Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies perii talon pikkupaikkakunnalta

En halua sinne
10.12.2022 |

Ongelma: Tällä hetkellä asumme vuokralla kaupungissa, jossa itse viihdyn todella hyvin. Mies perii lapsuudenkotinsa ja haluaa että muuttaisimme sinne. Paikkakunnalle jossa vain muutama tuhat asukasta ja jossa asuu paljon miehen sukulaisia ja kavereita. Kammoksun tätä ajatusta.

Asumismieltymyksiä lukuun ottamatta parisuhteemme on mielettömän hyvä. Mutta tuntuu mahdottomalta yhtälöltä kun toinen haluaa asua maalla ja toinen kaupungissa. Jotenkin pikkupaikkakunnalle muutossa tökkii sekin kun miehen tuttavat asuvat siellä. Asiaa helpottaisi se jos muuttaisimme puolison kanssa "tasavertaisina" jonnekin kummallekin vieraaseen paikkaan ja voisimme yhdessä kohdata haasteen uuteen yhteisöön soluttautumisessa jne.

Kompromissia on vaikea keksiä koska se tuntuu olevan juuri tuo kyseinen talo, johon miehen mielestä olisi muutettava. Onko etäsuhde ainoa vaihtoehto ja voiko sekään toimia?

Kommentit (563)

Vierailija
541/563 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun eivät pääse kännillään ja pettämäön miestään. Aloittaja olet epäkypsä nainen. Toivon etkä mies tekee niin kuin hänelle sopii. Tyytymätön ruikuttaa olet. Ikävä jos mies tuollaisen riivintaudan huolii. 

Vierailija
542/563 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suomalaiset ihmiset oikeasti näin häijyjä toisilleen?

Kehuskellaan omalla elämällään ja elämäntyylillään, mutta keskustelutaito ja toisen ihmisen kunnioitus on tätä luokkaa?

Miksi vastailette, jos ette pysty vastaamaan muuten, kuin ilkeästi?  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/563 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aluksi etäsuhde. Ehkä innostut muutosta myös.

Itse olen etäsuhteessa ollut vuosia. Yhdessä emme ole asuneet emmekä tule asumaan. Minä haluan asua kerrostalossa. Mies on ostanut lapsuudenkotinsa ja haluaa asua siellä. Välimatkaa meillä on 100 km.

Sama täällä. Avovaimo muutti töiden perässä Helsinkiin, ihan kaupungin laidalle. Nyt olen minä täällä ja kumpikin on viihtynyt hyvin tahoillaan. Kummallakin on oma arkensa ja muutaman kerran kuussa nähdään, lomat vietetään yhdessä, se onkin helppoa kun minulla ei ole töitä. Kenelle sopii mikäkin. Aikanaan meillä oli huono kun hän oli työtön ja minä töissä. Nyt on tosi hyvä. Kenelle mikä sopii mutta ei kannata itseään kiusata, loppu tulee kumminkin.

Vierailija
544/563 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa !

Vierailija
545/563 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mies perii talon ja asuisitte siellä omistusasunnossa nykyisen vuokraluukun sijaan, ja luultavasti paljon halvemmalla, mutta se ei sulle kelpaa, koska miehellä on siellä tuttuja?

Käsitit väärin. Ei ne tutut ole syy miksi en muuttaisi vaan se maaseutu itsessään. Mutta miehen kaverit voisi kieltämättä olla yksi lisäsyy, miksi paikkakunnalle olisi vaikea sopeutua. En kestäisi sitä että kylään pelmahdetaan etukäteen sopimatta. Tiedän että kyseisellä paikkakunnalla sellaista harrastetaan ja varsinkin miehen tuttavat toimivat näin.

ap

Jep, pikkukylän ja "rempseän maaseudun" ihanuuksia. Ei ikinä.

Asuin jossain hulluuden puuskassa 12 vuotta maalla. Harva se päivä ovesta tönttäsi joku ilmakuvakauppias, patjaka

Siitä on kyllä sitten jo kauan.  Noita ilmakuvakauppiaita ei ole ollut kolmeen- tai neljäänkymmeneen vuoteen.  Joten sää olet jo vanha ihminen ja sulle sopiikin paremmin jo asua kaupungissa vuokralla kerrostalossa.  On helpompaa sulle kun vaivoja tulee.

Vierailija
546/563 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun pikkupaikkakunnalla, josta minulla on esim töihin ja Turkuun.

Eli mikä sinulla nyt olisi tämän maaseudun ja kaupungin välimatka.🤣

Mikä sinulla itselläsi on, kun et osaa lausetta loppuun kirjoittaa?

Hups, 30km esim Turkuun.🤣 Ompa täällä nyt tosikkoja kun heti menee herne nenuun.

Juu joskus ärsyttävää kun huomautetaan epäkohteliaasti kirjoitusvirheestä. Niitä voi käydä kelle vaan, mun laite joskus muuttaa sanan, esim tänää Mandy muuttui Mandariiniksi  toisessa ketjussa   😃

Vierailija
547/563 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni on ehdottanut että tämä talo, jonka mies tulee perimään, jätettäisiin kesämökkikäyttöön. Ap on kuitenkin kertonut, että heillä on jo kaksi kesämökkiä, jotka ovat rakkaita ja joista he eivät halua luopua. Eiköhän kahdessa ole ihan tarpeeksi! Tuskin ajalliset ja rahalliset resurssit riittäisivät kolmeen.

Olisi kiva tietää, miten asia on edennyt. Aloitushan on vuoden takaa.

Minäkin haluaisin kuulla, miten ap:lla menee ja miten kävi? Me nimittäin muutettiin ja tämä on aika vaikeaa minulle: en jaksa talvea täällä pimeydessä millään. Olen jo käyttänyt satoja euroja ottamalla välillä aibnb:n vanhasta kotikaupungistamme ja mennyt sinne muutamiksi päiviksi.

Nyt alkaa kesä kallistumaan syksyyn päin ja jo nyt ahdistaa tuleva talvi. Loka, marra, joulu, tammi, helmikuu on ihan karmeita!

Vierailija
548/563 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun pikkupaikkakunnalla, josta minulla on esim töihin ja Turkuun.

Eli mikä sinulla nyt olisi tämän maaseudun ja kaupungin välimatka.🤣

Ei sieltä kovin pitkä matka olisi lähimpiin kaupunkeihin. Mutta elämäntyyli muuttuisi silti maaseutumaiseksi. Onhan se ihan erilaista asua talossa maaseudulla kuin kerrostalossa ison keskustan lähellä. Tykkään kaupungin elämäntyylistä. Palvelujen kirjosta ja ystävien tapaamisesta kahviloissa. Voisinko mitenkään viihtyä omakotitalossa syrjäseudulla, se tässä mietityttää. Olen aiemmin asunut pienellä paikkakunnalla ja en ole viihtynyt.

ap

Älä muuta. Itse pöljä muutin ja asuimme 6v maalla. Olin lasten kanssa jumissa omassa talossa ja pihapiirissä. Mies meni autolla töihin lähikaupunkiin ja harrasti sukulaistensa kanssa iltaisin eri lajeja sekä kyläili. 

Mikä yksinäisyys. Ei päivisin puhekumppaneita, ei kauppareissuja, ei kahviloita, ei ystäviä, miehen sukulaiset töissä tai maatilan hommissa. Harrastukset nolilla paitsi käsityöt. Lopulta sanoin lähteväni, kun erakoituminen kävi hermoon. Muutto kaupunkiin oli itselle ja lapsille parasta mitä liitossa on tapahtunut. Nyt ajattelen ettei olisi kannattanut muutto maalle. En muista montakaan iloista ja voimaannuttavaa asiaa niiltä ajoilta. En ilmeisesti tuntenut itseäni silloin, kun maalle muutimme. 

Vierailija
549/563 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mies perii talon ja asuisitte siellä omistusasunnossa nykyisen vuokraluukun sijaan, ja luultavasti paljon halvemmalla, mutta se ei sulle kelpaa, koska miehellä on siellä tuttuja?

Käsitit väärin. Ei ne tutut ole syy miksi en muuttaisi vaan se maaseutu itsessään. Mutta miehen kaverit voisi kieltämättä olla yksi lisäsyy, miksi paikkakunnalle olisi vaikea sopeutua. En kestäisi sitä että kylään pelmahdetaan etukäteen sopimatta. Tiedän että kyseisellä paikkakunnalla sellaista harrastetaan ja varsinkin miehen tuttavat toimivat näin.

ap

Jep, pikkukylän ja "rempseän maaseudun" ihanuuksia. Ei ikinä.

Asuin jossain hulluuden puuskassa 12 vuotta

Kyllä niitä ilmakuvakauppiaita kiertää edelleen maaseudulla.  Lisäksi on tulleet aurinkopaneeleiden kaupustelijat.

Ketju on jo vuoden vanha. Mitenhän aloittaja asiansa on ratkaissut? Minä ehdottaisin sitä kesäpaikaksi. 

Vierailija
550/563 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siitä on kyllä sitten jo kauan.  Noita ilmakuvakauppiaita ei ole ollut kolmeen- tai neljäänkymmeneen vuoteen.  Joten sää olet jo vanha ihminen ja sulle sopiikin paremmin jo asua kaupungissa vuokralla kerrostalossa.  On helpompaa sulle kun vaivoja tulee."

Oma äitini asuu kaupungin taajamassa vanhalla omakotialueella. Siitä ei ole kuin muutama vuosi, kun hänen luokseen meni joku kauppaamaan ilmakuvaa talosta. Myyjä oli yrittänyt suostutella äitiä sillä, että eikö lapsille olisi kiva lahja antaa kuva lapsuudenkodistaan. Äiti oli vain tuuminut, että pääseehän ne talon näkemään milloin vain halutessaan. Olen ihan varma, että kuvakauppiaita liikkuu vieläkin.

Vierailija
551/563 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää mihin ratkaisuun ap päätyi? Ja anteeksi etukäteen jos on kertonut, en kaikkia kommentteja jaksanut läpi käydä.

Vierailija
552/563 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kieroutunut ajatusmaailma ettei saa muuttaa paikkaan jossa miehellä on tuttuja mutta sulla ei. Onko tuo joku kilpailu vai pelkäätkö että miehesi ei tarvikkaan sinua enään?

Onko kaupungissa kenties juuri toisinpäin että sinulla on ne kaikki tutut jolla pystyt pitämään miestäsi sosiaalisessa palliotteessa?

Vierailija
553/563 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa talo coolisti vastaan.

Maalla on rauha ja tila.

Kauoungissa vain ahtaus, kalleus, ja rikolliset.

Vierailija
554/563 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti sen voi pitää kesä asuntona ja kaupungissa työpäivät. 

Vierailija
555/563 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muuttaisin maalle ja ottaisin pienen asunnon vuokralle kaupungista.

Olisi kaksi kämppää.

Vierailija
556/563 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap haluaa kävellä kaduilla ja hengata kauppakeskuksissa ja kahviloissa.

Ehkä tämä on se juttu, joka testaa että miten tärkeä suhteenne onkaan.

Itse lähtisin miehen mukana maalle, sillä vanhemmiten sitä alkaa arvostamaan luontoa ja rauhallisuutta bileiden ja ostareiden sijaan.

Juntin mielestä kaupungissa ei voi muka muuta tehdä kuin hengata ostarilla ja kahvilassa? Hohhoijaa. Mä käyn museoissa, näyttelyissä, konserteissa, oopperassa, tapahtumissa, viskimessuilla jne. Mutta ymmärrän kyllä, että kun junttilauma tilausbussillaan pelmahtaa Helsingin keskustaan, se säntää ekaksi markettiin. N

Onpa tällä sivustolla vihamielistä porukkaa, mikä ihme saa ihmiset noin ilkeiksi ja katkeriksi että ei osaa edes asiallisesti keskustella? Käsitin kyllä aloittajan jostain viestistä että tykkäsi nähdä usein kavereita kahviloissa jne vaikka toki varmaan tekee muutakin. Kyllä kai kaupungissa voi muutakin tehdä, kuten myös maaseudulla ja maaltakin pääsee kaupunkiin noita kaikkia asioita tekemään. Itsellä siinä mielessä unelmatilanne, että asun maalla pienen taajaman kupeessa ja ajan ison kaupungin keskustaan alle puolessa tunnissa. Saan siis periaatteessa kaikki, tai sen mitä itse arvostan (asua luonnonrauhassa ilman että naapurit kiinni) ja silti käyn keskustassa joitain kertoja viikossa töissä ja muualla.

Mutta jos jollain on joku kuvitelma että kaupungissa asuvat ovat kaikki vain sivistyneitä älykköjä ja maaseudulla asuvat tyhmempiä niin minkäpä sille voi, itsestäänhän tuollaiset kommentit vain kertoo ettei ole sivistystaso korkealla siitä kaupungista huolimatta. 

Vierailija
557/563 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se on mikä sopii yhdelle,ei sovi toiselle. Hyviä kompromisseja ehdotettu täällä.Ihmisen pitää vain kuunnella myös itseä,ei vastentahtoinen muutto hyvää tee.Itse kyllä viihdyn maalla,siellä on minulle mieluisia asioita,mutta toki jollekin toiselle se voi olla ahdistavaa. Sama se on kaupungeissa,ei sielläkään kaikki viihdy.Ymmärrän myös tuon sukulaisasian,joissain suvuissa ei anneta riittävästi tilaa elää omaa elämää,vaan pyritään liikaa liian lähelle.

Vierailija
558/563 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan asuttu maalla, kahdessa eri paikassa, yhteensä 21 vuotta, eikä ole kauppiaita ovelle tullut. Ei kertaakaan. Suosittelen kunnollista porttia, ei meidän portin yli kukaan tule eikä tarvitsekaan 👍

Vierailija
559/563 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatelkaapa, että kun sota kohta syttyy, niin kaapunkilaaset pyrkii maalle karkuun ja kuolevat sinne, kun ei siellä ole homppibaareja ja kauppoja joka metrin välein. niiden sähköautot hyytyy matkalle, ja metsän pedot saa jouluateriat lihavista kaupunkilaisista. tosin sitten suomessa vaeltaa susia ja karhuja, joilla on vakavaa ylipainoa ja diapeetusta, sekä mt-häiriöitä. alkavat myös meuhkaamaan ilmastosta. pysykää cityläiset siellä kaupunkeissa vaan. 

Vierailija
560/563 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni asuu kaupungissa töiden takia pakosta, vaikka ei haluaisi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän