Näemmä työhakemuksiin ei kannata kirjoittaa olevansa kahden lapsen lähivanhempi
Hoitoala. Jostain vanhasta tottumuksesta kirjoitin hakemuksiin että asun Porissa kahden lapseni kanssa. Näihin ei tullut edes haastattelua.
Ja kun taas jätin nuo asiat viisastuneena mainitsematta niin kas, haastattelukutsuja.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoitat sinne perheestäsi tai kerrot ikäsi? En mä ainakaan sellaisia kerro.
Tottakai ikä pitää rehellisesti mainita! Muista asioista voi sit valehdella omantunnon mukaan!
Niin miksi ikä pitää mainita?
Eikös se ole parempi mainita! Tavalla tai toisella se ikä tulee ilmi!
Iän kysymiseen ja kertomiseen pätee sama kuin seksuaalisesta suuntautumisesta, perhesuhteista tai puoluekannasta kertomiseen. Millään näistä ei pääsääntöisesti pitäisi olla mitään merkitystä rekrytoinnin kannalta, joten niistä kysyminen on kyseenalaista, jälkimmäisten osalta ihan laitontakin. Tottakai ne sitten haastattelussa näkee, että jos sinne saapuu viisikymppisen näköinen ihminen niin se luultavasti on viisikymppinen, mutta työnhakija ei ole mitenkään velvollinen kertomaan tällaista asiaa heti kärkeen. Hakijan kannalta ei näytä hyvältä, jos ei itsekään osaa erottaa oleellisia asioita epäoleellisista.
No just! Itse työnantajana arvostan hakijan rehellisyyttä! Jos hakija mainitsee ikänsä,niin näen sen suurena plussana,enkä miinuksena,kuten valtaosa työnantajista sen iän näkee/kokee.
Valitettavasti on aika harvoja ammatteja sellaisia joiden työntekijöiden korkeasta iästä on jotain sellaista hyötyä työnantajalle että sillä tulee paremmat voitot. Kyllä ne voitot ratkaisee eikä mikään muu työnantajan valitessa työntekijöitä.
Totta kirjoittelet! Voitot ratkaisee! Tässä maassa julkisuuskuvan kiillotus vääristää realismia....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoitat sinne perheestäsi tai kerrot ikäsi? En mä ainakaan sellaisia kerro.
Tottakai ikä pitää rehellisesti mainita! Muista asioista voi sit valehdella omantunnon mukaan!
Iän kysymiseen ja kertomiseen pätee sama kuin seksuaalisesta suuntautumisesta, perhesuhteista tai puoluekannasta kertomiseen. Millään näistä ei pääsääntöisesti pitäisi olla mitään merkitystä rekrytoinnin kannalta, joten niistä kysyminen on kyseenalaista, jälkimmäisten osalta ihan laitontakin. Tottakai ne sitten haastattelussa näkee, että jos sinne saapuu viisikymppisen näköinen ihminen niin se luultavasti on viisikymppinen, mutta työnhakija ei ole mitenkään velvollinen kertomaan tällaista asiaa heti kärkeen. Hakijan kannalta ei näytä hyvältä, jos ei itsekään osaa erottaa oleellisia asioita epäoleellisista.
No just! Itse työnantajana arvostan hakijan rehellisyyttä! Jos hakija mainitsee ikänsä,niin näen sen suurena plussana,enkä miinuksena,kuten valtaosa työnantajista sen iän näkee/kokee.
Okei, päteekö tää "rehellisyyden arvostaminen" vain ikään, vai uteletko rehellisyyden nimissä myös hakijan seksuaalisista mieltymyksistä, äänestyspäätöksistä, perhesuhteista tai varallisuudesta?
En utele mitään noita mainitsemisiasi asioita! Jos hakija haluaa kertoa,niin sittenpähän kertoo! Ns valehtelijat kyllä erottuu joukosta hyvinkin nopeasti!
