Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos työtön toimeentulotuen saaja menee nälkäisenä sosiaalitoimistoon kun perustoimeentulotuki ei vain enää riittänyt koko kuukauden ruokiin, niin pitäisikö hänelle myöntää harkinnanvaraisella lisää tukea ruokaan?

Vierailija
07.12.2022 |

Mitä olet mieltä?

Paljon on ollut puhetta perustoimeentulotuen riittämättömyydestä, kun kaikki ruokakustannukset nousseet niin paljon

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on niin että jos ruoka loppuu niin ihminen on ennemmin tai myöhemmin sairaalassa. Siitä sitten vain laskemaan kuinka paljon se tulee maksamaan yhteiskunnalle. Että ihan miten vain halutaan. Mielenkiintoista on nähdä miten historiassa kirjoitetaan tästä syyllistämisen aikakaudesta tässä niin ihmeellisessä itsenäisessä Suomessa.

Vierailija
42/72 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisella työttömällä yleensä vararavintoa sen verran vyötäröllä, että selviää helposti kuukauden syömättä. Riittää, että vettä tulee hanasta.

Tuo ei pidä paikkaansa. Keskitysleirilläkin yleensä läskit kuolivat ensimmäisenä nälkään ei kuivan kesän oravat.

En tiedä onko tuo faktaa, mutta omien havaintojeni pohjalta voisin uskoa tuon. Tuntemani "kuivan kesän oravat" ovat kaikki uskomattoman kestäviä ja sitkeitä. Tarkoitan siis ihmisiä, jotka ovat synnynnäiseltä ruumiinrakenteeltaan sellaisia "maratoonareita", hyvin hoikkia ja jänteviä, jotka eivät yleensä liho, vaikka söisivät kuin hevoset.

He ovat ruumiinrakenteeltaan sellaisia "maratoonareita", koska heidän syöminen ja kulutus ovat tasapainossa. He todennäköisesti syövät kunnolla kunnon ruokaa, mutta eivät herkuttele yksin kotona iltaisin, vaan lähtevät lenkille. Myöskään siitä, että syövätkö he pullaa kahvilassa ei voi päätellä mitään. Silloin, kun olin itse sairaalloisen lihava, en ikinä syönyt herkkuja seurassa, koska halusin uskotella muille (ja ehkä itsellenikin), että ylipainoni ei johtunut minun toiminnastani, vaan jostain selittämättömästä. Onneksi sain itseäni niskasta kiinni ja olen enää normaalisti ylipainoinen ja matkalla kohti normaalipainoa. 

Kai sinä nyt kuitenkin tiedät, että ihmisillä on synnynnäisesti erilaiset ruumiinrakenteet? Jotkut ovat sirompia, jotkut skrodempia. Pikajuoksijat ovat erilaisia ominaisuuksiltaan kuin pitkänmatkanjuoksijat. Korkeushyppääjät eri tyyppejä kuin moukarinheittäjät - myös riippumatta siitä, mitä syövät. Ruokailu- ja liikuntatottumukset ovat eri asia kuin synnynnäiset ominaisuudet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näillä riittää kyllä aina rahaa tupakkaan ja kaljaan ja huumeisiin.

En polta, en käytä huumeita enkä alkoholia.

Ei ole mitään paheksuttavia menoja.

Ei varaa talvikenkiin eikä vaatteisiin.

T: tuo ylempi fyysisesti sairas työtön.

Ps. Oliko muuta loanheittoa?

Fyysisesti sairaskin voisi varmasti tehdä jotain töitä, mutta kun eivät viitsi. Valittaa osaavat.

Vierailija
44/72 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se riittää, jos ei osta kaikkea muuta. Toimeentulotukea ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön. Osa saa sitä vuosikausia, kun eivät muuta halua tehdä.

Voisitteko te tuosta tt-tuen väliaikaisuudesta ja työttömien työhaluttomuudesta toitottavat jo lopettaa? Jos on vähänkään asioista perillä, tietää miten aiheetonta ja noloa tuollainen kommentointi on, jopa trollailuna. Miksi te teette itsestänne täysiä pellejä jatkuvasti?

Tunnen henkilökohtaisesti 3 ihmistä, jotka sanovat etteivät aio ikinä mennä töihin koska tuilla elävät ihan hyvin. Olleet vuositolkulla työttöminä tahallaan. Näitä jo muutamasatatuhatta Suomessa... Meitä pienipalkkaisia jotka heräämme joka arkiaamu töihin alkaa pian harmittaa toden teolla...

No hei, vaihtaisin osia kanssasi mielelläni. Olisitko sinä valmis?

Olen minäkin muutaman lusmun tavannut ja monta niitä, joita ei vaan oteta palkkatöihin, mm. kolmesta ammattitutkinnosta huolimatta. Yrittäjä kaverilta meni bisnes nurin, etsii myös töitä ja on joutunut myöntämään, että ei töihin "vaan mennä."

Vierailija
45/72 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se riittää, jos ei osta kaikkea muuta. Toimeentulotukea ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön. Osa saa sitä vuosikausia, kun eivät muuta halua tehdä.

Okei, ihanaa kun köyhien vihaajat ei millään suostu myöntämään sitä faktaa, että on hyvin suuri osa työttömiä joilla on fyysisiä sairauksia joita EIVÄT ole itse aiheuttaneet eivätkä halunneet.

Tein yli 14h päiviä pelkällä ruokapalkalla eri keittiöissä ravintolakokin amk opintojen aikana sekä opiskelu itse koulussa, toinen jalka oli jo ulkomailla minne olin menossa töihin valmistuttuani. Mutta 2 näyttöä vaille valmiina kroppa petti täysin ja sain diagnoosin loppuelämän fyysiseen vaikeasti kivuliaaseen sairauteen ja sinne meni kaikki haaveet itsenäisestä elämästä ja normaalista työssäkäyvän ahkeran ja tunnollisen ihmisen elämästä.

Nyt sitten saa olla koko yhteiskunnan sylkykuppina vaan koska kuulun köyhien joukkoon.

Sairauteni on täysin perinnöllinen ja niitä on vuosien varrella löytynyt useampikin mutta 2 niistä oli se kropan viimeinen niitti.

Nyt sitten aikuislukiossa, mutta heikolta näyttää tulevaisuus kun opiskelukin menee sairastamisen ehdoilla - eli helvetin hitaasti.

Enkä ole mikään poikkeus, ainoa kunnollinen muun "saastan" joukossa.

Fakta kun on se, että köyhistä todella suuri osa on täysin itse syyttömiä tilanteeseensa ja tekisivät about ihan mitä tahansa saadakseen normaalin itsenäisen elämän.

Ja ihmisarvon.

Se laiskojen "elämäntapa narkki/juoppo"-porukka on todellisuudessa se pienehkö mutta näkyvin ja myös toki haitallisin porukka, jonka varjolla kaadetaan kaikki sylki ja paska viattomien niskaan.

Mistä tuo järjetön viha muuten kumpuaa?

Viha köyhiä kohtaan ratsastaa jo ihan samoilla aaltopituuksilla rasismin kanssa.

On vaan sitten joku pakottava tarve vihata jotakin, ja siinä sivussa pakko nimetä joku ihmisryhmä jota vihata.

Viha johtunee siitä, että heillä lähes yhtä korkea elintaso kuin matapalkkaisilla ihmisillä, jotka joutuvat/pääsevät sinne töihin lähtemään joka aamu pakkasessa. Erityisesti inflaatio ja sähkön hinnan nousu kaventaneet eroa, koska sen toimeentulotuki-ihmisen sähkön maksaa sossu, matalapalkkaisen ihmisen sähkölaskun hän itse.

Eli se oman elämän ärsytyksen kohde pitää kohdentaa viattomiin?

Sen varjolla, etyä valtavan isossa joukossa pienehkö osa on narkkeja ja/tai juoppoja?

On varmaankin sitten helpompi uskotella itselleen, ettei näitä "viattomia" ole oikeasti olemassa ja että kaikki köyhät on vaan laiskoja ja tahallaan työttömiä.

Matalapalkkaisiin duuneihinkaan ei ole mikään pakko jäädä loppuiäksi jumiin, jos vaan terveys on riittävän ok ja älykkyyttä sen verran että voi opiskella.

Itsekin mietin näitä ennen sairastumista, kun kokin työstä ei paljoa makseta.

Kokin työ oli silti haaveammatti, tosin en sulkenut jatko-opintojakaan pois olllenkaan.

En näe mainitsemissasi "syissä" mitään järkiperustetta vihalle, joka kohdistetaan MYÖS todella suureen joukkoon fyysisesti sairaisiin köyhiin ja on myös mt-ongelmaisia joiden vihaamista en sitäkään ymmärrä.

Itselläni on toki vaikeaa taloudellisesti ja fyysisten saurauksien kanssa, mutta eipähän riitä energiaa (typeryyttä) vihaamaan muita ihmisryhmiä.

Ja rasisteille tiedoksi:

Ei ole muut kansalaisuuset eikä etnisyydet tms. muukaan toinen ihmisryhmä koskaan vienyt minulta tukia tms.

Rasistiset aatteet ja vouhottamiset on teidän omassa päässänne eikä vastaa todellisuutta vaikka kuinka sellaisesta unelmoisitte.

Niin ja sähköstä, en nyt voi sanoa kaikkien puolesta mutta itse olen elänyt hyvinkin sähkö-säästeliästä elämää jo ennen kriisiä.

Köyhällä harvoin on kauheasti elektroniikkaa yms. härpäkettä.

Kausivalon ostin parvekkeelle, aamulla otan virran pois ettei turhaan porota valoisaan aikaan. Näin olen tehnyt aina, ennen näitä kriisi-juttuja. Perusjärkeä.

Ja kausivalon päätin ostaa kuten ennenkin, koska otin selvää paljonko ledit kuluttaa ja aika vähän se kulutus on.

Naurettavimpia oli täällä joku aika sitten, miten jotkut vauhkosi kuinka olivat ihan satavarmoja että kertostalojen kausivaloja laittaneet on KAIKKI työttömiä ja narkkeja/juoppoja.

Ehkä sen vihaamisen sijaan kannattaisi miettiä miten saisi sen oman elämän paremmaksi ja mihin voisi kohdistaa sen vihaan kulutetun energian. Näin saattaisi saada niitä voimavaroja jaksamiseen ja voisi se työssäkäyvän arkikin sujua paremmin.

Vierailija
46/72 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Ei valtion kuulu elättää ihmisiä sohvalle. Jokaisella on velvollisuus tehdä työtä ja maksaa veroa, siitäkin huolimatta vaikka nykyisin suomen verorahat annetaan Eu,lle.

Jos on niin toivottoman käsi  ettei kykene omalla työllä ihteesä elättämään niin menee sitten hakemaan ruoka-avusta leipää ja makaroonia, niilläkin henki hetken aikaa pysyy.

Suomi ei kaipaa yhtää lisää tuottamattomia ihmisiä, niitä on jo julkisella puolella aivan riittävästi.

Vierailija
47/72 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisella työttömällä yleensä vararavintoa sen verran vyötäröllä, että selviää helposti kuukauden syömättä. Riittää, että vettä tulee hanasta.

Tuo ei pidä paikkaansa. Keskitysleirilläkin yleensä läskit kuolivat ensimmäisenä nälkään ei kuivan kesän oravat.

En tiedä onko tuo faktaa, mutta omien havaintojeni pohjalta voisin uskoa tuon. Tuntemani "kuivan kesän oravat" ovat kaikki uskomattoman kestäviä ja sitkeitä. Tarkoitan siis ihmisiä, jotka ovat synnynnäiseltä ruumiinrakenteeltaan sellaisia "maratoonareita", hyvin hoikkia ja jänteviä, jotka eivät yleensä liho, vaikka söisivät kuin hevoset.

He ovat ruumiinrakenteeltaan sellaisia "maratoonareita", koska heidän syöminen ja kulutus ovat tasapainossa. He todennäköisesti syövät kunnolla kunnon ruokaa, mutta eivät herkuttele yksin kotona iltaisin, vaan lähtevät lenkille. Myöskään siitä, että syövätkö he pullaa kahvilassa ei voi päätellä mitään. Silloin, kun olin itse sairaalloisen lihava, en ikinä syönyt herkkuja seurassa, koska halusin uskotella muille (ja ehkä itsellenikin), että ylipainoni ei johtunut minun toiminnastani, vaan jostain selittämättömästä. Onneksi sain itseäni niskasta kiinni ja olen enää normaalisti ylipainoinen ja matkalla kohti normaalipainoa. 

Kai sinä nyt kuitenkin tiedät, että ihmisillä on synnynnäisesti erilaiset ruumiinrakenteet? Jotkut ovat sirompia, jotkut skrodempia. Pikajuoksijat ovat erilaisia ominaisuuksiltaan kuin pitkänmatkanjuoksijat. Korkeushyppääjät eri tyyppejä kuin moukarinheittäjät - myös riippumatta siitä, mitä syövät. Ruokailu- ja liikuntatottumukset ovat eri asia kuin synnynnäiset ominaisuudet.

Kait sinä nyt kuitenkin tiedät, että ihmisten ruumiinrakenne muodostuu pääasiassa ruokavalion ja treenauksen vaikutuksesta. Esimerkiksi pikajuoksijoilla on enemmän nopeita lihassoluja ja kestävyysjuoksijoilla enemmän hitaita. Pieni määrä eroista on selitettävissä genetiikalla, mutta huomattavasti suurempi osuus riippuu harjoittelusta. Juoksemalla nopeasti kehität nopeita soluja ja hitaasti hitaita. Ja ei kannata kaivaa nyt 80-luvun bilsan kirjaa esille tässä vaiheessa, koska silloin genetiikan vaikutusta pidettiin paljon suurempana, kuin nykytiedon mukaan. 

Vierailija
48/72 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään. Ei valtion kuulu elättää ihmisiä sohvalle. Jokaisella on velvollisuus tehdä työtä ja maksaa veroa, siitäkin huolimatta vaikka nykyisin suomen verorahat annetaan Eu,lle.

Jos on niin toivottoman käsi  ettei kykene omalla työllä ihteesä elättämään niin menee sitten hakemaan ruoka-avusta leipää ja makaroonia, niilläkin henki hetken aikaa pysyy.

Suomi ei kaipaa yhtää lisää tuottamattomia ihmisiä, niitä on jo julkisella puolella aivan riittävästi.

Eikös se ollut perustuslaissa vai jossain sellaisessa viisaassa tekstissä että jokaisella on OIKEUS työhön, ei VELVOLLISUUS. No tälläistä tämä nykyään Suomessa on. Suomalainen piirre tuo kateus potenssiin 10.

Vierailija
49/72 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

työkkäri pistää TÖIHIN. Siinä voi sitten palkalla ostaa sitä ruokaa.

Vierailija
50/72 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ollut perustuslaissa vai jossain sellaisessa viisaassa tekstissä että jokaisella on OIKEUS työhön, ei VELVOLLISUUS. No tälläistä tämä nykyään Suomessa on. Suomalainen piirre tuo kateus potenssiin 10.

Ei työn teko ole laissa määrätty pakolliseksi, jos pystyt elättämään itsesi jouten ololla ilman avustuksia ja tukia niin se on ihan ok mulle,  varmaan valtiollekkin.

Vierailija
51/72 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kait sinä nyt kuitenkin tiedät, että ihmisten ruumiinrakenne muodostuu pääasiassa ruokavalion ja treenauksen vaikutuksesta. Esimerkiksi pikajuoksijoilla on enemmän nopeita lihassoluja ja kestävyysjuoksijoilla enemmän hitaita. Pieni määrä eroista on selitettävissä genetiikalla, mutta huomattavasti suurempi osuus riippuu harjoittelusta. Juoksemalla nopeasti kehität nopeita soluja ja hitaasti hitaita. Ja ei kannata kaivaa nyt 80-luvun bilsan kirjaa esille tässä vaiheessa, koska silloin genetiikan vaikutusta pidettiin paljon suurempana, kuin nykytiedon mukaan. 

Pituutta ja luustoa ei varmaan ainakaan pysty muokkaamaan. Niilläkin on iso osuus ihmisen ruumiinrakenteeseen.

Vierailija
52/72 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näillä riittää kyllä aina rahaa tupakkaan ja kaljaan ja huumeisiin.

En polta, en käytä huumeita enkä alkoholia.

Ei ole mitään paheksuttavia menoja.

Ei varaa talvikenkiin eikä vaatteisiin.

T: tuo ylempi fyysisesti sairas työtön.

Ps. Oliko muuta loanheittoa?

Fyysisesti sairaskin voisi varmasti tehdä jotain töitä, mutta kun eivät viitsi. Valittaa osaavat.

Ennen oli töitä hitaammillekkin ja rajoitteisille mutta ei nykyään. 

Työelämän vaatimukset ovat älyttömiä eikä palkan maksajalle kelpaa kuka tahansa. Ennemmin ei palkata ketään ellei saa kunnolla voittoa tuottavaa työntekijää. Pitää vetää piippuun työntekijää. Sen yhden pitää osata ja tehdä vaikka mitä sekä joustaa äärimmilleen. 

Vierailija
53/72 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenköhän tarkoitusperiä palvelee se, että työttömiä ja köyhiä halveksitaan ja haukutaan?

Kuitenkin sama tilanne voi joskus olla edessä kenellä tahansa.

Paitsi rikkailla. Jotka hyötyy tästäkin vallitsevasta tilanteesta.

Vierailija
54/72 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä työ keuhkootte, eihän suomessa ole enää juurikaan työttömiä.

Viimesin tilasto naytti n. 7 % työttömyyttä, näin alhaalla ollu kun joskus -80 luvun voivuori aikoihin.

Nyt on korkea aika päästää +55 pitkäaikais työttömät eläkkeelle, nuoremmillekkin reilu korotus työkkäri massiin.

Vierailija
55/72 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pituutta ja luustoa ei varmaan ainakaan pysty muokkaamaan. Niilläkin on iso osuus ihmisen ruumiinrakenteeseen.

Alapeukuttajien mielestä ihmisten luita pystyy ilmeisesti venyttämään. :D

Vierailija
56/72 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palsta pitäisi sulkea kokonaan.

Nämä mielisairaat kommentoijat osoittaa, että avun tarve on suuri mt-puolella.

Vierailija
57/72 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ostaa sitä ruokaa mihin tuki riittää. Yleensä tupakkaan ja kaljaan on kyllä riittänyt rahaa ja uusiin tatskoihin.

Öö, haloo? Nestemäinen ruoka menee helpommin alas?

Ap

Vierailija
58/72 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se on niin että jos ruoka loppuu niin ihminen on ennemmin tai myöhemmin sairaalassa. Siitä sitten vain laskemaan kuinka paljon se tulee maksamaan yhteiskunnalle. Että ihan miten vain halutaan. Mielenkiintoista on nähdä miten historiassa kirjoitetaan tästä syyllistämisen aikakaudesta tässä niin ihmeellisessä itsenäisessä Suomessa.

Ruoka ei lopu jos osaa käyttää summan koko kuukaudelle. Juu, sairaalaan ja sanatoriumiin ja terapiaan menee narkkarit ja muut hörhöt ihan veronmaksajan piikkiin joka tapauksessa ei aliravitsemuksen eikä nälkiintymisen takia. Miksi historiassa kirjoitettaisiin vähäpätöisistä asioista kuten Suomen tukien saajista?

Vierailija
59/72 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka ei lopu jos osaa käyttää summan koko kuukaudelle. Juu, sairaalaan ja sanatoriumiin ja terapiaan menee narkkarit ja muut hörhöt ihan veronmaksajan piikkiin joka tapauksessa ei aliravitsemuksen eikä nälkiintymisen takia. Miksi historiassa kirjoitettaisiin vähäpätöisistä asioista kuten Suomen tukien saajista?

Anteeksi, mutta oletko käynyt peruskoulun?

Yhteiskunnalliset olot ja ongelmat, työ- ja talouselämän muutokset, isot poliittiset päätökset sekä niiden syyt ja seuraukset jne... Kaikki ihan peruskauraa historiankirjoissa.

- eri vastaaja

Vierailija
60/72 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille pitäisi saada riittävä raha ja laadukas koti. Ei varmaan auta jos yksittäiset yrittävät saada, tuskin saavat sieltä mitään.