Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies perii talon pikkupaikkakunnalta

En halua sinne
10.12.2022 |

Ongelma: Tällä hetkellä asumme vuokralla kaupungissa, jossa itse viihdyn todella hyvin. Mies perii lapsuudenkotinsa ja haluaa että muuttaisimme sinne. Paikkakunnalle jossa vain muutama tuhat asukasta ja jossa asuu paljon miehen sukulaisia ja kavereita. Kammoksun tätä ajatusta.

Asumismieltymyksiä lukuun ottamatta parisuhteemme on mielettömän hyvä. Mutta tuntuu mahdottomalta yhtälöltä kun toinen haluaa asua maalla ja toinen kaupungissa. Jotenkin pikkupaikkakunnalle muutossa tökkii sekin kun miehen tuttavat asuvat siellä. Asiaa helpottaisi se jos muuttaisimme puolison kanssa "tasavertaisina" jonnekin kummallekin vieraaseen paikkaan ja voisimme yhdessä kohdata haasteen uuteen yhteisöön soluttautumisessa jne.

Kompromissia on vaikea keksiä koska se tuntuu olevan juuri tuo kyseinen talo, johon miehen mielestä olisi muutettava. Onko etäsuhde ainoa vaihtoehto ja voiko sekään toimia?

Kommentit (563)

Vierailija
181/563 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mies perii talon ja asuisitte siellä omistusasunnossa nykyisen vuokraluukun sijaan, ja luultavasti paljon halvemmalla, mutta se ei sulle kelpaa, koska miehellä on siellä tuttuja?

Ap haluaa kävellä kaduilla ja hengata kauppakeskuksissa ja kahviloissa.

Ehkä tämä on se juttu, joka testaa että miten tärkeä suhteenne onkaan.

Itse lähtisin miehen mukana maalle, sillä vanhemmiten sitä alkaa arvostamaan luontoa ja rauhallisuutta bileiden ja ostareiden sijaan.

Ja kaupungissa ei sitten muuta voi tehdä kuin bilettää ja istua kahviloissa?

Laskin juuri, että olen noin 2/3 elämästäni asunut pk-seudulla. Syntynytkin stadissa, mutta ei ole mitään mitä sieltä kaipaisin. Asuin kantakaupungissa vanhassa talossa jossa vaatekaapit oli turkiskuoriaisia täynnä ja ulos lähtiessä piti aina olla suunnitelma mihin mennä. Pahinta oli se, että yksin lähteminen oli kurjaa. Kaduilla pelotti mahdolliset sekopäät.  Tämä nykyinen elämä täällä taajamassa kauempana on ihanaa, väljempää ja turvallisempaa. 

Vierailija
182/563 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just kuuntelin taas Helsingin keskustassa asuvan kaverini prkeleenmoista valitusta. Asuvat 62 m2 kolmiossa, 4 henkeä, muuhun ei ole varaa. Kaikki raha menee asumiseen ja liikkumiseen. Ja ahtaus ja naapurimeteli kiusana koko ajan ja helkkarinmoinen kyttäys.

Me asumme pikkukaupungissa toukokuussa valmistuneessa toisessa talossamme, myimme entisen ja rakensimme tämän. Meillä keittiö, ruokailu ja olkkari on yhteensä 64 m2, siihen neljä makkaria ja muut tilat, ja tämä on jo maksettu, koska saamme entisestä niin hyvän hinnan. Ollaan n. 40 v kaikki ja kaikki lukion opeja. Meillä on rahaa, mökin tilasimme juuri, tontin perimme isovanhemmiltani. Kaverit kituu helvetin kalliin asunnon loukussa. Me matkustamme jouluksi Lappiin, heidänkin piti tulla mutta rahat on kuulema loppu.

Ja kohta luetaan lehdestä kuinka siitä hyvään hintaan myydystä talosta löytyi rakennus virheitä ja oikeustaistelu vei sen uudenkin talon. Kaupungin vuokrakaksiossa lämmität grillissä makkaraa kun sähköt on katkaistu ja mietit kaihoisasti miten soitat kohta kaverille sinne stadiin jahka prepaidille saadaan saldoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/563 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mies perii talon ja asuisitte siellä omistusasunnossa nykyisen vuokraluukun sijaan, ja luultavasti paljon halvemmalla, mutta se ei sulle kelpaa, koska miehellä on siellä tuttuja?