Mikä huutomerkkifiksaatio sulla on? Kuten jo joku totesi, pistettä saa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan laita mitään omia yksityisasioita hakemukseen. Jos pyydettäisiin kertomaan jotain vapaamuotoista kuten ap:n tapauksessa, miettisin todella tarkkaan mitä siihenkään laittaa ja keksisikin jotain ympäripyöreää tai jotain minkä voi yhdistää työhön liittyväksi vahvuudeksi.
Ne ympäripyöreät latteudet eivät vaan auta mitenkään erottumaan muista hakemuksista. Kaikki työnhakijat ovat avoimia ja sosiaalisia ihmisiä, jotka työskentelevät mielellään sekä tiimeissä että itsenäisesti. Koska tuo sama lukee joka ikisessä työhakemuksessa, olisi kiva saada vähän lihaa luiden ympärille, että miten nämä ominaisuudet ilmenevät hakijan elämässä.
Jos ympäripyöreistä latteuksista puhutaan niin työnantajat voisivat vähän panostaa myös työnhakuilmoituksiin. Joka paikassa on tiedossa huipputiimit, erinomaisia kehittymismahdollisuuksia sun muuta dadaa, ja missään ei tietenkään vahingossakaan mainita, mitä ajateltiin maksaa ja minkälaisia etuja olisi tiedossa. Pahimmat esimerkit ovat sellaisia, että ilmoituksen perusteella ei selviä edes, mitä töitä olisi käytännössä luvassa. Yllättävän monessa paikassa ei osata edes kirjoittaa. (Se ei ole "suomenkielentaito" eikä "Englannin kielentaito, noin esimerkiksi.) Tietysti kovan kilpailun aloilla ilmoituksen voi kirjoittaa ihan päin helvettiä, mutta luultavasti parhaat tekijät sen kyllä sitten skippaavat.
Tämä jaksaa naurattaa. Hakijalta vaaditaan hyvää "suomenkielentaitoa" tai peräti "Suomenkielentaitoa", vaikka ilmoituksen tekijällä sitä ei ainakaan ole 😄😄😄
Erityisen yleisiä nämä on vuokrafirmojen ilmoituksissa.
Jep, joskus on tehnyt mieli sarkastisesti tiedustella, että etsittekö te sitä "Suomenkielentaitoista" tekijää siksi kun teillä ei selvästikään sellaista vielä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman työurani ihan alussa cv:ssa odotettiin vielä olevan esim. siviilisääty. Nykyisin ei onneksi.
Mutta olen lisääntymisikäinen nainen. Saatan mainita jossain kohtaa haastattelussa(jos vapaa juttelu loppupuolella luontevasti menee siihen suuntaan), että omat lapset on tehty jo nuorempana ja ovat jo niin isoja, että eivät aiheuta poissaoloja. Työnantajille 35-vuotias nainen on usein vähän riski, koska on todennäköistä, että jää pian äitiyslomalle. Aina olen työn saanut, kun olen perhetilanteeni livauttanut sopivassa välissä luontevasti.
Pakko myöntää, että itsekin olen paininut tämän kanssa. Olen karvan alle kolmekymppinen nainen. Olen naimisissa, lapset tehty ja miehelle myös vasektomia. Aina punnitsen, olisiko parempi jotenkin tuoda esille että en ole ainakaan jäämässä vanhempainvapaalle, vai välttää tuomasta esille, että minulla on pieniä lapsia. Olen tehnyt periaate päätöksen, etten puhu perhetilanteestani mitään, ja hyvin olen työllistynyt, mutta on vähän surullista, että tätä täytyy edelleen punnita.
En nyt viittaa suoraan sinuun, mutta ei ole ihan kerta eikä toinenkaan, kun näille "lapsiluku on täynnä"-hakijoille siunaantuu "iloinen yllätys". Eli juuri tuon takia tuollaisia asioita ei saa eikä kannata ottaa rekrytoinnissa huomioon, kun koskaan ei tiedä, mitä tuleman pitää.
