Jos työtön toimeentulotuen saaja menee nälkäisenä sosiaalitoimistoon kun perustoimeentulotuki ei vain enää riittänyt koko kuukauden ruokiin, niin pitäisikö hänelle myöntää harkinnanvaraisella lisää tukea ruokaan?
Mitä olet mieltä?
Paljon on ollut puhetta perustoimeentulotuen riittämättömyydestä, kun kaikki ruokakustannukset nousseet niin paljon
Kommentit (72)
Sain tehtyä juureskeittoa 5 eurolla, lanttulaatikkoa 7 eurolla. Tästä ainakin 10 päivää.
Oppisi jokainen ostamaan kokonaisia juureksia perunasipulipakasteiden sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se riittää, jos ei osta kaikkea muuta. Toimeentulotukea ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön. Osa saa sitä vuosikausia, kun eivät muuta halua tehdä.
Voisitteko te tuosta tt-tuen väliaikaisuudesta ja työttömien työhaluttomuudesta toitottavat jo lopettaa? Jos on vähänkään asioista perillä, tietää miten aiheetonta ja noloa tuollainen kommentointi on, jopa trollailuna. Miksi te teette itsestänne täysiä pellejä jatkuvasti?
Tunnen henkilökohtaisesti 3 ihmistä, jotka sanovat etteivät aio ikinä mennä töihin koska tuilla elävät ihan hyvin. Olleet vuositolkulla työttöminä tahallaan. Näitä jo muutamasatatuhatta Suomessa... Meitä pienipalkkaisia jotka heräämme joka arkiaamu töihin alkaa pian harmittaa toden teolla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisella työttömällä yleensä vararavintoa sen verran vyötäröllä, että selviää helposti kuukauden syömättä. Riittää, että vettä tulee hanasta.
Tuo ei pidä paikkaansa. Keskitysleirilläkin yleensä läskit kuolivat ensimmäisenä nälkään ei kuivan kesän oravat.
En tiedä onko tuo faktaa, mutta omien havaintojeni pohjalta voisin uskoa tuon. Tuntemani "kuivan kesän oravat" ovat kaikki uskomattoman kestäviä ja sitkeitä. Tarkoitan siis ihmisiä, jotka ovat synnynnäiseltä ruumiinrakenteeltaan sellaisia "maratoonareita", hyvin hoikkia ja jänteviä, jotka eivät yleensä liho, vaikka söisivät kuin hevoset.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Olisin tasan varma, että jos näkisin tällaisen ihmisen kauppakuitit, niin löytäisin sieltä hyvin paljon täydellisen turhaa. Samoin hänen kaapeissa olisi täysin typeriä ostoksia jne.
Olisi mielenkiintoista seurata tällaisen tyypin elämää.
Itse seuraan tällaistä tyyppiä. Tahtomattani tosin, kun kyseessä on lähisukulainen.
Sossun lapulla haetaan kaupasta ruokaa, jota ei omien sanojensa mukaan voi syödä.
"Mä vaan hain jotain. Voiko joku ostaa nää multa".
Sossun lapulla ostetaan vaatteita, mm.talvitakki.
Takkia ei kuitenkaan ole missään, vaikka kuitti löytyy. Sopivasti on ollut rahaa kaljaan samantien, kun takki on kadonnut.
Kun kaikki rahat on juotu, alkaa kerjäyskierros. Rahaa pitäisi antaa lainaan, tosin niitä vippejä ei makseta koskaan kokonaan pois kun pitää lainata lisää.
Ei pitäisi antaa lisää rahaa. Silloin kun saa tuet, ne on budjetoitava niin että ne riittää siihen saakka kun tulee seuraavat tuet. Niin on työssäkäyvienkin tehtävä että rahat riittää seuraavaan palkkaan.
Leipäjonoon voi mennä tai seurakunnan puheille. Miksei voisi vaikka ilmoittautua paikallisessa fb-ryhmässä lumitöiden tekijäksi, esim 30 eurolla käyt kolaamassa lumet jonkun vanhuksen pihasta niin saat ruokarahaa. Tietyn määrän saa tienata ilman että verottaja puuttuu asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se riittää, jos ei osta kaikkea muuta. Toimeentulotukea ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön. Osa saa sitä vuosikausia, kun eivät muuta halua tehdä.
Voisitteko te tuosta tt-tuen väliaikaisuudesta ja työttömien työhaluttomuudesta toitottavat jo lopettaa? Jos on vähänkään asioista perillä, tietää miten aiheetonta ja noloa tuollainen kommentointi on, jopa trollailuna. Miksi te teette itsestänne täysiä pellejä jatkuvasti?
Tunnen henkilökohtaisesti 3 ihmistä, jotka sanovat etteivät aio ikinä mennä töihin koska tuilla elävät ihan hyvin. Olleet vuositolkulla työttöminä tahallaan. Näitä jo muutamasatatuhatta Suomessa... Meitä pienipalkkaisia jotka heräämme joka arkiaamu töihin alkaa pian harmittaa toden teolla...
Eli sinä tunnet kolme ja siitä päättelet, että niitä on satojatuhansia Suomessa? Olet kyllä logiikan mestari. :D Ole onnellinen, että sinulla on töitä. Itse en uskaltaisi antaa noin vähä-älyiselle mitään töitä. Sori.
Vierailija kirjoitti:
Okei, ihanaa kun köyhien vihaajat ei millään suostu myöntämään sitä faktaa, että on hyvin suuri osa työttömiä joilla on fyysisiä sairauksia joita EIVÄT ole itse aiheuttaneet eivätkä halunneet.
Tein yli 14h päiviä pelkällä ruokapalkalla eri keittiöissä ravintolakokin amk opintojen aikana sekä opiskelu itse koulussa, toinen jalka oli jo ulkomailla minne olin menossa töihin valmistuttuani. Mutta 2 näyttöä vaille valmiina kroppa petti täysin ja sain diagnoosin loppuelämän fyysiseen vaikeasti kivuliaaseen sairauteen ja sinne meni kaikki haaveet itsenäisestä elämästä ja normaalista työssäkäyvän ahkeran ja tunnollisen ihmisen elämästä.
Nyt sitten saa olla koko yhteiskunnan sylkykuppina vaan koska kuulun köyhien joukkoon.
Sairauteni on täysin perinnöllinen ja niitä on vuosien varrella löytynyt useampikin mutta 2 niistä oli se kropan viimeinen niitti.
Nyt sitten aikuislukiossa, mutta heikolta näyttää tulevaisuus kun opiskelukin menee sairastamisen ehdoilla - eli helvetin hitaasti.
Enkä ole mikään poikkeus, ainoa kunnollinen muun "saastan" joukossa.
Fakta kun on se, että köyhistä todella suuri osa on täysin itse syyttömiä tilanteeseensa ja tekisivät about ihan mitä tahansa saadakseen normaalin itsenäisen elämän.
Ja ihmisarvon.
Se laiskojen "elämäntapa narkki/juoppo"-porukka on todellisuudessa se pienehkö mutta näkyvin ja myös toki haitallisin porukka, jonka varjolla kaadetaan kaikki sylki ja paska viattomien niskaan.
Mistä tuo järjetön viha muuten kumpuaa?
Viha köyhiä kohtaan ratsastaa jo ihan samoilla aaltopituuksilla rasismin kanssa.
On vaan sitten joku pakottava tarve vihata jotakin, ja siinä sivussa pakko nimetä joku ihmisryhmä jota vihata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä tunnet kolme ja siitä päättelet, että niitä on satojatuhansia Suomessa? Olet kyllä logiikan mestari. :D Ole onnellinen, että sinulla on töitä. Itse en uskaltaisi antaa noin vähä-älyiselle mitään töitä. Sori.
Suomessa todellakin parinsadantuhannen ihmisen joukko, mitä ei saada työllistettyä mihinkään. Mielenterveysongelmaisia, päihderiippuvaisia, syrjäytyneitä ja osa todellakin aivan vapaaehtoisesti työttömiä, koska järjestelmän tuet mahdollistavat sen.
Jos ihosi on muuttunut tummaksi nälkiintymisen takia, niin siitä tapauksessa maksetaan harkinnanvaraista. Muuten ei ole tarpeeksi nälkiintynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisella työttömällä yleensä vararavintoa sen verran vyötäröllä, että selviää helposti kuukauden syömättä. Riittää, että vettä tulee hanasta.
Tuo ei pidä paikkaansa. Keskitysleirilläkin yleensä läskit kuolivat ensimmäisenä nälkään ei kuivan kesän oravat.
En tiedä onko tuo faktaa, mutta omien havaintojeni pohjalta voisin uskoa tuon. Tuntemani "kuivan kesän oravat" ovat kaikki uskomattoman kestäviä ja sitkeitä. Tarkoitan siis ihmisiä, jotka ovat synnynnäiseltä ruumiinrakenteeltaan sellaisia "maratoonareita", hyvin hoikkia ja jänteviä, jotka eivät yleensä liho, vaikka söisivät kuin hevoset.
He ovat ruumiinrakenteeltaan sellaisia "maratoonareita", koska heidän syöminen ja kulutus ovat tasapainossa. He todennäköisesti syövät kunnolla kunnon ruokaa, mutta eivät herkuttele yksin kotona iltaisin, vaan lähtevät lenkille. Myöskään siitä, että syövätkö he pullaa kahvilassa ei voi päätellä mitään. Silloin, kun olin itse sairaalloisen lihava, en ikinä syönyt herkkuja seurassa, koska halusin uskotella muille (ja ehkä itsellenikin), että ylipainoni ei johtunut minun toiminnastani, vaan jostain selittämättömästä. Onneksi sain itseäni niskasta kiinni ja olen enää normaalisti ylipainoinen ja matkalla kohti normaalipainoa.
Vierailija kirjoitti:
Näillä riittää kyllä aina rahaa tupakkaan ja kaljaan ja huumeisiin.
En polta, en käytä huumeita enkä alkoholia.
Ei ole mitään paheksuttavia menoja.
Ei varaa talvikenkiin eikä vaatteisiin.
T: tuo ylempi fyysisesti sairas työtön.
Ps. Oliko muuta loanheittoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, ihanaa kun köyhien vihaajat ei millään suostu myöntämään sitä faktaa, että on hyvin suuri osa työttömiä joilla on fyysisiä sairauksia joita EIVÄT ole itse aiheuttaneet eivätkä halunneet.
Tein yli 14h päiviä pelkällä ruokapalkalla eri keittiöissä ravintolakokin amk opintojen aikana sekä opiskelu itse koulussa, toinen jalka oli jo ulkomailla minne olin menossa töihin valmistuttuani. Mutta 2 näyttöä vaille valmiina kroppa petti täysin ja sain diagnoosin loppuelämän fyysiseen vaikeasti kivuliaaseen sairauteen ja sinne meni kaikki haaveet itsenäisestä elämästä ja normaalista työssäkäyvän ahkeran ja tunnollisen ihmisen elämästä.
Nyt sitten saa olla koko yhteiskunnan sylkykuppina vaan koska kuulun köyhien joukkoon.
Sairauteni on täysin perinnöllinen ja niitä on vuosien varrella löytynyt useampikin mutta 2 niistä oli se kropan viimeinen niitti.
Nyt sitten aikuislukiossa, mutta heikolta näyttää tulevaisuus kun opiskelukin menee sairastamisen ehdoilla - eli helvetin hitaasti.Enkä ole mikään poikkeus, ainoa kunnollinen muun "saastan" joukossa.
Fakta kun on se, että köyhistä todella suuri osa on täysin itse syyttömiä tilanteeseensa ja tekisivät about ihan mitä tahansa saadakseen normaalin itsenäisen elämän.
Ja ihmisarvon.Se laiskojen "elämäntapa narkki/juoppo"-porukka on todellisuudessa se pienehkö mutta näkyvin ja myös toki haitallisin porukka, jonka varjolla kaadetaan kaikki sylki ja paska viattomien niskaan.
Mistä tuo järjetön viha muuten kumpuaa?
Viha köyhiä kohtaan ratsastaa jo ihan samoilla aaltopituuksilla rasismin kanssa.
On vaan sitten joku pakottava tarve vihata jotakin, ja siinä sivussa pakko nimetä joku ihmisryhmä jota vihata.
Viha johtunee siitä, että heillä lähes yhtä korkea elintaso kuin matapalkkaisilla ihmisillä, jotka joutuvat/pääsevät sinne töihin lähtemään joka aamu pakkasessa. Erityisesti inflaatio ja sähkön hinnan nousu kaventaneet eroa, koska sen toimeentulotuki-ihmisen sähkön maksaa sossu, matalapalkkaisen ihmisen sähkölaskun hän itse.
Vierailija kirjoitti:
Sain tehtyä juureskeittoa 5 eurolla, lanttulaatikkoa 7 eurolla. Tästä ainakin 10 päivää.
Oppisi jokainen ostamaan kokonaisia juureksia perunasipulipakasteiden sijaan.
No ei se perunasipulisekoituskaan hirveitä maksa. Toiset kun ei osaa siitäkään tehdä ruokaa. Eineksillä eletään ja nehän ne maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on todellakin satojatuhansia ihmisiä, jotka elävät pysyvästi tuilla vaikka heitä ei ole määritelty työkyvyttömiksi.
Miten ei toimeentulotuki riitä ruokaan?
Syötkö ulkofilettä ja lohta joka päivä?
Jos hänellä on esittää lääkärin todistus, että kärsii terveydelle vaarallisesta aliravitsemuksesta. Tälläisiä ihmisiä Suomessa tasan nolla kappaletta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että juuri sinä tunnet 3 tuollaista laiskaa idioottia, ei todellakaan tarkoita sitä, että kaikki muut olisivat samanlaisia.
Et sitten sairaita viitsi ajatella olevan olemassakaan?
Ihan kivaa olla kaikkien sylkykuppina vain siksi ettei kroppa tpimi, vsin siksi että loppuelämän fyysiset sairaudet vei kaiken.
Täysin päihteetöntä elämää vietän, inhoan narkkeja ja juoppoja.
Mutta hei, jos sun työelämä on jotenkin perseestä niin kannattasko vaihtaa työpaikkaa tai alaa? Tai jos työssä käyminen, oman rahan tienaaminen ja itsenäinen elämä ilman yhteiskunnan vihan kohteena olemista kiinnosta niin aina voit lopettaa ne työsi ja kokeilla onko tämä köyhänä olo niin kivaa kuin tuttusi väittävät.
Sori, mutta sairaana -minua- raivostuttaa ja tympii työssä käyvien vinkuminen siitä, miten työssä käyminen tympii.
Itse kun tekisi mitä vain jotta olisin terve ja kykenisin olemaan työelämässä.
- eri kuin jolle vastasit