Aivan käsittämätöntä!! Äitini oli mennyt lupaamaan tuttavaperheelle, että voivat tulla uutenavuotena luokseni ulkomaille!!
Asun töiden takia Berliinissä, ja olen tottunut siihen että ajoittain semmoiset puolitutut toiveikkaina laittavat Facessa viestiä että voisikohan meillä majoittua kaupunkiloman ajan. No ei voi.
Nyt sain sitten tietää, että äitini on LUVANNUT perhetutuille, että minun asunnollani voi nukkua kolme yötä 30. joulukuuta ja 2. tammikuuta välisenä aikana. Kyseessä ei siis ole mikään ihan täysin tuntematon perhe, perheen äiti on kummitätini, mutta silti olen todella hiilenä
1) Asuntoni on pieni kaksio. Tänne ei niin vaan kolme henkeä lisää edes mahdu punkkaamaan. Minulla on vuodesohva olohuoneessa, jotta ystävät voivat tarvittaessa yöpyä, eikä muuta majoitussijaa. Äiti sanoi, että voinhan minä nukkua vaikka sohvalla ja perhe voi ahtautua minun sänkyyni (asun yksin mutta minulla on parisängyn levyinen sänky). En todellakaan aio antaa sänkyäni heille!
2) Minulla on jo suunnitelmia uudeksivuodeksi. Olen kaupungilla ystävien kanssa ja jään luultavasti yöksi yhden heistä luokse. Äiti sanoi, että eihän minun tarvitse mitään muuttaa, senkun annan vara-avaimen tuttavaperheelle ja tulen ja menen niinkuin huvittaa. Ei TODELLAKAAN houkuttele tulla uudenvuodenpäivänä kohmelossa kotiin ja löytää kolme ihmistä pörräämässä kotonani
3) Asuntoni ei ole millään turistipaikalla, asun kaukana keskustasta ja julkiset kulkevat täältä huonosti. Äiti sanoi, että VOINHAN LAINATA AUTOANI heille bensarahaa vastaan vierailun ajan. Tarvitsen sitä itse.
Olen aivan hiilenä koko jutusta. Minulta ei kysytty, minulle vain ilmoitettiin ja äitini ei näe että mikä tässä on ongelma kun "tuttu perhehän se on". Ei ole siitä kyse!! Miten itse hoitaisitte asian? Tekisi mieli vaan ilmoittaa tuttavaperheelle, että meille ei kyllä pääse ja linkata airbnb, vaikka eihän tämä heidän vikansa sinänsä ole koska äitini tämän koko kuvion sai aikaan
Neuvoja?
Kommentit (369)
Laita kummitädillesi viesti, että asunnostasi sovitaan sinun kanssasi, eikä sinulla ole bnb:ä, mutta jos kaipaa voit ehdottaa aluetta josta varata sellaisen. Ei äidillesi tarvitse ilmoittaa muuta kuin hänen kysyessään, että laitat asuntosi itse airbnb:n listoille jos sellaista joskus päätät tehdä.
Joopa joo ja niinpä niin. Sinut tunnistaa tyylistä, menikö kauan kehitellä tämä pöljä juttu?
Tietenkin olisi äitisi velvollisuus kertoa, että puhui tyhjiä ja majoittuminen ei onnistu.
Mutta tee hyvä ap kuten sinusta tuntuu helpoimmalta. Yksi mahdollisuus on viesti (samaan ketjuun, että tietävät toisen nähneen) kummallekin, että homma ei nyt onnistu ja sitten vaikka mykistys päälle. Mitään jälkipuinteja EI TARVITSE kuunnella eikä mihinkään vastata.
Jos olet hövelillä tuulella niin laitat mukavaa joulun odotusta viestin loppuun.
Ja jos äiti ei opi tavoille, pieni jäähy voisi tehdä hyvää. Eipä ihme, että asut ulkomailla. Tsemppiä :)
Vierailija kirjoitti:
Ei Berliinistä pysty kirjoittamaan Vauva palstalle. Eli Porvoosta kyse.
Miten niin ei? Porvoosta taidat sinä itse kirjoitella.
Vierailija kirjoitti:
Voi että näitä provoja. Katsoin juuri Yle Areenasta Guled ja Nasra elokuvan. Vain niissä olosuhteissa ja kulttuurissa missä suvun vanhimmat hoitavat asiat lasten ohitse, menee läpi tarina, ettei voi käyttää puhelinta eikä nettiä asioiden sopimiseen.
Eipä tarvinnut kauaa odottaa tätä vinkumista.
Ap, anna äidillesi oppitunti, ja ilmoita kummitädille ihan reippaasti, että äitisi lupasi liikaa. Majoitus ei nyt onnistu. Mitään ei tarvitse selitellä, eikä hätävalheita keksiä. Kerrot vain, miten asia on. Jos kummitäti ei hyväksy vastausta, puhut päälle, että kun se nyt ei onnistu ja sillä hyvä. Kummi saa sitten räpättää äidillesi ja setviä hänen kanssaan. Ovatko he muuten sisaruksia?
Jatkossa sanoisin riittävän isoilla kirjaimilla äidille, että asioitasi ei sovita yhtään selkäsi takana. Ei ne rajattomat opi mitenkään muuten, kuin polttamalla näppinsä.
Kakkis kirjoitti:
Mulla on kaveri, jonka periaatteisiin kuuluu, että hän ei maksa reissuillaan majoituksesta. Siksi kuppaa yötä milloin kenenkin luona tai pahimmillaan / parhaimmillaan tyyliin treenikämpän lattialla. Samaa on yrittänyt autokyytienkin suhteen, mutta ei ole enää onnistunut siinä.
Mulla myös. Asuin Englannissa ja yhden kerran jopa joku soitti ovikelloa ja pyysi päästä sisään.
Alkoi narisemaan ja kysyin oikeastiko luulet päästän tuntemattoman ihmisen mun luo asumaan.
Ei siis puhunut edes suomea. Meni hetki ja tää kyseinen henkilö soitti. Soitti niin, puhelin soi kerran. Eli halusi soitan takaisin. En tietenkään tehnyt niin. Soitti, muistaakseen, 5 krt, sama juttu.
En soittanut takas ja laittoi sms, soita, tärkeää. En soittanut. Sitten soitti niin, että kerkesin vastaamaan, heti huutoa miksi en vastaa, miksi en soita takaisin, miksi en ottanut ihmistä sisälle jne jne.
Nyt saan maksaa tämän puhelun ja henkilö on lähellä kahvilassa, käy hakemassa ja luuri kiinni.
Hän oli tehnyt vaihtokaupan minä majoitan tämän henkilön, hän majoittaa jonkun jne jne.
Jutun juuri oli siinä, että tämä tapahtui 90 luvulla, olin au pairina ja en tietenkään voinut kotiini majoittaa ketään.
Kyseinen henkilö myös oli tulossa aikoinaan hotellihuoneeseeni asumaan. Lähdimme tyttöporujalla ulkomaille keikalle ja hän vaan ilmoitti tulee meidän huoneeseen nukkumaan. Olimme vanhoja tuttuja ja kyllä pitää jeesata. Huone oli kallis, meitå oli 4 samassa huoneessa, sanottiin ei käy. Silti oli muille sanonut olin luvannut.
Näitä sattuu
Ilmoitat sille tuttavaperheelle kohteliaasti, että tässä on tapahtunut väärinkäsitys, että äitisi ei kysynyt sinulta sopiiko sinulle joten ilmoitat itse, että sinulla on muita suunnitelmia ko. ajankohdalle, eikä majoittuminen onnistu.
Äidillesi ilmoitat vähemmän kohteliaasti, ettei mene tekemään lupauksia, joita ei voi pitää, eikä varsinkaan sinun puolestasi sinulta kysymättä.
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo ja niinpä niin. Sinut tunnistaa tyylistä, menikö kauan kehitellä tämä pöljä juttu?
Suksi kuuseen inisemästä.
Nyt täytyy kysyä, miten ihmeessä olet päässyt Berliiniin asumaan, jos et pysty hoitamaan omia asioitasi?
Eihän tuossa ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin ilmoittaa tuttavaperheelle, että ei käy, koska sinulla on muita suunnitelmia ja suositella jotain mukavaa hotellia. Tietenkin valaiset kummitädille, että ei äitisi edes kysynyt sinulta mitään, ja tästä lähtien on syytä keskustella sinun asioistasi sinun kanssasi, koska olet jo aikuinen (vai oletko sittenkään?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raumalla asun kylläkin. Mutta enpä usko että Saksassa toimii Vauva.fi
No ei se kummitätikään välttämättä ole mielellään tulossa toisen nurkkiin, vaan menisi mieluummin hotelliin. Todennäköisempää että koko juttu on ap:n äidin höyryämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut sellaisesta jutusta kuin internet? Tai tajunnut miten se toimii?
Älä ole epäsosiaalinen. Ilmoita että sinä ja fredisi menette kylää vierailijatuttavaperheen kesämökille. Heinäkuussa. Onko siellä lakanat tuletteko hakemaan asemalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan oikeesti tuu kylään sopimatta sun kanssa henkilökohtaisesti? Höpö höpö taas.
Meillä sukulaiset ja äitini ovat tuollaisia että sopivat selkäni takana asioita. "Hei voitko heittää Sarin Ja Jarin tiistaina lähikaupunkiin" en voi. "No mä lupasin niille jo!! Mitä menoa sulla muka on???"
Hermoja raastavaa ja ainoa toimiva ratkaisu on ollut 400km etäisyyttä.🤣 Äitis oppii, kun sanot: Mitäs menit lupaamaan.
Muiden elämälle sokeita ihmisiä on turhaa yrittää opettaa, kun sama toistuu aina.
Terveisin nimimerkillä äitini naljailee vieläkin siitä etten lähtenyt sukulaisen häihin toiselle puolelle Suomea ja skipannut yliopiston pääsykokeita aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut sellaisesta jutusta kuin internet? Tai tajunnut miten se toimii?
Joko ei tai 1/5 trollausta :D
Joo Saksassa joutuu suoraan Kinder piste de -sivustolle, jos yrittää osoiteriville vauvaa kirjoittaa :P
Millainen kummitäti lähtee ulkomaille ja kysyy kummilapsen äidiltä voiko kummilapsi hänet majoittaa, eikä ota mitään yhteyttä kummilapseensa jonka luokse hän kuitenkin on majoittumassa.
Ihme niuhottamista. Kyllä ennen sopu sijaa antoi.
Tosi mukavaa että levittelet täällä sukusi asioita. Minäkin tiedän että pilveä polttelet ja sitä kasvatat asunnossasi. T kummitäti
Epäilijöille, kyllä tällaisia ihmisiä on olemassa. Olin juuri saanut opiskelijayksiön (jonka maksoin tuilla ja omilla palkkarahoillani) kun isäni alkoi kaupitella sitä majoituspaikaksi sukulaisille jos on asiaa pääkaupunkiseudulle. Onneksi olin itse paikalla ja torppasin tämän välittömästi. Tuskin kukaan silti olisi mihinkään opskelijayksilöön sentään ängennyt, mutta uskomaton idea silti. Minulta tietenkin mitään kysymättä, sillä eihän se ollut kuin minun kotini, minun maksamani asunto ja minun elämäni.
Ap, tietenkään et suostu ja tämän voi mielestäni ilmaista riittävällä suoruudella kaikille osapuolille, jotka sinun selkäsi takana ovat toimineet, jotta ongelma ei toistu.