Koen sähkön säästämisen epäreiluna
Olen ollut sähkön kanssa tarkka viimeiset 13 vuotta kun olen omakotitalossa asunut. Meillä on aina ollut lämpötila 20 astetta. Ehkä vieraat välillä olleet takit päällä mutten välitä.
Pyykkiä olen aina pessyt max 2 koneellusta viikossa. Astianpesukone ihan täynnä ja pesu 2 kertaa viikossa.
Saunassa käyty kerran viikossa, nyt kiuas pois päältä kokonaan.
Näin olen elänyt 13 vuotta. Nyt kun luen kuinka sähköä pitäisi säästää ja ihmisten "ahdinkoa", kun täytyy säästää sähköä jne. Ihmiset ovat tottuneet todella yltäkylläiseen elämään ja heille tekee hyvää katsoa peiliin omaa elämäntapaansa.
Mutta itse en juurikaan pysty enää säästämään. Muut tehkööt nyt saman mitä itse olen 13 vuotta tehnyt.
Kommentit (101)
Minustakin on epäreilua ettei silloin kun sinä talosi rakensit/ostit ollut kunnan rakennustapa ohjeessa vaatimusta energiatehokkuudesta.
Vierailija kirjoitti:
VaahtoVasara kirjoitti:
Niin kauan kuin mainos- ja katuvalot palavat, aion kuluttaa kuten haluan, koska oman sähkölaskuni maksan.
Niin kauan kun järjestetään valoviikkoja ja linnanjuhlia, ei ole kansalaisella mitään syytä säästää sähköä.
Koska rahaahan sulla riittää vai maksaako Kela?
Mitä epäreilua tuossa on? Sinä jo säästät eli sun ei tarvitse opetella uutta toimintatapaa. Pääset helpommalla kuin useimmat.
Mutta trollihan sinä oletkin. Elämäntapamarisija.
Vierailija kirjoitti:
Joo vähän kummaa touhua yleisesti:
-valtio aikoo verottaa sähköyhtiöitä, ts. tulonsiirtoja kuluttajilta jonnekin valtion mustaan aukkoon
-miksi pitäisi säästää sähköä kotona, kun samaan aikaan jotkut ajavat akkuautoilla ja niiden hankkimista subventoidaan?
Öljykin on loppuva luonnonvara, paasaatko myös bensa ja diesel autojen käytöstä? Vai harmittaako pelkät sähköautot?
Älkää ihmeessä säästäkö! Kivahan se vain on istua sitten pimeässä pari tuntia kerrallaan ja kuunnella kun itkette sähkölaskujenne suuruutta.
Miten voi olla noin tyhmiä ihmisiä...
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Olen aina säästänyt sähköä. Nyt on kieltämättä erittäin mukavaa seurata kun ihmiset tuskailevat ja joutuvat tinkimään luksuselämästään sähköä säästäen. Tykkään!
Vahingon ilo on iloa puhtaimmillaan, mutta iltapäivälehtien tänne kaikki sääli ei ole koko totuus asiassa. Näissä jutuissa se lasku on jostain kumman syystä ihan hirvittävä ja lapsia enemmän kuin yli omankin tarpeen.
Me rakennettiin meidän talo vuonna 2017 maalämmöllä ja aurinkopaneeleilla ja kulutusjuhlat jatkuu ihan samalla tavalla kuin tähänkin asti.
Koen kans epäreiluksi. Miten voi säästää jos nyt on jo säästetty pitkän aikaa. Sitten kun ulos kattoo niin kaikenmaailman jouluvalot on taas tullut katukuvaan. Nyt loppu tää säästäminen.
Vierailija kirjoitti:
Älkää ihmeessä säästäkö! Kivahan se vain on istua sitten pimeässä pari tuntia kerrallaan ja kuunnella kun itkette sähkölaskujenne suuruutta.
Lähden uimaan tai luistelemaan siksi aikaa. Ei se koti miksikään vankilaksi muutu eli sinne ei ole mikään pakko jäädä pelkäämään pimeää.
Vierailija kirjoitti:
Onko ihmiset ihan oikeasti näin riippuvaisia siitä sähköstä?
Minä löin kesällä kiinni kiinteän hinnan pariksi vuodeksi ja unohdin asian.
Pieni kaukolämpöasunto. Kaikkien valaisimien lamput olleet ledejä niin kauan kuin niitä ollut saatavilla enkä silti pidä niitä turhaan päällä. Televisiota ei ole, itselleni turha. Läppäri löytyy mutta harvoin sitä jaksaa enää kotona avata kun saa tuijottaa sitä töissä koko päivän. Astianpesukone on mutta en ole käyttänyt varmaan 4 vuoteen, turha - astiat ehtisi alkaa haisemaan ennen kuin saisin koneellisen täyteen. Lämpimän aterian syön työpaikalla, kotona vain muuta "kylkiäistä": leipää, hedelmiä jne eli ruokaa tulee tehtyä harvoin, lähinnä viikonloppuna jos silloinkaan. Pesukonekin on mutta turhanpanttina kun ilmainen pyykkitupa. Ainoa jatkuvasti virtaa vievä laite kotona on jääkaappipakastin. Pakastin nyt täynnä marjoja, jääkaappi lähinnä tyhjä. Kun pakastin saatu tyhjäksi niin vois vetäistä senkin kylmälaitteen irti seinästä.
Vierailija kirjoitti:
Laskin paljonko minun pitää tänä vuonna säästää, että selviän ensi vuoden laskuista. Sinunkin kannattaa miettiä itsellesi esim jokin harrastus ettei tarvitse kotona pimeässä istua.
En erityisesti säästä sähköä. Valot palaa vaikka kaikissa huoneissa. Pesen pyykit ja saunon kuten ennenkin. Säästäminen ei ole minun juttuni.
Hups, makaan sohvalla. Pihalla, olohuoneessa, työhuoneessa ja keittiössä apua palaa valot.
Vierailija kirjoitti:
Kuka on paasannut sähkölaskujen suuruutta tässä ketjussa? Puhehan on ollut siitä että kulutetaan aivan liikaa ja osittain turhaankin. Jokainen voi muuttaa tai olla muuttamatta kulutustottumuksiaan, lasku on sen mukainen. Ja viimenään tietysti katkaistaan sähköt, jos kulutusta ei saada pienemmäksi. Ne jotka maksaa reaalihintaa on pakotettujakin tavallaan seuraamaan kulutustaan ja ne jotka nauttivat vielä alle 10snt/kwh hintoja viis veisaavat vaikka kulutusta pyydetäänkin vähentämään. Nythän sähköyhtiöt haluavat ostaa kaukolämpöyhtiöitä, jokainen tietää mitä se tulee tarkoittamaan. Kilpailu- ja kuluttajavirasto evösi juuri Heleniltä tälläisen kaupan mutta Helen ilmoitti tekevänsä kaupat kiertoteitse ettei virasto pääse puuttumaan kauppoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo vähän kummaa touhua yleisesti:
-valtio aikoo verottaa sähköyhtiöitä, ts. tulonsiirtoja kuluttajilta jonnekin valtion mustaan aukkoon
-miksi pitäisi säästää sähköä kotona, kun samaan aikaan jotkut ajavat akkuautoilla ja niiden hankkimista subventoidaan?Äärioikeistolle ei näy olevan selvää, että ne verotulot menevät valtion budjetin tulopuolelle.
Se tarkoittaa, että voidaan maksaa pois velkaa ja/tai rahoittaa sinunkin käyttämiäsi palveluita. Tai jopa kuitata sinun sähkölaskun perusteella saamasi verovähennyksen aiheuttama kuoppa valtion varoihin.
Mikä kuoppa? Valtio kerää vielä 10% ALVilla meiltä veronmaksajilta sähköstä 4x kertsiset verotuotot kuin ennen. Älä levitä valheita. Kyllä ihmiset osaa laskea.
Valtion menot on Marinin kaudella kasvaneet 50 miljardista 80 miljardiin. Siis yli puolella.
Sähkökatkot suunnataan kaikki maaseudulle eli kaupungissa asuvan ei tarvitse miettiä katkoja lainkaan! Samaan aikaan kun vieressä on 10 000 ha alue pimeänä, palavat kaupungissa katuvalot, kotien kausivalot, hiihtoladut on valaistu ja kaikin tavoin osoitetaan, että muuttakaa pois maalta, siellä asuminen tarkoittaa elämää ilman peruspalveluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on paasannut sähkölaskujen suuruutta tässä ketjussa? Puhehan on ollut siitä että kulutetaan aivan liikaa ja osittain turhaankin. Jokainen voi muuttaa tai olla muuttamatta kulutustottumuksiaan, lasku on sen mukainen. Ja viimenään tietysti katkaistaan sähköt, jos kulutusta ei saada pienemmäksi. Ne jotka maksaa reaalihintaa on pakotettujakin tavallaan seuraamaan kulutustaan ja ne jotka nauttivat vielä alle 10snt/kwh hintoja viis veisaavat vaikka kulutusta pyydetäänkin vähentämään. Nythän sähköyhtiöt haluavat ostaa kaukolämpöyhtiöitä, jokainen tietää mitä se tulee tarkoittamaan. Kilpailu- ja kuluttajavirasto evösi juuri Heleniltä tälläisen kaupan mutta Helen ilmoitti tekevänsä kaupat kiertoteitse ettei virasto pääse puuttumaan kauppoihin.
Jokainen saa kuluttaa sähköä miten haluaa.
Sähköä saa rahalla. Jokainen kuluttaa sen minkä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun sähköni itse maksan sen myös käytän mitä tarvitsen.
Juuri näin.
Selittäkää nyt ihmeessä neiti Ikäneidolle, että mille tilille sitä sähköä säästetään, "jotta sitä riittää kaikille". Jos säästän, niin saanko siitä jotain? Tämä "säästäminen" on vain käyttämättä jättämistä.
Nähdäkseni sähköt joko on tai ei ole. Itse maksan oman käyttöni. Neiti Ikäneito ei ole valinnut viittä lasta, yksinhuoltajuutta ja/tai pienoiseläintarhaa tyyliin koiria-kissoja-undulaatteja-ja-ainakin-kymmenen-peippoa-sekä-terraario.
Ja minunko pitää jollain tavalla, mitä en ymmärrä, säästää sähköä, jotta se riittää... niin kuin miten ja kelle, siis niin kuin miten? Ja ennen kaikkea MIKSI?
Ei kuulkaa, kyllä tämä on taas yksi hivutushöynäytys lähemmäksi 1800-lukulaista kurjuutta.
Niin kuin on pyöräilykin.
Plussana neiti Ikäneitoa huvittaa kovasti, että sähköautot on kova juttu, vaan sen sähkön hinta nousikin...
Öljynkin piti loppua viimeistään 1980 tai jotain, muistelen...
Mutta nyt tämä agenda vähän kusi muovipussiin, hehheh. Aikataulut ei ole sariinien vahvuusosaamista.
Äärioikeistolle ei näy olevan selvää, että ne verotulot menevät valtion budjetin tulopuolelle.
Se tarkoittaa, että voidaan maksaa pois velkaa ja/tai rahoittaa sinunkin käyttämiäsi palveluita. Tai jopa kuitata sinun sähkölaskun perusteella saamasi verovähennyksen aiheuttama kuoppa valtion varoihin.