Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhältä tyttöystävältäni on rästissä sähkölasku, joka voi aiheuttaa hänelle luottohäiriömerkinnän. Nyt hän pyytää minua taas apuun. Mitä teen?

Vierailija
03.12.2022 |

PItäisikö todella mun ruveta maksamaan tyttöystäväni laskut? Autoin häntä jo aikaisemminkin, mutta hän ei selvästikään hallitse talouttaan ja kääntyy aina poikaystävänsä eli minun puoleen. Jatkuvasti hän on persaukinen. Pitäiskö laittaa tyttöystävä vaihtoon? En vaan pysty tunnesiteen vuoksi, mut ei tää maksaminenkaan tunnu kivalta. Mikä ratkaisu olisi järkevin?

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron tarinan elävästä elämästä.

Minulle kävi juuri niin, että lainasin rahaa aikoinaan tyttöystävälleni.

Suhde eteni (älä kysy miksi koska sitä minäkin olen nämä vuodet itse yrittänyt analysoida), niin pitkälle, että päädyttiin naimisiin.

Vaimo edelleen eli pääasiassa minun rahoillani, vaikka toki itsekin kävi töissä.

Perustimme perheen, ostimme ensimmäisen oman asunnon.

Tuli 90 luvun lama ja vaimoni jäi työttömäksi.

Minulla onneksi työt jatkuivat ja olin ulkomaan projekteissa mukana, joten sain aika paljon verottomia päivärahoja. Rehellisesti täytyy sanoa että olin niin pitkiä aikoja ( yli 6 kk vuodessa) ulkomailla, että en joutunut maksamaan veroja lainkaan tuolta 6 kk ja sen yli menevältä ulkomailla tehdystä työajasta. Säännöt ennen EU; hun liittymistä olivat erillaiset mitä tänä päivänä. Itse asiassa vuoden 1991.1995 välisenä ajanjaksona en maksanut yhtenäkään vuotena täysiä veroja.

Vaimo ei halunnut mennä töihin, vaikka lama oli ohi.

Tili oli koko ajan ihan kuiva, vaikka olin hyväpalkkaisessa työssä, kuten edellä kerroin.

Jaksoin katsoa tuhlailevaa vaimoa kaiken kaikkiaan 22 vuotta, kunnes mitta tuli täyteen ja erosin vuonna 2004.

Minä maksoin yhteisestä lapsestamme (1 kp) 400 €/kk elatusmaksua + puolet lapsemme harrastuksista ynnä lukiosta ex vaimolle ja sitten suoraan lapsellemme kun hän täytti 18 v.

Tästä 400€ avustuksesta lapsellemme ex vaimoni alkoi verottaa häntä koska asui ex vaimoni luona. Ei ollut vaikutusta vaikka lapsemme kävi armeijan koska asunnossa yksi huone oli varattu lapsemme sängylle ja muille tavaroille.

Omaisuus eli yhteinen asuntomme meni tietysti erossa puoliksi.

Meni vajaat 4 vuotta kun ex vaimoni oli tuhlannut kaikki mitä hänelle erossa jäi. Alkoholiin tai muihin päihteisiin tupakkaa lukuun ottamatta eivät rahat meneet vaan kuulemma ihan vaan normaaliin elämiseen.

Korotin lapsemme kuukausimaksua siten, että maksoin 500€/kk kun lapsemme muutti opiskelun vuoksi omilleen.

Maksoin tuon summan kunnes lapsemme opiskelut loppuivat ja hän meni töihin.

Olen jälkeen päin saanut kiitosta lapseltamme tuosta avustuksesta, että hänen ei tarvinnut ottaa opintolainaa eikä maksaa sitä nyt pois kun on työelämässä.

Ex vaimoni ei ole antanut Euroakaan lapsellemme opiskeluavustusta koska eli ja elää edelleen kaupungin vuokra-asunnossa ja nostaa Kela korvausta, koska työt eivät vaan nappaa.

Päin vastoin nyt kuulemma pyytää tämän tästä rahaa lapseltamme.

Eli summa summarum, jos olet tilanteessa jossa tyttöystävälläsi ei pysy talous hallinnassa, niin älä ryhdy mihinkään suhteeseen noin holtittoman ihmisen kanssa.

Siitä ei mitään hyvää seuraa, nimimerkillä kokemusta on.

Vierailija
82/106 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hän on köyhä niin sähkölasku korvataan toimeentulotukena. Miksi ei ole lähettänyt laskua kelaan on minun ensimmäinen kysymys ja toinen on se, että no onnistuuko se lähetys? Tietenkään et maksele sen laskuja. Anna olla pimeässä.

Sitä tukea saa vasta jos sähkökulut ylittää 400€/kk. Voit tarkistaa halutessasi Kelan sivuilta.

Sähkölasku korvataan Kelan toimeentulotuessa ihan niin kuin se on aina korvattu. Se kuuluu perusmenoihin. En tiedä mitä olet ymmärtänyt väärin. Perustoimeentulotuella korvattaviin menoihin kuuluu, vuokra, sähkö, vesi, vakuutus, lääkäri kulut julkisella puolella, julkisen puolen reseptillä saadut lääkkeet, hammashoito.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oleellista on se miksi ei pysty itse maksamaan laskua.

- jos on vaikka joutunut työttömäksi ja ei ole vielä saanut päätöstä työkkäristä ja rahat alkaa juosta vasta parin viikon päästä niin toki lainaisin

- jos on vaikka sairastanut yllättävästi niin että siihen kulunut rahaa ja siksi normaali budjetti pettänyt niin lainaisin

- jos elää jatkuvasti yli tulojensa eikä tee asialle mitään niin en lainaisi

- jos samaan aikaan on menossa kavereiden kanssa ryyppäämään/shoppailee muuta kuin pakollista (esim nyt voi olla pakko ostaa talvikengät jos vanhoja ei ole vaikka rahat vähissä) niin en lainaisi

Minä olen lainannut hyvin harvoille elämäni aikana. Viimeksi naapurille eikä ole maksanut takaisin. Onneksi lainasin vain sellaisen summan että oma elämä ei siitä kärsi jos jää saamatta. Toki tympäisee. Mutta olen jo todennut että kyseinen naapuri on hyväksikäyttäjä. Maksattaa vanhemmilla, poikaystävältä, sukulaisilla, kavereilla, naapureilla jne aina kun pystyy. Tällaiselle rahan antaminen on aivan turhaa ja väärin.

Mieti ap miksi toinen ei saa laskua maksettua. Ja päätä sen perusteella mitä teet. Jos toinen käyttää rahallisesti tai muuten hyväkseen niin suhteesta ei tule hyvää.

Vierailija
84/106 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta oleellista on se miksi ei pysty itse maksamaan laskua.

- jos on vaikka joutunut työttömäksi ja ei ole vielä saanut päätöstä työkkäristä ja rahat alkaa juosta vasta parin viikon päästä niin toki lainaisin

- jos on vaikka sairastanut yllättävästi niin että siihen kulunut rahaa ja siksi normaali budjetti pettänyt niin lainaisin

- jos elää jatkuvasti yli tulojensa eikä tee asialle mitään niin en lainaisi

- jos samaan aikaan on menossa kavereiden kanssa ryyppäämään/shoppailee muuta kuin pakollista (esim nyt voi olla pakko ostaa talvikengät jos vanhoja ei ole vaikka rahat vähissä) niin en lainaisi

Minä olen lainannut hyvin harvoille elämäni aikana. Viimeksi naapurille eikä ole maksanut takaisin. Onneksi lainasin vain sellaisen summan että oma elämä ei siitä kärsi jos jää saamatta. Toki tympäisee. Mutta olen jo todennut että kyseinen naapuri on hyväksikäyttäjä. Maksattaa vanhemmilla, poikaystävältä, sukulaisilla, kavereilla, naapureilla jne aina kun pystyy. Tällaiselle rahan antaminen on aivan turhaa ja väärin.

Mieti ap miksi toinen ei saa laskua maksettua. Ja päätä sen perusteella mitä teet. Jos toinen käyttää rahallisesti tai muuten hyväkseen niin suhteesta ei tule hyvää.

Moni ns. Vippaa sossulta. Kun lähettävät sähkölaskun, terveysmenot kelaan ja siitä tulee rahat tilille( kela ei maksa sähkölaskua vaan se pitää itse maksaa) niin se raha laitetaan huvitteluun ja jätetään lasku maksamatta. Tätä olen monta kertaa todistanut.

Vierailija
85/106 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoon rahaongelmainen saman tien.

Vierailija
86/106 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävät on heijastus sinun standardeistasi ja niin on myös puolisosi. Sellainen on sitten elämäkin

Vierailija
87/106 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En maksaisi, koska se ei selvästikään ratkaise hänen ongelmaansa, joka on krooninen. En silti eroaisikaan, koska miksi? Ongelma on hänen, ei sun.

On tuo ap:nkin ongelma mikäli seurustelu johtaisi parisuhteeseen ja perheen perustamiseen.

Vierailija
88/106 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En maksaisi, koska se ei selvästikään ratkaise hänen ongelmaansa, joka on krooninen. En silti eroaisikaan, koska miksi? Ongelma on hänen, ei sun.

On tuo ap:nkin ongelma mikäli seurustelu johtaisi parisuhteeseen ja perheen perustamiseen.

Haluaako kukaan itselleen miehen joka nillittää ja kertoo suhteen yksityisasioita jollain vauva - palstalla? Minulle ei ainakaan kelpaa mutta en olekaan alennusmyynnissä.

Vierailija
89/106 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaat kakkosta vastaan.

Vierailija
90/106 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on se riski, että nainen saattaa selkäsi takana myydä kohta p....

Se riski on aina olemassa. Voi se tehdä näin nytkin.

Vierailija
91/106 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millilitra spermaa suolessa = 10 kwh.

Vierailija
92/106 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita köyhyystutkija Ohisalolle ja kysy, mitä hallitus ja erityisesti vihreät ovat suunnitelleet tuulipropellien ja tuulettomien talvien varalle. Että onko säätöenergiaa omasta takaa?

Vierailija
93/106 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut lähes 10v saman katon alla miehen kanssa, joka ei osaa arvioida mitään eikä suoraan osaa sanoa nettotulojaan ja vakimenojaan kuukaudessa. Minä olen aina maksanut tähän mennessä suuremmat kerralla maksettavat hankinnat ja mies on maksanut 1-3kk jälkikäteen minulle. Esikoiselle minä olen ostanut tähän mennessä kaikki vaatteet ja lelut, eli varmaan joku 1000e luokkaa.

Olemme molemmat hyvätuloisia.

Eli tulot ei kerro mitään ihmisen harkintakyvystä tai taloudellisesta osaamisesta.

Jos seurustelukumppanisi vaatii vippiä, vaadi häneltä vastapainoksi selvitys paljonko rahaa tulee kuukaudessa ja mihin rahat menevät.  Sitten lainan takaisinmaksu heti kun tilipäivä on. Jos rahapula on krooninen, ei kertavippaus auta mitään vaan pikku hiljaa olet aina se säästöpossu.

Vierailija
94/106 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nuorena ja tyhmänä maksoin muutaman vuoden ajan laiskan poikaystäväni maksumuistutuksia ja karhulaskuja. Emme asuneet yhdessä, mutta välitin hänestä ja halusin "auttaa".

Kuvittelin, että tyyppi reipastuisi, alkaisi panostaa opiskeluihinsa ja aikuistuisi. Niin ei koskaan tapahtunut. Päätin suhteen onneksi ennen kuin yhteen muuttamisesta tai perheen perustamisesta edes keskusteltiin.  Nykyään hän on alkoholisoitunut, pahasti velkaantunut ja asuu sosiaalitoimen tukiasunnossa. Minä en koskaan perustanut perhettä, mutta suoritin opinnot kunnialla loppuun ja olen elättänyt aina itseni. 

Joten suosittelen lopettamaan suhteen, jos jo nyt on noin hankalaa.

PS: Trollihan tämä oli, mutta yllämainittu tarina on oma kokemukseni seurustelusta vastuuntunnottoman ihmisen kanssa. 

Vierailija
95/106 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottotiedot tulee nykyään kuntoon 1 kk jälkeen laskun maksamisesta.

Ei vaan kuukauden sisällä siitä, kun luottotietorekisterin ylläpitäjä on saanut tiedon velan maksusta ja ref-merkintä on rekisteröity maksuhäiriömerkinnälle.

Vierailija
96/106 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä häntä sopimaan asia sähkölaitoksen kanssa, onnistunee useimmiten.

Ystävällisesti..Voitko soittaa sähkölaitokselle ja kysyä...

Vierailija
97/106 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hän on köyhä niin sähkölasku korvataan toimeentulotukena. Miksi ei ole lähettänyt laskua kelaan on minun ensimmäinen kysymys ja toinen on se, että no onnistuuko se lähetys? Tietenkään et maksele sen laskuja. Anna olla pimeässä.

Sitä tukea saa vasta jos sähkökulut ylittää 400€/kk. Voit tarkistaa halutessasi Kelan sivuilta.

Sähkölasku korvataan Kelan toimeentulotuessa ihan niin kuin se on aina korvattu. Se kuuluu perusmenoihin. En tiedä mitä olet ymmärtänyt väärin. Perustoimeentulotuella korvattaviin menoihin kuuluu, vuokra, sähkö, vesi, vakuutus, lääkäri kulut julkisella puolella, julkisen puolen reseptillä saadut lääkkeet, hammashoito.

Niin mutta uudistuksessa tuli hintakatto, ettekö te seuraa uutisia. Toimeentulotuessa VOIDAAN maksaa osittain sähkölasku mutta ei se mikään tae ole. https://yle.fi/a/3-12642149

Vierailija
98/106 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Entinen koulukamu otti yhteyttä kun muutti lähistölle.

Eiköhän alkanut kohta rahan pummaaminen..."

Sanon kaikille pummaajille heti että ei käy. Teen itsekin pienipalkkaista työtä ja ystävyyssuhteet eivät saa olla valkasuhteita. Lainaa saa pankista.

Vierailija
99/106 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä tyttöystävä joka asuu jossain kerrostalokaksiossa... ei saa 20€ sähkölaskua hoidettua?

Ei se ongelma taida nyt sähkön hinta olla  :)

Vierailija
100/106 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaako kukaan itselleen miehen joka nillittää ja kertoo suhteen yksityisasioita jollain vauva - palstalla? Minulle ei ainakaan kelpaa mutta en olekaan alennusmyynnissä.

Ei kyllä halua, eikä kukaan mies halua sellaista naistakaan.

Silti palstamammat valehtelee olevansa parisuhteessa  :)