Hei työtön! Minkälaisia palveluja kaipaisit, jotta sinulla olisi paremmat mahdollisuudet työllistyä?
Itse kaipaisin ja näkisin tarpeellisiksi palveluiksi esimerkiksi harjoitus työhaastatteluja. Työkkäri pitäisi auki palvelua, johon saisi joko mennä ilman ajanvarausta tai sitten ajanvarauksella ja pääsisit ihan oikeaa haastattelua vastaavaan tilanteeseen, jossa voisit vähän päästä haastattelu tunnelmaan ja harjoitella ulosantia. Ja saisit myös vinkkejä ja apuja itseilmaisuun. Sitten ei haastattelussa olisi aivan tönkkönä, jos niihin ei ole juuri päässyt koskaan. Muita hyviä ja tarpeellisia palveluita voisi olla: elämänhallintataito kurssi, psykologin tarkastus ja ohjaus tarvittaessa muihin palveluihin, joiden kautta saa omaa henkistä tilaa kohennettua. Tietenkään mikään ei olisi pakollinen, mutta näistä olisi apua niille jotka oikeasti haluaisivat työllistyä, mutta heillä on isoja haasteita.
Kommentit (810)
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuki mielekkääseen työhön esim. jossain järjestössä.
Tai sitten mahdollisuus opiskella tai tehdä freelancer keikkaa ilman, että tuet heti katkeaa.
Tämä. Kun ei ole kokoaikatyötä, tai sitä osa-aikaistakaan tarjota, niin pitäisi mukauttaa lainsäädäntö tosiasioihin sopivaksi. Ainoa keino on tehdä työtä/opiskella tukien kanssa. Muuten jää kokonaan toimettomaksi. Tällä tavalla saadaan ihmiset ostamaan palveluita. Porkkana maksaa aina itsensä takaisin!
Mutta eihän hyväosaisena kasvanut voi ymmärtää sitä. Se on aivan toinen maailma mistä ei ole kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaisiko joku: neljä hakemusta pitäisi saada taas tehtyä, mutta ei löydy sopivia työpaikkoja ja nyt en enää keksi mihin firmaan voisin vielä avoimen hakemuksen lähettää? Monet yritykset eivät edes enää ota vastaan avoimia hakemuksia (hukkuvat niihin), vaan pyytävät tilaamaan hakuvahdin. Oikeasti jo hävettää tämän ikäisenä tehdä tekemisen pakosta hakemuksia, eläkeikään alle 2 vuotta enää...
Miksi roikut työttömänä kun ikäsi puolesta olet eläkeputkikelpoinen. Itse olen siihen juuri ja juuri liian nuori. Jos voisin jäisin suosiolla eläkkeelle. Sais hengittää vapaammin jollei muuta. Töitä en tule saamaan kiitos kuspäisten työnantajien läpimädän asenteen. Virallisesti työelämän ulkopuolella voisin vapaasti tehdä kaikenlaista mistä saisi todennäköisesti vähän lisätienestiä. Työttömänä tämä ei ole mahdollista.
Ei ole sellaista eläputkea, että ei tarvitsisi hakea töitä. Eläkeputki tarkoittaa vain, että ansiosidonnaiseen saa lisäpäiviä eläkkeelle jäämiseen saakka. Työttömänä voi kyllä tehdä kaikenlaista lisätienestiäkin, kun ilmoitat vain ne päivät, jolloin olet ollut töissä ja laitat liitteeksi työsopimuksen ja palkkakuitin. Ei ole vaikeaa! Sitten saa soviteltua päivärahaa. Palkan saa pitää kokonaan ja puolet palkan määrästä leikataan työttömyyskorvauksesta, kokonaisuutena rahaa saa siis enemmän kuin mitä pelkkä tuki olisi.
En halua tuota!!! Haluan enemmän rahaa ilman vastinetta ja ilman että minun pitää hakea edes töitä kun en halua töitä tehdä!!!! Minä olen niin paljon parempi ihminen kuin muut niin minun ei tarvi töitä tehdä kun olen työelämän yläpuolella. Arvottomat työläiset saisi maksaa reilusti enemmän veroja että meille paremmille löytyisi veroeuroja maksaa suuremmat tuet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki jonnin joutavasta kysymyksestä "jos olisit eläin, mikä eläin olisit".
Tällaisilla kysymyksillä yritetään selvittää hakijan persoonaa, mielikuvitusta ja ajatusmaailmaa. "Olen kissa, itsenäinen, ovela ja tykkään siisteydestä. VS. Olen koira: innokas, lojaali ja sosiaalinen laumaeläin. VS. Urosleijona: peloton ja rohkea, luontainen laumanjohtaja." Jos hakija ei osaa perustella valintaansa, kysymys on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Olisin laama, ripeän rapea kiekkoilija-rumpali ja yölaulaja.
Kelpasko, sainko paikan?
Sitä palvelua mikä Suomessa ennen oli. Työnvälitys oli ennen sitä varten että työnhakija ja työnantaja saatiin kohtaamaan oikeasti toisensa. Nyt tuo te keskus vai mikä h...lvetti se nykyään liekään, on pelkkä työttömän kyykytyslaitos, kumileimasin ja täysin turha laitos/instituutio, niin työntekijää etsivän työnantajan kuin sitä työtä etsivän kannalta katsoen. Ja enempi kuin ajanhukkaa on ne höpö höpö kurssit. Ja tuli vielä mieleen että vieläkö joku älypää niitä keksii järjestää?
