Miehen lapsuudenperheessä joulu on vain lapsille
Ollaan viisi vuotta yhdessä ollut (vielä) lapseton pariskunta. Ollaan joka toinen joulu vietetty mun suvun kanssa ja joka toinen miehen suvun kanssa.
Mua on alkanut häiritä erilainen tapa viettää joulua. Miehen suvussa joulu on lasten juhla, mä oon tottunut, että se on tasaveroisesti aikuisten ja lasten. Mun suvussa ostetaan pienet lahjat kaikille periaatteella "ajatus on tärkein" (tai voi olla yhteinen perhelahja, jossa on jotain lapsille sopivaa ja jotain aikuiselle). Miehen suvussa ostetaan kalliit lahjat lapsille ja aikuisille ei mitään.
Mä en koskaan miehen sukulaisten luona pääse joulutunnelmaan. Mies huolehtii lahjojen ostamisesta sukulaislapsilleen ja mä noudatan omia tapojani siinä, että vien appivanhemmille aina lahjan, mikä nyt vähintään minusta kuuluu asiaan, kun he suurimman osan jouluvalmisteluista hoitaa. Varsinkin se, ettei anoppi saa muilta lahjoja tuntuu tylyltä, kun hän heillä eniten vaivaa näkee.
No ahdistaa jo tuleva joulu.
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Kait ne muutkin muistavat anoppia, jos hän järjestää joulun? Ainakin kukkaasetelmalla tai ruokalahjalla? Tuo ei enää ole mikään tapa, vaan huonoa käytöstä ja hienotunteisuuden puutetta.
Sinulle pisteet, jos muistat anoppia, jos menette valmiiseen pöytään.
Eivät anna mitään lahjaa anopille. Miehen sisko tuo jotain yhteiseen pöytään, mutta ei mitään henkilökohtaisesti anopille. Mä vien lahjan appivanhemmille +usein jotain leipomaani (esim pipareita, torttuja tai karjalanpiirakoita). Ap
Vierailija kirjoitti:
Todella lapsellista antaa aikuisille joululahjoja.
Jouluna vanhakin nuortuu ja koukkuselkä suortuu ja kaikki tanssivat piirissä kuusen ympärillä. Eikö niin.
Eli sua harmittaa siis että lapsille ostetaan lhojoja mutta sinulle ei? Olet siis kade lapsille. Lapsille.
Joo ei meillä saa aikuiset lahjoja. En edes muista koska olisin jonkun lahjan saanut. Lapset saa lahjoja. Tosin alkavat olla jo niin aikuisia että taidetaan korkeintaan rahalla hieman muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin se nyt vaan on, että ihmisillä on erilaiset tavat viettää joulua. Eikä toisten tapa ole enemmän oikein kuin toisten tapa.
Ja jos haluat anoppia muistaa niin siihen on sinulla myös oikeus.
Totta kai on oikeus. Itsellä vaan joulu pilalla. Kerran ehdotin, että jäisin kotiin ja mies menisi, mutta ei halunnut mennä ilman mua. En yhtään pidä siitä, millaisia kompromisseja parisuhde tuo mukanaan. Ap
Miten parisuhde onnistuu ilman kompromisseja?
Sepä. Mutta en tiedä mikä on pienempi paha. Että pitääkö puolison takia vain tottua siihen, että joka toinen joulu tuntuu hukkaan heitetyltä. Ap
Muulloinkin mitään kompromisseja ei tarvi tehdä? Jos suhde onnistuu loistavasti yli 700 vuorokautta mutta joudut "heittämään hukkaan" 4 tai 5 päivää niin kallistuisin ehkä sen parisuhteen kannalle.
No tässä suhteessa suurimmat kompromissit joita teen liittyy miehen sukulaisten kanssa olemiseen. Joulu nyt ajankohtainen esimerkki. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin se nyt vaan on, että ihmisillä on erilaiset tavat viettää joulua. Eikä toisten tapa ole enemmän oikein kuin toisten tapa.
Totta kai on oikeus. Itsellä vaan joulu pilalla. Kerran ehdotin, että jäisin kotiin ja mies menisi, mutta ei halunnut mennä ilman mua. En yhtään pidä siitä, millaisia kompromisseja parisuhde tuo mukanaan. Ap
Joulu pilalla, kun et saa lahjoja? Ehkä olisi sitten parempi erota, jos parisuhde ahdistaa noin kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Todella lapsellista antaa aikuisille joululahjoja.
No eihän ole.
Vierailija kirjoitti:
No meilläkin kyllä ostetaan vain lapsille lahjoja. Appivanhemmille viedään joulukukka, kun kutsuvat joulupöytään, ja muutama pullo viiniä ruualle.
Meillä ajatellaan niin, ettei mitään pientä ja edullista ole kiva saada, kaikkia tuikkukippoja yms on ihan liikaa. Ja kalliimpaa jos ostaa, tulee kamalat kustannukset. Tällä en halua väheksyä siis edullisia lahjoja ollenkaan, fakta vaan on, että kun tietyssä iässä jo olemme, yksinkertaisesti ei vaan ole tarvetta oikein millekään ja se mitä tarvitaan, hankitaan täsmähankintoina ihan tarpeeseen.
Ihan kuin minun kirjoittamani. Monta vuotta meni taistellessa, mutta nykyään meilläkin ostetaan (=tilataan) lahjat vain lapsille ja teini-ikäisille. Ja heiltä kysytään etukäteen, mitä toivoisivat joululahjaksi.
Tai sitten kade siitä kun itellä ei ole miehen kanssa lapsia, joten jää ikään kuin ne omat olemattomat lapset ilman ihailua ja lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille vain lahjat eivät ole joulussa tärkeintä, vaan yhdessäolo, hyvä ruoka ja tunnelma. Eikö miehesi voi ostaa lahjaa sinulle, jos se on sinulle tärkeää?
Ostaa joo. Ja antaa sen mulle yleensä ennen kuin lähdetään hänen sukulaisilleen. Mulla se tunnelma menee pilalle siitä, kun joulu menee vain sukulaislapsiin keskittyen. Meillä lapset on vain ihmisiä muiden joukossa, ei juhlan keskipiste. Väsyttää se kun lapset saa lahjoja ja kitisee, jos ei olleet mieleisiä. Ja kun lapset aukaisee lahjat, kaikki istuu ringissä ympärillä ja katselee. Ap
Minkä ikäinen mahdat olla? Noi saa ja mä en ... itkupotkuraivarit 😌
Ymmärrän ap:tä. Eivätkö aikuiset ansaitse lahjoja? Olemmeko kaikki niin tuhmia, ettei Pukki tuo meille mitään? Missä on joulun taika?
Anoppikin vaan keittiössä raataa.
"Sika on sähköuunissa, on mutsi duunissa."
Siis toivottavasti tässä miehesi suvun tavassa viettää joulua nyt tökkii joku muukin asia, kuin se, että aikuisille ei anneta lahjoja, mutta lapsille annetaan? Ei jotkut lahjat voi olla aikuiselle ihmiselle noin suurta ahdistusta aiheuttava asia, eihän?
Mistä merkitystä elämään jos ei lisäänny = kuluta & ostele?
Siis oliko se pelkät lahjat nyt se ongelma vai jotenkin joulu muutenkin? Ostatte miehen kanssa toisillenne lahjat ja vaihdatte ne.vaikka hieman myöhemmin omassa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
On varmaan juu, mutta jotain painetta sekin luo, jos ap alkaa lahjoa aikuisia kun on todettu, ettei pidä, joissain suvuissa sellainen voidaan katsoa kilpavarustelukierteen alkupisteeksi tai epämiellyttäväksi mielistelyksi. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että lapsia ei pitäisi opettaa niin itsekeskeisiksi, että heidän silmissään lapset ovat kuninkaita ja aikuiset palvelijoita. Mitä asetelmaa tuo ylenpalttinen lahjominenkin osaltaan korostaa, jos aikuiset eivät saa mitään. Kaiken kaikkiaan suomalaisilla ei ole liikaa tapana osoittaa huomaavaisuutta toistensa tarpeille muutenkaan, niin liika funktionalismi on vain halpa tapa muuttaa elämä ilottomaksi. Se on tietysti eri juttu, että moni käyttää lahjojen antamista erityistilaisuutena pieneen näpäyttelyyn jne. Ehkä siinäkin olisi ideaa, jos lahjoja ostettaisiin kimpassa aikuisillekin, että saisivat jotain vähän harkitumpaa tuikkukipon sijaan.
Me saatiin oikeastaan vain vähän suklaata ja pussillinen pähkinöitä viime jouluna, kun lapset saivat kaikenmoista. Se ei harmita lainkaan, meni hyötykäyttöön ne. Itse asiassa se pähkinäpussi pelasti paljon, kun jouduin nappaamaan sen evääksi hankalassa paikassa. Taidan ostaa itse sellaisia jatkossa, ja niille jotain muuta jotka eivät pähkinöitä halua.
Vierailija kirjoitti:
Eli sua harmittaa siis että lapsille ostetaan lhojoja mutta sinulle ei? Olet siis kade lapsille. Lapsille.
Enempi kyse on siitä, etten jaksaisi kahta päivää keskittyä vain lapsiin. Enkä usko, että se on lapsillekaan hyväksi, että koko joulu pyörii heidän ympärillään. Itse esim. ostin jo 7 vuotiaana ekat joululahjat muille.Ei ne ihmeellisiä tietysti olleet, mutta kaikki kiitti ja se oli mustakin kivaa. Eikä tullut mieleenkään kitistä niistä lahjoista, mitä itse lapsena sai. Ap
Ap kuuluu varmaan niihin, joiden on helppo ja kivaa keksiä mukavia pieniä lahjoja sukulaisille ka muille. Sitten on paljon meitä, joille lahjojen keksiminen tuntuu älyttömän hankalalta ja stressaavalta. Olisin oikein mielelläni jouluna saamatta ainoatakaan lahjaa, jos minun vastavuoroisesti ei tarvitsisi itse keksiä lahjaa yli 10 eri henkilölle.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään saada lahjoja ja antaa myös. En mitään turhaa vaan tarpeellista.
Nainen 30 v
Kysytkö etukäteen lahjan saajan toiveet vai miten varmistat, ettet osta mitään turhaa?
Kunpa omankin puolison perheessä joulu olisi vain lapsille, mutta ei, aikuisetkin odottavat lahjoja. Mielelläni toki ostan jotain pientä ja hyödyllistä mummoille/ukeille ja niille, joilla ei lapsia ole (etenkin kun heillä on tapana muistaa lapsia), mutta kun tulee lahjatoiveita myös niiltä, joilla on lapsia, ja nimenomaan jotain materiaa. Tuntuu typerältä ostaa (kalliihkoja) tavaroita ihmisille, joilla olisi varaa ostaa ne itsekin. En itsekään halua mitään, vaan kaikki lahjat saa suunnata lapselle.
Muulloinkin mitään kompromisseja ei tarvi tehdä? Jos suhde onnistuu loistavasti yli 700 vuorokautta mutta joudut "heittämään hukkaan" 4 tai 5 päivää niin kallistuisin ehkä sen parisuhteen kannalle.