Luulisi, että 50+ hakijat olisivat tämän takia ihan varteenotettavia, mutta ei sekään kelpaa. Työikää on kuitenkin vielä jäljellä noin 15 vuotta, mahdolliset lapset ovat jo isoja ja lisää ei tule. Kokemustakin yleensä on, eivätkä tuijota puhelinta työajalla eivätkä haihattele.
Joo mutta kun pelätään ikääntyneen terveydentilaa koska se alkaa sairastelemaan ja kaikkihan sitä tietää että tavallisesti ikääntynyt on paljon hitaampi ja eikä uusien asioiden oppimiskyky ole enää niin nopeeta.
Minä en enää pysty kuuttakymppiä lähestyessä samoihin suorituksiin kuin puolta nuorempana. On vaivaa, kramppia, kremppaa missä milloinkin. Tarvitsen enemmän aikaa ihan kaikkeen suoriutumiseen kuin nuorena.
Oppiminen ja tiedon vastaanottaminen on myös hidastunut. Koko ikä on oppimista mutta se on muuttunut hitaammaksi.
Sitten kaikki ihmiset samassa iässä ei ole samanlaisia vaan muuttuminen on yksilöllistä ja on väärin verrata joihinkin harvinaisempiin yli suoriutujiin joilla vielä porskuttaa rattaat täysillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, päteekö tää "rehellisyyden arvostaminen" vain ikään, vai uteletko rehellisyyden nimissä myös hakijan seksuaalisista mieltymyksistä, äänestyspäätöksistä, perhesuhteista tai varallisuudesta?
En utele mitään noita mainitsemisiasi asioita! Jos hakija haluaa kertoa,niin sittenpähän kertoo! Ns valehtelijat kyllä erottuu joukosta hyvinkin nopeasti!
Se, ettei mainitse hakemuksessa ikäänsä, ei tee kenestäkään valehtelijaa. Sinulla on suuria puutteita tiedoissa ja taidoissa.
Kerroppa omat tietosi ja taitosi? Arvostellaan niitä sitten yhdessä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan laita mitään omia yksityisasioita hakemukseen. Jos pyydettäisiin kertomaan jotain vapaamuotoista kuten ap:n tapauksessa, miettisin todella tarkkaan mitä siihenkään laittaa ja keksisikin jotain ympäripyöreää tai jotain minkä voi yhdistää työhön liittyväksi vahvuudeksi.
Ne ympäripyöreät latteudet eivät vaan auta mitenkään erottumaan muista hakemuksista. Kaikki työnhakijat ovat avoimia ja sosiaalisia ihmisiä, jotka työskentelevät mielellään sekä tiimeissä että itsenäisesti. Koska tuo sama lukee joka ikisessä työhakemuksessa, olisi kiva saada vähän lihaa luiden ympärille, että miten nämä ominaisuudet ilmenevät hakijan elämässä.
Jos ympäripyöreistä latteuksista puhutaan niin työnantajat voisivat vähän panostaa myös työnhakuilmoituksiin. Joka paikassa on tiedossa huipputiimit, erinomaisia kehittymismahdollisuuksia sun muuta dadaa, ja missään ei tietenkään vahingossakaan mainita, mitä ajateltiin maksaa ja minkälaisia etuja olisi tiedossa. Pahimmat esimerkit ovat sellaisia, että ilmoituksen perusteella ei selviä edes, mitä töitä olisi käytännössä luvassa. Yllättävän monessa paikassa ei osata edes kirjoittaa. (Se ei ole "suomenkielentaito" eikä "Englannin kielentaito, noin esimerkiksi.) Tietysti kovan kilpailun aloilla ilmoituksen voi kirjoittaa ihan päin helvettiä, mutta luultavasti parhaat tekijät sen kyllä sitten skippaavat.
Tämä jaksaa naurattaa. Hakijalta vaaditaan hyvää "suomenkielentaitoa" tai peräti "Suomenkielentaitoa", vaikka ilmoituksen tekijällä sitä ei ainakaan ole 😄😄😄
Erityisen yleisiä nämä on vuokrafirmojen ilmoituksissa.Jep, joskus on tehnyt mieli sarkastisesti tiedustella, että etsittekö te sitä "Suomenkielentaitoista" tekijää siksi kun teillä ei selvästikään sellaista vielä ole.
Mun työpaikassa meillä on sikäli surkuhupaisa tilanne, että monikin rivityöntekijä kirjoittaa todella hyvin sekä suomeksi että englanniksi, mutta sisäistä viestintää ja sidosryhmäviestintää pääasiassa hoitava tiimiesimies ei osaa kirjoittaa sitten yhtään. Aivan hiton omituisia yhdyssanavirheitä ja just nää isot ja pienet kirjaimet lähes poikkeuksetta väärissä paikoissa. Kiva sitten kun juuri tämä nuija on meidän julkisivu joka suuntaan. Aina saa hävetä, ja vaikka jonkun yksittäisen tekstin osalta varovaisesti vinkkaisit virheistä niin ne täysin saman mokat toistuu sitten kuitenkin taas seuraavassa muistiossa tai tiedotteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman työurani ihan alussa cv:ssa odotettiin vielä olevan esim. siviilisääty. Nykyisin ei onneksi.
Mutta olen lisääntymisikäinen nainen. Saatan mainita jossain kohtaa haastattelussa(jos vapaa juttelu loppupuolella luontevasti menee siihen suuntaan), että omat lapset on tehty jo nuorempana ja ovat jo niin isoja, että eivät aiheuta poissaoloja. Työnantajille 35-vuotias nainen on usein vähän riski, koska on todennäköistä, että jää pian äitiyslomalle. Aina olen työn saanut, kun olen perhetilanteeni livauttanut sopivassa välissä luontevasti.
Pakko myöntää, että itsekin olen paininut tämän kanssa. Olen karvan alle kolmekymppinen nainen. Olen naimisissa, lapset tehty ja miehelle myös vasektomia. Aina punnitsen, olisiko parempi jotenkin tuoda esille että en ole ainakaan jäämässä vanhempainvapaalle, vai välttää tuomasta esille, että minulla on pieniä lapsia. Olen tehnyt periaate päätöksen, etten puhu perhetilanteestani mitään, ja hyvin olen työllistynyt, mutta on vähän surullista, että tätä täytyy edelleen punnita.
En nyt viittaa suoraan sinuun, mutta ei ole ihan kerta eikä toinenkaan, kun näille "lapsiluku on täynnä"-hakijoille siunaantuu "iloinen yllätys". Eli juuri tuon takia tuollaisia asioita ei saa eikä kannata ottaa rekrytoinnissa huomioon, kun koskaan ei tiedä, mitä tuleman pitää.
Luulisi, että 50+ hakijat olisivat tämän takia ihan varteenotettavia, mutta ei sekään kelpaa. Työikää on kuitenkin vielä jäljellä noin 15 vuotta, mahdolliset lapset ovat jo isoja ja lisää ei tule. Kokemustakin yleensä on, eivätkä tuijota puhelinta työajalla eivätkä haihattele.
Joo mutta kun pelätään ikääntyneen terveydentilaa koska se alkaa sairastelemaan ja kaikkihan sitä tietää että tavallisesti ikääntynyt on paljon hitaampi ja eikä uusien asioiden oppimiskyky ole enää niin nopeeta.
Minä en enää pysty kuuttakymppiä lähestyessä samoihin suorituksiin kuin puolta nuorempana. On vaivaa, kramppia, kremppaa missä milloinkin. Tarvitsen enemmän aikaa ihan kaikkeen suoriutumiseen kuin nuorena.
Oppiminen ja tiedon vastaanottaminen on myös hidastunut. Koko ikä on oppimista mutta se on muuttunut hitaammaksi.
Sitten kaikki ihmiset samassa iässä ei ole samanlaisia vaan muuttuminen on yksilöllistä ja on väärin verrata joihinkin harvinaisempiin yli suoriutujiin joilla vielä porskuttaa rattaat täysillä.
Niinhän sitä pelätään ja kuitenkin kuka tahansa voi sairastua. Mutta oman kokemukseni mukaan me kokeneemmat emme ole niitä maanantaisaikuttelijoita koska emme bailaa viikonloppuja. Meitä ei horjuta pikku masennukset ja asiat otetaan asioina eikä ahdistuta niistä. Osaamme työmme ja teemme ne.
Jos jonkun asian oppiikin vähän hitaammin, niin mitä sitten? Puolestamme voimme neuvoa nuorempia monessa asiassa, mutta huomioidaanko sitä? Ei.
"Joo mutta kun pelätään ikääntyneen terveydentilaa koska se alkaa sairastelemaan"
Ihan samalla tavalla se 35-vuotias alkaa sairastelemaan aikanaan. Jos kaikki työntekijät otetaan vakihommiin samanikäisinä, niin edessä on melkoinen aikapommi. Parempi olisi ottaa eri ikäisiä, jolloin todennäköisimmät riskit hajaantuvat. Samalla saadaan parhaiten eri ikäisten hyvät puolet käyttöön.
Mielestäni ei kuulu tuollainen asia hakemukseen ja sillä ei ole mitään väliä työnantajalle. Itse haastattelen useita kymmeniä hakijoita vuodessa.
Itse, kun viimeksi hain nykyiseen tehtävääni (yritysjohtajan paikka), niin haastattelussa kysyi ulkomaalainen iso pomo perheestä. Kun kerroin, että on kolme pientä lasta, niin epäili, miten ehdin työni hoitamaan joustavasti. Kysyin, että onko hänellä lapsia ja oli myös kolme lasta (vähän vanhempia jo). Sen jälkeen kysyin, että onko hän pystynyt hoitamaan työnsä hyvin ja joustavasti perhearjen ohessa. Sanoi, että kyllä, vaikka välillä on ollut haastavaa. Totesin, että näinhän se on, mutta onneksi vaimon kanssa yhdessä homma toimii. Sain paikan :)
Ei kannata tehdä ongelmia asioista, jotka eivät ole ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei kuulu tuollainen asia hakemukseen ja sillä ei ole mitään väliä työnantajalle. Itse haastattelen useita kymmeniä hakijoita vuodessa.
Itse, kun viimeksi hain nykyiseen tehtävääni (yritysjohtajan paikka), niin haastattelussa kysyi ulkomaalainen iso pomo perheestä. Kun kerroin, että on kolme pientä lasta, niin epäili, miten ehdin työni hoitamaan joustavasti. Kysyin, että onko hänellä lapsia ja oli myös kolme lasta (vähän vanhempia jo). Sen jälkeen kysyin, että onko hän pystynyt hoitamaan työnsä hyvin ja joustavasti perhearjen ohessa. Sanoi, että kyllä, vaikka välillä on ollut haastavaa. Totesin, että näinhän se on, mutta onneksi vaimon kanssa yhdessä homma toimii. Sain paikan :)
Ei kannata tehdä ongelmia asioista, jotka eivät ole ongelmia.
Näinhän se on. Mutta miten olisi mahtanut käydä, jos sinä olisitkin se vaimo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sitä pelätään ja kuitenkin kuka tahansa voi sairastua. Mutta oman kokemukseni mukaan me kokeneemmat emme ole niitä maanantaisaikuttelijoita koska emme bailaa viikonloppuja. Meitä ei horjuta pikku masennukset ja asiat otetaan asioina eikä ahdistuta niistä. Osaamme työmme ja teemme ne.
Jos jonkun asian oppiikin vähän hitaammin, niin mitä sitten? Puolestamme voimme neuvoa nuorempia monessa asiassa, mutta huomioidaanko sitä? Ei.
Kaiken tarkoitus on voiton tavoittelu ja kuinka paljon saa voittoa työntekijästä niin että muilla ominaisuuksilla ei ole mitään merkitystä tässä ahneuden valtakunnassa. Elikkä se on tehokkuus, nopeus ja joustaminen äärimmilleen. Pitää saada niin kuin huippu urheilijan tuloksia tai sitten ulos ja korvaava kyllä löytyy.
Yksityisellä ikääntynyttä ei pidetä jos se alkaa sairastelemaan usein.
Sinä elät jotain 20-30 vuoden takaisia työ olojen aikoja.
Työntekijän pitää tienata kolminkertaisesti vähintään ja mielellään ylitsekkin sen palkkansa verran työn antajalle niin että sitä kannattaa pitää.
Ongelma on siinä ettei työnantajille kelpaa ne työnhakijat ja jos sille työnantajalle tulee työ hakemuksia ja kukaan ei kelpaa niin sitä ei pidä päästää telkkariin huutamaan työvoimapulaa syyllistämään ihan kaikkia työttömiä mikä tuntuu työttömien ihmisarvoa alentamalla ja rasistiselta kaikkia työttömiä kohtaan kun ei kelpaa kukaan työnhakijoista sille työnantajalle ja pitäisi olla seppä syntyessä kun ennen työhön sai opetella niin nyt pitäisi olla valmis seppä tuottamaan suuria voittoja heti.
Tämä yhteiskunta on ihan sairas ja sairastuttaa ihmiset tämmöisten ahneiden takia joidenka pitää kerätä itselleen äärimmäisiä voittoja ihmisen selkänahasta. Mikään kohtuus ei riitä eikä jakaa sitä omaisuutta tasan työntekijöiden kanssa vaan itselleen pitää ahnehtia aivan sairaita omaisuuksia.
Ennen jaettiin voittoja työntekijöille eikä itselle ahnehdittu jätti omaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolehdi sä vaan omista"fiksaatioistasi"!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei mainitse hakemuksessa ikäänsä, ei tee kenestäkään valehtelijaa. Sinulla on suuria puutteita tiedoissa ja taidoissa.
Sen hakijan iän pystyy aikalailla päättelemään koulutuksen ja edeltävän työkokemuksen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolehdi sä vaan omista"fiksaatioistasi"!!
😉5/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen hakijan iän pystyy aikalailla päättelemään koulutuksen ja edeltävän työkokemuksen perusteella.
Ei ne viitsi yleensä mitään päätellä vaan sitten se ulkonäkö ratkaisee. Eikä sinne työ hakemukseen laiteta välttämättä siihen alaan merkityksettömiä työsuhteita iäkkäänä enää niin kuin nuoret laittavat ihan kaikki pilipali hommansa ihan nuoruudesta asti kun on ollut hantti hommissa missä lie ja eri aloilla.
Minulla on nuoruuden työ todistukset aivan kellastuneita pergamentti papereita ja aion polttaa ne takassa kun ei ne enää ketään kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijän pitää tienata kolminkertaisesti vähintään ja mielellään ylitsekkin sen palkkansa verran työn antajalle niin että sitä kannattaa pitää.
Ongelma on siinä ettei työnantajille kelpaa ne työnhakijat ja jos sille työnantajalle tulee työ hakemuksia ja kukaan ei kelpaa niin sitä ei pidä päästää telkkariin huutamaan työvoimapulaa syyllistämään ihan kaikkia työttömiä mikä tuntuu työttömien ihmisarvoa alentamalla ja rasistiselta kaikkia työttömiä kohtaan kun ei kelpaa kukaan työnhakijoista sille työnantajalle ja pitäisi olla seppä syntyessä kun ennen työhön sai opetella niin nyt pitäisi olla valmis seppä tuottamaan suuria voittoja heti.