On herännyt jo aikoja sitten ajatus että miksi tuollainen instituutio on vielä olemassa, kun se ei palvele oikeasti yhtään ketään eikä mitään, ainakaan mihinkään todelliseen työllistymiseen viittaavaan asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Jättäisivät minut typerine ehdotuksineen rauhaan ! Onnistun pysymään köyhänä ilman työkkärityperysten käninöitäkin.
Kukaan ei pakota roikkumaan siellä listoilla, etenkään jos tulee toimeen köyhänä muutenkin. Oma mokasi.
Että työnantaja sanoisi "ei hätää vaikka kokemus puuttuu, me perehdytämme sinut".
Omituinen kysymys..... mitään palveluja tarvita, puhelin käteen ja soittelemaan sillä se työpaikka löytyy.
Mitä ihmeen palveluja työtön tarvitsee? Jos ei oma aktiivisuus riitä, niin pysykööt työttömänä. Tuollaisista ns. työntekijöistä (olettaen, että työtön työllistyisi) on vain haittaa työpaikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen palveluja työtön tarvitsee? Jos ei oma aktiivisuus riitä, niin pysykööt työttömänä. Tuollaisista ns. työntekijöistä (olettaen, että työtön työllistyisi) on vain haittaa työpaikoilla.
Työkkärin tyypeillä vaan loppui mielikuvitus kesken eikä noi keksi enää mitään lisää puuhaa itselleen jolla perustella oman työntekonsa tarpeellisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelun, jossa kaikki työnantajat joutuisivat kertomaan kattavasti ja rehellisesti tarjolla olevista työpaikoista. Nyt vastaava velvoite on vain työnhakijoilla.
Tää olis hyvä. Työnantajalle maksettaisiin työkkäristä jokaisesta työpaikastaan 700 e/kk ja sitä edut kuin nyt saa työnhakijatkin.
Juu ja sitten työnantajan pitäisi palkata kunnollisella palkalla kuka tahansa työtä hakeva työtön, myös iältään 45+.
HR osaston sannamarinia jumaloivat pikku feministitytöt voisi myös miehiä palkata.
Minut kyllä palkkasi 49-vuotiaana setämiehenä yli 40+-vuotias naispomo ja se HR-tyttönen oli viisikymppinen. Kun itse myöhemmin olin haastattelemassa työnhakijoita parinkolmen muun kanssa, niin kaikki antoivat aina plussaa yli kolmekymppisille. Mutta yksi juttu näistäkin kommenteista näyttää unohtuvan eli käytös ja ulkonäkö. Esim. haettiin It-tukea ja pyydettiin nuori noin 25- vee poika haastatteluun. Takkia ei voinut jättää naulakkoon, vaan piti istua se päällä koko ajan. Pipon sentään otti päästä ja heitti siihen mahdollisen pomon pöydälle. Mitä harrastat: mä pelaan kaikki illat jotain nettipeliä ja sitä rataa. Tai toinen joka avoimesti kertoi, että hänellä on nyt tyttöystävä ja hän on päässyt aineista eroon. Arvatkaa palkattiinko kumpaakaan. Lopulta palkattiin neljävitonen elämänkokemusta eri työpaikoilta omaava hoikka mies.
Vierailija kirjoitti:
lisää työpaikkoja ja vähemmän työperäistä maahanmuuttoa.
tällä reseptillä ainakin itse työllistyisin paremmin.
Minä en, koska suomea osaamattomat eivät kilpaile samoista työpaikoista minun kanssani. En ole hakemassa tehtaan linjastolle töihin, enkä pikaruokakuskiksi, mutta en myöskään oikeasti huippuosaajan hommiin esim. IT-firmaan, jossa pärjää vain englannilla. Olen ihan keskivertoihminen, joka tarvitsisi keskivertotyön. Niitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Taikurinpalvelua, joka loihtisi iästäni 30 vuotta pois.
Samalla palvelulla loihdututtaisin itselleni muutaman vuoden lisää ikää niin pääsisin eläkkeelle. Hullu töitä tekee.
Rahat näihin palveluihin mistä? :D itku teitä kuppaajia.
Että hakisivat oikeita työpaikkoja tai piilotyöpaikkoja meille. Ei hyväksyttäisi niitä, joille ei kukaan kelpaa ja paikat ovat kuukausia auki. Selvää hakijoiden kusetusta. Samoin työmarkkinoilta tulisi poistaa henkilöstovuokrausfirmat, jotka hakee ja hakee tekijöitä, joille ei ole edes töitä nykyisessä tilanteessa! Työmarkkinoiden puhdistus työnantaja paskasta.
Työpaikkahakemuksien tekemisen välissä rentoutuspalveluita elikkäs
suojaamattomaan yhdyntään halukkaan suomalaisen naisen..
Perustulo, jolla saisi opiskella.
En tarvitse mitään palveluja. Riittää kunhan työttömyyskorvaus tulee tilille.
Olen jo laittanut hakemukset kaikkiin sellaisiin vuokrafirmoihin, jotka hyväksyvät avoimia hakemuksia. Tein sen heti kun jäin työttömäksi. Ei kai niihin montaa kertaa voi hakea? Olisi varmaan pitänyt osata taktikoida eikä laittaa heti kaikkiin, niin nyt olisi jäljellä vielä, mihin voisi hakea. Kaikki vuokrafirmatkaan eivät muuten enää hyväksy avoimia hakemuksia.