Ensi viikolla sähkö nousee jo euroon. Meillä ei ole enää mitään mistä säästää
Voisikohan 14 v saada töitä jostain että saadaan laskut maksettua?
Kommentit (624)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tehnyt sähkönsäästöstä taidetta. Oikeastihan säästän euroja mutta ne eurot säästyy sähköä säästämällä.
Viime vuonna joulukuussa meni 1500 kWh. Nyt on mennyt keskimäärin 10 kWh per päivä. Vähän saattaa pakkasilla joutua taipumaan mutta tavoite pysyä 500 kWh:ssa. Vaikka loput 420 maksaisi euron per kWh, en mene konkurssiin.
Vanha halpa määräaikainen loppui kyllä paskaan aikaan mutta yksi talvi tää vaan on. Kyllä tää tästä.
Ei ole yhden talven juttu vaan kestää useamman vuoden ja senkin jälkee sähkön hinta jää korkeammalle tasolle eli noin 32 senttiä/kwh koska tuulimyllyjä täytyy uusia ja uusia ydinvoimaloita rakentaa.
Se lienee varmaa, että sähkö jää aiempaan nähden kalliiksi pitkäksi aikaa tai loputtomiin. Voi hyvin olla, että keskihinta koko vuodelle tulee olemaan 30c/kWh. Pörssisopimuksilla talvella on tosi kallista ja kesällä halvempaa ja kiinteillä sopimuksilla koko vuosi noin 30c. Lopputulos siis aika sama. Sähkö maksaa entiseen verrattuna aika moninkertaisesti enemmän kuin ennen. Eli jos oli ennen tonnin vuodessa niin tästä edespäin kuusi tonnia vuodessa. Tähän päälle nousevat lainakorot, ruoka, polttoaine ym... niin kulut nousee todella paljon. Pankit teki stressitestit 6%:n lainakoroilla, mutta kukaan ei arvannut, että muiden kulujen nousu tulee siinä samalla. Miten ihmeessä tästä moni selviää.
Vihreä siirtymä on nyt todellisuutta (turvevoimalat kiinni, energiaa ja fossiilisia polttoaineita kulutetaan vähemmän nousevien hintojen vuoksi, inflaatio ja korkojen nousu takaavat sen että rikkaita ja varakkaita lukuun ottamatta massat eivät lentele halpalennoilla ympäri palloa eivätkä ostele huvikseen tavaroita eli palloa ei kuormiteta). Tämä tilanne johtuu vain osittain Venäjästä - oikea syy on keski- aja eteläeurooppalaisten typeryys kun nojasivat halpaan venäläiseen maakaasuun. Sähkön tuottaminen ei ole kallistunut Suomessa olkenkaan mutta kiitos eurooppalaisten sähkömarkkinoiden maksamme saksalaisten ym. energiavirheistä täällä pohjolassa sähkölaskuissamme. Onpa kivaa. Toisaalta vihervasemmisto voi olla tyytyväinen: suomalaisten tavallisten tallaajien hiilijalanjälki on takuulla pienentynyt. Jes!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurja lukea perheiden tilanteita:/ oma 13 cnt sopimus kirpaisi kesäkuussa mutta tuntuu nyt hyvältä. Itse aloitin säästön jo keväällä eli laitoin hieman extraa syrjään joka kk (80€)vaikka sähkölaskut oli pieniä, eli pidin summan samana läpi vuoden ja nyt on talven sähkölaskuihin reilu 1000e puskuria muiden säästöjen lisäksi ja edelleen joka kk sama raha syrjään, eli potti kasvaa koko ajan. Eli pieni raha kuukaudessa, mutta nyt tuntuu isolta säästöltä (bruttopalkka 3000e kk+ lapsilisät 2 lapsesta, yh ei elareita) Käyn työpaikalla 2x viikossa suihkussa hiusten pesulla, sauna n. Kerta kahteen viikkoon, ilmalämpöpumppu päällä ja vain yksi patteri alakerrassa + kostean tilan lattikammitys.
Itse ihmettelin jo vuosia sitten kun kaveri maksoi kaikki laskut aina hädällä ja sitten ei jäänyt siksi kuuksi yhtään rahaa. Jokainen ok.taloonkin liittyvä lasku oli "yllätys" Otti lainaakin pariin kertaan että sai talven lämmitysöljyn tilattua kun se loppui "yllättäen" eikä oltu "osattu" varautua. Sanoin jo silloin että itse maksan "vuokraa" itselleni, eli olen laskenut mitä kuluja talossa on vuoden aikana ja jyvittänyt tämän kuukausitasolle. Tuo lisäksi laitan hieman ekstraa, ja katastrofiextran, eli jos jotain yllättävää oikeasti tapahtuu niin tilillä on rahaa. Luulin että jokainen tekee näin, että miten voi edes saada asuntolainaa pankista jos ei ymmärrä miten laskuja maksetaan.
Jep, ihmettelen tätä joidenkin yllättäviä laskuja ajattelutapaa. Varmaan samat hassaa kesällä halvan sähkön aikaan rahaa, kunnon niin ihanan halpa sähkölasku niin voi hyt vähä leveemmin elää.. jos valintana on elää isossa talossa ihan kivasti, mutta rahat menee talon ylläpitoon tai valita vaikka rivari ja jää rahaa säästöönkin ja elelee kivasti, niin valitsen itse jälkimmäisen vaihtoehdon. Mieluummin siten ettei ole ihan tiukille vedettyä budjettia.
Tervetuloa Kanariansaarille! Talvi täällä, kesä Suomessa. Ei tarvitse lämmittää koskaan. Terveyden lisäksi luontokin tykkää kun kokonaispäästöt tällä elämäntavalla pienemmät kuin talvi Suomessa kärvistellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjätään talvi varmaan jossain määrin kovillakin hinnoilla. Pörssisähkön kanssa väkisin talvella tulee paljon kuluja ja kesällä voi päästä aika matalillakin hinnoilla. Viime päivinä olen miettinyt sitä, että aiemmin käytimme aika paljon erilaisia palveluja ja ostimme ruokaa ravintolasta. Nyt ne kaikki rahat menee sähköyhtiölle eli on suoraan pois yrittäjiltä. Loppuviimein tästä kärsii pienet yrittäjät tosi paljon.
Joo ja ne yrittäjät maksaa myös itse sitä korkeaa sähkön hintaa. Konkursseja on tulossa.
Yrityksiä on kaatunut ennätysmääriä. Siitä ollaan vain hiljaa ja sitä esitetään "normaalitilanteena".
Ei se ole, sillä nyt kaatuvat yritykset eivät ole mitään startuppeja tai yhden vuoden putiikkeja. Ne ovat vuosia tai kymmeniä vuosia vanhoja yrityksiä. Siis niitä "toimivia" yrityksiä.
Kohta joku hevosnaama tulee selittämään "siitä yrittäjänriskistä". Parempaa olisi puhua "suomalaisuuden riskistä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko pierukaasuja polttamalla lämmittää taloa? Joku letku 🕳💩 ja suutin päähän mihin sytyttää lämmitysliekin?
Jo keskikokoisessa sikalassa pierukaasua eli metaania poltetaan hyvin kannattavasti. Teen yhdestä huoneesta eristetyn lantakammion ja sieltä sitä kaasua sitten tulee, vaikka ruuanlaittoon ja valaistukseen/lämmitykseen.
Jos kakkaisin ämpäriin ja sytyttäisin sen tuleen niin lämpiäisikö kämppäni?
Gringo kirjoitti:
Tervetuloa Kanariansaarille! Talvi täällä, kesä Suomessa. Ei tarvitse lämmittää koskaan. Terveyden lisäksi luontokin tykkää kun kokonaispäästöt tällä elämäntavalla pienemmät kuin talvi Suomessa kärvistellen.
Tämä tulee varmasti jatkossa harkintaan. Haluan, että lapset käy koulut Suomessa, mutta sitten voisin hyvin lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjätään talvi varmaan jossain määrin kovillakin hinnoilla. Pörssisähkön kanssa väkisin talvella tulee paljon kuluja ja kesällä voi päästä aika matalillakin hinnoilla. Viime päivinä olen miettinyt sitä, että aiemmin käytimme aika paljon erilaisia palveluja ja ostimme ruokaa ravintolasta. Nyt ne kaikki rahat menee sähköyhtiölle eli on suoraan pois yrittäjiltä. Loppuviimein tästä kärsii pienet yrittäjät tosi paljon.
Joo ja ne yrittäjät maksaa myös itse sitä korkeaa sähkön hintaa. Konkursseja on tulossa.
Yrityksiä on kaatunut ennätysmääriä. Siitä ollaan vain hiljaa ja sitä esitetään "normaalitilanteena".
Ei se ole, sillä nyt kaatuvat yritykset eivät ole mitään startuppeja tai yhden vuoden putiikkeja. Ne ovat vuosia tai kymmeniä vuosia vanhoja yrityksiä. Siis niitä "toimivia" yrityksiä.
Kohta joku hevosnaama tulee selittämään "siitä yrittäjänriskistä". Parempaa olisi puhua "suomalaisuuden riskistä".
Tottakai ollaan hiljaa. Vaalit tulossa. Vielä viimeiset punaiset vedot ennen kuin oikeistohallitus joutuu tekemään koko kansaa järkyttävät miljardisäästöt rakkaan glitterhallituksemme päätösten seurausten vuoksi.
Tulevaisuus on synkkä.
Jos sähkösopimus on ollut 0.05 € keh ja nyt se on 1 €/kwh.
Tämä on 20 kertainen hinnankorotus.
Mistään kohtuudesta ei ole kyse, vaan tämä on ryöstö. Tavallisen sähkölämmitteisen kodin sähköt voi maksaa 26 000 € vuodessa + siirtohinnat. Ymmärrätte varmaan, että sähkön hintakatto pitää säätää nopeasti, sillä työssäkäynti muuttuu täysin kannattamattomaksi.
Laskut maksetaan vielä bruttotuloista, joista on maksettu jo kova tulovero.
Sähköyhtiöiden lisäverotus ei toimi, vaan apu pitää kohdistaa kuluttajille.
Vierailija kirjoitti:
Gringo kirjoitti:
Tämä tulee varmasti jatkossa harkintaan. Haluan, että lapset käy koulut Suomessa, mutta sitten voisin hyvin lähteä.
Täällä Gran Canarialla on Inglesissä ja LPalmasissa koulut, joissa paljon pohjoismaisia oppilaita. Iloinen elämys lapsillekin!
En lukenut kommentteja mutta 0/5. Mene töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette ottaneet kiinteää, kun niitä vielä sai? Kyllä tästä kriisista jo kovasti puhuttiin ja sain silti 14 sentin sopimuksen 2 vuodeksi. Kannattaisi olla hereillä.
Niitä sopimuksia ei saanut päällekkäin kahta. Ihan turha minä minä minä ja minä.
Taita pystyä ainakin saman sähköfirman kanssa sopimaan uuden sopimuksen 3kk ennen kuin senhetkinen määräaikainen päättyy. Joten aina ei kannata odotella sinne loppuun asti jos näyttää siltä että sähkön hinta vain nousee tulevaisuudessa.
Näin tein. Sovin 11 snt/kWh sopparin jo aikaisin kevättalvella ja se tuli voimaan 1.6. Vinkkasin kaverillekin. Ei ottanut onkeensa ja nyt makselee 43 snt/kWh
näin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette ottaneet kiinteää, kun niitä vielä sai? Kyllä tästä kriisista jo kovasti puhuttiin ja sain silti 14 sentin sopimuksen 2 vuodeksi. Kannattaisi olla hereillä.
Niitä sopimuksia ei saanut päällekkäin kahta. Ihan turha minä minä minä ja minä.
Taita pystyä ainakin saman sähköfirman kanssa sopimaan uuden sopimuksen 3kk ennen kuin senhetkinen määräaikainen päättyy. Joten aina ei kannata odotella sinne loppuun asti jos näyttää siltä että sähkön hinta vain nousee tulevaisuudessa.
Näin tein. Sovin 11 snt/kWh sopparin jo aikaisin kevättalvella ja se tuli voimaan 1.6. Vinkkasin kaverillekin. Ei ottanut onkeensa ja nyt makselee 43 snt/kWh
🥇
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkuyrityksiä on aina kaatunut paitsi nyt kun kannattaa tuilla pitää pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapana valtiolla tukea yrityksiä vaikka kuinka suurilla tuilla, jättää pienituloiset, työttömät, pienellä eläkkeellä olevat ilman. Silläpä näkee vuodesta toiseen tyhjillään olevia liikkeitä joissa kyllä joku työntekijä tai pari on, kannattavat ilman asiakkaitakin.
Kun puhutaan valtion tuesta "yrityksille", se tarkoittaa 99% OYJ -kokoisia yrityksiä tai valtionyrityksiä. Normaalit yrittäjät eivät näe mitään tukia kuin satumaisella tuurilla.
Mutta yritä nyt punasilmäiselle kommunistille selittää kokemuksella, kun Suomen johtokin elää tunteeeeeeella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne joilla on sopimus halvalla hinnalla, käyttäkää niin paljon sähköä kuin sielu ja kukkaro sietää, sähköyhtiöt yrittävät saada säästämään vain siksi ettei voittomarginaali pienenisi.
Tämä on niin selvä ryccätrollin kirjoitus kuin olla voi.
Yrittävät saada suomalaiset törsäämään sähköä, että systeemi kaatuu ja porukka alkaa vaatia Ukrainan antautumista, että sähkön hinnat saataisiin alas.Olipa mikä tahansa sähkösopimus, säästäkää sitä sähköä. Kaikki tämä on Ukrainan hyväksi, vaikka ette keräyksiin osallistuisikaan.
Mitä ihmettä sä selität?
Kuinka Ukraina hyötyy siitä että suomalaiset säästää sähköä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vihreät nauraa pskasta nauruaan.
Oho. Nekö aloitti Ukrainan sodan?
Suomen hallitus päätti olla tuomatta energiaa Venäjältä.
Spot on. Tahallista suomalaisten tuhoamista tämä kaikki on, Ukrainan kriisiin verhottuna.
Vierailija kirjoitti:
Pikkuyrityksiä on aina kaatunut paitsi nyt kun kannattaa tuilla pitää pystyssä.
Mitähän tukea tässä on saatu? Anna minulle yksi esimerkki. Penniäkään en ole koko yrittäjän elämäni aikana saanut valtiolta tukea. Miten hitossa te olette imeneet äänestämienne poliitikkojen valehtelun kuin venäläinen -konsanaan?
Koronatuetko? Niitä sai hyvin pieni määrä yrityksiä...Ja niistäkin suuri prosentti otettiin takaisin!
Suomessa on nyt kaatunut ennätysmäärä yrityksiä. Se ei ole mikään "normaalitilanne", vaan jatkuvasti kriisiytyvän taloudenhallintamme aiheuttama todellisuus.
- Pienyrittäjä
Kattilan pohjalla merkitystä myös jos jotain vähän aikaa siinä olevaa keittää.
Vedenkeitin säästää myös, lämmittää pelkän veden eikä astioita. Esim.
https://hinta.fi/1759499/severin-wk-3410
Tietysti jollei enempää käyttöä ole, kantsii laskea paljonko sillä sitten lopulta säästää.