Ensi viikolla sähkö nousee jo euroon. Meillä ei ole enää mitään mistä säästää
Voisikohan 14 v saada töitä jostain että saadaan laskut maksettua?
Kommentit (624)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi me lukittiin kuukausi sitten sähkösopimus 17,2 senttiä kwh. Se tekee vain 100€ kk lisää. Asuntolainan korko nousi 250€.
Miten ihmeessä te saitte tuollaisen sopimuksen? Se kai vaikuttaa missä suunnalla asuu.
Siitä tuli joskus syyskuussa vattenvallilta tarjous jatkosopimukseen 2 vuotta se nyt on. Mutta ollut voimassa kuukauden verran. Luulen että hyvä tarjous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette ottaneet kiinteää, kun niitä vielä sai? Kyllä tästä kriisista jo kovasti puhuttiin ja sain silti 14 sentin sopimuksen 2 vuodeksi. Kannattaisi olla hereillä.
Niitä sopimuksia ei saanut päällekkäin kahta. Ihan turha minä minä minä ja minä.
Taita pystyä ainakin saman sähköfirman kanssa sopimaan uuden sopimuksen 3kk ennen kuin senhetkinen määräaikainen päättyy. Joten aina ei kannata odotella sinne loppuun asti jos näyttää siltä että sähkön hinta vain nousee tulevaisuudessa.
Mulla päättyi edellinen sähkösopimus elokuun lopussa. Jo tammikuussa joku puhelinmyyä soitti mulle ja kauppasi saman sähköyhtiön sopimusta seuraavaksi kolmeksi vuodeksi hintaan 10,78 senttiä/kWh. Muistan se puhelun, mulla oli ihan hiton kiire töissä ja tein puhelimyyjän kanssa kaupat vain päästäkseni nopeasti jatkamaan töitäni. Kun kesällä alkoi tulla esille ihan älyttömiä sähkön hintoja, mä mietin, että voi kun tietäisin sen puhelinmyyjän nimen, niin lähettäisin hänelle ruusuja ja ison suklaarasian kiitokseksi.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvoinen yhteiskunta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöjä on kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöjä on kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöjä on kirjoitti:
Ai tekään ette varautuneet hyvinä aikoina huonoja varten?
Ei arvattu että sähkön hinta nousee 0,05 - > 1,00
Ei taloudellinen varautuminen pelkästään sähkönhintaa koske. Voi tulla myös puolison kuolema, ero, työttömyyttä, sairautta ja muuta rahareikää tai tulojen romahdusta. Siksi tilillä pitäisi aina olla puskuria.
Kuinka paljon sitä puskuria pitäisi sinun mukaan olla? Riittääkö 20 000 euroa? 50 000 euroa? 100 000 euroa? Ei täällä tuommoisia summia saa säästöön kun verotus on niin raskas ja kaikki elämisen kulut julmetun suuret.
Ja vaikka olisi puskuria sen 20 000 euroa niin jos sähkölasku huitelee talvikuukausien ajalta esimerkiksi useissa tuhansissa niin puskuri on äkkiä syöty. Varsinkin kun tämä energian hinta ei ensi vuonnakaan laske kovin paljoa jos sähkön hintafutuureihin on luottamista eli seuraava talvi kärvistellään ihan yhtä suurien sähkölaskujen kanssa.
Sun mielestä on siis ihan ok, että sähköyhtiöt ryöstää kuluttajien rahat? Sähkön tuotantokustannukset eivät ole juurikaan nousseet....
Jo 90-luvulla sanottiin, että pitäisi olla puolen vuoden nettopalkka säästössä. Pääsin siihen itse oltuani joitain vuosia töissä.
Sähkölasku tuskin edes harvassa, isossa sähkölämmitteisessä omakotitalossa asuvalla huitelee "useissa tuhansissa".
Ja ei, minusta ei todellakaan ole ok, että kuluttajia rahastetaan keinotekoisesti korkealla sähkönhinnalla. Syyttävä sormi osoittaa Keskustalla terästettyyn vihervasemmistolaiseen hallitukseen ja "vihersiirtymään". Myös hyökkäysotaa käyvä Venäjä on toki osasyyllinen.
Omakotitalossa voi talvella hyvin kulua 1500kwh:a sähköä talvikuukautena. Käsittääkseni se on jopa aika vähän. Jos vaikka hinta nousee kahteen euroon niin lasku on 3000€/kk. Ilmeisesti neljä euroa on joku Euroopassa määritelty katto sähkön hinnalle. Se tekisi 6000€.
Palkat läpi Suomen ovat aika samanlaisia. Jos olette ostaneet sen 50.000€ maksaneen sähkölämmitteisen, harvan omakotitalonne jostain haja-asutusalueelta, pitäisi teillä olla runsaasti rahaa sähkölaskuihin verrattuna helsinkiläiseen, joka maksoi energiatehokkaasta kaukolämpötalostaan 700.000€. Erotuksella saa aika paljon sähköä.
Mun 250 000 euron kaksio pk-seudulla vie pahimpina pakkaskuukausina 2000 kWh.
Mitäs ostit. Se luki isännöitsijäntodistuksessa. Halvalla sait.
Ihan normaalin hintainen asunto. 12 vuotta on homma toiminut oikein mainiosti, kun sähkön hinta oli "normaali".
Onpa tosi kurja juttu. Siinä mielessä omakotitalossa parempi, kun on uuneja ja puusauna. Mutta ei tämä ole kellekään hyvä asia. Jos pysyväksi jää tällainen, että sähkö maksaa tuhansia euroja vuodessa niin monella tulee olemaan hurjan vaikeaa.
Vuokralla ja silti käytän sähköä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kämppä myyntiin ja vuokralle jonnekin kerrostaloon.
No niinpä!
Hittojako poraatte.
Nyt on meidän vuokralla asujien vuoro nauraa teille 🤣🤣🤣Autotkaan eivät ole pakollisia laiskat ja lihavat, joten myykää ne ja maksakaa sähkölaskunne!!
Ja kun työssäkäyviä olette, niin ylitöitä vaan painamaan mars mars.
Öh, ihan vinkkinä, että vuokralla minäkin asun, ja silti on pakko maksaa sähkölaskut. Valtavat sellaiset..
Täällä naapuriasunto on vuokralla niin vuokralainen lähti just pari viikkoa sitten ja uusi tuli tilalle. Vanhalla ei riittänyt raha sähkölaskuun, kun on sähkölämmitys. Riski tietysti asunnon omistajalla, että saako pidettyä vuokralaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvoinen yhteiskunta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöjä on kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöjä on kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöjä on kirjoitti:
Ei taloudellinen varautuminen pelkästään sähkönhintaa koske. Voi tulla myös puolison kuolema, ero, työttömyyttä, sairautta ja muuta rahareikää tai tulojen romahdusta. Siksi tilillä pitäisi aina olla puskuria.
Kuinka paljon sitä puskuria pitäisi sinun mukaan olla? Riittääkö 20 000 euroa? 50 000 euroa? 100 000 euroa? Ei täällä tuommoisia summia saa säästöön kun verotus on niin raskas ja kaikki elämisen kulut julmetun suuret.
Ja vaikka olisi puskuria sen 20 000 euroa niin jos sähkölasku huitelee talvikuukausien ajalta esimerkiksi useissa tuhansissa niin puskuri on äkkiä syöty. Varsinkin kun tämä energian hinta ei ensi vuonnakaan laske kovin paljoa jos sähkön hintafutuureihin on luottamista eli seuraava talvi kärvistellään ihan yhtä suurien sähkölaskujen kanssa.
Sun mielestä on siis ihan ok, että sähköyhtiöt ryöstää kuluttajien rahat? Sähkön tuotantokustannukset eivät ole juurikaan nousseet....
Jo 90-luvulla sanottiin, että pitäisi olla puolen vuoden nettopalkka säästössä. Pääsin siihen itse oltuani joitain vuosia töissä.
Sähkölasku tuskin edes harvassa, isossa sähkölämmitteisessä omakotitalossa asuvalla huitelee "useissa tuhansissa".
Ja ei, minusta ei todellakaan ole ok, että kuluttajia rahastetaan keinotekoisesti korkealla sähkönhinnalla. Syyttävä sormi osoittaa Keskustalla terästettyyn vihervasemmistolaiseen hallitukseen ja "vihersiirtymään". Myös hyökkäysotaa käyvä Venäjä on toki osasyyllinen.
Omakotitalossa voi talvella hyvin kulua 1500kwh:a sähköä talvikuukautena. Käsittääkseni se on jopa aika vähän. Jos vaikka hinta nousee kahteen euroon niin lasku on 3000€/kk. Ilmeisesti neljä euroa on joku Euroopassa määritelty katto sähkön hinnalle. Se tekisi 6000€.
Palkat läpi Suomen ovat aika samanlaisia. Jos olette ostaneet sen 50.000€ maksaneen sähkölämmitteisen, harvan omakotitalonne jostain haja-asutusalueelta, pitäisi teillä olla runsaasti rahaa sähkölaskuihin verrattuna helsinkiläiseen, joka maksoi energiatehokkaasta kaukolämpötalostaan 700.000€. Erotuksella saa aika paljon sähköä.
Mun 250 000 euron kaksio pk-seudulla vie pahimpina pakkaskuukausina 2000 kWh.
Mitäs ostit. Se luki isännöitsijäntodistuksessa. Halvalla sait.
Ihan normaalin hintainen asunto. 12 vuotta on homma toiminut oikein mainiosti, kun sähkön hinta oli "normaali".
Onpa tosi kurja juttu. Siinä mielessä omakotitalossa parempi, kun on uuneja ja puusauna. Mutta ei tämä ole kellekään hyvä asia. Jos pysyväksi jää tällainen, että sähkö maksaa tuhansia euroja vuodessa niin monella tulee olemaan hurjan vaikeaa.
Kiitti, kerrankin joku normaali keskustelija. Ei ole hyvä kenellekään tämä tilanne ja monelle tosi huolestuttava. Tässä on jo maksettu tonni yhteensä kahden viime kuun laskuista ja talvi on vasta alkamassa.
jotkut on laittanut jääkaapin pois päältä ja säilyttää eteisessä jääkaappi tavaraa. jos on kuisti. vaikuttaa hiukan omaisuuden uusjaolta ,että keskiluokkaisetkin joutuu myymään omaisuutta, sähkön takia. suomessa tais olla kuitenkin sähköa, viime sotien aikana.
pitää laittaa uima allas kylmäksi lapset ei tykkää... onneks on palju. 300 neliöinen ok talo lämmitys maksaa,lasku oli j 4000 e kk.
t: öky
yksi keino ulkomailla on ollut et hyväntekeväisyys järjestöt on avannut tiloja joissa lämmitellä kimpassa. ihmiset on joutunut katkaseen sähköt.esim.englannissa on sama sähkö ongelma.suomessa voi kalliina aikana hillua töissä tai kirjastossa lämmittelemässä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette ottaneet kiinteää, kun niitä vielä sai? Kyllä tästä kriisista jo kovasti puhuttiin ja sain silti 14 sentin sopimuksen 2 vuodeksi. Kannattaisi olla hereillä.
Niitä sopimuksia ei saanut päällekkäin kahta. Ihan turha minä minä minä ja minä.
Taita pystyä ainakin saman sähköfirman kanssa sopimaan uuden sopimuksen 3kk ennen kuin senhetkinen määräaikainen päättyy. Joten aina ei kannata odotella sinne loppuun asti jos näyttää siltä että sähkön hinta vain nousee tulevaisuudessa.
Mulla päättyi edellinen sähkösopimus elokuun lopussa. Jo tammikuussa joku puhelinmyyä soitti mulle ja kauppasi saman sähköyhtiön sopimusta seuraavaksi kolmeksi vuodeksi hintaan 10,78 senttiä/kWh. Muistan se puhelun, mulla oli ihan hiton kiire töissä ja tein puhelimyyjän kanssa kaupat vain päästäkseni nopeasti jatkamaan töitäni. Kun kesällä alkoi tulla esille ihan älyttömiä sähkön hintoja, mä mietin, että voi kun tietäisin sen puhelinmyyjän nimen, niin lähettäisin hänelle ruusuja ja ison suklaarasian kiitokseksi.
Onpa sinulla ollut hyvä tuuri. En itse älynnyt asiaan perehtyä ja nyt on sellainen tilanne, että jos tilanne pitkittyy niin velkaannumme sähkön takia pahasti. Laskut tulee olemaan talvikuukausilta valtavia. Välillä on hankala kestää tätä tilannetta ja tuntuu, että menee yöunet miettiessä, että miten tässä käy. Tuleeko lähtö tästä kodista eteen. Ei ole varaa maksaa sähköstä vuodessa 10000-15000€. Jotenkin koen tämän epäreiluna, että yksi sopimus johtaa tällaiseen tilanteeseen. Toinen saa pitää kotinsa ja toinen ei, vaikka on sama tulotaso. Väärään aikaan tehty sopimus vie ihmisen perikatoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vihreät nauraa pskasta nauruaan.
Oho. Nekö aloitti Ukrainan sodan?
Suomen hallitus päätti olla tuomatta energiaa Venäjältä.
Ja se on just oikein.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa sinulla ollut hyvä tuuri. En itse älynnyt asiaan perehtyä ja nyt on sellainen tilanne, että jos tilanne pitkittyy niin velkaannumme sähkön takia pahasti. Laskut tulee olemaan talvikuukausilta valtavia. Välillä on hankala kestää tätä tilannetta ja tuntuu, että menee yöunet miettiessä, että miten tässä käy. Tuleeko lähtö tästä kodista eteen. Ei ole varaa maksaa sähköstä vuodessa 10000-15000€. Jotenkin koen tämän epäreiluna, että yksi sopimus johtaa tällaiseen tilanteeseen. Toinen saa pitää kotinsa ja toinen ei, vaikka on sama tulotaso. Väärään aikaan tehty sopimus vie ihmisen perikatoon.
Mulla kävi tosiaan tosi hyvä tuuri. Ja jos en olisi just silloin ollut niin kiireinen, olisin varmaan sanout puhelinmyyjälle, että en halua nyt uusia sähkösopimustani vaan vasta sitten, kun asia on ajankohtaisempi eli kesällä.
Yllättävän paljon on silti ihmisiä edelleen kaupoissa ja ostoskärryt täynnä tavaraa. Autoja on edelleen tiet ja kadut täynnä, vaikka kaikki on "niin kallista" eikä rahaa ole juur ollenkaan mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa (tai Suomessa tai missään maassa) ei ikinä ennen ole ollut näin paljon ihmisiä.
Niin ja niitä pitäisi synnyttää lisää liukuhihnalta, jos kuunnellaan päättäjiä. Vaikka nykyisille ihmisille ei riitä resursseja inhimilliseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinpä!
Hittojako poraatte.
Nyt on meidän vuokralla asujien vuoro nauraa teille 🤣🤣🤣Autotkaan eivät ole pakollisia laiskat ja lihavat, joten myykää ne ja maksakaa sähkölaskunne!!
Öh, ihan vinkkinä, että vuokralla minäkin asun, ja silti on pakko maksaa sähkölaskut. Valtavat sellaiset..
Täällä naapuriasunto on vuokralla niin vuokralainen lähti just pari viikkoa sitten ja uusi tuli tilalle. Vanhalla ei riittänyt raha sähkölaskuun, kun on sähkölämmitys. Riski tietysti asunnon omistajalla, että saako pidettyä vuokralaiset.
Asun vuokralla sähkölämmitteisessä asunnossa, sähkö kuuluu vuokraan, käytän sähköä maltillisesti, asunnossa +20, sauna lämpiää kerran viikossa, ei autoa. Näin mennyt viisi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OHO! Alkoiko se sota jo viime joulukuussa?
What? Ei silloin mitään sähkökriisiä ollut.
Mitä sää selität? Sähkön hinta oli aikamoisessa nosteessa jo kesästä -21 eteenpäin ja ilman Venäjän hyökkäystäkin pystyi futuurihinnoista päättelemään että tilanne ei helpotu. Eli jos kulki laput silmillä, eikä vaihtanut toistaiseksi voimassa olevia tai pörssisoppareita viimeistään viime syksynä pois, niin osasyyllinen liriin löytyy peilistä.
Mieluimmin kysyt siltä 14v taloudenhoidosta ja riskinotosta, eikös niitä opeteta jo yläkoulussa.
Sinulla on pörssisähkö, jonka hinta vaihtelee maailmantilanteen mukaan, nyt maksat korkeaa hintaa, mutta vielä viime talveen saakka olet maksanut sähköstä halpaa hintaa ja käärinyt suuria säästöjä ja nyt on aika palauttaa niistä osan.
Suurin kansasta eivät ole aikaisemmin uskaltaneet ottaa riskiä sähkön hinnan noususta ja ovat siksi tehneet määräaikaisia kalliita sopimiksia, mutta nyt se on ollut kannattavaa.
Itseäni ei vaikuta sähkön hinnan korotukset millään tavalla, kun määräaikainen sopimus voimassa marraskuuhun v. 2023 ja maksan 0.56 centtiä/kwh.
Ja aikoinaan kun tein sopimuksen ap. kaltaiset pitivät minua hulluna, kun maksan korkeaa hintaa, enkä valinnut pörssisähköä, kun se joskus oli lähes ilmaista ja nyt ap. ja monen muun on vain palautettava niitä säästöjä, mitä ovat nostaneet aikaisempina vuosina.
Ja sitä kutsutaan riskinhallinnaksi.
Säästöjä on kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöjä on kirjoitti:
Monessa taloudessa oli pakko käyttää puskurit korona-aikana kun iski työttömyys/pitkä lomautus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinpä!
Hittojako poraatte.
Vuokran pitäisi olla vastaavaan kaukolämpöiseen huomattavan edullinen jotta saisi vuokralaisen. Täälläpäin esim rivarit menevät hetkessä kun niitä vuokralle tarjotaan mutta eivät sähköllä lämpiävät eikä ihme, pyydetään samaa vuokraa kuin kaukolämpöisistä tai vuokra max 50€ halvempi, ovat sitten tyhjillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen hallitus päätti olla tuomatta energiaa Venäjältä.
EU:n pakotteet. Ei nämä ole Suomen omia päätöksiä.
Pakotteet vaativat kuitenkin kaikkien eu-maiden hyväksynnän. Kummasti Unkariin virtaa edelleen öljyä putkea pitkin ja toisaalta jostain kumman syystä Viroon on ilmestynyt kivihiilikaivoksia...
Ja tykkylumi + tuuli sai puut kaatumaan linjojen päälle sekä relekin kärähti joten sähkö ei kulje. Ei nämä riistoryöstöyhtiöt ala sähköä asiakkaille millään megatappiolla toimittamaan eli vaikka asiakas maksaisi 50 senttiä/kWh kun pörssissä sähkönhinta on euron tai yli niin eihän se bisnes kannata.
Saati sitten että sitä sähköä hotsittaisi toimittaa näille onnekkaille joilla on joku max 15 sentin soppari. Jos sähköfirma ottaa euron per toimitettu kWh takkiin niin kyllä ne keinot keksii sille että "sähköstä on pulaa" ja sähköt on poikki joka torpasta.
Siksihän meitä on opastettu pas komaan pussiin ym varautumista. Ei sitä 2 tunnin ja ennalta ilmoitetun katkon takia tarvitsi.