Köyhältä tyttöystävältäni on rästissä sähkölasku, joka voi aiheuttaa hänelle luottohäiriömerkinnän. Nyt hän pyytää minua taas apuun. Mitä teen?
PItäisikö todella mun ruveta maksamaan tyttöystäväni laskut? Autoin häntä jo aikaisemminkin, mutta hän ei selvästikään hallitse talouttaan ja kääntyy aina poikaystävänsä eli minun puoleen. Jatkuvasti hän on persaukinen. Pitäiskö laittaa tyttöystävä vaihtoon? En vaan pysty tunnesiteen vuoksi, mut ei tää maksaminenkaan tunnu kivalta. Mikä ratkaisu olisi järkevin?
Kommentit (106)
"Ei niin, et nyt mä tiskaan kun sä maksoit ton laskun ym."
Ehkä vakiintuneessa suhteessa näin, mutta jos kyse on vielä jossain määrin seurustelusta ja molemmilla on omat taloudet niin kyllä saa pyytää jotain vastineeksi. En kai itse edes ajattelisi että mun laskuja pitäisi toistuvasti maksaa vastikkeetta.
Rakkaus on kokonaisvaltaista, se on tekoja joka ikinen päivä.
- Joo, yleensä laskujen maksamista kun naisista on kyse.
Jos sillä on rahasta puute niin sitä varten on sosiaalitoimisto. Vieköön laskunsa sinne.
Maksat kerran niin saat auttaa aina. Jotain työtä varmasti löytyy mistä saada pientä lisätuloa.
Odotan kun hän saa duunin ja pääsee velkaantumaan. Sit käydään luotolla matkoilla ja shoppaamassa. Irrottaudu hänestä ainakin sen verran ettei pyytele rahaa. Sano syyksi hänen huono taloudenhallintansa. Eli älä peittele tekosyillä. Hän on velkainen, et sinä.
Jotkut oppii vain pakolla. Naisesi on oppinut jo nyt että sinä maksat. Kyllä hän oppii myös ettet maksa. Umpiköyhän kanssa ei kannata elämää suunnitella.
Minä ainakin auttaisin seurustelukumppaniani hänen rahaongelmissaan. Tosin pyrkisin myös selvittämään miksi hänen rahansa eivät riitä ja etsisin keinoa korjata asia. Jos tulot ovat pienet, niin sitten on pakko karsia menoja. Netflix, Spotify ja muut turhat kuukausimaksulliset palvelut pois, niin alkaa rahat riittää sähkölaskuunkin.
Vierailija kirjoitti:
Moniko teistä naiskirjoittajista on maksanut miesystävänsä laskuja? Rehellisiä vastauksia kiitos.
Minä maksoin vuosia lähes 100% meidän laskuista. Maksoin myös miehelle harraste välineitä ja elektroniikkaa ja tietämättäni myös hänen talolainansa lyhennystä. Toisilla treffeillä jo lainasin satoja euroja. Mitään ei mistään ole takaisin kuulunut. En ollut edes ensimmäinen elättäjä nainen mitä hänellä oli.
Tietämättä ap:n ja hänen kumppaninsa taustoista, iästä ja elämäntilanteesta, mahdoton vastata.
Pääsääntöisesti rahan lainailijat lainaavat jatkuvasti, eivät saa talouttaan tasapainoon.
Kun pääsevät töihin, luulevat olevansa kroisoksia ja Visa vinkuu.
Entinen koulukamu otti yhteyttä kun muutti lähistölle.
Eiköhän alkanut kohta rahan pummaaminen...
Kannattaa huuhdella riisit ennen keittämistä. Maito on sopivan lämmintä, jos lusikka sulaa hämmentäessä.
Ystäville ei lainata, mutta voisin ostaa häneltä tuolla hinnalla jotain sellaista henkilökohtaista palvelua, johon tavallisesti ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Tietämättä ap:n ja hänen kumppaninsa taustoista, iästä ja elämäntilanteesta, mahdoton vastata.
Pääsääntöisesti rahan lainailijat lainaavat jatkuvasti, eivät saa talouttaan tasapainoon.
Kun pääsevät töihin, luulevat olevansa kroisoksia ja Visa vinkuu.Entinen koulukamu otti yhteyttä kun muutti lähistölle.
Eiköhän alkanut kohta rahan pummaaminen...
Lainailin ennen ihmisille, mutta nykyään en edes lapsilleni. Sitä on oltu sitten törttöilyn takia sähköt poikki monta kertaa, luottotiedot mennyt ja asuttu kadulla talvi.
Tämä on nykyisin sellaista kuin sugar dating.
Ihan sama maksatko sähkölaskun vai annatko aina satasen kun tyttöystävä käy ostamassa kortsuja.
Onko pillunsaannin ehtona, että maksat sähkölaskut? Jos ei, niin et maksa mutta jatkat panemista niinkuin ennenkin. Voit antaa sen käyttää pesukonettasi yms. mutta juuri silloin sinua aina haluttaa kakkonen. Oppiipahan taloudenpitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tällaisen seikan takia miesystävä harkitsee kumppaninsa laittamista vaihtoon, niin epäilen tuota tunnesiteen laatua. Puhukaa asioista keskenänne.
Öööö. Aloittaja on nainen ja trolli🥱
Tai sä oot harhainen. Huvittaa nää, jotka tulee tänne aina pätemään ja huutamaa trollia. Ohita aloitus jos ei ole mieleen. Miksi käytät energiaasi tähän?
Vierailija kirjoitti:
Miten voi tavallisessa kerrostalossa asuvilla ihmisellä, olla huippu suuri sähkölasku?
Lämpöön ei mene rahaa, sillä lämpä tulee kaukolämmöstä.
Jos kylpyhuoneessa on lattialämmitys, se pitää säätää pienemmälle.
Muutoin sähköä kuluttaa vain jääkaappi, pakastin, liesi ja sen uuni.
Sekä valaistus, joka on vähäisin osa sähkön kulutuksessa.Toki jos on suuri älytelkkari ja se paljon päällä, se on erittäin suuri sähkösyöppö.
Sellaista telkkua ei näinä aikoina kannata pitää huvikseen päällä, ellei lähetyksiä katsele.Vaan jos tyttöystävä on köyhä, tuskin hällä on suurta äly telkkua, ja lattialämmitystä kylpyhuoneessa.
Tosiasia on se, että suuria sähkölaskuja saavat sähköllä lämmittävät. Sekä perheelliset, ne joilla on lapsia.
Noissa perheissä joudutaan tekemään paljon ruokaa ja myös leivotaan.
Sekä niissä on useita puhelimia ja tietokoneita.Tavallinen sinkku joka asuu kaukolämpö asunnossa, selviää taatusti hyvin sähkölaskuistaan näinkin aikoina.
Näillä sähkön hinnoilla (jos määräaikaista sopimusta ei enää ole) pelkkä jääkaappipakastin vie siellä kaukolämmitetyssä kerrostaloasunnossakin kuussa yli 20€. Kylppärin lattialämmitys helposti 70€. Halpaa pörssisähköä ei ole ollut kohta kuukauteen, reippaasti menty 30snt/kwh joka päivä, pahimpina liki 70snt/kwh. Nythän on niin että ihan turhaa vedota ihmisiin että säästäkää sähköä. Ne, joilla joku 4snt/kwh sopimus eivät säästä, vaan kuluttavat aivan kuten ennenkin ja ne, jotka maksavat reaalihintaa, istuvat pimeässä tekemättä ruokaa ja jättävät pyykit pesemättä - pakotettuina siihen. Onhan vilautettu jo 4€/kwh hintaa ja selvää on että pörssisähköön pakotetut maksavat määräaikaisten soppareidenkin kulutukset, tavalla tai toisella.
Et tietenkään auta. Olethan suomalainen kusipäämies jonka pää on omassa perceessä.
Vierailija kirjoitti:
Jos hän on köyhä niin sähkölasku korvataan toimeentulotukena. Miksi ei ole lähettänyt laskua kelaan on minun ensimmäinen kysymys ja toinen on se, että no onnistuuko se lähetys? Tietenkään et maksele sen laskuja. Anna olla pimeässä.
Sitä tukea saa vasta jos sähkökulut ylittää 400€/kk. Voit tarkistaa halutessasi Kelan sivuilta.
Vävyn veli erosi juuri naisesta, joka oli hyvää vauhtia tekemässä poikaystävästään laskujen ja hankintojen maksajaa. Tuo tyyli jatkuessaan vain vahvistuu, etenkin, jos se toinen ei maksa koskaan takaisin. Ei rahat avio/avoliitossakaan täysin yhteisiä ole, pakolliset menot sitten on, kun yhdessä asutaan.
Eikö nykyään ole kumppanuutta? Ei pitäisi enää edes käyttää termiä "kumppani", kun ei se sitä ole. Nyksä (vrt eksä) tai vakipano parempi termi.
Ehdota hänelle, että lainaisi joltain sukulaiseltaan tai kaveriltaan. Erota tuon takia tuskin kannattaa, ellei sitten tyttöystävä jätä sinua sen takia, ettet lainaa hänelle rahaa...