Itse lähtisin miehen mukana maalle, sillä vanhemmiten sitä alkaa arvostamaan luontoa ja rauhallisuutta bileiden ja ostareiden sijaan.

Ei kaupungissa asuminen ole bileitä ja ostareita, eikä se myöskään tarkoita etteikö varsin monimuotoinen luonto olisi helposti saavutettavissa.

Hehe, paljon ollut uutisia, ettei edes osata sanoa onko lintu varis vai harakka tai puu kuusi vai mänty. Sieniä ei voi kerätä, kun ei edes tiedetä miltä kantarelli näyttää.

Että oikein "uutisia". Taitavat olla pikemminkin urbaaneja legendoja tai sanoisinko, junttilegendoja. Kaikki teksti ei ole uutistekstiä. Esimerkiksi tämä on osa somea, anonyymi keskustelualusta.

Eikös tällä palstalla kaupunkilaiset vastikään esitelleet erilaisia muistisääntöjä miten erottaa varis ja harakka? 'Harakka ei ole harmaa ja variksessa ei ole valkoista'... vai olikohan se toisinpäin?

Maalaisserkku joskus paahtoi räntäsateessa motaria Helsinkiin ja ihmetteli, miksi muut ajavat niin hiljaa. No, poliisi sen sitten kertoi: nopeusrajoitus on talvella 100, ei 120 km/h.

Maalainen on niin paniikissa joutuessaan elinpiirinsä ulkopuolelle, ettei näe edes liikennemerkkejä.

Voi tulepa peruuttamaan traktorilla peräkärryä, kun mitään liikennemerkkejä ei ole lähimaillakaan ja ulise sitten.

Minulla on ajoneuvoyhdistelmäkortti ja olen kyllä myös traktorilla peruutellut. Ei ollut niin suurta taitoa vaativa suoritus, että siitä riittäisi lesoilemista vuosikymmeniksi.

-kaupunkilaisnainen, joka oli kolme vuotta juntin kanssa kimpassa

Vierailija
184/563 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin kyllä muuttaa johonkin idylliseen pikkukaupunkiin, joka on tarpeeksi lähellä jotain isoa kaupunkia. Esimerkiksi voisin ajatella että asuisin Porvoossa tai Lohjalla tai Kaarinassa. Mutta ei maalle, ei, ei. 

Vierailija
185/563 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä muuttaisi puolison lapsuuden kotiin, vaikka se olisi parhaimmalla mahdollisella paikalla. Sinne ei voi puolisona koskaan kotiutua, vaan on ikuisesti vieras. 

En myöskään ottaisi perintönä vastaan taloa maalta. Niistä ei pääse eroon, eikä kulut lakkaa. 

Kodin täytyy olla yhdessä hankittu ja laitettu, siihen tehtävät päätökset tehdään yhdessä ilman toisen nostalgisointia. 

Puit ajatukseni sanoiksi.

ap

Vierailija
186/563 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juntin mielestä kaupungissa ei voi muka muuta tehdä kuin hengata ostarilla ja kahvilassa? Hohhoijaa. Mä käyn museoissa, näyttelyissä, konserteissa, oopperassa, tapahtumissa, viskimessuilla jne. Mutta ymmärrän kyllä, että kun junttilauma tilausbussillaan pelmahtaa Helsingin keskustaan, se säntää ekaksi markettiin. Niin tekivät Neuvostoliittolaisetkin turistit aikoinaan ja rahtasivat Anttilasta silityslautoja kotiin Leningradiin.

Hahhah, monestikohan vuodessa käyt oopperassa? Ja käytkö Savonlinnan oopperajuhlilla? Meillä täällä maalla on sellaiset, oletko ikinä kuullut? Moni maalainen käy taatusti useammin oopperassa ja konserteissa kuin sinä.

Itse asun pk-seudulla, ja en käy oopperassa koskaan. Museokortin historiasta näkee, että käyn museossa n. 30 kertaa vuodessa ja vähintään yhtä monta kertaa hyvässä (!) ravintolassa syömässä. Siihen päälle musiikkitapahtumat, leffat yms. yms. Ei todellakaan onnistuisi maaseudulla (kokemusta on toki siitäkin). Kun tähän on tottunut, tai edes mahdollisuuteen tästä, niin ei onnistu enää maakunta-asuminen.

Oletko kuullut autoista, junista ja busseista?

Olen, ja täälläpäin niillä jopa pääsee tiheästi ja nopeasti niihin kulttuurientoihin tms.. 😂

Tarkoititko monikulttuuririentoihin?

Vaikka niihinkin. Sehän ei ole ongelma, ellei pelkää kaikkea erilaisuutta ja ole pissa sukassa jo kirjastossa käydessä kuten ilmeisesti sinulla.

Vierailija
187/563 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä muuttaisi puolison lapsuuden kotiin, vaikka se olisi parhaimmalla mahdollisella paikalla. Sinne ei voi puolisona koskaan kotiutua, vaan on ikuisesti vieras. 

En myöskään ottaisi perintönä vastaan taloa maalta. Niistä ei pääse eroon, eikä kulut lakkaa. 

Kodin täytyy olla yhdessä hankittu ja laitettu, siihen tehtävät päätökset tehdään yhdessä ilman toisen nostalgisointia. 

Juuri noin. Toinen on kotonaan, toinen on toisten nurkissa.

Vierailija
188/563 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi naisille ei kelpaa asua kirkonkylällä? Minä asun noin 5000 asukkaan kirkonkylällä ja en ikinä muuta täältä pois. En ymmärrä tuota naisten vihaa pieniä kyliä kohtaan. Siksikö sinne kaupunkiin pitää mennä, jotta saa parempia Instagram-kuvia? Vai luuleeko naiset, että kaupunkimiehet olisivat muka parempia kuin me kylillä asuvat miehet? M25

Millaisia työpaikkoja siellä on saatavilla?

En osaa sanoa. Olen ollut koko ikäni palkanlaskijana tilitoimistossa. Mutta miehille toimistoja, tehtaita ja naisille löytyy kauppoja ja leipomoita työpaikoiksi. M25

Vierailija
189/563 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vihaan pikkukylien miehiä. N43

Vierailija
190/563 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli pystyisikö ap jatkamaan samassa työpaikassa, vai joutuisi vaihtamaan työpaikkaa/jäämään työttömäksi? Olisiko paikkakunnalla hänelle ennestään tuttuja ihmisiä ollenkaan? Ja vielä, onko kotitalo oikeasti hyväkuntoinen, vai tarvitaanko remontteja, kuka niitä tekisi ja millä rahalla? Tosi asia on, että nykyisillä bensan, sähkön, remontin ym. hinnoilla "syrjäkylillä" asuminen + mahd. pitkät työmatkat eivät välttämättä tule mitenkään halvaksi, vaikka asuminen olisikin ilmaista.

30 km työmatkaa ... 

Vierailija
191/563 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juntin mielestä kaupungissa ei voi muka muuta tehdä kuin hengata ostarilla ja kahvilassa? Hohhoijaa. Mä käyn museoissa, näyttelyissä, konserteissa, oopperassa, tapahtumissa, viskimessuilla jne. Mutta ymmärrän kyllä, että kun junttilauma tilausbussillaan pelmahtaa Helsingin keskustaan, se säntää ekaksi markettiin. Niin tekivät Neuvostoliittolaisetkin turistit aikoinaan ja rahtasivat Anttilasta silityslautoja kotiin Leningradiin.

Huono vertaus. Neukkuturistit tulivatkin ostosreissulle ostamaan sellaista mitä eivät omasta asuinpaikastaan saaneet tai maksoi liikaa siellä. Minä asun maaseudulla mutten missään korvessa ja käyn museoissa, näyttelyissä, konserteissa, kaikenlaisissa tapahtumissa, poliittisissa kokouksissa ja oopperassakin käyn muutaman kerran vuodessa. Ei ole ongelmia asua pienemmällä paikkakunnalla näissä jutuissa vain juntti kuvittelee olevan. 

Erinomainen vertaus, koska juntit tulevat Stadiin ostamaan sitä, mitä eivät kotikylän Pirkka-marketista saa.

Mitähän mahdat tarkoittaa? Ei siellä ole mitään sellaista, mitä ei saisi netistä tilattua. 

Joka sitten haetaan 30 km päästä lähipostista :D

Mieluummin menen liikkeeseen ja sovitan vaatetta, jonka ostan kuin odotan viikon toimitusta, ronttaan lumimyrskyssä sinne lähipostiin ja kotiin ja totean, että tulikin väärä koko. Ajallakin on hintansa.

Vierailija
192/563 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi maalaismiestä alun perinkään

Ihan hyvin meillä on mennyt kaupungissa 20 vuotta. Havahduin vasta nyt että tällainen ristiriita tulossa.

ap

20 vuotta asuneet eikä teillä vieläkään ole omaa asuntoa? Ehkä kannattaisi muuttaa sinne maalle niin rahasi ei menisi jonninjoutaviin kahvitteluihin ja "palveluihin".

Ja vuokraan. Mielestäni mikään ei ole pirullisempaa kuin maksaa joka kuukausi vuokraa ja ap on tehnyt sitä 20 vuotta. Huh.

Olen asunut Helsingin keskustassa vuokralla yli 30 vuotta enkä lähde täältä minnekään. Kokemusta on hirveästä pikkukaupunkiomistusasumisesta, ei enää ikinä. Wienissä ja Berliinissä on aivan yleistä asua vuokralla. Onko muka hienompaa asua velkatalossa jossain hevon kuusessa?

Ap mainitsee, että miehensä perii talon. Silloin ei ole velkatalo. Itsellänikin on velaton ok-talo, ollut jo vuosia. Mitä Wien ja Berliini tähän kuuluu? 

Peritty talo on vanhojen ihmisten maulla sisustettu ja vaatii remonttia. Remppa ei ole ilmainen.

Vierailija
193/563 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole teistä. Teitä ei ole pyydetty yhtään mihinkään.

Vierailija
194/563 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono vertaus. Neukkuturistit tulivatkin ostosreissulle ostamaan sellaista mitä eivät omasta asuinpaikastaan saaneet tai maksoi liikaa siellä. Minä asun maaseudulla mutten missään korvessa ja käyn museoissa, näyttelyissä, konserteissa, kaikenlaisissa tapahtumissa, poliittisissa kokouksissa ja oopperassakin käyn muutaman kerran vuodessa. Ei ole ongelmia asua pienemmällä paikkakunnalla näissä jutuissa vain juntti kuvittelee olevan. 

Erinomainen vertaus, koska juntit tulevat Stadiin ostamaan sitä, mitä eivät kotikylän Pirkka-marketista saa.

Mitähän mahdat tarkoittaa? Ei siellä ole mitään sellaista, mitä ei saisi netistä tilattua. 

Älä muuta sano. Ollanko kaupungissa niin juntteja, ettei tiedetä, että maalla asuvalla on netti ja sen kautta voi tilata mitä vain. 

Joo, voi tilata vaikka woltista meksikolaista ruokaa kun sattuu tekemään mieli. Toimitus tulee heti seuraavan kuun puolessavälissä. 😂

Me ei tilata mitään ruokia kun teen itse parempia. Opettele sinäkin kokkaamaan. Kaupungissa asutaan. Laiskuutta tilata ruokaa.

Ok, eli sieltä netistä ei voikaan tilata mitä vain? Osaan kyllä kokata, aina ei vain viitsi eikä ehdi. Ja vaikka ihan hyvä kokki olenkin, en todellakaan tee itse parempia kuin jonkun huippuravintolan tiimi, etkä tee sinäkään vaikka itse niin kuvitteletkin.

Huippuravintolastahan ne ruuat siellä tilataan 😄😄😄

Kyllä, niistäkin voi tilata (ainakin osasta). Olen itsekin tilannut monta kertaa, erityisesti korona-aikana. Tilasin useamman kerran mm kahdesta eri Michelin-tähdellä palkitusta ravintolasta. Nämä jutut saattaa tietysti tuntua sieltä periferiasta käsin käsittämättömiltä ja suoranaiselta valehtelulta.

Että ihan monta kertaa 😄 Kerrotko vielä näiden Michelin-ravintoloiden nimet ja mitä niistä tilasit?

Vierailija
195/563 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin vuokraluukku? Vuokra-asunto on viihtyisä koti, siinä kuin mikä muukin asumismuoto.

Tuo "vuokraluukku" ja &qupt;läävä" on vain sellaista maalaisten paljon mainostettua lämminhenkisyyttä ja ystävällisyyttä ilmentävää sanankäyttöä. 😂

Oletan, että puhuvat luukuista ja läävistä koska heidän kielenkäyttönsä ja maailmankuvansa nyt vain on sellainen. Pelkäävät ihmisiä, itsetunto on nollissa ja itseluottamus rakennetaan traktorin ja peräkärryn peruuttamisen tai marjastamisen varaan, koska se on vaikeinta, mitä ikinä ovat tehneet :D

Vierailija
196/563 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin menen liikkeeseen ja sovitan vaatetta, jonka ostan kuin odotan viikon toimitusta, ronttaan lumimyrskyssä sinne lähipostiin ja kotiin ja totean, että tulikin väärä koko. Ajallakin on hintansa.

Sua ei kukaan pyytänyt sinne maaseudulle joten jatka elämääsi.

Vierailija
197/563 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
198/563 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaupungissa asuminen ole bileitä ja ostareita, eikä se myöskään tarkoita etteikö varsin monimuotoinen luonto olisi helposti saavutettavissa.

Hehe, paljon ollut uutisia, ettei edes osata sanoa onko lintu varis vai harakka tai puu kuusi vai mänty. Sieniä ei voi kerätä, kun ei edes tiedetä miltä kantarelli näyttää.

Että oikein "uutisia". Taitavat olla pikemminkin urbaaneja legendoja tai sanoisinko, junttilegendoja. Kaikki teksti ei ole uutistekstiä. Esimerkiksi tämä on osa somea, anonyymi keskustelualusta.

Eikös tällä palstalla kaupunkilaiset vastikään esitelleet erilaisia muistisääntöjä miten erottaa varis ja harakka? 'Harakka ei ole harmaa ja variksessa ei ole valkoista'... vai olikohan se toisinpäin?

Ai se lähde olikin "tämä palsta". No sittenhän kyse on kivenkovasta faktasta. 😂

No jokuhan näitä juttuja kirjoitteli. Selkeästi oli asiaan oikein panostettu.

"Joku täällä kirjoitteli", joten asia on yleistettävissä oleva fakta. 😂

Vierailija
199/563 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi maalaismiestä alun perinkään

Ihan hyvin meillä on mennyt kaupungissa 20 vuotta. Havahduin vasta nyt että tällainen ristiriita tulossa.

ap

20 vuotta asuneet eikä teillä vieläkään ole omaa asuntoa? Ehkä kannattaisi muuttaa sinne maalle niin rahasi ei menisi jonninjoutaviin kahvitteluihin ja "palveluihin".

Ei se omistusasunnon hankinta kaikille käy tuosta vain. Elämässämme on ollut paljon vaikeuksia.

Toisaalta Lontoossa rikkaatkin asuvat vuokralla. Vuokraelämässä on omanlaistaan vapautta.

ap

Nythän teillä olisi omistusasunto "tuosta vain".

No taloudellinen järkevyys onkin miltei ainoa syy miksi vielä mietin josko kuitenkin muutettaisiin sinne taloon maalle. Mutta toisaalta se on sellainen talo jolla olisi jonkin verran myyntiarvoa. Eli jos mies suostuisi taipumaan, voisimme myydäkin talon ja katsoa sitä omistusasuntoa muualta.

ap

Paljonko AP luulisit talolla olevan myyntiarvoa? Keskustelu sinänsä hauskaa mutta vaikuttaa enemmän teinien kinastelulta kuin aikuisten keskustelulta. Hieman hämmästyn jos tuo etäisyys on vain 30km joka ei oo yhtään mitään, kokeilisin vaikka vuoden kestääkö siellä asua kun poiskin aina pääsee. Osa taloudellisesta hyödystä  "omassa" asuessa tosin saattaa upota auton hankintaan jos useampi tarvitaan työmatkoihin. 

Vierailija
200/563 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin se liikkeissä kiertelyhän ei yhtään vie aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi