Ensi viikolla sähkö nousee jo euroon. Meillä ei ole enää mitään mistä säästää
Voisikohan 14 v saada töitä jostain että saadaan laskut maksettua?
Kommentit (624)
synnytyslakko on keino ratkaista ongelmat. Päättäjät havahtuvat tajuamaan, että jotain pitäisi tehdä. Synnytyslakolla voi ratkaista liian huonot ja kalliit julkisen liikenteen yhteydet ja maksut, saada terveydenhuoltoon lisää laatua ja saada myös asumiskustannuksia alas. Ihmisillä on valta vaikuttaa. Kun ihmisillä on varaa elää ja uskoa tulevaisuuteen, voi asukaslukukin kääntyä suomessa riittävään nousuun.
Ketä olette äänestäneet viime vuosina?
:)
Epäilen, että näillä sähkön korkeilla hinnoilla maksetaan muun euroopan sähkölaskuja ja sähkönkulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Kurja lukea perheiden tilanteita:/ oma 13 cnt sopimus kirpaisi kesäkuussa mutta tuntuu nyt hyvältä. Itse aloitin säästön jo keväällä eli laitoin hieman extraa syrjään joka kk (80€)vaikka sähkölaskut oli pieniä, eli pidin summan samana läpi vuoden ja nyt on talven sähkölaskuihin reilu 1000e puskuria muiden säästöjen lisäksi ja edelleen joka kk sama raha syrjään, eli potti kasvaa koko ajan. Eli pieni raha kuukaudessa, mutta nyt tuntuu isolta säästöltä (bruttopalkka 3000e kk+ lapsilisät 2 lapsesta, yh ei elareita) Käyn työpaikalla 2x viikossa suihkussa hiusten pesulla, sauna n. Kerta kahteen viikkoon, ilmalämpöpumppu päällä ja vain yksi patteri alakerrassa + kostean tilan lattikammitys.
Itse ihmettelin jo vuosia sitten kun kaveri maksoi kaikki laskut aina hädällä ja sitten ei jäänyt siksi kuuksi yhtään rahaa. Jokainen ok.taloonkin liittyvä lasku oli "yllätys" Otti lainaakin pariin kertaan että sai talven lämmitysöljyn tilattua kun se loppui "yllättäen" eikä oltu "osattu" varautua. Sanoin jo silloin että itse maksan "vuokraa" itselleni, eli olen laskenut mitä kuluja talossa on vuoden aikana ja jyvittänyt tämän kuukausitasolle. Tuo lisäksi laitan hieman ekstraa, ja katastrofiextran, eli jos jotain yllättävää oikeasti tapahtuu niin tilillä on rahaa. Luulin että jokainen tekee näin, että miten voi edes saada asuntolainaa pankista jos ei ymmärrä miten laskuja maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä yhtään vähennä oman sähkön kulutusta. Päin vastoin lisään sitä. Pystyn hyvin hoitamaan oman sähkölaskun niin miksi muka vähentäisin?
Koska tänä talvena ei ole niinkään kyse siitä, paljonko sähkö MAKSAA, vaan paljonko sitä RIITTÄÄ.
Jos kaikki eivät vähennä kulutusta, sähköinfra menee nurin kulutuspiikkeinä, etkä sinäkään saa sähköä ollenkaan.
Riski että tulee säkökatkoja on suurin siloin, kun sähkön pörssihinta on oikein korkea. Koska se hinta on korkea silloin siksi, että siitä on vähemmän tarjontaa kuin kysyntää. Se hinnan nousu kovalla pakkasella on ikäänkuin kuume, joka ketoo, että nyt ei ole kaikki kunnossa.
Eli jos et halua käydä vessassa muovipussissa, vaan että sähköä tulee, niin sitä on silloin pakko säästää kaikin keinoin.
Vierailija kirjoitti:
Ja vihreät nauraa pskasta nauruaan.
Vihreät ei liity kapitalisti sähköyhtiöihin mitenkään.
Äänestä sinäkin vaan kokoomusta ja persuja, niin vievät tuhkatkin pesästä.
Tehkää enemmän töitä ja tarvittaessa kerätkää tyhjiä pulloja pusikoista.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän paljon on silti ihmisiä edelleen kaupoissa ja ostoskärryt täynnä tavaraa. Autoja on edelleen tiet ja kadut täynnä, vaikka kaikki on "niin kallista" eikä rahaa ole juur ollenkaan mihinkään.
Me ollaan ihan erilaisissa asemissa näissä asioissa. Mun kiinteähintainen toistaiseksi voimassa oleva sähköni nousee 32 eurosta kuussa kevään ajaksi 44, 50 euroon ja toukokuusta saakka 50 euroon. Ei ole ongelmia kaupassa, vaikka palkka on pieni. Vaikea tästä on silti olla iloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho. Nekö aloitti Ukrainan sodan?
Suomen hallitus päätti olla tuomatta energiaa Venäjältä.
Suomen sähköt riittäisi kyllä meille, mutta kun ne pitää myydä Saksaan ja Ruotsiin ja ties minne. Oma kansa ei tule suomalaiselle poliitikolle KOSKAAN ensin.
'
klo 10.05 ylen ykkösaamussa on Purra tänään. Kuuntelen nyt avoimella korvalla, olisiko aika vaihtaa puoluetta. Perussuomalaiset ovat kuitenkin eniten olleet suomalaisten etujen ajamisen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Seksityö on päivän sana suomalaisten suosimien iltapäivälehtien mukaan. Tämä kansa on menossa jyrkässä kulmassa alas.
Palanneet siihen aikaan jona suomalaisia myytiin orjiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen sähköt riittäisi kyllä meille, mutta kun ne pitää myydä Saksaan ja Ruotsiin ja ties minne. Oma kansa ei tule suomalaiselle poliitikolle KOSKAAN ensin.
'
klo 10.05 ylen ykkösaamussa on Purra tänään. Kuuntelen nyt avoimella korvalla, olisiko aika vaihtaa puoluetta. Perussuomalaiset ovat kuitenkin eniten olleet suomalaisten etujen ajamisen kannalta.
Ei sen ääntä jaksa kauaa kuunnella. Sanomassa ei välttämättä mitään vikaa, mutta useimmissa asioissa ovat ihan demarilinjoilla, esimerkiksi koronan osalta ovat yhtälailla levittämässä sitä eivätkä torjumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EU:n pakotteet. Ei nämä ole Suomen omia päätöksiä.
Eu on aina tekosyynä ja sitä olisi saanut muualtakin, olisivat rakentaneet nopeasti voimaloita.
Pärjätään talvi varmaan jossain määrin kovillakin hinnoilla. Pörssisähkön kanssa väkisin talvella tulee paljon kuluja ja kesällä voi päästä aika matalillakin hinnoilla. Viime päivinä olen miettinyt sitä, että aiemmin käytimme aika paljon erilaisia palveluja ja ostimme ruokaa ravintolasta. Nyt ne kaikki rahat menee sähköyhtiölle eli on suoraan pois yrittäjiltä. Loppuviimein tästä kärsii pienet yrittäjät tosi paljon.
Emma K. kirjoitti:
Tehkää enemmän töitä ja tarvittaessa kerätkää tyhjiä pulloja pusikoista.
Talvisaikoina on aika etsiminen, kun ulkosalla ei ole juojia.
Vierailija kirjoitti:
Pärjätään talvi varmaan jossain määrin kovillakin hinnoilla. Pörssisähkön kanssa väkisin talvella tulee paljon kuluja ja kesällä voi päästä aika matalillakin hinnoilla. Viime päivinä olen miettinyt sitä, että aiemmin käytimme aika paljon erilaisia palveluja ja ostimme ruokaa ravintolasta. Nyt ne kaikki rahat menee sähköyhtiölle eli on suoraan pois yrittäjiltä. Loppuviimein tästä kärsii pienet yrittäjät tosi paljon.
Joo ja ne yrittäjät maksaa myös itse sitä korkeaa sähkön hintaa. Konkursseja on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tehnyt sähkönsäästöstä taidetta. Oikeastihan säästän euroja mutta ne eurot säästyy sähköä säästämällä.
Viime vuonna joulukuussa meni 1500 kWh. Nyt on mennyt keskimäärin 10 kWh per päivä. Vähän saattaa pakkasilla joutua taipumaan mutta tavoite pysyä 500 kWh:ssa. Vaikka loput 420 maksaisi euron per kWh, en mene konkurssiin.
Vanha halpa määräaikainen loppui kyllä paskaan aikaan mutta yksi talvi tää vaan on. Kyllä tää tästä.
Ei ole yhden talven juttu vaan kestää useamman vuoden ja senkin jälkee sähkön hinta jää korkeammalle tasolle eli noin 32 senttiä/kwh koska tuulimyllyjä täytyy uusia ja uusia ydinvoimaloita rakentaa.
Höpöjääää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihreät ei liity kapitalisti sähköyhtiöihin mitenkään.
Äänestä sinäkin vaan kokoomusta ja persuja, niin vievät tuhkatkin pesästä.
Samoja vihreitä nekin on, lue minkä tahansa mainos niin vihreää sähkökin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen tilanne teillä on ap, millainen koti ja mitä sähkölaitteita? Yritetään ideoida säästökeinoja. Varmaan monella on nimittäin sama ongelma.
En keksi enää mitään
-lattialämmitykset on pois päältä
-saunaa ei lämmitetä
-jääkaappi nostettu +6:een (ei osteta tuoretta kalaa tai muuta herkkää)
-valot on ledejä
-huoneiden lämpötila +17-20
-toinen auto laitettiin seisomaan talveksi
Älä käytä uunia, se vie paljon sähköä. Jos sulla on induktioliesi, niin hyvä. Käytä sitä. Kun keität perunoita, makaronia ym., käytä mahdollisimman vähän vettä. Tavalliset arkimakaronit voi vallan hyvin keittää aivan älyvähässä vedessä, ei niitä tarvitse runsaassa vedessä keittää spagetin tapaan. Ja on monia muita keitettäviä, joissa saa veden aivan minimiin. Kuulostaa pieneltä säästöltä mutta ei oikeastaan, koska ruokaa tehdään 30/30 kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja ne yrittäjät maksaa myös itse sitä korkeaa sähkön hintaa. Konkursseja on tulossa.
Tapana valtiolla tukea yrityksiä vaikka kuinka suurilla tuilla, jättää pienituloiset, työttömät, pienellä eläkkeellä olevat ilman. Silläpä näkee vuodesta toiseen tyhjillään olevia liikkeitä joissa kyllä joku työntekijä tai pari on, kannattavat ilman asiakkaitakin.
Ei vihreä, vaan hirveä siirtymä