Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elääkö työttömänä hyvin vai ei?

Vierailija
04.12.2022 |

Toiset niin kehuu miten työttömänä elää hyvin eikä ikinä menisi töihin.

Toiset taas valittaa ettei mihinkään riitä.

On tässä vähän sellainen uskoako vai ei tunne kun päivääkään en itse ole ollut työttömänä.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 4 lasta ja olen yh. Tienaan näin paremmin kuin silloin kun olin töissä. Plus saan suojaa jos vaikka tulee jotain lääkärikuluja jne niin sossu maksaa. Lisäksi pääsemme tuetuille lomille ja saamme tukea harrastuksiin jne. Tarvitsemme ison asunnon jossa tietty vuokra 1000e. Jos olisin töissä niin joutuisin silti anomaan tukia, ei 5 henkilöä elä 2000e palkalla.

Vierailija
42/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se pärjääminen riippuu monestakin asiasta. Esimerkiksi jos on jo maksettu kämppä niin siinä pärjää hyvinkin pienellä rahalla. Ja ne joilla on asiat sössitty, laskut ulosotossa eivätkä maksa laskujaan enää ollenkaan (paitsi sähkölaskun ja netin) pärjää myös. Huonoiten pärjää ihan tavallinen työssä käyvä jolla on vielä luottotiedot kunnossa.

Monessa viestissä eläminen vääntyy pärjäämiseksi joka on täysin eri asia. Elämä ei ole pelkkää pärjäämistä, vaan myös sisältöä. Matkustelua, leffoissa käyntiä, vaatteiden ostoa, ravintolassa syomistä, perheen perustamista, harrastelua, hankintoja kuten auto, mökki tai asunto. Sopii yrittää 570 euron korvauksella.

Juurikin tämä. Työttömänä saattaa nimenomaan pärjätä, jos intohimona on kävelemisen harrastaminen ja lempiruokana kaurapuuro, mutta muutoin puhutaan selviytymisestä. Sisällöllä on merkitystä ja etenkinkin työelämän tuomalla sosiaalisella kanssakäymiselle ja yhteisöllä vielä palkkaakin suurempi merkitys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu asumiskuluista.Spurguille ei riitä mitkään tulot.

Vierailija
44/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaista tulee 2000 euroa kuukaudessa ja ei tarvitse tehdä mitään. Aikani olen käyttänyt lenkkeilyy, salilla käyntiin, basson soiton opetteliuun ja kalastukseen... Suosittelen muillekin pientä breikkiä elämässä.

Minulle viime vuosien breikki oli elämäni merkityksettömin ja kamalin jakso. Se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle.

Vierailija
45/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työttömästä.

Itse eläisin yksin elävänä työttömänä ihan hyvin, jos ei olisi isoa opintolainaa takaisinmaksettavana ja jos olisin terve. Tipun jo pelkällä reilusti rajojen alle olevalla vuokralla toimeentulotuen piiriin ja perusosasta menee opintolainan lyhennystä joka kuukausi ja usein myös joitakin terveysmenoja ei hyväksytä menoihin.

En valita. Opintolaina oli oma valinta ja terveyttään ei voi valita, joten näillä mennään. Toki olisi kiva saada työ, joka a. sopii terveydelle ja b. elättää niin, etten tarvitse mitään tukea.

Vierailija
46/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiton rahoilla ja keikkatyöllä ihan ok elää, mutta ei ole tavoitteena elää näin loppuelämää, tilanteessa väliaikaisesti sairaudesta kuntoutumisen vuoksi.

Vierailija
47/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin elän hyvin mutta tosin olen aina ollut hieman saita.

Vierailija
48/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 4 lasta ja olen yh. Tienaan näin paremmin kuin silloin kun olin töissä. Plus saan suojaa jos vaikka tulee jotain lääkärikuluja jne niin sossu maksaa. Lisäksi pääsemme tuetuille lomille ja saamme tukea harrastuksiin jne. Tarvitsemme ison asunnon jossa tietty vuokra 1000e. Jos olisin töissä niin joutuisin silti anomaan tukia, ei 5 henkilöä elä 2000e palkalla.

Ei kela saatika sossu maksa mitään lomia.

Vierailija
49/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön perheenäiti ja saan vain työmarkkinatukea. Puolisolla on pienet tulot joten elämme alle köyhyysrajan. Asumistukea tai toimeentulotukea ei saada.

Lapsilisät sentään saa.

Vierailija
50/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin tässä elää työttömänä,ei aikomusta mennä edes töihin: Miehelläni on tarpeeksi hyvät tulot elättä minua vapaaehtoisesti!

Vierailija
51/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön perheenäiti ja saan vain työmarkkinatukea. Puolisolla on pienet tulot joten elämme alle köyhyysrajan. Asumistukea tai toimeentulotukea ei saada.

Eli miehelläsi ei ole pienet tulot. Me saadaan asumistukea kun miehellä on pienet tulot. Itselläni päiväraha. Eletään alle köyhyysrajan mutta enemmän jää kuin työssä käyvänä. Uskokaa tai älkää mutta totta on.

Vierailija
52/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kela saatika sossu maksa mitään lomia.

Mutta tuetut lomat maksavat silti vain murto-osan "oikeasta" lomasta. Työssä käyväkin voi päästä tuetulle lomalle, mutta työttömälle se on monin verroin helpompaa.

Vierailija
53/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana pelkällä työttömyyskorvauksella kauheaa nitkuttamista ja hampaiden kiristelyä.

Parikymmentä vuotta myöhemmin, downshiftatessa ja mikäseoli "hiljainen lopettaminen" kun astui kuvioihin tarpeeksi oravanpyörittyäni ansiosidonnaisella on oikein mukavaa elämää. Sinkkuna tottakai.

Vierailija
54/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokran, sähkön ja veden jälkeen perustoimeentulotuki takaa vähintään 514,82 euroa tilille joka kuukausi, jos ei ole virallista omaisuutta ja/tai tuloja. Kikkailemalla voi saada joitakin kymppejä enemmän keskimäärin, jos ei hae perustoimeentulotukea sinä kuukautena vuodessa kun kaksi työmarkkinatukierää tulee tilille. Näin Kela ei ota 21,5 kerrointa käyttöön työmarkkinatuen määrää laskiessa. Kannattaa kuitenkin oman tilanteen mukaan tehdä tuo päätös, jos sinä kuukautena onkin monen sadan euron edestä menoja, jotka Kela hyväksyy korvattavaksi perustoimeentulotuesta. Silloin tuo kikkailu ei kannata.

Tietenkin vuokrassa tai muunlaisissa asumiskustannuksissa on rajat. Vuokran yläraja on tällä  hetkellä noin 700e/kk Helsingissä, Vantaassa, Espoossa ja Kauniaisissa. Muualla yläraja on matalampi. Vettä muistaakseni korvataan johonkin päälle 20e asti per kuukausi. Sähköstä en tiedä. Lienee sähkölämmitys antaa myös joustovaraa Kelasta enemmän.

Toimeentulotuki ei takaa mitään kuin sinkulle. Jos puoliso tienaa oliko se n. 2400, tukea ei tipu senttiäkään.

Vierailija
55/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokran, sähkön ja veden jälkeen perustoimeentulotuki takaa vähintään 514,82 euroa tilille joka kuukausi, jos ei ole virallista omaisuutta ja/tai tuloja. Kikkailemalla voi saada joitakin kymppejä enemmän keskimäärin, jos ei hae perustoimeentulotukea sinä kuukautena vuodessa kun kaksi työmarkkinatukierää tulee tilille. Näin Kela ei ota 21,5 kerrointa käyttöön työmarkkinatuen määrää laskiessa. Kannattaa kuitenkin oman tilanteen mukaan tehdä tuo päätös, jos sinä kuukautena onkin monen sadan euron edestä menoja, jotka Kela hyväksyy korvattavaksi perustoimeentulotuesta. Silloin tuo kikkailu ei kannata.

Tietenkin vuokrassa tai muunlaisissa asumiskustannuksissa on rajat. Vuokran yläraja on tällä  hetkellä noin 700e/kk Helsingissä, Vantaassa, Espoossa ja Kauniaisissa. Muualla yläraja on matalampi. Vettä muistaakseni korvataan johonkin päälle 20e asti per kuukausi. Sähköstä en tiedä. Lienee sähkölämmitys antaa myös joustovaraa Kelasta enemmän.

Sen jälkeen kun on ollut sen verran työttömänä, että tuota 21,5 kerrointa aletaan käyttää, niin sitä käytetään sitten joka kuukausi - kunnes on ollut 30 päivää ilman työttömyysetuutta. Eli ei siinä mikään kikkailu auta.

Vierailija
56/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli miehelläsi ei ole pienet tulot. Me saadaan asumistukea kun miehellä on pienet tulot. Itselläni päiväraha. Eletään alle köyhyysrajan mutta enemmän jää kuin työssä käyvänä. Uskokaa tai älkää mutta totta on.

Koronan aikana avopuoliso joutui kelan rahoille lomautuksen vuoksi. Mitään muita tukia ei saatu koska itsellä oli lähihoitajana liian isot tulot🙂 että ei nyt mitenkään valtavia tartte olla...

Vierailija
57/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu. Jos on tavallinen perheellinen joka saa pelkän työmarkkinatuen niin ei todellakaan riitä. Se on ihan p*ska. Sitten taas kaverini, joka on varaton yh saa sen verran tukia yhteensä että on laskenut ettei kannata mennä töihin matalapalkka-alalle. Katsos kun työttömät ovat aivan eriarvoisessa asemassa tukien suhteen.

En oikeasti tajua miten ihmiset käytännössä tekee tämän "ei kannata mennä töihin". Itseltäni kun loppui työt, ja ilmoittauduin työnhakijaksi, niin ensimmäinen yhteydenotto työkkäristä tuli viikkoa myöhemmin, sähköposti, että mulle on varattu aika tapaamiseen. Tämä tapaaminen siis 2 vko:n työttömyyden jälkeen. 2 vkoa tästä, niin tuli ensimmäinen seurantapuhelu ja näitä nyt on ollut tässä sitten 2 vkon välein. Ei mulla pää ainakaan kestä tällaista holhoamista ja kyttäämistä, ahdistaa ihan hitosti. Työnhaku on oikeasti ihan koko ajan päällä. En vaan tajua näitä "ei kannata mennä töihin". Ovatko jotain omatunnottomia ammattivalehtelijoita, vai millä onnistuvat läpäisemään tämän työkkärin piirityksen ja välttämään töihin menon vuosiksi??

Mitä noissa seurantapuheluissa keskustellaan, ja millainen se eka käynti työkkärissä oli? Kysyn siksi, kun itse pitää pian ilmoittautua työttömäksi.

Luulisi silti, että vaikka sieltä kuinka soitellaan, niin eihän se mitään työpaikkaa takaa. Vaikka kuinka ehdoteltaisiin sitä tai tätä tai tuota työtä, niin työnantajahan sen lopulta päättää, kenet haluaa palkata ja ketä ei. Joten kyllä seurantapuheluista huolimatta voi pysyä työttömänä, oli työhaluinen tai työhaluton, jos yksikään työnanataja ei halua palkata.

Vierailija
58/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elämän tarkoitus on mässätä fyffellä, ostaa ja matkustaa niin ei varmaan ole kovin jees.

Jos elämän tarkoitus on vapaus ja rauha, niin voi elää ihan ok elämää kunhan ei stressaa jatkuvasta sonnasta mitä saa niskaansa.

Vierailija
59/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi noita edes vertaillaan? Itselleni raha työstä ei ole syy käydä töissä, vaan se sosiaalinen elämä, jonka siitä saa. On paljon mielekkäämpää täyttää päivänsä työllä, enkä tarkoita omalla kohdallani kuin osa-aikaista, kuin viettää päivät toimettomana telkkaria toljottomalla, tai palstaillen. Kaikkea ei kannata rahan kautta ajatella, mielihyvän saa muullakin tapaa.

Minä teen yksin töitä kotona, olen firman ainoa työntekijä. Esimiehen kanssa vaihdetaan pari sanaa viikossa. Minulla olisi varmasti enemmän sosiaalista elämää työttömänä. Ei niin, että sitä kauheasti kaipaan, mutta esimerkkinä vain. 

Vierailija
60/77 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jää työttömäksi hyväpalkkaisesta työstä ja saa sen mukaiset ansiosidonnaiset päivärahat, niin mikäs siinä on elellessä.

Pitkäaikaistyöttömällä, joka saa vain työmarkkinatukea, tilanne on ihan toinen.