Tämä yhteiskunta on ihan sairas ja sairastuttaa ihmiset tämmöisten ahneiden takia joidenka pitää kerätä itselleen äärimmäisiä voittoja ihmisen selkänahasta. Mikään kohtuus ei riitä eikä jakaa sitä omaisuutta tasan työntekijöiden kanssa vaan itselleen pitää ahnehtia aivan sairaita omaisuuksia.
Ennen jaettiin voittoja työntekijöille eikä itselle ahnehdittu jätti omaisuuksia.
Mitä ihmeen äärimmäisiä voittoja? Et ilmeisesti tajua, että jos työnantaja pystyy laskuttamaan työntekijän työstä vain 3x hänen palkkansa, työntekijä on hänelle hyvin todennäköisesti tappiollinen. Joissain organisaatioissa muu kulurakenne on saatu vedettyä niin tiukaksi, että 3x palkka riittää jotenkuten, mutta jos pitää esimerkiksi tehdä aktiivisesti myyntiä ja markkinointia, se ei riitä millään.
Jos esimerkikki helpoilla numeroilla. Siivooja tienaa 10 €/h brutto ja firma laskuttaisi asiakasta 30 €/h. Sivukuluineen ja keskimääräisine sairaslomineen yms. työn kustannus on firmalle 15 €/h. Firmalle jää alv:n jälkeen 24 €/h. Tässä vaiheessa tuotto tunnista on 9 €/h. Tällä 9 eurolla maksetaan sitten kaikki välineet, autot, bensat, koulutukset, palkanlaskennat, toimitilojen vuokrat, sähköt ja lämmitykset, vakuutukset, myynti, markkinointi, esimiesten palkat, jne. jne. jne.
Mitäpä luulet, kuinka äärimmäinen voitto siitä jää yrittäjälle käteen siitä ilosta, että ottaa riskin työllistääkseen muita. Jos se on niin äärimmäisen helppoa saada äärimmäisiä voittoja, niin yrittäjäksi saa tässä maassa ryhtyä ihan kuka tahansa. Tietenkin putoat samalla pois kaiken sosiaaliturvan piiristä, mutta mihinkäs sitä tarvitsee äärimmäisillä voitoilla elellessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ikää pidä mainita, mutta jos sen mainitsee, niin pitää olla rehellinen. Sama kaiken muunkin suhteen. Hakemuksessa saa hyvin vapaasti valita, mistä asioista itsessään kertoo ja ne saa jopa esittää parhain päin, mutta suoraan ei saa valehdella ainakaan sellaisista asioista, jotka ovat todistettavia faktoja. Voit väittää olevasi hyvä tiimipeluri, vaikka siitä ei ole mitään todisteita, mutta et voi väittää valmistuneesi kauppakorkeasta, jos et ole saanut papereita ulos.
Jouduin turhaan haastatteluun kun unohdin mainita iän. Työ- ja opiskelu historian perustella tulin valituksi haastatteluun mutta kyllä haastattelijoiden ensi reaktio oli tavatessa sitten kyllä tosi latistava, tuntien että ne halusi vain äkkiä minusta eroon. Sen jälkeen olen hakemuksiin maininnut iän isoilla kirjaimilla ettei turhaan joudu häpäistyksi niissä kuulusteluissa. Parempi ettei tule valituksi haastatteluun jos ikäistäni ei siihen työpaikkaan haeta.
Mistä päättelit, että reaktio johtui nimenomaan iästäsi? Ensivaikutelmassa on monta muutakin tekijää. Ja halusivatko haastattelijat oikeasti päästä sinusta eroon vai oliko se oman huonon itsetuntosi luomaa tulkintaa ja aloit itse käyttäytyä sen mukaisesti. Jotkut haastattelut ja haastattelijat ovat luonteeltaan nopeampia ja jotkut hitaampia. Voi olla, että ekalla kierroksella kaikille on varattu vaikka vain puoli tuntia aikaa, jolloin saadaan käytyä läpi isompi hakijajoukko järkevässä ajassa.