Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näemmä työhakemuksiin ei kannata kirjoittaa olevansa kahden lapsen lähivanhempi

Vierailija
09.12.2022 |

Hoitoala. Jostain vanhasta tottumuksesta kirjoitin hakemuksiin että asun Porissa kahden lapseni kanssa. Näihin ei tullut edes haastattelua.

Ja kun taas jätin nuo asiat viisastuneena mainitsematta niin kas, haastattelukutsuja.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kirjoitat sinne perheestäsi tai kerrot ikäsi? En mä ainakaan sellaisia kerro.

Tottakai ikä pitää rehellisesti mainita! Muista asioista voi sit valehdella omantunnon mukaan!

Ei pidä. Ikä ei ole millään tavalla pakollinen tieto, vaikka joissakin nettilomakkeissa syntymäaika on ihan perusteetta pistetty pakolliseksi. Toki ne pystyvät iän myös työhistoriasta yleensä ynnäilemään, mutta kun sen ei pitäisi olla rekrytoinnin kannalta oleellinen niin sen ilmoittamista ei voida hakuvaiheessa edellyttää. 

Vierailija
22/79 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kirjoitat sinne perheestäsi tai kerrot ikäsi? En mä ainakaan sellaisia kerro.

Tottakai ikä pitää rehellisesti mainita! Muista asioista voi sit valehdella omantunnon mukaan!

Niin miksi ikä pitää mainita?

Eikös se ole parempi mainita! Tavalla tai toisella se ikä tulee ilmi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykymaailmaa kirjoitti:

Kirjoitin, koska muiden työlle oleellisten asioiden vuoksi pyydettiin kirjoittamaan jotain itsestään vapaamuotoisesti.

No ensi kerralla kirjoitan vaan jotain että tykkään käsitöistä ja juoksulenkeistä.

Ei minulla ole lasten takia vaikeuksia hoitaa töitäni, he ovat jo kouluikäisiä (eli en esim enää jää kotiin jos he ovat perusflunssassa kotona).

Ja tämä aloitus nyt oli vain tämmöinen huomio ja herätys, itselle ja muille naisille. Et jos joku joskus mietti äitiydestä hakemukseen edes yhdellä sanalla kirjoittaa - niin älä. Antaa tulla yllärinä vaan vaikka ois seitsemän lasta kotona.

Tää on ansa, mä tajusin itsekin vasta tosi myöhään, miten näihin vastataan. Vaikka kuinka pyydettäis vapaamuotoista sepustusta, ei kannata laittaa mitään, mikä ei ole työtehtävän kannalta oleellista.

Vierailija
24/79 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi mainita? Ethän mainitse pituuttasikaan tai hiusten väriä, vaikka nekin tulevat ilmi viimeistään työhaastattelussa.

Vierailija
25/79 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iän kysymiseen ja kertomiseen pätee sama kuin seksuaalisesta suuntautumisesta, perhesuhteista tai puoluekannasta kertomiseen. Millään näistä ei pääsääntöisesti pitäisi olla mitään merkitystä rekrytoinnin kannalta, joten niistä kysyminen on kyseenalaista, jälkimmäisten osalta ihan laitontakin. Tottakai ne sitten haastattelussa näkee, että jos sinne saapuu viisikymppisen näköinen ihminen niin se luultavasti on viisikymppinen, mutta työnhakija ei ole mitenkään velvollinen kertomaan tällaista asiaa heti kärkeen. Hakijan kannalta ei näytä hyvältä, jos ei itsekään osaa erottaa oleellisia asioita epäoleellisista. 

Vierailija
26/79 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä. Ikä ei ole millään tavalla pakollinen tieto, vaikka joissakin nettilomakkeissa syntymäaika on ihan perusteetta pistetty pakolliseksi. Toki ne pystyvät iän myös työhistoriasta yleensä ynnäilemään, mutta kun sen ei pitäisi olla rekrytoinnin kannalta oleellinen niin sen ilmoittamista ei voida hakuvaiheessa edellyttää. 

Ei pitäisi olla oleellinen? Mutta kyllä se ikä on oleellinen seikka hakuvaiheessa,tai ihan missä vaan vaiheessa!

Vierailija
27/79 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ikä ole mitenkään oleellinen tieto. Tulee ilmi, jos tulee.

Vierailija
28/79 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi olla oleellinen? Mutta kyllä se ikä on oleellinen seikka hakuvaiheessa,tai ihan missä vaan vaiheessa!

Ei ole. Miksi luulet, että hakijan ikä olisi oleellinen tieto? Ikäsyrjintä on muutenkin kielletty. Työnhaussa olennaisia tietoja ovat osaamiseesi ja motivaatioon liittyvät seikat.

Vierailija
29/79 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkkeen voi lopettaa pisteeseen.

Vierailija
30/79 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai ikä pitää kertoa rehellisesti jos sitä kysytään. Mutta ei sitä ole pakko tuoda itse esille hakemuksessa tai cv:ssä, ellei kysytä.

Vierailija
31/79 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla se on oleellinen? Tai siis toki me kaikki tiedämme, että monelle työnantajalle se tieto on käytännössä oleellinen, mutta kun ne kaikki perustelut ovat yksinkertaisesti lainvastaisia. 

Vierailija
32/79 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi mainita? Ethän mainitse pituuttasikaan tai hiusten väriä, vaikka nekin tulevat ilmi viimeistään työhaastattelussa.

Jep! Ikä vaikuttaa hiusten väriin ja pituuteenkin! Ja haastattelun jälkeen voikin mennä kotiin tekemään uutta hakemusta!

Vierailija
33/79 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos vaakakupin vastakkaisella puolella on henkilö ilman lapsia, niin tottakai hän on parempi vaihtoehto. Varsinkin jos lapset alle 10-vuotiaita, niin täysin järjentavastaista palkata.

Vierailija
34/79 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykymaailmaa kirjoitti:

Kirjoitin, koska muiden työlle oleellisten asioiden vuoksi pyydettiin kirjoittamaan jotain itsestään vapaamuotoisesti.

No ensi kerralla kirjoitan vaan jotain että tykkään käsitöistä ja juoksulenkeistä.

Ei minulla ole lasten takia vaikeuksia hoitaa töitäni, he ovat jo kouluikäisiä (eli en esim enää jää kotiin jos he ovat perusflunssassa kotona).

Ja tämä aloitus nyt oli vain tämmöinen huomio ja herätys, itselle ja muille naisille. Et jos joku joskus mietti äitiydestä hakemukseen edes yhdellä sanalla kirjoittaa - niin älä. Antaa tulla yllärinä vaan vaikka ois seitsemän lasta kotona.

jotain itsestä? Kerrot töihin liittyviä seikkoja. Et suinkaan avaa vapaa-aikaasi työnantajalle.

Vierailija
35/79 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset joilla on lapsia ovat aina sairaana, tai sitten se lapsi on sairaana ja ovat poissa hoitamassa sitä, en todellakaan palkkaa, enkä ota haastatteluun.

Vierailija
36/79 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos vaakakupin vastakkaisella puolella on henkilö ilman lapsia, niin tottakai hän on parempi vaihtoehto. Varsinkin jos lapset alle 10-vuotiaita, niin täysin järjentavastaista palkata.

Toisaalta jokainen synnytysikäinen lapseton nainen onkin sitten "epäilyksenalainen" mahdollisen raskauden osalta. Suo siellä, vetelä täällä. 

Vierailija
37/79 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykymaailmaa kirjoitti:

Se "itsestä kirjoittaminenkin" tulee tehdä ajatuksella, mitä annettavaa sinulla on. Esimerkiksi ominaisuuksista, jotka tekevät sinusta hyvän työkaverin/asiakaspalvelijan tai harrastuksista jotka tukevat työssä tarvittavia taitoja. Esimeriksi siitä, miten harrastat jääkiekkoa jossa hienointa on joukkeen yhteistyö ja blaablaablaa mikä saa sinut kuulostamaan tiimipelaajalta.

"Olen 36v, kahden lapsen yksinhuoltaja joka tykkää piirtämisestä ja herkutella hyvällä viinillä ja juustoilla" on yksinkertaisesti huono hakemus, koska nämä seikat eivät kerro, mikä tekee juuri sinusta hoitoalalle sopivan.

No enkai minä mistään viinistä ja juustosta sinne kirjoitellut 😂😂 Ja hakemukset oli LASTENHOITAJAN tehtäviin, eli ei se äitiys nyt pitäisi työn kannalta negatiivinen asia olla.

No miten se äitiys positiivinenkaan asia on? Ei se mittaa sun ammatillista osaamista. Olen minäkin äiti, mutta ei tuo lisäarvoa sille, että haen business puolella ylempään johtoon. Kyllä se äitiys on vain yksi rooli elämässäni ja sen lisäksi on vaimo, ystävä, työntekijä, harrastuskaveri. Jos hakisin tuollaista paikkaa niin keskittyisin vain itseeni, en niihin osapuoliin jotka ovat ulkoisia itsestäni (kuten lapset tai lemmikit). Ei mua ainakaan kiinnosta, mitä työntekijäni vapaalla tekevät. Se kiinnostaa, että jo palkattuna saadaan työ- ja vapaa-aika sovitettua kivasti yhteen esimerkiksi tarjoamalla kaksi tuntia viikossa liikunta-aikaa tai joustava työaika ja työskentely paikka.

Vierailija
38/79 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tuli hakemus, joka alkoi: olen kahden lapsen autoton yksinhuoltajaäiti. Ei hän töitä halunnut siis.

Vierailija
39/79 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole parempi mainita, kun sillä ei ole mitään merkitystä eikä tulisi haastattelussakaan ilmi ellei Suomessa olisi edelleen niin typerää henkilötunnusta, josta ilmenee ihmisen syntymäaika..

Vierailija
40/79 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuohan kertoo vain sen, että sinulla tulee valtavasti sairauspoissaoloja töistä. Eihän niille mitään voi, mutta työnantajan kannalta onni että kerroit sen jo hakemuksessa.

Näinhän se on. Lapset sairastelee vähän väliä eikä niitä voi päiväkotiin sairaana viedä.

Ellei sitten mainitse samalla työnantajalle että on puoliso tai isovanhemmat auttamassa silloin kun on lapset sairaana niin ettei itse tarvitse olla pois työstä jos on näin hyvin lasten hoito järjestynyt. 

Sitten siitä pitää olla varma niin ettei huijaa antaen turhia lupauksia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi