Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei työtön! Minkälaisia palveluja kaipaisit, jotta sinulla olisi paremmat mahdollisuudet työllistyä?

Vierailija
08.12.2022 |

Itse kaipaisin ja näkisin tarpeellisiksi palveluiksi esimerkiksi harjoitus työhaastatteluja. Työkkäri pitäisi auki palvelua, johon saisi joko mennä ilman ajanvarausta tai sitten ajanvarauksella ja pääsisit ihan oikeaa haastattelua vastaavaan tilanteeseen, jossa voisit vähän päästä haastattelu tunnelmaan ja harjoitella ulosantia.
Ja saisit myös vinkkejä ja apuja itseilmaisuun. Sitten ei haastattelussa olisi aivan tönkkönä, jos niihin ei ole juuri päässyt koskaan.

Muita hyviä ja tarpeellisia palveluita voisi olla: elämänhallintataito kurssi, psykologin tarkastus ja ohjaus tarvittaessa muihin palveluihin, joiden kautta saa omaa henkistä tilaa kohennettua.

Tietenkään mikään ei olisi pakollinen, mutta näistä olisi apua niille jotka oikeasti haluaisivat työllistyä, mutta heillä on isoja haasteita.

Kommentit (721)

Vierailija
361/721 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyysongelmaa ollaan Suomessa jo pitkään yritetty korjata opettamalla työttömiä paremmiksi työnhakijoiksi. Siinä ollaankin onnistuttu. Työttömät osaavat nykyään tehdä hienoja hakemuksia, ovat jopa oppineet kehumaan itseään.

Sitä alkuperäistä ongelmaan tämä ei kuitenkaan ole korjannut. Työpaikkojen määrä ei ole lisääntynyt vaikka työttömät ovat oppineet tekemään hienompia hakemuksia. Kukaan ei ymmärrä mikä meni pieleen 😧 Suunnitelmahan oli täydellinen.

Edes ns. työvoimapula ei ole poistanut työttömyysongelmaa.

Silti edelleenkin täällä vain jaksetaan uskoa, että maailman taloustilanne ja suomalaisten yritysten tilanne paranevat, kunhan Irmeli ja Pena Pihtiputaalta oppivat tekemään parempia työpaikkahakemuksia.

Ei ole työvoimapulaa. Työvoimapulasta hokeminen maanlaajuisena ilmiönä osoittaa vaan ..toimittajien tai tvm virkamiesten liturgiaa asiasta ottamatta itse selville faktoja.

Esim ministeriö väittää sitkeästi että työpaikkoja on auki jotain 160 000 ja tästä syystä työttömiä pitää piiskata kun ne ei mene näihin satoihin tuhansiin työpaikkoihin. Oikeasti paikkoja on jotain 20 - 30 tuhatta auki työkkärin sivuilla ja niistäkin osa ei ole oikeasti auki ja osa on yrittäjäpaikkoja tai sitten paikkoja jossa joutuisi tekemään niin karseilla ehdoilla duunia ettei niitä kukaan halua.

Tuo ministeriön laskelma on .. lukua käytetään näemmä päätösten perusteena. 

SAMOILLA 'Linjoilla' OLLAAN. (ko.vastaajan kanssa) kun.

NÄIN_ON: suomi.12/2022..?

"ykstyhmävaa, täälä Komppaa, ed.vastaajaa, ja kertoo itse",ETTÄ:

ai suomessa. Ai,täälä 'Pohjolan-albaniassa'? Joo. Hyvä tietää nämä (suomi. 12/2022..) pikku-PIKKU.faktat eikö vain?

Täällä. Yli 700 000 ihmistä koko maassa. Elää köyhyysrajan (alle 1355€/kk) tuloilla.

Täällä. Alle n.50 000 "avointa (korkeakoulutettujen!) työpaikkaa" koko maassa.

Tuntuu. Tulee "tunne VAIN että: Joku. Asia. Ei tässä 'kivassa Pohjolan-albanian' yhtälössä. VAAN Toimi?

en kyllä, 'ymmärrä'..mikä. se mahtaa? Vaan olla.

