Jos sinulla nousee kuume mitä teet ensin? Otatko Buranaa vai menetkö kuumaan suihkuun?
Meillä mies lämmittää aina saunan, vaikka minulla ainakin tulee kipeänä huono olo saunassa 🤔.
Sitten mies ottaa hunajateetå. Särkylääkettä vain jos pää kipeä.
Itse taas otan heti Buranan että kuume alkaisi laskea. Ja menen nukkumaan .
Kommentit (129)
Menen useamman peiton alle nukkumaan.
Passitan miehen hakemaan kaupasta herkkuja ja niitä sitten syön Netflixiä katsellen kun jaksaa.
Suihkuun menen vasta kun alkaa se kuumeen laskemisen aiheuttama hikoilu.
Otan aina 1g panadolin ja 400mg ibumaxin samaan aikaan jos kuumetta,päätä tai muuta paikkaa särkee.
Jos ei ole pää kipee, en ota mitään, koitan tehdä jotain että sais muuta ajateltavaa.
Ei sitä sairaana pysty ees nukkumaan helposti.
Kuumeen noustessa horkan aikana tekisi mieli mennä kuumaan suihkuun. Sen virheen tein nuorempana kerran, oli ihan kamalaa: meinas taju lähteä, oli hetken semmoinen ylikuumentunut tila ja sitten ihan hullu hikoilu.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos kuume on aikuisella yli 39 ja olo on mitä mainioin? Pitääkö siltikin ottaa lääkettä?
Eikös korkeasta kuumeesta voi olla haittaa. Siksi kai neuvotaan laskemaan kovaa kuumetta lääkkeillä.
Haen paljon juotavaa ja menen sohvalla peiton alle, jonka joudun ottamaan välillä pois, kun tuleekin kuuma. Lääkkeitä en ota, koska jollain tasolla nautin kuumeisesta olosta.
Miksi pitäisi tehdä jotain erityistä? Minä vain lepäilen. Nukun jos nukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuumeen noustessa horkan aikana tekisi mieli mennä kuumaan suihkuun. Sen virheen tein nuorempana kerran, oli ihan kamalaa: meinas taju lähteä, oli hetken semmoinen ylikuumentunut tila ja sitten ihan hullu hikoilu.
Horkka on ihan kamalaa. Mulle tulee se aina kuumeen noustessa ja on tosi raskas olo. Kauheaa kun hampaat lyö loukkua ja on ihan holtiton tärinä. Kuume on siihen verrattuna iisiä.
En ota buranaa tai mene saunaan. Yrttiteetä inkiväärillä ja peiton alle lepäämään. Ei sitä kuumetta tarvitse alkaa yrittää madaltamaan jos se ei nouse päälle 39 astetta.
Kuulun niihin ihmisiin jotka ovat joutuneet sairastamaan influenssan. Se oli vuonna 2016 ja elämäni ensimmäinen influenssa ja toivottavasti myös viimeinen. Onneksi olin nuori hyväkuntoinen ja perusterve silloin.
Kuume nousi ihan hetkessä yli 40 asteen ja olo oli lääkkeistä huolimatta sellainen, että en todellakaan olisi mihinkään suihkuun tai saunaan mennyt. Jo pystyssä pysyminen oli epävarmaa. Pelotti, mutta olin liian sekaisin pelätäkseni.
Toisella viikolla olin jo siinä kunnossa, että ensihoitajat hakivat minut ja minut laitettiin eristysosastolle taistelemaan hirveässä taudissa. Olin oksennellut ja oksennusrefleksi jäänyt päälle. Meinasin tukehtua oksennukseeni kylpyhuoneen lattialla. Ihan sekavat mielikuvat ja äänimuistoja noista viikoista mitä olin siellä. Enkä ikävä kyllä parantunut ennalleni. Sydämeen ja keuhkoihin jäi vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos kuume on aikuisella yli 39 ja olo on mitä mainioin? Pitääkö siltikin ottaa lääkettä?
Eikös korkeasta kuumeesta voi olla haittaa. Siksi kai neuvotaan laskemaan kovaa kuumetta lääkkeillä.
Mun mielestä kaikki hakutulokset aiheesta näyttäisivät väittävän, että kuume sinänsä on hyvin harvoin vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kaikki hakutulokset aiheesta näyttäisivät väittävän, että kuume sinänsä on hyvin harvoin vaarallista.
Mehiläisen sivuilta: Virusinfektion yhteydessä aikuisen kuume voi nousta yli 39 asteeseen. Lämmön nouseminen jopa 40 asteeseen ei yleensä ole vaarallista, mutta tekee olosta väsyneen ja voipuneen. Elimistölle alkaa aiheutua vaurioita, jos kuume nousee yli 42 asteeseen.
Mitä siinä muuta tarvitsee kuin maata peiton alla ja yrittää viihtyä jotenkin. Buranaa voi ottaa jos kovasti jollottaa. Kaikki muu on lumelääkettä.
Miksi se kuume pitäisi heti ottaa pois kun se kuume nimenomaan tekee työtä elimistön puolustamiseksi? Antaa pitää kuumetta jos pysyy järkevissä rajoissa.
Sitten jos lähenee 40, ottaa sitten buranaa, mutta sekin aiheuttaa niin inhottavan hiottamisen (400 burana) että ei ole kyllä miellyttävä sekään. No hikivaiheen jälkeen olo onkin sitten parempi, tosin kun on kunnolla kipeä, on silti uupunut ja väsynyt, heikkokuntoinen. Kumminkin enemmän toimintakykyinen kuin 40 asteen kuumeessa tärisevänä ja kalpeana rauniona peiton alla, aivosumussa olevana.
Vierailija kirjoitti:
Kerran testasin kuumeessa kolmea kuumemittaria yksi niistä oli elohopeamittari. Elohopeamittari näytti 37,9. Yksi digitaalimittari näytti 37,2 ja toinen digitaalimittari 37,4. Aikamoisia eroja.🤔
Samaa huomannut. Omien tulkintojen perusteella digitaaliset on pahiten pihalla, varsinkin jotkut pikapika/ etäversiot.
Vanha kunnon mittari on paras!
Älkää hyvät ihmiset ottako noin herkästi lääkkeitä! Kuume parantaa!
Lääkkeet tuhoaa parantavan kuumeen lisäksi myös suolinukan.
Ottaakaa vasta kun pakko tai on mentävä pakastin johonkin tai selviydyttävä jostain kaupassa käynnistä tai matkustuksesta tms
Minulla nousee kuume helposti, niin melkein aina otan buranan, kun kuume lähestyy 38,5 astetta ja yleensä aamulla kuume ja sairaus on poissa.