Millaista ruokaa saa 100 €/kk budjetilla?
Terveellisyydestä on tietysti turha puhua, mutta jos koko kuukauden ruokaan voi käyttää vaivaisen satasen, saako mahansa täytettyä edes kaurapuurolla ja kananmunilla vai kurniiko nälkä suonissa?
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maapähkinät toimivat ainoastaan ruokavalion lisänä, ei pääasiallisena ravinnon tai rasvan lähteenä, koska omega 6-rasvan suhde omega 3-rasvaan on n. 30:1. Mm. aivojen toiminta häiriintyy vakavasti ja hormonitoiminta häiriintyy, veritulpan riski kasvaa valtavaksi, ja lopulta säästetyn ruokalaskun maksaa julkinen terveydenhuolto 5000-kertaisena.
Tuollaiseen hifistelyyn ei ole köyhällä aikaa ja energiaa, kun pitää käyttää se aivokapasiteetti esim. sen miettimiseen millä mahansa saisi edes suunnitelleen täyteen. Vain varakkailla on aikaa tuhlata energiaa johonkin rasvahappolaskuihin.
Jos se köyhä joutuu veritulpan tai rasvamaksan takia leikkaukseen, niin kustannukset yhteiskunnalle ovat tästä leikkauksesta n. 80-120 tuhatta euroa, eli aika kalliiksi tulee se ettei vaan tyrkätä sille köyhälle lisää ruokarahaa sen satku kuussa että tämä voi ostaa muutakin kuin halvinta mahantäytettä.
Köyhä voi ihan itse valita syödä terveellisesti. Useimmilla se annettu lisärahaa menisi sipseihin ,kaljaa ja tupakkaan. Aika naiivi pitää olla jos kuvittelee niiden tapojaan muuttavan terveellisempään suuntaan.
Itse elän toimeentulotuella ja käyn salilla, en osta lainkaan sipsejä, kaljaa tai tupakkaa. Ruoka koostuu kanasta, kasviksista, kotimaisesta kalasta, juustosta, ruokajuomana toimii pelkkä vesi. Olen erinomaisessa kunnossa enkä juuri osta sokeroituja tuotteita koskaan. Jos jotain makeaa ostan niin mustikoita tai vadelmia.
Tämä tosin onnistuu siksi koska vuokranantaja on reilu, ja korotukset olleet maltillisia jolloin asumistuen nousu on kattanut kustannukset ja minulla jää se tt-tuki täysmääräisenä ruokaan ja muihin kuluihin.Juuri näin pienituloinenkin voi vaikuttaa omilla valinnoillaan terveyteensä. Kun rahaa on niukasti karsitaan ensiksi ylimääräinen sokeri, rasva ja prosessoitu mössö.
Niin, mutta siihen vaikuttaa ihan ratkaisevasti se, miten pienituloisesta puhutaan. Kun ne muutamat sataset ovat ihan absoluuttisen ratkaisevia tässä asiassa. Minulla jää käteen n. 500, jolla voin syödä hyvinkin terveellisesti. Jos minulla jäisi käteen vaikka 130-200 kuussa esim. siksi kun vuokranantaja päättää laittaa maksimikorotukset vuosi toisensa perään, niin asia olisi täysin eri.
Ja tällaisia ihmisiä on Suomessa tuhansia ellei kymmeniä tuhansia, ja ruokajono tai diakonissatyö ainoa pelastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maapähkinät toimivat ainoastaan ruokavalion lisänä, ei pääasiallisena ravinnon tai rasvan lähteenä, koska omega 6-rasvan suhde omega 3-rasvaan on n. 30:1. Mm. aivojen toiminta häiriintyy vakavasti ja hormonitoiminta häiriintyy, veritulpan riski kasvaa valtavaksi, ja lopulta säästetyn ruokalaskun maksaa julkinen terveydenhuolto 5000-kertaisena.
Tuollaiseen hifistelyyn ei ole köyhällä aikaa ja energiaa, kun pitää käyttää se aivokapasiteetti esim. sen miettimiseen millä mahansa saisi edes suunnitelleen täyteen. Vain varakkailla on aikaa tuhlata energiaa johonkin rasvahappolaskuihin.
Jos se köyhä joutuu veritulpan tai rasvamaksan takia leikkaukseen, niin kustannukset yhteiskunnalle ovat tästä leikkauksesta n. 80-120 tuhatta euroa, eli aika kalliiksi tulee se ettei vaan tyrkätä sille köyhälle lisää ruokarahaa sen satku kuussa että tämä voi ostaa muutakin kuin halvinta mahantäytettä.
Ei kuule voisi vähempää kiinnostaa siinä vaiheessa kun pitää valita syökö mitään vain laskeeko rasvahappoja. Been there, joten ihan turhaan lässytät. Syyllistämällä ei ketään saada köyhyydestä nousemaan. Ja rasvamaksa ei ole kyllä mikään ravintoainepuutosten seuraus, vaan yleensä oire ylenmääräisestä mässäilystä tai juopottelusta. Siinäkin suhteessa surkea esimerkki.
Jos herran vuonna 2022 vielä luulee että rasvamaksa johtuu siitä ettää että ryyppää tai mässää, niin kannattaa mielummin pitää se 80äo turpa kiinni kuin näyttää tyhmyytensä koko kansalle netissä. :D
Kokeile elää vaikkapa vuosi pelkällä sokeri-rasvamätöllä ja tule sen jälkeen jatkamaan keskustelua aiheesta rasvamaksa. Ei se rasva itsekseen maksaan kerry, vaan kyllä se pitää suun kautta elimistöön viedä. Ja sokeri ylenmäärin nautittuna on nimenomaan yksi keskeisiä syitä rasvoittumiselle. Kannattaa perehtyä asioihin ennen eikä vain suoltaa aivopieruja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuule voisi vähempää kiinnostaa siinä vaiheessa kun pitää valita syökö mitään vain laskeeko rasvahappoja. Been there, joten ihan turhaan lässytät. Syyllistämällä ei ketään saada köyhyydestä nousemaan. Ja rasvamaksa ei ole kyllä mikään ravintoainepuutosten seuraus, vaan yleensä oire ylenmääräisestä mässäilystä tai juopottelusta. Siinäkin suhteessa surkea esimerkki.
Jos herran vuonna 2022 vielä luulee että rasvamaksa johtuu siitä ettää että ryyppää tai mässää, niin kannattaa mielummin pitää se 80äo turpa kiinni kuin näyttää tyhmyytensä koko kansalle netissä. :D
Ole hyvä, lapsonen. Tässä sinulle oppitunti rasvamaksasta. Lähteenä Terveyskirjasto. Tummensin varmuuden vuoksi olennaiset kohdat:
Rasvamaksan syyt
Vyötärölihavista 80 %:lla esiintyy rasvamaksaa. Sitä voi joskus esiintyä myös normaalipainoisella. Rasvamaksa johtuu niistä aineenvaihdunnan häiriöistä, joita liika rasvakudos vatsaontelossa aiheuttaa.
Toinen yleinen rasvamaksan aiheuttaja on runsas alkoholin käyttö. Sitä esiintyy noin 7 %:lla 45–74-vuotiaista suomalaista.
Eri ihmisten alttius maksasolujen rasvoittumisen vaihtelee perinnöllisistä syistä. Siksi kaikki vyötärölihavat tai alkoholia runsaasti käytävät eivät saa rasvamaksaa. Harvinaisia rasvamaksan syitä ovat tietyt lääkkeet ja eräät muut harvinaiset tekijät.
Ravinnon laatu vaikuttaa rasvamaksan syntyyn. Etenkin fruktoosin (jota taloussokerissa on puolet) ja muiden nopeiden hiilihydraattien käyttö lisää maksan rasvoittumista. Vuonna 2012 tehdyssä tutkimuksessa todettiin, että ylipainoisilla henkilöillä sokeripitoisen virvoitusjuoman (kolajuoman) runsas käyttö puolen vuoden ajan lisäsi maksan rasvamäärää. Myös rasvan laatu vaikuttaa. Kovat (tyydyttyneet) rasvat lisäävät maksasolujen rasvoittumista enemmän kuin pehmeät rasvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mahdollista yhdelle pieniruokaiselle koostaa terveellinen ruokavalio alle 100 e/kk.
Ostan itse pakastevihanneksia, tuoreita kauden kasviksia, papuja (tölkissä jopa, vaikka kuivat olisi edullisempia), joskus naudan jauhelihaa ja joskus lohipalan. Teen kerralla isomman annoksen ruokaa ja pakastan annoksina. Broileri, kalkkuna ja avokado on ainoat ruokarajoitteet, jotka jää eettisistä syistä pois.
Aamupuurohiutaleet ei paljoa maksa, sen maustan mehukeitolla.Mä haluaisin oikeasti nähdä mitä sä syöt päivän mittaan koko kuukauden ajan, jos olet sitä mieltä että syöt terveellisesti ja monipuolisesti ja sun budjetti todella on alle 100 €/kk ja pysyt siinä kuukaudesta toiseen. En kommentoi tätä kettuiluna vaan oikeasti haluaisin tietää :). Kolme euroa päivässä on jo niin vähän, että sillä on aika mahdotonta saada kaksi lämmintä ateriaa ja aamu- ja iltapalat joka päivä. Tai oma mielikuvitukseni ei taivu tähän, siksi kysyn miten onnistut tässä. Ilman siis että syöt myös muualla jotain mitä ei ole laskettu tähän (koulu- tai työpaikkaruokailu tms.).
No eihän nää syö tollasta määrää ateroita päivässä. En syö itekään. Keitetään kahvit, joku napostelu, yks ruoka päivässä jos jaksaa tai siltä tuntuu. Tai joku leipä
Itse kuittaan usein lounaan puurolla. Tai voileivillä. Ei sillä ole merkitystä onko ruoka lämmin vai ei.
Ei tarvitse mennä kuin Keski-Eurooppaan niin lämmintä lounasta ei tunneta ja se korvataan kahvilla, voileivillä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä voi ihan itse valita syödä terveellisesti. Useimmilla se annettu lisärahaa menisi sipseihin ,kaljaa ja tupakkaan. Aika naiivi pitää olla jos kuvittelee niiden tapojaan muuttavan terveellisempään suuntaan.
Itse elän toimeentulotuella ja käyn salilla, en osta lainkaan sipsejä, kaljaa tai tupakkaa. Ruoka koostuu kanasta, kasviksista, kotimaisesta kalasta, juustosta, ruokajuomana toimii pelkkä vesi. Olen erinomaisessa kunnossa enkä juuri osta sokeroituja tuotteita koskaan. Jos jotain makeaa ostan niin mustikoita tai vadelmia.
Tämä tosin onnistuu siksi koska vuokranantaja on reilu, ja korotukset olleet maltillisia jolloin asumistuen nousu on kattanut kustannukset ja minulla jää se tt-tuki täysmääräisenä ruokaan ja muihin kuluihin.Juuri näin pienituloinenkin voi vaikuttaa omilla valinnoillaan terveyteensä. Kun rahaa on niukasti karsitaan ensiksi ylimääräinen sokeri, rasva ja prosessoitu mössö.
Niin, mutta siihen vaikuttaa ihan ratkaisevasti se, miten pienituloisesta puhutaan. Kun ne muutamat sataset ovat ihan absoluuttisen ratkaisevia tässä asiassa. Minulla jää käteen n. 500, jolla voin syödä hyvinkin terveellisesti. Jos minulla jäisi käteen vaikka 130-200 kuussa esim. siksi kun vuokranantaja päättää laittaa maksimikorotukset vuosi toisensa perään, niin asia olisi täysin eri.
Ja tällaisia ihmisiä on Suomessa tuhansia ellei kymmeniä tuhansia, ja ruokajono tai diakonissatyö ainoa pelastus.
Kannattaakin valita se asuinpaikkansa sen mukaan missä on edullisimmat vuokrat. Jos ei muutenkaan ole tarkoitus työllistyä niin eihän silloin tarvitse missään kalliissa kaupungeissa asua.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu myös ihmisen koosta. Suomen 2022-hinnoilla ei esim. 190-senttinen ja 100-kiloinen mies mitenkään saa päivän proteiineja, rasvoja ja kasviksia täyteen 3,3 euron päiväbudjetilla.
Pelkästään ala-asteikäisten pienten lasten yksi lounas kustantaa 2,23€ edullisimmissa kunnissa ja siinä on noin 300 kilokalorin edestä energiaa, ja sen valmistamiseen on käytetty kaikki mahdolliset hankintakanavat ja suurtalouskeittiön synergiaedut.
Jaha, nyt mentiin taas tähän. Tottakai jokainen satakiloinen mies tekee raskasta työtä, onhan se hiiren siirtäminen näppäimistön vasemmalta puolelta oikealle myös rankka henkinen urakka, ja puolen litran kahvituopin kantaminen kahvinhuoneesta koneen ääreen vaatii vahvoja käsivarsia... Fyysisesti raskaita työtä on nykyään lähinnä hoitoaloilla ja maataloudessa, metsurikin lähinnä istuu joystickin kanssa ilmastoidussa kopissaan (ja minä tiedän, sen verran metsätyömaita olen kiertänyt).
No, leikitään. Paljonko tuollainen työn raskaan raataja tarvitsee energiaa? Riittääkö 3500kcal? Koska erittäin raskas työ ja kilpaurheilu harrastuksena vie noin 4800-4900kcal, enkä millään jaksa uskoa, että joka ikinen palstalainen mies on poikkeuksellisen aktiivinen urheilija (koska silloin heillä ei olisi aikaa olla täällä palstalla!).
Nyt ei varmaan kuitenkaan puhuta mistään kisadieetillä olevasta painonnostajasta, joka pääsee dialyysiin uransa päätteeksi? Proteiinia menee normaali-ihmisellä maksimissaan 1,5-2g/vrk/painokilo, elimistö ei kertakaikkiaan käytä enempää proteiinia, siis normaalielämässä. 200g proteiinia siis.
Paistettu kananmuna on noin 125kcal/kpl. Niitä pitäisi syödä vajaa kolmekymmentä (sitten ei muuta tarvitsisikaan syödä). Kaksi viikkoa sitten oli tuollainen 30 munan kenno Prismassa 2,79€. Eli jää alle kolmeen euroon (jos oikeasti syö noin paljon munia, niin jonkun paikallisen munatilan kanssa saa helposti tehtyä diilin halvoista munista).
Vehnäjauhoissa on energiaa 360kcal/100g. Kilo jauhoja riittäisi siis, energian kannalta... Jep. Jauhot halvimmillaan 1,20€/2kg, eli 0,60€/kg - mahtuu joo budjettiin.
Rypisöljyssä on 880kcal/100g, sitähän ei tarvitse hörpätä kuin 4dl päivässä, niin päivän energiantarve on saavutettu... Röyh. 1,10€/pvä.
Halvimmat kasvikset ovat euron per kilo. Joka päivä eri kasvis, niin se on euron viipale päiväbudjetista. Tomaattimurska muuten luetaan myös kasviksiin.
Että kyllä tuosta nyt saisi kasaan hyvinkin satakiloiselle körmylle energian, proteiinit, rasvat JA kasvikset.
Kasviksiin menee euron/päivä, joten muuhun ruokaan jääkin 2,30€. Sillä saa jo 15 kananmunaa (1700kcal, 125g proteiinia, 0,90€), 700g jauhoja (1800kcal, 82g proteiinia), 0,45€, ja kunnon lorauksen ruokaöljyä, vaikkapa 0,50€ eli pari dl.
Onko tuo nyt sitten järkevää tai ylipäätään syömiskelpoista dieettiä nähnytkään, niin en ota kantaa. Mutta jos kerta pelkät proteiinit ja rasvat merkitsevät, niin kyllä ne tuohon budjettiin saa!
Vierailija kirjoitti:
Koko maapähkinä-nimike on jo lähtökohtaisesti virheellinen. Kyse on palkokasvista, ei mistään pähkinästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua kun täällä hehkutetaan ostamaan halpoja kasviksia. Tällä hetkellä kaupassa ei ole mitään hevi osastolla edes edullisesti kuin porkkana ja kaali. Olisipa tosi mieltä ylentävää vetää niitä perunalla höystettynä koko kuukausi.
Tästä näkee mihin yltäkylläisyyteen on nykyään totuttu. Kokonaisen kuukauden verran kasviksina porkkanaa, perunaa ja kaalia, siis herranjumala. Niin paljon terveempää olisi kun edelleen saisi tyyliin sen yhden appelsiinin kerran vuodessa jouluna. Silloin ihmisten pitäisi keksiä muuta motivoivaa tekemistä kuin syöminen.
'
Kirjoitatko tosissasi? Miksi näet negatiivisena sen, että ihmiset haluavat syödä hyvin ja pitää terveydestään huolta? Suositushan on vähintään 500 g kasviksia päivässä ja mielellään monipuolisesti erivärisiä (eri ravintoaineita erivärisissä).
Tätä palstaa lukiessa olen ennenkin ihmettellyt, miksi jotkut ihannoivat huonompia ja köyhempiä aikoja tai yhteiskuntia kuin meidän nykyinen Suomi. Miksi? Mikä siinä kurjuudessa kiehtoo?
Ja voithan sinä itse elää niin niukasti kuin haluat. Vaikka syödä sen appelsiinin vain kerran vuodessa.
Tavallaan ymmärrän molempia näkemyksiä. Kun menee tavallisen ruokakaupan vihannesosastolle, niin onhan siellä niin valtava valikoima, ettei kukaan pysty niitä kaikkia tarvitsemaan. Onhan siellä herkkuja, ja niitä on tosi kiva syödä: parsaa, herkkusieniä, eksoottisia hedelmiä, meloneita, marjoja, yrttejä... Mutta iso osa noista on todellakin "kiva herkku" osastoa, annoonat, litsit, rambutanit, kookospähkinät... Terveellisen ja monipuolisen ruokavalion saa koostettua huomattavasti pienemmästäkin valikoimasta.
Sotien jälkeen jos ei ihmiset Suomessa nälkiintyneet, niin aika huonolla ravitsemuksella olivat. Moni sydän- ja verisuonitauti onkin peruja lapsuudenaikaisesta huonosta ruokavaliosta, liian vähän, liian yksipuolista. Tai jopa vanhempien huonosta ravitsemuksesta.
Olisikohan se paras jotain tuosta välistä? Valinnanvaraa, mutta riittävän edullista?
Tämän ketjun aihe on kuitenkin millaista ruokaa saa satasen budjetilla, joten silloin on asiallisempaa pohtia sitä, riittäisikö porkkana, lanttu, kaali ja peruna, kuin se, että pohditaan sitä, kuinka kurjaa ja surkeaa ja kyseenalaista se satasen budjetilla eläminen on, kun joutuu tyytymään porkkanaan, kaaliin ja lanttuun.
Joskus voi ihan itse tulla pois nurkasta ja katsella vähän aikaa ilman, että tyrmää kaikki paremmuudellaan.
Ei tarvitse mennä toiseen äärimmäisyyteen. :) Kaikkia kaupassa tarjolla olevia tuotteita ei tarvitse, mutta jos kuukauden vihannekset ja juurekset ovat kaali, porkkana ja lanttu, niin onhan se ihan hirvittävän yksipuolista. Itse en syö noin yksipuolisesti edes yhtenä päivänä! Silti mitenkään kovin eksoottisesti en syö, ihan tavallista ruokaa.
Eikä kyse ole paremmuudesta vaan ihan yksinkertaisesti terveydestä. Ja vähälläkin rahalla saa vaihtelua, sen porkkana sijaan voi ostaa vaikka punajuurta ja lantun tilalla palsternakkaa. Esimerkiksi. Hintataso suurin piirtein sama.
Siis mitä ihmettä sitten pitäisi syödä? Itse olen viimeisen viikon aikana syönyt juurikin porkkanaa, säilykeananasta, kaalia ja punajuurta. Lisäksi päivässä marjoja, appelsiinin tai omenan. Enkä edes ole niin köyhä, että olisi rahasta kiinni.
No ei tuo sinun listasi mitenkään pahalta kuulosta. Tuossa aiemminhan puhuttiin kokonaisesta kuukaudesta. Mä taidan kyllä syödä keskimääräistä terveellisemmin, vaikka köyhä olenkin.
Tässä esimerkki eilisestä (ei mitenkään poikkeuksellinen päivä):
Aamupala: kaurapuuroa voisilmällä ja yksi hedelmä
Lounas: uunijuureksia, keitetty kananmuna, tuoretta salaattia. Jälkiruuaksi kolme palaa tummaa suklaata.
Välipala: yksi hedelmä ja pieni kourallinen pähkinäsekoitusta
Päivällinen: kevyttä keittoa kanan jauhelihasta ja kasviksista
Iltapala: kreikkalaista jogurttia marjoilla ja yksi hedelmä
Juomina päivän aikana vesi ja karpalotäysmehu.
Kalsiumia ja D-vitamiinia purkista.
Kaloreita en laske.
Päivän aikana syödyt kasvikset: punajuuri, porkkana, palsternakka, juuriselleri, punasipuli, valkosipuli, kurkku, friseesalaatti, punasalaatti, pinaatti, varsiselleri, persilja, purjo, vihreä papu, klementiini, omena, banaani, pistaasipähkinä, parapähkinä, saksanpähkinä, mustaherukka, punaherukka, valkoherukka, karpalo.
Juurekset ovat kaikki todella edullisia. Frisee- ja punasalaatti sekä pinaatti ovat salaattisekoituksesta, joka maksoi 0,99 €. Siitä riittää reiluhko määrä neljälle aterialle. Marjat on Lidlin herukkasekoituspussista (200 g), joka maksaa muistaakseni 1,39 €. Pähkinät on ostettu irtona, ovat edullisempia niin. Mitään erityisen kallista tai eksoottista tuossa ei mielestäni ole.
Elin 100-150€ kuukausibudjetilla opiskeluajat. Kylläpä pysyi helposti laihana. Aamupala puuroa, lounas opiskelijalounas, välipalalla teetä ja sokeria, illalla kasvissosekeitto, hernekeitto, linssikeitto tai muu vastaava halpa keitto. Leivän leivoin itse, se iltapalaksi. ei päällisiä, ei muuta juomaa kuin vesi.
Nopeasti oppi mikä oli halpaa leipoa, pulla oli yksi sellainen, siihen tarvinnut käyttää edes munaa. Lihana halvinta jauhelihaa, halvinta makkaraa ja kanaa. Perunaa, pastaa ja riisiä. Kauden halvimmat kasvikset ja vihannekset päälle. Paljon tuli tehtyä kaali- ja porkkanaruokia.
Näillä mentiin, kaupassa sai kyllä olla tarkkana.
Kaurahiutaleita ja vehnäjauhoja, siitäpä sit puuroa ja leipää tekemään. Munia tai hernettä/papua lisäksi.
Tuli tehtyä varmuusvarastoa v 2021 ja siinä kuiva-aineet olivat isossa osassa. Ei juuri ennen syöty soijaa ja papuja. Nyt iso määrä lihaa on korvattu noilla. Tänään salaatissa oli Kikherneitä paahdettuina ja spagettikastikkeessa Kidneypapuja.
Tänne olen kirjoitellut kokkauksistani> https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-va…
Jatkan yllä olevaa. USA vankiloitten ruokalistat on mielenkiintoista luettavaa. joka päivä 2x kasvisproteiineja.
Itse aloitin kasvisproteiinien lisäämisen ja punaisen lihan vähentämisen heinäkuussa 2022 ja eipä parempaa valintaa voisi tehdä. lihasmassa kasvaa, suhteessa painoon ja suolisto toimii, hieman kaasua lisääntyy, mutta se ei haise miltään ja seurassa voi pidättää. Mutta muuten suolisto kiittää ja terveys parantuu, alla linkki listaan.
24kpl 900g Hornet kanan siipiä!