Mies perii talon pikkupaikkakunnalta
Ongelma: Tällä hetkellä asumme vuokralla kaupungissa, jossa itse viihdyn todella hyvin. Mies perii lapsuudenkotinsa ja haluaa että muuttaisimme sinne. Paikkakunnalle jossa vain muutama tuhat asukasta ja jossa asuu paljon miehen sukulaisia ja kavereita. Kammoksun tätä ajatusta.
Asumismieltymyksiä lukuun ottamatta parisuhteemme on mielettömän hyvä. Mutta tuntuu mahdottomalta yhtälöltä kun toinen haluaa asua maalla ja toinen kaupungissa. Jotenkin pikkupaikkakunnalle muutossa tökkii sekin kun miehen tuttavat asuvat siellä. Asiaa helpottaisi se jos muuttaisimme puolison kanssa "tasavertaisina" jonnekin kummallekin vieraaseen paikkaan ja voisimme yhdessä kohdata haasteen uuteen yhteisöön soluttautumisessa jne.
Kompromissia on vaikea keksiä koska se tuntuu olevan juuri tuo kyseinen talo, johon miehen mielestä olisi muutettava. Onko etäsuhde ainoa vaihtoehto ja voiko sekään toimia?
Kommentit (563)
Vierailija kirjoitti:
Oletko töissä ?
Mun ystäväni äiti kuoli ja asunto ei mene kaupaksi.
Jää toukokuussa eläkkeelle ja heillä on Espanjassa asunto.Muuttavatkin äitinsä kotiin, kun eläkepäivät koittaa.
Voittehan te muuttaa taloon ja laittaa sen myyntiin.
Kukas sen talon ostaa? Työtön elätti, kallistuneiden korkojen takia kusessa oleva asuntovelallinen, matalapalkkatyötä tekevä mutta velaton, vai kuka? Valtaosa suomalaisista kuuluu just johonkin tähän kolmeen eri porukkaan. Taitaa mennä talo halvalla, käytännössä ilmaiseksi, jollekin sijoittajalle ja sitten verottaja syö elävältä.
Jätä se sika. Näin joulun kunniaksi 🤸🤸
Itse en ottaisi kaupunkilaisnaista.Tuppaavat olemaan pinnallisia ja laiskoja.Sekä melkosia kännikaloja.
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi maalaismiestä alun perinkään
No, hyvä! Myös Itse huomasin jo aikoinani, ettei kaupungin tyttäret ole minkään väärtejä! Enpä sellaista siis ottanut. Mulla on ihan aito maahinen eukkona ja hyvä ja rakas on. Ja komee. Muut kadehtii!
Lahjoittakaa mulle se talo niin loppuu teiltä se kinastelu.
Mä olisin iloinen, jos miehellä olisi kavereita ja tuttuja siellä. Hankkisin niistä itsellenikin kavereita ja tuttuja.
Ymmärrän kyllä, että voi olla eri halut asua eri paikoissa ja yllättävät kyläilyt ei käy mullekaan.
Mutta rajat pystyy asettaa kaikkialla. Ei ne montaa kertaa tuu, kun ilmoitat että nyt ei käy. Ilmoita etukäteen, jos olet tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Näin kävi meillekin. Pitäisi kuulemma muuttaa miehen lapsuudenkotiin, jonka lunasti ja kunnosti.
Rahaa paloi.
Siellä kylillä ei ole mitään muuta kuin luonnonrauhaa.
Koitan kitkutella vielä kivassa pikkukaupungissa työelämässä, ettei tarvi sinne muuttaa toisen nurkkiin.
Minulta ei edes kysytty mielipidettä.
Kannattaa seuraavalla sanoa oma mielipide, vaikka sitä ei kysyttäisi, jos on kyse noin tärkeästä asiasta..
Vierailija kirjoitti:
Aluksi etäsuhde. Ehkä innostut muutosta myös.
Itse olen etäsuhteessa ollut vuosia. Yhdessä emme ole asuneet emmekä tule asumaan. Minä haluan asua kerrostalossa. Mies on ostanut lapsuudenkotinsa ja haluaa asua siellä. Välimatkaa meillä on 100 km.
Eikös tuollaista kutsuta kaukovakipanoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi maalaismiestä alun perinkään
Voi kuule. Minulla on miehenä maatalon poika. Osaa monenmoista eikä pelkää tarttua mihinkään hommaan. Osaa käyttää vaikka mitä koneita, ajaa traktoria ja peruuttaa peräkärryä. Osaa kaataa puita ja pätkiä ne, osaa korjata katon ja rakentaa talon.
Tapailin kerran tuollaista eikä tämä mies sitten osannut lainkaan näitä tunnepuolen juttuja. Kohteli minua kuin yhtä traktoreistaan. Siinä kohtaa en enää jaksanut arvostaa halonhakkuutaitoja vaan läksin.
Et sitten ymmärtänyt että mies rakasti sinua? Piti huolen kuin kalleimmista työkaluistaan, huolti, hoivasi, rakasti ,hankki varaosia, jotta laite kestäisi pitkään?
Vierailija kirjoitti:
Jätä se sika. Näin joulun kunniaksi 🤸🤸
Olen samaa mieltä. Että mies kehtaakin periä mitään, vieläpä omilta vanhemmiltaan! Kun tuollaista tekee, kysymys kuuluu voiko tuohon mieheen luottaa enää missään muussakaan asiassa? Laitat ukon kauppaan, niin voi ihan omin lupinsa ostaa vaikka tölkillisen olutta tai iltapäivälehden?! Ei, ei tuosta enää mitään tule kun luottamus on tuolla tavoin mennyt. Melko varmasti ukolla on joku toinen nainenkin, kun tuolla tavoin epärehellisesti ketkuilee ja menee perimään semmoista mistä vaimo ei tykkää. Ukko luiskaan vain!
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni on ehdottanut että tämä talo, jonka mies tulee perimään, jätettäisiin kesämökkikäyttöön. Ap on kuitenkin kertonut, että heillä on jo kaksi kesämökkiä, jotka ovat rakkaita ja joista he eivät halua luopua. Eiköhän kahdessa ole ihan tarpeeksi! Tuskin ajalliset ja rahalliset resurssit riittäisivät kolmeen.
Olisi kiva tietää, miten asia on edennyt. Aloitushan on vuoden takaa.
Joo kyllähän se kesämökki nyt on rakkaampi kuin lapsuudenkoti!!!
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläispoliitikko Facebookissa: Ainoa syy muuttaa maaseudulle on insesti
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005436946.html
Pyörittelin aikanaan silmiä tälle Fatiman lausunnolle, mutta nyt kyllä naurattaa. On nimittäin täysin oikeassa,
Kysymys on ennenkaikkea täysin erilaisesta elämäntavasta ja juurista. Jos et ole valmis mitään muuttamaan tai et kaipaa mitään laajempaa näkökulmaa elämääsi, et tietenkään muuta ja suhde päättyy siihen.
Maaseudulla asuminen ei tietenkään sovi kaikille niinkuin ei ikuisesti kaupungissakaan asuminen sovi kaikille, sehän on selvää. Nykyisin on vain helpompi tehdä elämästään mieleisempi juuri siellä, missä haluaa.
Jos et ole kotona viihtyvää sorttia, et pidä itseksesi puuhailusta tai tarvitse ateljee-tyyppistä tilaa millekään töillesi, et pidä ulkotöistä tai puutarhasta, et halua tutustua aivan uusiin ja erilaisiin ihmisiin etkä osallistua esimerkiksi kunnanosa- tai kylän kehittämiseen yhdistyksissä tai kirkonkyläläisiin harrastus- ja liikuntapiireihin, et tietystikään voi muuttaa maalle, ei sinulle sitten löydy oikein mitään sopivaa tekemistä tai intohimon kohdetta, johon purkaa energiasi. Täytyy olla edes joku juttu, jonka koet omaksesi, kun remontointikaan ei kiinnosta alkuvuosina.
Kavereista voi muodostua ongelma niin kaupungissa kuin maaseudulla. Käytöstavat teidän on sovittava tarkalleen etukäteen ja tarvittaessa vaikka ripustettava seinälle näkyviin, josta ne voi helposti ja nopeasti tarkastaa. Alkuun voi olla tarpeen neuvoa ja sanoa jokaiselle henkilökohtaisesti, vaikka se tuntuukin todella tylyltä ja voi aiheuttaa melkoista selkkausta myös teidän kahden välille. Voit perustella sen sillä, että kerrot miehelle, että hän on aina ykkönen sinun elämässäsi ja haluat, että se asia ei muutu kaveriajan lisääntyessä.
Mies haluaa palata juurilleen, itsenäisen elämisen ja olemisen pariin ja sinne, missä on aina tekemistä eikä vain oleilua. Katso itseksesi ja yksiksesi vaikka Niskavuori-elokuvia, kun agronomi (Tauno Palo) palaa "nuorikkonsa" kanssa kotiin. Jotain pientä yhteneväisyyttä saatat löytää tai ainakin ajattelemisen aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005436946.htmlPyörittelin aikanaan silmiä tälle Fatiman lausunnolle, mutta nyt kyllä naurattaa. On nimittäin täysin oikeassa,
Landella ei isoperzeinen mulattielätti juhli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005436946.htmlPyörittelin aikanaan silmiä tälle Fatiman lausunnolle, mutta nyt kyllä naurattaa. On nimittäin täysin oikeassa,
Jos ois ollut persu olisit haukkunut kuin rakkikoira täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun pikkupaikkakunnalla, josta minulla on esim töihin ja Turkuun.
Eli mikä sinulla nyt olisi tämän maaseudun ja kaupungin välimatka.🤣
Mikä sinulla itselläsi on, kun et osaa lausetta loppuun kirjoittaa?
Hups, 30km esim Turkuun.🤣 Ompa täällä nyt tosikkoja kun heti menee herne nenuun.
Ei siin muuta ole, ku jäi tuo oleellinen tieto pois - lue ensin, lähetä sitten :D
Vierailija kirjoitti:
Harmi, että tämä todella loukkaava "vitsi" on unohdettu. Luulisi, että poliitikko osaisi miettiä "vitsit" vähän paremmin.
Vierailia kirjoitti:
Se voi toisaalta olla aika pirullinenkin ansa.
Kaikenmaailman verot ja kulut juoksevat, etkä välttämättä pääse eroon, vaikka lahjoittaisi ilmaiseksi.Suomessa on ylimääräisia asuntoja summittain - Ja lisää tulee vaan. Ja myös kerrostaloja katoaa sarjoissa. Yhä suurempia paikkakuntia katoaa ja kaiken lisäksi nopeammin.
Vuosittain n. 60 000 kuolee 5uomessa,
Lähtökohtaisesti ei kannata jäädä asunnon/ kiinteimistön viimmeiseksi omistajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se tummaihoisilla on. Fatimin ihannoimassa lieksassa puolet väestöstä on somaleita.
Täällä moni on ehdottanut että tämä talo, jonka mies tulee perimään, jätettäisiin kesämökkikäyttöön. Ap on kuitenkin kertonut, että heillä on jo kaksi kesämökkiä, jotka ovat rakkaita ja joista he eivät halua luopua. Eiköhän kahdessa ole ihan tarpeeksi! Tuskin ajalliset ja rahalliset resurssit riittäisivät kolmeen.
Olisi kiva tietää, miten asia on edennyt. Aloitushan on vuoden takaa.