Jos sinulla nousee kuume mitä teet ensin? Otatko Buranaa vai menetkö kuumaan suihkuun?
Meillä mies lämmittää aina saunan, vaikka minulla ainakin tulee kipeänä huono olo saunassa 🤔.
Sitten mies ottaa hunajateetå. Särkylääkettä vain jos pää kipeä.
Itse taas otan heti Buranan että kuume alkaisi laskea. Ja menen nukkumaan .
Kommentit (129)
Kuumeessahan kehoa pitäisi pikemminkin viilentää, mutta se tuntuu kieltämättä luonnonvastaselta kun silloinhan on hirveän kylmä kun kuume nousee. Mitä teen? Menen lepäämään ja juon nesteitä, särkylääkettä otan vain jos kuume on korkea tai olo hyvin huono, tai sitten yöksi että saisi nukuttua.
Riippuu olosta mutta suihkuun en mene.
Vierailija kirjoitti:
Miula oli kerran joku ihme pöpö.
Kokeilin kahdella mittarilla ja näytti vaan kolmekuutta eli normilömpöä mutta sitten oli järkyttävä väsynyt ja palelu sekä hirveä pääkipu (ennen koronaa).
Mikää Panadol/Burana kombo ei vienyt särkyä pois ja ainut helpotus oli uni.
Viikon sitä kesti.
Tämä on virustaudeissa monella , että kuumeen sijaan kehon lämpötila laskee lie mistä johtuu. Olo on vielä kurjempi ja kipeämpi kuin kuumeessa . Bakteeritulehduksissa taas nousee . Tästä voi päätellä sen ettei turhaan tarvitse esim antibioottikuuria , jos alilämpö jos jotain hyvää koittaa keksiä .
Jos nousee kuume, menen maate. En ota Buranaa tai vastaavaa ellei siihen ole jotain syytä, esim. kova päänsärky.
En mene suihkuun enkä saunaan vaan lepäilen kunnes helpottaa.
Minulla oli vasta 38,6 kuumetta ja tein ihan samaa mitä olin siihenkin saakka kipeänä tehnyt. Eli katsoin telkkaria, surffasin netissä ja tein kevyitä kotitöitä (kuten lämmitin uunia, täytin astianpesukonetta jne). Tuollainen kuume ei juurikaan edes tunnu olossa, mutta kun tietää olevansa kipeä niin ei tietysti kannata liikaa rasittaa itseään. Lääkettä otan kivun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävä keskustelu. Kuinka usein teillä oikein on kuumetta, jos sen taltuttamiseen on jo muodostunut oma rutiini?
Miten niin, kuinka usein itselläsi?
Minulla on 1-3 kertaa vuodessa niin kyllähän siinä ehtii jo rutiinejakin tulla. Eikä missään nimessä saunaan! Toivottavasti kukaan ei noudata tuota neuvoa.
Suunnilleen 10 vuoden välein. Siksi ihmettelen. Olen aina luullut, ettei aikuiset kuumeile flunssien takia.
No en kyllä ymmärrä miksi aikuisuus liittyisi tähän mitenkään. Kyllä minulla nousee kuume ihan joka kerta kun olen kipeä, flunssassa yleensä max 37,4 ja esimerkiksi mahataudissa helposti 38,5. Ja olen tosiaan kipeä vähintään pari kolme kertaa vuodessa, nykyään vähemmän kun saa olla kotona eikä
Harvinaista se ainakin on, että monet virusinfektiot kokenut elimistö reagoi voimakkaasti samoihin taudinaiheuttajiin, jotka on jo useaan kertaan kohdannut. Onko sulla joku vastustuskykyä alentava sairaus, kun olet noin usein kipeänä? Mahataudit ainakin on pääasiassa lastentauteja, kun laittavat pesemättömiä käsiä suuhunsa ja hygienia on muutenkin vähän niin ja näin.
Kauanko teillä vielä ihan kuin uhalla pitää sitä pientä vttumaista vähän päälle 37 lämpöjä kun pahin on mennyt ohi? Siis jos jättää jo buranan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran testasin kuumeessa kolmea kuumemittaria yksi niistä oli elohopeamittari. Elohopeamittari näytti 37,9. Yksi digitaalimittari näytti 37,2 ja toinen digitaalimittari 37,4. Aikamoisia eroja.🤔
Sillä onko lämpö 37,2 vai 37,4 ei ole käytännössä mitään eroa. Eron saa aikaiseksi samallakin mittarilla, koska elimistön lämpötila vaihtelee muutenkin. Muutenkin kuumemittarin lukema on aina vain suuntaa-antava ja kainalomittari on vähiten tarkka.
En kyllä luota noihin digimittareihin ollenkaan. Mittasin nuo lämmöt heti peräkkäin.
Kuten jo sanottu, vaikka mittaisit samalla mittarilla peräkkäin, tulos voi olla eri. Käytännössä ei siis ole väliä, mittaatko digitaalisella vai manuaalisella (joissa nykyisin ei ole elohopeaa,
Ei elohopean käyttöä ole kielletty. Jos sinulla on vanha elohopeamittari niin sitä saa edelleen käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Avaan kaljan.
Kaveri vetää makkaraa ja juo kaljaa... se mielikuva taitaa olla... ihan oikea sinun kohdalla...
Otan buranan, jos kuumeen yhteydessä on kamala jomotus päässä (yleensä on)
Suihkuun/saunaan en todellakaan mene. Kuumeessa mua paleltaa niin paljon, ettei mikään suihku tai sauna pystyisi lämmittämään. Saati näillä sähkön hinnoilla :D
Ensimmäiseksi huolestun koska olen kokenut pahan verenmyrkytyksen 4 kertaa (kyllä, luit oikein) joten kuume on todella huolestuttava ilmiö minulla.
Juu, olin sairaalassa pitkään joka kerta kun tapahtui ja selvisin hengissä koska lääkärit osasivat hoitaa, kiitos heille.
En ota lääkettä, koska haluan nähdä minkälainen kuume siellä on tulossa. Mieluiten menen nukkumaan. Jos kuume nousee tosi ylös ja jatkuu pitempään, menen lääkäriin. Jos lääkäri selkeästi toteaa, mistä on kyse, sen jälkeen otan lääkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävä keskustelu. Kuinka usein teillä oikein on kuumetta, jos sen taltuttamiseen on jo muodostunut oma rutiini?
Miten niin, kuinka usein itselläsi?
Minulla on 1-3 kertaa vuodessa niin kyllähän siinä ehtii jo rutiinejakin tulla. Eikä missään nimessä saunaan! Toivottavasti kukaan ei noudata tuota neuvoa.
Suunnilleen 10 vuoden välein. Siksi ihmettelen. Olen aina luullut, ettei aikuiset kuumeile flunssien takia.
No en kyllä ymmärrä miksi aikuisuus liittyisi tähän mitenkään. Kyllä minulla nousee kuume ihan joka kerta kun olen kipeä, flunssassa yleensä max 37,4 ja esimerkiksi mahataudissa helposti 38,5. Ja olen tosiaan kipeä vähintään pari kolme kertaa vuode
Ei minulla ole mitään jatkuvia sairauksia - ja ihan kaikki tuntemani ihmiset ovat vähintään kerran vuodessa kipeänä ja kuume on melko normaali juttu siinä kohtaa. Ihan tavallinen flunssa jo laittaa lämpöilemään ja sitähän nyt on lähes kaikilla koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli vasta 38,6 kuumetta ja tein ihan samaa mitä olin siihenkin saakka kipeänä tehnyt. Eli katsoin telkkaria, surffasin netissä ja tein kevyitä kotitöitä (kuten lämmitin uunia, täytin astianpesukonetta jne). Tuollainen kuume ei juurikaan edes tunnu olossa, mutta kun tietää olevansa kipeä niin ei tietysti kannata liikaa rasittaa itseään. Lääkettä otan kivun mukaan.
Tuollainen kuume ei tunnu olossa? Huh mikähän superihminen olet? 38 vetää jo vaakatasoon horkassa, joka ikistä niveltä ja lihasta särkee ja pelkkä vessassa käynti on saavutus.
Otan ihan rennosti vaan. Sohvalle ja olo mukavaksi viihteen äärellä. Syötävää ja juotavaa.
"Mahataudit ainakin on pääasiassa lastentauteja, kun laittavat pesemättömiä käsiä suuhunsa ja hygienia on muutenkin vähän niin ja näin."
Häh, ihan normaaliahan se on että aikuinenkin saa mahataudin?? Ei nyt ehkä ihan joka vuosi mutta kuitenkin sen verran usein ettei sitä ihmeenä voi pitää. Sehän voi tulla mistä tahansa ruoasta tai ihan vaan elämästä vaikka ei sormiaan nuolisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Otan ihan rennosti vaan. Sohvalle ja olo mukavaksi viihteen äärellä. Syötävää ja juotavaa.
Lisään, että minulla kuume harvoin nousee korkeaksi tai tulee mitään kolotuksia. Jos noita ilmenee, niin sitten Buranaa ja enemmän sängyssä nukkumista.
Vitamiineja nappaan silloin tällöin oli kuumetta tai ei.
Kerään viereeni paljon juotavaa, hedelmiä ja nenäliinoja. Jos silmiä ei särje, asetun sohvalle katsomaan telkkaria, jos särkee, menen sänkyyn ja kuunten äänikirjaa. Lääkkeen otan vasta kun särkee liikaa. Viimeistään kolmantena päivänä soittelen sairaalaan, kuten on sovittu.