..hei kertoisitko, mua 'viisaampana' sen. Kiitos.

Vierailija
362/721 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua haastatteluihin ja cv:n tekoon.Ihan konkreettisesti rekrytointi tapahtumia,jossa työnantajat on paikalla.Lisäksi tosiaan kunnon remontti siihen että jos todetaan työkyvyttömäksi niin niille se eläke ja ne pois tuosta systeemistä kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/721 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllisyys kohenisi jos kotoa tultaisi hakee. 

Vierailija
364/721 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

****************Palvelun, jossa virkailija ymmärtäisi oikeasti, mitä asiakas osaa ja minkälaisia töitä voisi saada. Jos on vaikka tuta-insinööri, niin laitettaisiin eri jonoon kuin toipuva nisti tai kampaaja.***************

No tämä! Eivät moniakaan yliopistokoulutuksia tunnu tuntevan.

Niin, työkkärissä työskentelevillä on vain 42%:lla akateeminen tutkinto, miten he voisivat yliopistomaailmaa tuntea?

Huonosti tuntuvat tuntevan! Oma tutkintoni on ihan tavallinen (vtm), mutta useimmille virkailijoille selvästi hankala ymmärtää. Tietty vaikka heillä olisikin akateeminen tutkinto, niin ei taida olla ihan tuore, tai työhistoriassa tai työssä suoriutumisessa on muuten jotain outoa, kun kerran suostuu tuollaisella palkalla töihin. Ei ole ihan terävimmät henkilöt te-toimistoon palkattuna

Olet valtiotieteiden maisteri, mutta et osaa kertoa pääainetta ja sivuaineita, joten hankala siellä työkkärissä on ohjata mihinkään suuntaan. Aika monelle on hankala ymmärtää, että saman maisterinimikkeen alle mahtuu niin politiikkaa ja viestintää kuin hallintoa ja sosiaalitieteitäkin.

Ja erona sinun ja työkkärin asiantuntijan välillä on se, että he ovat töissä, sinä et. Outoa, että et kelpaa.

Ensinnäkin toki osaan kertoa pääaineeni ja sivuaineet, mutta en koe tarvetta avata asiaa vauvapalstalla.

Toiseksi minä olen töissä, ja reippaasti paremmalla palkalla kuin mitä työkkäristä maksetaan. Alalla vaan on paljon määräaikaisuuksia ja välillä sen takia olen työsuhteiden välillä tai esim. äitiysloman jälkeen työtön. Ja silloin on tullut erittäin selväksi, että te-toimistosta ei löytynyt mitään apua työllistymiseen.

Hetkittäin mietin, miten akateemiseksi voi päätyä niin, ettei osaa edes ottaa selvää, mikä on työkkärin tehtävä.

Emmekä me tarvitse tietoa pää- ja sivuaineistasi, työkkärille niistä on hyötyä. Mutta koska et niistä suostu ilmoittautuessa kertomaan, niin joutuvat miettimään osaamistasi pelkän ilmoittamasi oppiarvon perusteella.

Onko sulla laajemminkin ymmärtämisen haasteita? Totta kai olen työttömänä avannut työkkärin työntekijälle oppiarvoni lisäksi opintojeni sisällön ja myös aiemman työhistoriani. Tästä huolimatta en ole te-toimistosta saanut ikinä mitään apua tai tukea työllistymiseen, paremminkin vain haittaa. Minulle on lähetelty työpaikkoja, joihin on ollut pakko hakea ja nämä on olleet ihan eri alalta tai eivät ole vaatineet edes korkeakoulutusta. Työttömänä ehdin siinä välissä olla kaksi kuukautta, mutta koska se oli äitiysloman ja vanhempainvapaan jatkeena, niin minut ilmeisesti katsottiin pitkäaikaistyöttömäksi ja näitä työpaikanhakuvaatimuksia alettiin lähetellä saman tien.

Ja vastaan jo valmiiksi, kun kuitenkin kommentoit. Ei, minulla ei ole ollut vaikeuksia työllistyä, työttömyysjaksot ovat jääneet lyhyiksi. Ihan omin avuin olen löytänyt töitä. Jatkossa toivon te-toimistolta rauhaa työnhakuun (haen todellakin vähintään 4:ää paikkaa kuussa) ja sitten jotain sellaisia kursseja, joilla voisi oikeasti lisätä osaamistaan (r, sql, python) tai mahdollisuutta jatkaa opintoja työnhaun ohessa.

Työkkärissä ovat kyllä luovia ehdotustensa kanssa.

Minulle ovat innokkaimmin ehdotelleet hitsaajan töitä, vaikka en osaa hitsata. Peruskoulussa olen kerran hitsannut, mutta en enää muista miten se tehdään.

Koulutukseni on tekniselle alalle, joten ehkä siksi kuvittelevat että olisin pätevä hitsari. Monta kertaa olen selittänyt että en osaa, mutta se ei ole mennyt perille.

Siellä aina tulee sama ajatuskuvio. 'Tämä on opiskellut elektroniikkaa, sehän voi alkaa vaikka hitsariksi'.

Juuri näin, aivan sama kuvio, vähän eri hommilla vaan. Se VTM (joka siis todellakin on täsmentänyt te-toimistolle sekä opintojen sisällön että osaamisensa että aiemman työkokemuksensa)

Vierailija
365/721 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhytkoulutuksia, esim. anniskelupassi, työturvakortti, Windows -ohjelmisto, teams yms. Kielenhuolto ei olisi sekään pahitteeksi. Nyt esimerkiksi noille passeille on ehtona saatu työpaikka.

Nuo passit on kyllä suuremmalla osalla jo.

Peruskoulussa ja ammattikoulusta nuo jo saa.

Vierailija
366/721 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua haastatteluihin ja cv:n tekoon.Ihan konkreettisesti rekrytointi tapahtumia,jossa työnantajat on paikalla.Lisäksi tosiaan kunnon remontti siihen että jos todetaan työkyvyttömäksi niin niille se eläke ja ne pois tuosta systeemistä kokonaan.

Eläkkeiden suhteenhan tulppana on Kelan lääkärit, joille taatusti ohjeistettu joku tietty prosentti ketkä saa päästää eläkkeelle ja lopuille kylmästi todetaan että on työkykyinen kunnosta riippumatta.

Vierailija
367/721 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin työn jossa ei tarvitsisi tehdä mitään ruumiillista tai pakkotahtista koska olen 56 vuotias ja pikkasen lihava,  minulle tulee helposti hiki.

Työpaikassa, mieluiten sisätyö, tulisi olla vessa koska minua saattaa alkaa kakattamaan ihan yllättäen koska ärtynyt suoli oireyhtymä ja laktoosi vaiva.

Työaika olisi hyvä olla alussa vaikka 4 tuntia päivässä, en ole ollut työelämässä 13 vuoteen, en ole tottunut pitkiin päiviin ja väsyn aika nopeasti, varsinkin jos tarvii liikkua ja nousta penkiltä monta kertaa päivän mittaan

Olen koittanut kartoittaa minulle sopivaa työpaikkaa, toistaiseksi kansanedustajan työn lisäksi en ole keksinyt työtä joka minulle sopisi, rajoitteeni ja palkkatoiveeni huomioiden.

HYVÄ. Hyvä tietää! HYVIN KIRJOITETTU :)) asiaa.

Itse lisäisin, vielä em.liturgiaan, etten saa tätä omaa (56v,ylipainoa.jne) työ'konettani' ihan niin helposti! ainakaan aamuisin 'käyntiin' edes, niillä turhilla aamu'heräämisillä', ennen (klo11-13 ainakaan) olen huomannut.

itseäni, lisäksi tuon pienen'Aamuheräämis'-asian: onhan nyt! (VUODEN LYHYIN/PIMEIN päivä.jne) nämä ikä-ihmisen 'vaivat' eli alkanut Nivel-rikko käsissä ja ruumiissa vaikeuttaa, lähes kaikkea ruumiillista työtä joka painaa enemmän kuin 10grammaa nostaessa. Muuten ihan samoin toivoin liikenteessä kuin ed.vastaaja täällä (="en ole keksinyt työtä joka minulle sopisi, rajoitteeni ja palkkatoiveeni huomioiden..":))

Hyvä.HYVÄ"/pahapaha"..suomi 2022..jne. Kun työ ja työttömät NIIN ja aina HYVIN! kohtaavat täällä. Eikö?

Vierailija
368/721 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työllisyys kohenisi jos kotoa tultaisi hakee. 

Itse asiassa nerokas yksinkertainen idea. Työvoimaneuvojan tavoitteena on työllistää vajaa yksi henkilöä kuukaudessa, tämän uuden pohjoismaisen härpäkkeen teeseillä.

https://valtioneuvosto.fi/-/1410877/yksilolliset-palvelut-tukevat-tyonh…

Sieltä vaan rohkeasti liikkeelle työnantajan kanssa soittelemaan ovikelloja ja työllistämään, kun on tämä suuri työvoimapula.

Yksi kerrallaan kohti sosialidemokraattien unelmaa...

Vierailija
369/721 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsmäräätälöityjä koulutusmahdollisuuksia ja esim. oppisopimuskoulutuksen lisäämistä ja  laajentamista.

Vierailija
370/721 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajille lakisääteinen pakko vastata yksilöllisesti hakemuksiin, pelkkä automaatin "et tullut tällä(kään) kertaa valituksi" ei saisi riittää. Tarkka selvitys siitä, miksi hakija ei kelvannut (liian vanha/autoton/pieniä lapsia).

Vierailija
371/721 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt enää tarkalleen muista mutta piti olla ainakin työtön tai työttömyysuhan alaisena. Olettaisin, että joissain koulutuksissa pitää olla joku tietty pohjakoulutus mutta kaikissa ei todennäköisesti pidä. Noihin koulutuksiin haetaan ja kannattaa miettiä sitä hakemusta, mitä siihen kirjoittaa.

Hakijat laittavat mahdollisesti paljonkin painoarvoa hakijan motivaatiolle.

Te-toimisto varmaan pystyy antamaan lisätietoa, nuo rekrykoulutukset toteutetaan niiden kanssa yhteistyössä.

Vierailija
372/721 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan täällä edes tsekannut rekrykoulutuksia ja harkinnut niihin hakemista?

Rekrykoulutuksia on usellakin eri alalla ja  niissä koulutetaan henkilöitä aloille, joissa on tarvetta työntekijöille.

Ne ovat vähän eri luokkaa kuin mitkään 2 viikon pilipalikoulutukset ja niiden kautta on mahdollista päästä hyviin töihin ja hyville palkoille.

Tuntuu, että moni työtön hautautuu omaan paskaan voivottelemaan kun ei ole töitä, ja ikääkin on jo niin paljon, eikä mua kuitenkaan kukaan huoli ja jos huoliikin, niin työnantaja on kuitenkin ihan perseestä.

Mitä jos sen valittamisen ja uhriutumisen sijaan alkaisikin miettimään, mistä ja miten niitä töitä voi saada?

Itse sain potkut vuonna 2016 it-alan työpaikasta ja oman osaamisalani työpaikat olivat aika vähissä hakijamääriin nähden, eli lähtökohdat eivät olleet parhaat mahdolliset.

En kuitenkaan jäänyt paskaan makaamaan vaan hain rekrykoulutukseen alalle, mihin ennakoin olevan töitä vähintään seuraavaksi 15 vuodeksi ja työpaikka on varma, jos koulutukseen pääsen.

Pääsin 6 kuukauden rekrykoulutukseen ja sen jälkeen vauhti on ollut kova: palkkani on 2,5 kertaistunut aikaan ennen potkuja ja säännöllisesti headhuntterit yrittävät rekrytoida uusiin töihin, työvoimapula alalla on valtava.

Ehkä tuo yllä oleva provosoi joitan mutta se ei ollut tarkoitus, vaan ylipäätään saada ihmiset vähän miettimään, mikä on järkevä valinta esim. työttömyyden, työnhaun jne. suunnitelmien suhteen. Osa jää kotiin odottamaan, osa ei ja omilla valinnoilla on merkitystä myös työllisyyden suhteen.

Mitä vaatimuksia siihen rekrykoulutukseen pääsemiseksi on vai voiko sinne vaan ilmoittautua?

En nyt enää tarkalleen muista mutta piti olla ainakin työtön tai työttömyysuhan alaisena. Olettaisin, että joissain koulutuksissa pitää olla joku tietty pohjakoulutus mutta kaikissa ei todennäköisesti pidä. Noihin koulutuksiin haetaan ja kannattaa miettiä sitä hakemusta, mitä siihen kirjoittaa.

Hakijat laittavat mahdollisesti paljonkin painoarvoa hakijan motivaatiolle.

Te-toimisto varmaan pystyy antamaan lisätietoa, nuo rekrykoulutukset toteutetaan niiden kanssa yhteistyössä.

Vierailija
373/721 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan täällä edes tsekannut rekrykoulutuksia ja harkinnut niihin hakemista?

Rekrykoulutuksia on usellakin eri alalla ja  niissä koulutetaan henkilöitä aloille, joissa on tarvetta työntekijöille.

Ne ovat vähän eri luokkaa kuin mitkään 2 viikon pilipalikoulutukset ja niiden kautta on mahdollista päästä hyviin töihin ja hyville palkoille.

Tuntuu, että moni työtön hautautuu omaan paskaan voivottelemaan kun ei ole töitä, ja ikääkin on jo niin paljon, eikä mua kuitenkaan kukaan huoli ja jos huoliikin, niin työnantaja on kuitenkin ihan perseestä.

Mitä jos sen valittamisen ja uhriutumisen sijaan alkaisikin miettimään, mistä ja miten niitä töitä voi saada?

Itse sain potkut vuonna 2016 it-alan työpaikasta ja oman osaamisalani työpaikat olivat aika vähissä hakijamääriin nähden, eli lähtökohdat eivät olleet parhaat mahdolliset.

En kuitenkaan jäänyt paskaan makaamaan vaan hain rekrykoulutukseen alalle, mihin ennakoin olevan töitä vähintään seuraavaksi 15 vuodeksi ja työpaikka on varma, jos koulutukseen pääsen.

Pääsin 6 kuukauden rekrykoulutukseen ja sen jälkeen vauhti on ollut kova: palkkani on 2,5 kertaistunut aikaan ennen potkuja ja säännöllisesti headhuntterit yrittävät rekrytoida uusiin töihin, työvoimapula alalla on valtava.

Ehkä tuo yllä oleva provosoi joitan mutta se ei ollut tarkoitus, vaan ylipäätään saada ihmiset vähän miettimään, mikä on järkevä valinta esim. työttömyyden, työnhaun jne. suunnitelmien suhteen. Osa jää kotiin odottamaan, osa ei ja omilla valinnoilla on merkitystä myös työllisyyden suhteen.

jos on hyvät suhteet työkkärin virkailijoihin, niin voi jopa päästä. Muuten niihin rekrykoulutuksiinkin on haastattelut, joissa on mukana se yritys, koulutustaho ja työkkärin virkailija ja työkkärin virkailijalla on viimeinen sana valintoihin. Yhteen olisi yrittäjä halunnut mint mukaan, mutta te-toimisto sitten sanoi ei. Sinne sitten valittiin vain alle 30-vuotiaita. Yrittäjä kehotti minua sitten laittamaan avoimen hakemuksen heille, niin hän voi ohittaa työkkäritason. Olisin laittanut muuten, mutta kyllästyin oman paikakuntani korruptoituneiseen työkkäriin ja muutin pois.  YKsi toinen olisi kanssa ollut minulle yrittäjän kautta "haluttaisiin sinut mukaan, mutta työkkäri....".

Vierailija
374/721 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajille lakisääteinen pakko vastata yksilöllisesti hakemuksiin, pelkkä automaatin "et tullut tällä(kään) kertaa valituksi" ei saisi riittää. Tarkka selvitys siitä, miksi hakija ei kelvannut (liian vanha/autoton/pieniä lapsia).

ei työnantaja voi antaa tarkkaa selvitystä, koska syyt voivat sitten paljastua syrjiviksi kuten "rekrytoijamme mielestä muistutit liikaa hänen exäänsä ja hän  sen vuoksi  kokee ettei työskentelystä tule luontevaa" tai "epäilemme, että hankkiudut raskaaksi, olet kuitenkin sen ikäinen"  .... kaikki ne tarkat syyt, jos siis saakin tietää niitä, ovat usein vain sekundäärisiä syitä. Sitä oikeaa syytä ei paljasteta.

Vierailija
375/721 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

****************Palvelun, jossa virkailija ymmärtäisi oikeasti, mitä asiakas osaa ja minkälaisia töitä voisi saada. Jos on vaikka tuta-insinööri, niin laitettaisiin eri jonoon kuin toipuva nisti tai kampaaja.***************

No tämä! Eivät moniakaan yliopistokoulutuksia tunnu tuntevan.

Niin, työkkärissä työskentelevillä on vain 42%:lla akateeminen tutkinto, miten he voisivat yliopistomaailmaa tuntea?

Huonosti tuntuvat tuntevan! Oma tutkintoni on ihan tavallinen (vtm), mutta useimmille virkailijoille selvästi hankala ymmärtää. Tietty vaikka heillä olisikin akateeminen tutkinto, niin ei taida olla ihan tuore, tai työhistoriassa tai työssä suoriutumisessa on muuten jotain outoa, kun kerran suostuu tuollaisella palkalla töihin. Ei ole ihan terävimmät henkilöt te-toimistoon palkattuna

Olet valtiotieteiden maisteri, mutta et osaa kertoa pääainetta ja sivuaineita, joten hankala siellä työkkärissä on ohjata mihinkään suuntaan. Aika monelle on hankala ymmärtää, että saman maisterinimikkeen alle mahtuu niin politiikkaa ja viestintää kuin hallintoa ja sosiaalitieteitäkin.

Ja erona sinun ja työkkärin asiantuntijan välillä on se, että he ovat töissä, sinä et. Outoa, että et kelpaa.

Ensinnäkin toki osaan kertoa pääaineeni ja sivuaineet, mutta en koe tarvetta avata asiaa vauvapalstalla.

Toiseksi minä olen töissä, ja reippaasti paremmalla palkalla kuin mitä työkkäristä maksetaan. Alalla vaan on paljon määräaikaisuuksia ja välillä sen takia olen työsuhteiden välillä tai esim. äitiysloman jälkeen työtön. Ja silloin on tullut erittäin selväksi, että te-toimistosta ei löytynyt mitään apua työllistymiseen.

Hetkittäin mietin, miten akateemiseksi voi päätyä niin, ettei osaa edes ottaa selvää, mikä on työkkärin tehtävä.

Emmekä me tarvitse tietoa pää- ja sivuaineistasi, työkkärille niistä on hyötyä. Mutta koska et niistä suostu ilmoittautuessa kertomaan, niin joutuvat miettimään osaamistasi pelkän ilmoittamasi oppiarvon perusteella.

Työkkäri on tyylipuhtaasti virasto jossa jokaisella työntekijällä on tarkkaan määritelty tehtävä jota nuo tekee mutta ulospäin ei synny mitään näkyvää paitsi raportteja siitä miten hyödyllistä noiden puuhastelu on heidän omasta mielestään ollut. Monesti noiden touhut jopa haittaa ihmisten aktiivisuutta ja työllistymistä koska nuo haluaa päästä kontrolloimaan aivan kaikkea mitä työttömän on lupa tehdä. Tätä nää ei kuitenkaan raportteihinsa kirjoita. 

kaveri sai työkkäristä selvityspyynnön, jossa deadline oli jouluaattona... ennen aina nauroin, kun joku sanoi, että siellä kiusataan ihan tahallaan ihmisiä, mutta kun omin silmin näin sen kirjeen, niin päätin pyörtää sanani. Ehkä heillä oli joku kiintiö, joka piti täyttää heidän mielestään huonoista työntekijöistä. tai halusivat varmistaa ettei työtön vain ala viettämään jouluaan liian aikaisin. mene ja tiedä.

No kuinka kauan tuon selvityksen tekemiseen kului työttömän kallista vapaa-aika? Tunti? Ja aikaa oli varattu ainakin viikko, eikö niin?

IT-ammattilaisena voin kertoa että ei ole kyse simputuksesta kun deadline sattuu jouluaatolle, vaan siitä että pyyntöjä lähettävällä prosessilla ei ole arkipyhäkalenteria. Enkä minäkään sellaista tuohon väkertäisi, se ei ole tarpeen edes laskutusohjelmalle, puhumattakaan jostain kirjeohjelmasta.

sitä selvityspyyntöä hänelle ei lähettänyt it-prosessi, vaan työkkärin virkailija, joka ihan itse oli päättänyt sen päivän. En osaa sanao miten paljon aikaa oli varattu, mutta aika lailla vittuilua se on, että laitetaan deadlineksi jouluaatto. Kyll hän sen selvityksensä laittoi heille menemään eikä sillä ole väliä milloin hän sen laittoi, vaan päivämäärällä. työkkäri olisi voinut pyytää sen selvityksen häneltä aiemminkin.

Vierailija
376/721 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei työnantaja voi antaa tarkkaa selvitystä, koska syyt voivat sitten paljastua syrjiviksi kuten "rekrytoijamme mielestä muistutit liikaa hänen exäänsä ja hän  sen vuoksi  kokee ettei työskentelystä tule luontevaa" tai "epäilemme, että hankkiudut raskaaksi, olet kuitenkin sen ikäinen"  .... kaikki ne tarkat syyt, jos siis saakin tietää niitä, ovat usein vain sekundäärisiä syitä. Sitä oikeaa syytä ei paljasteta.

Työnhaku tuli muuttaa anonyymiksi, niin se ratkaisisi monta ongelmaa.

Vierailija
377/721 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos on hyvät suhteet työkkärin virkailijoihin, niin voi jopa päästä. Muuten niihin rekrykoulutuksiinkin on haastattelut, joissa on mukana se yritys, koulutustaho ja työkkärin virkailija ja työkkärin virkailijalla on viimeinen sana valintoihin. Yhteen olisi yrittäjä halunnut mint mukaan, mutta te-toimisto sitten sanoi ei. Sinne sitten valittiin vain alle 30-vuotiaita. Yrittäjä kehotti minua sitten laittamaan avoimen hakemuksen heille, niin hän voi ohittaa työkkäritason. Olisin laittanut muuten, mutta kyllästyin oman paikakuntani korruptoituneiseen työkkäriin ja muutin pois.  YKsi toinen olisi kanssa ollut minulle yrittäjän kautta "haluttaisiin sinut mukaan, mutta työkkäri....".

Itselläni on toisenlaiset kokemukset, itsekin hain 45-vuotiaana ja samassa koulutuksessa oli sekä nuorempia, että vanhempia, kaksi yli 50-vuotiastakin.

Eikä ainakaan itsellä ollut sinne mitään estettä työkkärin puolesta, vihreää valoa tuli kun toin tuon rekrykoulutuksen esiin. Toki tietysti siinä hakuvaiheessa piti varmasti vakuuttaa päättäjät motivaatiosta ja hyödyistä, mitä koulutukseen pääseminen tuo mukanaan.

Vierailija
378/721 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on toisenlaiset kokemukset, itsekin hain 45-vuotiaana ja samassa koulutuksessa oli sekä nuorempia, että vanhempia, kaksi yli 50-vuotiastakin.

Eikä ainakaan itsellä ollut sinne mitään estettä työkkärin puolesta, vihreää valoa tuli kun toin tuon rekrykoulutuksen esiin. Toki tietysti siinä hakuvaiheessa piti varmasti vakuuttaa päättäjät motivaatiosta ja hyödyistä, mitä koulutukseen pääseminen tuo mukanaan.

minä onnistuin hakemaan sellaisena aikana, kun hallitus oli julkisesti sanonut, että nuorten työhönpääsyä tulee helpottaa. tietenkään en koskaan saanut mitään selkeää vastausta työkkäristä, että miksi näin ja miksi kaikki valitut olivat vain nuoria, mutta kun yrittäjä itse sanoi, että me olisimme halunneet sinut, mutta työkkäri teki valinnat, niin kyllä se paljon kertoo.   Nämä koulutuksetkin olisivat helpompia, jos ihan rehellisesti sanottaisiin, että nyt haetaan vain nuoria. puoli vuotta koulutuksen päättymisen jälkeen kyseinen yritys haki sanomalahti-ilmoituksella uusia töntekijöitä täsmälleen samoihin tehtäviin joihin tuo rekrykoulutus valmisti ja sen verran olivat muuttaneet käytäntöjä, että yritys itse koulutti kaikki kyseiseen työtehtävään. Noinhan se nuorten koulutettavien kanssa usein menee, että ei ole jaksamista sitoutua pidempään yhteen työsuhteeseen.  Itseäni tsemppasi ehkä eniten se, että yrittäjä itse sanoi, että olisivat valinneet minut ja sain hyvää palautetta haastattelusta. Ehkä työkkärin toiminnot pitäisi antaa yrittäjille (mutta ei millekään puhelinmyynti- ja muille höpöhöpöfirmoille), vaan oikeille yrittäjille, joilla on vuosien kokemus ja ennenkaikkea hyvät yhteydet muihin yrittäjiin.

Vierailija
379/721 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työtön tarvitse mitään sellaisia palveluja, jotta olisi paremmat mahdollisuudet työllistyä, vaan työpaikan, josta maksetaan palkkaa, jolla tulee toimeen.

Vierailija
380/721 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minä onnistuin hakemaan sellaisena aikana, kun hallitus oli julkisesti sanonut, että nuorten työhönpääsyä tulee helpottaa. tietenkään en koskaan saanut mitään selkeää vastausta työkkäristä, että miksi näin ja miksi kaikki valitut olivat vain nuoria, mutta kun yrittäjä itse sanoi, että me olisimme halunneet sinut, mutta työkkäri teki valinnat, niin kyllä se paljon kertoo.   Nämä koulutuksetkin olisivat helpompia, jos ihan rehellisesti sanottaisiin, että nyt haetaan vain nuoria. puoli vuotta koulutuksen päättymisen jälkeen kyseinen yritys haki sanomalahti-ilmoituksella uusia töntekijöitä täsmälleen samoihin tehtäviin joihin tuo rekrykoulutus valmisti ja sen verran olivat muuttaneet käytäntöjä, että yritys itse koulutti kaikki kyseiseen työtehtävään. Noinhan se nuorten koulutettavien kanssa usein menee, että ei ole jaksamista sitoutua pidempään yhteen työsuhteeseen.  Itseäni tsemppasi ehkä eniten se, että yrittäjä itse sanoi, että olisivat valinneet minut ja sain hyvää palautetta haastattelusta. Ehkä työkkärin toiminnot pitäisi antaa yrittäjille (mutta ei millekään puhelinmyynti- ja muille höpöhöpöfirmoille), vaan oikeille yrittäjille, joilla on vuosien kokemus ja ennenkaikkea hyvät yhteydet muihin yrittäjiin.

Voin kyllä kuvitella, että noin on voinut käydä ja tuossa ei varmasti ole voittanut kukaan.

On kyllä ollut järjetöntä tuollainen päätösperiaate ja -prosessi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme