Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elääkö työttömänä hyvin vai ei?

Vierailija
04.12.2022 |

Toiset niin kehuu miten työttömänä elää hyvin eikä ikinä menisi töihin.

Toiset taas valittaa ettei mihinkään riitä.

On tässä vähän sellainen uskoako vai ei tunne kun päivääkään en itse ole ollut työttömänä.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskin keikkatyön tai vastaavan tekeminen tai osa-aikalomautuksella oleminen on tehty naurettavan vaikeaksi ja kannattamattomaksi jos palkanmaksu on kerta kuukaudessa. Menettää helposti koko sen viikon tuet kun rahat tulee + aiemmin kuukauden aikana tehtyjen työpäivien tuet.

Vierailija
62/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kivasti elää, kun mies tienaa reippasti.

Haen kyllä töitä ja menisin heti, kunhan sopiva löytyy.

Sama homma. Asumiskulut jokusen kybän, ansiosidonnainen verojen jälkeen 1200/kk. Se menee ruoka ja omat kulut, mutten ole koskenut pääomaan tai säästöihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh elää jos useampi lapsi ja saa vielä tt-tuen. Parisuhteessa ei kun menettää kaikki etuudet. 

Vierailija
64/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön perheenäiti ja saan vain työmarkkinatukea. Puolisolla on pienet tulot joten elämme alle köyhyysrajan. Asumistukea tai toimeentulotukea ei saada.

Joskus ei saanut sitä työmarkkinatukeakaan. Muistan että 90-luvun lopulla mun kaveripariskunta oli todella pitkään tilanteessa että molemmat oli työttömiä. Pariskunnan toinen osapuoli aloitti sitten pienipalkkaisen työn mutta lopetti sen koska tuet lähti kokonaan ja toisen tulot olivat siis 0mk. Hänen olisi pitänyt siipalta pyytää rahaa vaikka alusvaatteisiin. Vaihtoehtoina oli työn lopettaminen tai ero.

Muistan hyvin sen ajan, kun puolison tulot vaikuttivat työmarkkinatukeen. Oli todella perseestä olla työttömänä silloin.

Vierailija
65/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se nykyään ole sellaista, että pitää jatkuvasti lähetellä työhakemuksia ja hakea töitä? Ei kait siinä voi lomille lähteä. Ja eikös joudu karenssiin jos ei hyväksy sitä työtä minkä saa.? Kysyn vaan.

Vierailija
66/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnainen, verojen jälkeen jää n. vajaa 1 400 eur. Ikää yli 60v. Tuolla pärjää ja kohti eläkettä.

Vierailija
67/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se nykyään ole sellaista, että pitää jatkuvasti lähetellä työhakemuksia ja hakea töitä? Ei kait siinä voi lomille lähteä. Ja eikös joudu karenssiin jos ei hyväksy sitä työtä minkä saa.? Kysyn vaan.

4 työnhakusuoritetta/kk. Ei siihen koko kuukautta mene. Esim. avoimet hakemukset voi/pitää aktivoida 3 kk välein. Ne katsotaan työnhakusuoritteiksi. Minulla on myös muutama paikka, joista kysyn keikkatöitä, jos ei kuukauden työnhakuvelvoite muuten tule täyteen. Jos saan keikkatyön, voin kysyä lisätöitä ko. paikasta, ja saan siitä seuraavalle kuukaudelle työnhakusuoritteen.

Vierailija
68/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatuki noin 650, asumistuki noin 230. Tuohon päälle saa tienata 300 euroa palkkaa ilman että tuet vähenee. Yhteensä siis noin 1200 euroa, 2-4 työpäivää kuukaudessa. Sanoisin että hyvä diili suhteessa painokseen. Itse olen ainakin tyytyväinen elintasooni enkä näe syytä tehdä kokoaikatyötä josta käteen jäisi ehkä 1500-1800 euroa, mutta töitä olisi kymmenen kertaa enemmän kuin nyt. Hyötysuhde ei kohtaa. Tällä rahalla elää hyvin kun ei käytä päihteitä, autoakaan ei tarvitse kulkemiseen. Säästöön jää yksin elävällä pari sataa kuussa. Ulkomaille voi matkustaa 2-3 kertaa vuodessa. Jos vaihtaisin, haluaisin paljon paremman palkan kokoaikatyöstä kuin mitä on tarjolla. Ehkä 2400 käteen niin voisin harkita työntekoa.

Vierailija
69/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan puolison kans molemmat työttömiä. Sillä tavalla pärjäämme paremmin. Kun toiselta loppuu ruokaraha niin toinen voi auttaa. En kyllä yksinään pärjäisi, no way. Rupeaisin varmaan juopoksi ja narkkariksi.

Vierailija
70/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan nettona neljä kertaa enemmän, enkä nyt ole mitenkään isopalkkainen edes. Ne kuuluisat muut tuet, niitä ei saa jos on naimisissa tarpeeksi hyvin tienaavan puolison kanssa. Eli ei tartte kenenkään tulla kertomaan, että saisin tukia enemmän, en saanut enkä hakenut kun tiesin ettei ole oikeutta. Elin myös sen ajan, kun puolison tulojen takia ei saanut mitään, mutta onneksi silloin työttömyys jäi muutamaan kuukauteen.  

Vierailija
71/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se pärjääminen riippuu monestakin asiasta. Esimerkiksi jos on jo maksettu kämppä niin siinä pärjää hyvinkin pienellä rahalla. Ja ne joilla on asiat sössitty, laskut ulosotossa eivätkä maksa laskujaan enää ollenkaan (paitsi sähkölaskun ja netin) pärjää myös. Huonoiten pärjää ihan tavallinen työssä käyvä jolla on vielä luottotiedot kunnossa.

Monessa viestissä eläminen vääntyy pärjäämiseksi joka on täysin eri asia. Elämä ei ole pelkkää pärjäämistä, vaan myös sisältöä. Matkustelua, leffoissa käyntiä, vaatteiden ostoa, ravintolassa syomistä, perheen perustamista, harrastelua, hankintoja kuten auto, mökki tai asunto. Sopii yrittää 570 euron korvauksella.

Juurikin tämä. Työttömänä saattaa nimenomaan pärjätä, jos intohimona on kävelemisen harrastaminen ja lempiruokana kaurapuuro, mutta muutoin puhutaan selviytymisestä. Sisällöllä on merkitystä ja etenkinkin työelämän tuomalla sosiaalisella kanssakäymiselle ja yhteisöllä vielä palkkaakin suurempi merkitys.

Juuri tuon takia ei huonopalkkaisia töitä kannatakaan ottaa vastaan. Silloin menettää vapautensa saamatta mitään korvaukseksi siitä.

Ja kyllä työttömänä voi jopa toimeentulotuella muutenkin elää kuin syödä kaurapuuroa ja kävellä. Kaikki elämänsisältö ei maksa niin paljon tai ollenkaan. En ole itse työtön, mutta ei minun elämässäni ainakaan parhaat asiat ole kalliita - matkustamista lukuunottamatta, mutta kaikkihan eivät sitä harrasta vaikka olisi varaakin.

Vierailija
72/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön perheenäiti ja saan vain työmarkkinatukea. Puolisolla on pienet tulot joten elämme alle köyhyysrajan. Asumistukea tai toimeentulotukea ei saada.

Eli miehelläsi ei ole pienet tulot. Me saadaan asumistukea kun miehellä on pienet tulot. Itselläni päiväraha. Eletään alle köyhyysrajan mutta enemmän jää kuin työssä käyvänä. Uskokaa tai älkää mutta totta on.

Elämme alle virallisen köyhyysrajan. Puolison tulot on reilu 1000e.

Vierailija
73/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu. Jos on tavallinen perheellinen joka saa pelkän työmarkkinatuen niin ei todellakaan riitä. Se on ihan p*ska. Sitten taas kaverini, joka on varaton yh saa sen verran tukia yhteensä että on laskenut ettei kannata mennä töihin matalapalkka-alalle. Katsos kun työttömät ovat aivan eriarvoisessa asemassa tukien suhteen.

Tälläistä TALOUTTA ei ole olemassakaan.

PERHEELLINEN talous saa ainakin lapsilisää ja myös muita tuloja.

Millä tavoin se lapsilisä työttömyyteen vaikuttaa? Ei mitenkään. Rautalangasta: Kun minä olin työtön, sain työmarkkinatuen ja lisäksi saatiin lapsilisää yhdestä lapsesta, toinen oli jo yli-ikäinen. Sai muutaman kympin opintotukea, kun asui kotona, se oli paljon pienempi kuin lapsilisä ja meni kokonaan opintoihin. Kun sain töitä, sain nettona neljä kertaa enemmän palkkaa ja lisäksi saimme sen lapsilisän siihen asti kun nuorin täytti 17 vai mikä se ikäraja nyt olikaan. Työttömyys statuksena ei oikeuta yhteenkään muuhun tukeen kuin työttömyyskorvaukseen. Se on vale, että mitään muita tukia työttömyyden perusteella maksettisiin. Toki tulojen pienuus vaikuttaa, mutta ruokakunnan yhteenlasketut tulot niihin lasketaan ja pienipalkkainen voi saada ihan samat tuet kuin työtönkin. 

Vierailija
74/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän asian vierestä, mutta onko älykkysosamäärääsi mahdollisesti koskaan mitattu?

Haluaisitko mitata munani pituuden suullasi?

Vierailija
75/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli miehelläsi ei ole pienet tulot. Me saadaan asumistukea kun miehellä on pienet tulot. Itselläni päiväraha. Eletään alle köyhyysrajan mutta enemmän jää kuin työssä käyvänä. Uskokaa tai älkää mutta totta on.

Jos asuisit samassa kaupungissa kuin minä, ja nuo tulot on brutto, eikä lapsia, saisitte asumistukea 800 euron vuokraan 266,22 e/kk. 

Vierailija
76/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnainen, verojen jälkeen jää n. vajaa 1 400 eur. Ikää yli 60v. Tuolla pärjää ja kohti eläkettä.

Samoilla numeroilla mennään myös täällä ja eläkettä kohti, vapaa-ajalla riittää puuhastelua ja mikä parasta saa aamulla nukkua ilman herätyksen pärinää.

Vierailija
77/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asuisit samassa kaupungissa kuin minä, ja nuo tulot on brutto, eikä lapsia, saisitte asumistukea 800 euron vuokraan 266,22 e/kk. 

Emme asu vuokralla.