Elääkö työttömänä hyvin vai ei?
Toiset niin kehuu miten työttömänä elää hyvin eikä ikinä menisi töihin.
Toiset taas valittaa ettei mihinkään riitä.
On tässä vähän sellainen uskoako vai ei tunne kun päivääkään en itse ole ollut työttömänä.
Kommentit (77)
Se riippuu. Jos on tavallinen perheellinen joka saa pelkän työmarkkinatuen niin ei todellakaan riitä. Se on ihan p*ska. Sitten taas kaverini, joka on varaton yh saa sen verran tukia yhteensä että on laskenut ettei kannata mennä töihin matalapalkka-alalle. Katsos kun työttömät ovat aivan eriarvoisessa asemassa tukien suhteen.
Riippuu varmaan henkilöstä. Jos on asennoitunut siihen ettei halua mennä töihin ja tulee/täytyy tulla toimeen korvauksilla, näyttää pärjäävän. Mutta kun työttömyys sattuu palkansaajan kohdalle jolla menot vastaa tuloja niin sopeutuminen yllättävään tilanteeseen voi olla hankalaa.
Vuokran, sähkön ja veden jälkeen perustoimeentulotuki takaa vähintään 514,82 euroa tilille joka kuukausi, jos ei ole virallista omaisuutta ja/tai tuloja. Kikkailemalla voi saada joitakin kymppejä enemmän keskimäärin, jos ei hae perustoimeentulotukea sinä kuukautena vuodessa kun kaksi työmarkkinatukierää tulee tilille. Näin Kela ei ota 21,5 kerrointa käyttöön työmarkkinatuen määrää laskiessa. Kannattaa kuitenkin oman tilanteen mukaan tehdä tuo päätös, jos sinä kuukautena onkin monen sadan euron edestä menoja, jotka Kela hyväksyy korvattavaksi perustoimeentulotuesta. Silloin tuo kikkailu ei kannata.
Tietenkin vuokrassa tai muunlaisissa asumiskustannuksissa on rajat. Vuokran yläraja on tällä hetkellä noin 700e/kk Helsingissä, Vantaassa, Espoossa ja Kauniaisissa. Muualla yläraja on matalampi. Vettä muistaakseni korvataan johonkin päälle 20e asti per kuukausi. Sähköstä en tiedä. Lienee sähkölämmitys antaa myös joustovaraa Kelasta enemmän.
Olen työtön perheenäiti ja saan vain työmarkkinatukea. Puolisolla on pienet tulot joten elämme alle köyhyysrajan. Asumistukea tai toimeentulotukea ei saada.
Mulla jää joka kuukausi rahaa säästöön työttömyyskorvauksista ja asumistuesta kaikkien menojen jälkeen. Vähintään kymppejä joka kuukausi
Sehän riippuu menoista. Jos ei tarvitse maksaa asumisesta ja syö makaroonia ja soijarouhetta ja harrastukset ovat halvat niin pärjää hyvin.
Mä olen ollut työttömänä pouli vuotta. Elin ansiosidonnaisella ihan hyvin ellen paremminkin, kun ei tullut työmatkakuluja ja oli itsellä aikaa laittaa ruoka ym.
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu. Jos on tavallinen perheellinen joka saa pelkän työmarkkinatuen niin ei todellakaan riitä. Se on ihan p*ska. Sitten taas kaverini, joka on varaton yh saa sen verran tukia yhteensä että on laskenut ettei kannata mennä töihin matalapalkka-alalle. Katsos kun työttömät ovat aivan eriarvoisessa asemassa tukien suhteen.
Tälläistä TALOUTTA ei ole olemassakaan.
PERHEELLINEN talous saa ainakin lapsilisää ja myös muita tuloja.
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti tajua miten ihmiset käytännössä tekee tämän "ei kannata mennä töihin". Itseltäni kun loppui työt, ja ilmoittauduin työnhakijaksi, niin ensimmäinen yhteydenotto työkkäristä tuli viikkoa myöhemmin, sähköposti, että mulle on varattu aika tapaamiseen. Tämä tapaaminen siis 2 vko:n työttömyyden jälkeen. 2 vkoa tästä, niin tuli ensimmäinen seurantapuhelu ja näitä nyt on ollut tässä sitten 2 vkon välein. Ei mulla pää ainakaan kestä tällaista holhoamista ja kyttäämistä, ahdistaa ihan hitosti. Työnhaku on oikeasti ihan koko ajan päällä. En vaan tajua näitä "ei kannata mennä töihin". Ovatko jotain omatunnottomia ammattivalehtelijoita, vai millä onnistuvat läpäisemään tämän työkkärin piirityksen ja välttämään töihin menon vuosiksi??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläistä TALOUTTA ei ole olemassakaan.
PERHEELLINEN talous saa ainakin lapsilisää ja myös muita tuloja.
No kyllä on. Ei se sen kummempaa ole kuin että toinen on työtön ja toinen pienipalkkainen. Rahat ei meinaa riittää mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön perheenäiti ja saan vain työmarkkinatukea. Puolisolla on pienet tulot joten elämme alle köyhyysrajan. Asumistukea tai toimeentulotukea ei saada.
+ työmarkkinatuen lapsikorotuksen
+ lapsilisät
Ihan kivasti elää, kun mies tienaa reippasti.
Haen kyllä töitä ja menisin heti, kunhan sopiva löytyy.
Mieheni saa pelkän peruspäivärahan. Itse tienaan 3000/netto. Velaton perheasunto ja sijoituksissa 600 000. Ihan ok tullaan toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+ työmarkkinatuen lapsikorotuksen
+ lapsilisät
Työmarkkinatuki lapsikorotusten kanssa 700e.
Lapsilisät 199e.
Meillä on velaton 180m2 omakotitalo ja kesämökki. Olen ollut työttömänä jo vuoden. Pihassa on kaksi uudehkoa autoa. Minä ja mieheni olemme korkeastikoulutettuja.
Työtä ei vaan millään tunnu löytyvän melkein viiskymppiselle työhalukkaalle.
Jos on kiinni työelämässä niin että työttömyys on käytännössä palkallinen loma ansiosidonnaisella. Niin eihän lomaili harmita. Mutta jos ei ole työllinen vaan työtön ihan oikeasti, eli saa sen 570 euroa kuussa eikä päästetä enää töihin. Niin elämä on enää lusimista. 570 eurolle tipahtanut ei lain mukaan saa edes halea töitä sitä 3kk jota saa ansiosidonnaisesta nauttiva tehdä.
Ei, sillä 570 eurolla kuusssa suomen hintatsolla ei tietenkään elä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus ei saanut sitä työmarkkinatukeakaan. Muistan että 90-luvun lopulla mun kaveripariskunta oli todella pitkään tilanteessa että molemmat oli työttömiä. Pariskunnan toinen osapuoli aloitti sitten pienipalkkaisen työn mutta lopetti sen koska tuet lähti kokonaan ja toisen tulot olivat siis 0mk. Hänen olisi pitänyt siipalta pyytää rahaa vaikka alusvaatteisiin. Vaihtoehtoina oli työn lopettaminen tai ero.
Miksi noita edes vertaillaan? Itselleni raha työstä ei ole syy käydä töissä, vaan se sosiaalinen elämä, jonka siitä saa. On paljon mielekkäämpää täyttää päivänsä työllä, enkä tarkoita omalla kohdallani kuin osa-aikaista, kuin viettää päivät toimettomana telkkaria toljottomalla, tai palstaillen. Kaikkea ei kannata rahan kautta ajatella, mielihyvän saa muullakin tapaa.
Elää tosi hyvin. Pelaan pitkävetoa ja tänä vuonna olen voittanut 6000 euroa.
Muutenkin elää hyvin jos ei juo viinaa ja polta rahojaan tupakkiin. Etelän lomia ei voi viettää kun harvoin ja siihenkin pitää säästää rahat. Minulla on harrastuksia ja kaikkea., iso telkkari ja moottorivene.
Työttömänä en vaan istu kotona vaan keväästä syksyyn kalastan ja myyn kalaa. Saan siitä hiukan taskurahaa.
Talvella on vähemmän tekemistä mutta kuntoilen ja sellaista.
Vähän asian vierestä, mutta onko älykkysosamäärääsi mahdollisesti koskaan mitattu?