Eikä toisten tapa ole enemmän oikein kuin toisten tapa.

Ja jos haluat anoppia muistaa niin siihen on sinulla myös oikeus.

Totta kai on oikeus. Itsellä vaan joulu pilalla. Kerran ehdotin, että jäisin kotiin ja mies menisi, mutta ei halunnut mennä ilman mua. En yhtään pidä siitä, millaisia kompromisseja parisuhde tuo mukanaan. Ap

Mikä muuten mun mielestä on älytöntä. Jos joulu on lapsille, niin mihin meitä aikuisia siellä tarvitaan? Ap

Tosiaan, miksi sinne yleensä kutsutaan, jos kyseessä on vain näytelmä, jota vieraat katsovat passiivisina?

Vierailija
57/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä ei ole omia lapsia, niin eikö kumpikin voisi viettää joulua oman lapsuudenperheensä kanssa? Eihän joulua ole pakko yhdessä viettää, varsinkin jos se puolison lapsuudenperheen luona tuntuu ikävältä.

Miksi perheenjäsenten pitäisi viettää joulut erillään?

Vierailija
58/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi perheenjäsenten pitäisi viettää joulut erillään?

No esim. siksi, että toinen ei viihdy puolison lapsuudenperheen luona jouluisin???

Vierailija
59/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Pitäisikö miehen suvun istua ringissä sinun ympärilläsi ja katsoa kun avaat lahjasi? Moni aikuinen ei haaveile tuosta.[/quote]

😂😂 Kiitos tästä mielikuvasta.

Vierailija
60/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meilläkin kyllä ostetaan vain lapsille lahjoja. Appivanhemmille viedään joulukukka, kun kutsuvat joulupöytään, ja muutama pullo viiniä ruualle.

Meillä ajatellaan niin, ettei mitään pientä ja edullista ole kiva saada, kaikkia tuikkukippoja yms on ihan liikaa. Ja kalliimpaa jos ostaa, tulee kamalat kustannukset. Tällä en halua väheksyä siis edullisia lahjoja ollenkaan, fakta vaan on, että kun tietyssä iässä jo olemme, yksinkertaisesti ei vaan ole tarvetta oikein millekään ja se mitä tarvitaan, hankitaan täsmähankintoina ihan tarpeeseen.

Ei meilläkään lahja oo tavarakrääsää, vaan just joulukukka, viiniä, suklaata, hilloa, kynttilöitä... Just sen mukaan, mistä tiedetään kunkin tykkäävän. Ja lapsille yhtä pienet lahjat. Ap

Kynttilät, hillo, viini, suklaa - voiko oikeasti olla turhempaa? Tietty vielä mausteista kahvia, lautasliinoja ja led-tuikkuja? Näitä perikunnat tyhjentää laatikkokaupalla mummojen kaapeista, kun on saatu lahjaksi jotain pientä ja josta tykätään...