Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuntemattomiin numeroihin kannattaa vastata Kuluttajaliiton pääsihteeri: Puhelujen välttelystä on tullut jo ongelma

Vierailija
01.12.2022 |

https://yle.fi/a/74-20006577
Voi jäädä tärkeätkin puhelut väliin.

Huijareille voi aina lyödä luurin korvaan, ei niille Microsoft tuesta soittaville tarvitse edes mitään puhua. Ei tarvitse olla kohtelias.

Puhelinmyyjille jopa kannattaa vastata, jos heistä haluaa päästä eroon ja vaatia heitä merkkaamaan puhelinmarkkinointikielto. Ilman kielto yrittävät soitella aina uudestaan ja uudestaan, eri numerosta.

Kommentit (555)

Vierailija
341/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyihmiset on hermoheikkoja rassukoita, jotka kanniskelee kännykkää jota pelkäävät. Vit tu mitä tolloja, hävettää.

En ala kuluttamaan aikaani tuntemattomien puhelinmyyjien kanssa. Piste.

Vierailija
342/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata. Minä vastasin vaan puheluun Haloo ja heti alkoi juosta ihme kuluja lähes 100e kk. Soitin puhelinyhtiöön niin sanoivat ettei tuntemattomiin numeroihin saa koskaan vastata. Että omaa tyhmyyttä. Joten en enää vastaa tuntemattomiin ja olen tätä myös kertonut eteenpäin.

Ei kertakaikkiaan ole mahdollista jos olet Suomessa vastannut puhelimeen jossa on suomalainen liittymä ja joka on kytkeytynyt suomalaiseen verkkoon. Puheluun vastaaminen ei maksa KOSKAAN tuollaisessa tilanteessa.

Jos olit suomalaisen kännykän kanssa ulkomailla niin sitten asia on tietysti täysin eri. 

Nää osataan jo kiertää, eli numero voi näyttää suomalaiselta sitä silti olematta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Swaippaan tuntemattomat puhelut huitsin Nevadaan aivan kuten useimmet tinder-miehetkin.

Vierailija
344/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tyhmyys ongelma. Oma puhelinumero voi olla salainen luettelotiedoissa, jos haluaa. Puhelimessa on sitten erikseen asetus, että näytetäänkö numero vai ei. Sitten nämä myyntimiesten soitot estää Robinson aika tehokkaasti.

Vierailija
345/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Miksei vieraaseen tai tuntemattomaan numeroon voi vastata? Ketä ja mitä piileksitte?

Vieras numero näkyy puhelimen näytössä, eli soittajan saa selville. Ei mitään pelättävää.

Tuntematon numero on sellainen, jonka näyttämisen soittaja on estänyt. Näihin ei kannata vastata.

Vierailija
346/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asia on tärkeä, puhelun soittanut varmasti vielä palaa asiaan esim. tekstiviestillä tai sähköpostilla. 

En vastaan epämääräisiin numeroihin.

Puhelun soittanut palaa asiaan vaivalloisemmalla tavalla todennäköisesti vain jos hän haluaa sinulta jotain. Jos se on joku, joka tuottaa sinulle palvelua (lääkäri, hammaslääkäri, kela, poliisi, työnantaja), eli joku, jonka soitosta olisi etua sinulle, mulle jolle itselleen se on vain velvollisuus, hän ei varmasti viitsi nähdä vaivaa takiasi. Koska häviäjä olet sinä, ei hän.

Helpointa olisi heti laitta viesti. Tuollainen puheluiden soittelu odotteluineen ja uusinta urityksineen vie enemmän aikaa kuin lyhyt viesti. Esim tuo onnettomuus esimerkki oli huono koska siinä pyydetään soittamaan. Samantien voi ilmoittaa missä loukkaantunut on. Mitä se soittamalla paranee?

Vierailija
347/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverilla näkyi 040-alkuinen numero, vastasi ja sieltä soitti joku nigerialaishuijari.

Vierailija
348/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuikku1 kirjoitti:

Hieman riippuu soittajan puhelinnumerosta, kellonajasta ja tilanteesta, milloin suostun vastaamaan puhelimeen.

Pääsääntöisesti en vastaa puheluihin klo 8-16, koska olen töissä. Voin vastata puhelimeen, jos vaikka lapseni soittaisi. Harvoin soittaa. Laittaa yleensä whatsapp viestiä.

Kaverit soittavat lähinnä viikonloppuina tai laittavat whatsapp viestiä. Tämän takia mikään minulle merkityksellinen soitto ei jäisi väliin.

Jos puhelu tulee ulkomailta, en vastaa. Minä en odota keneltäkään puhelinsoittoa ulkomailta.

Jos puhelu tulee kotimaasta ja minulle tuntematon numero, ehkä vastaan ehkä en. Riippuu fiiliksestä. Usein vastaan vaikka, tiedän että soittaja on todennäköisesti jokin kaupallinen taho. Heillekin voi olla ystävällinen.

Ystävät laittavat yleensä messenger-viestiä, jos eivät tiedä minun puhelinnumeroani. Sen takia kannattaa kyllä olla tarkkana, kenen puheluun vastaa.

No jos me esim. Työterveyshuollosta koetettaisiin sinua tavoitella, soitto tulee tasan 8-16 välillä ja varmaan myös monelta viranomaistaholta tavoitellaan virka-aikaan.

Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon Suomessa kuluu vuosityöaikaa yhteensä siihen kun koetetaan tavoittaa ihmisiä jotka eivät suostu vastaaman puhelimeen!! Ihan absurdia, aikuiset ihmiset eivät vastaa vaikka näkevät että puhelin soi!

Miksi työterveyshuolto soittaisi privanumeroon? Ei kai tässä ketjussa kukaan screenaakaan työpuheluita vaan henkilökohtaisia! Työpuhelimeen vastataan tottakai aina kun voidaan (työajalla).

Miksi työterveys soittaisi työnumeroon? Meillä on puhelin, johon kuka vaan paikalle sattuav työkaveri voi vastata. Kiva kun pitäisi sitten siihen työpisteelle jäädä keskustelemaan terveydestä, samalla kun kun muut  kollegat tarvii puhelinta :D

Teillä on sitten ohjeistettu toisin ja annettu henkilökohtaiset numerot työterveyteen. Meillä on jokaisella oma työpuhelin ja työterveydellä vain työpuhelinnumerot, ei henkilökohtaisia.

Vierailija
349/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannatti. Minulle soitettiin tuntemattomasta numerosta ja kas. Siis avasin ja kuuntelin, en sanonut mitään, en tietenkään koskaan kerro nimeäni mutta avaan ja kuuntelen, Silläkerralla puhelimessa oli lääkäri. Hän kysyi että onko se ja se puhelimessa ja silloin vastasin, että on. Lääkärillä oli minulle mieluisaa asiaa, joten lähdin tapaamaan häntä sairaalaan ja sain hyviä uutisia, joka muutti maailmani. 

Vierailija
350/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma muuttui kirjoitti:

Kyllä kannatti. Minulle soitettiin tuntemattomasta numerosta ja kas. Siis avasin ja kuuntelin, en sanonut mitään, en tietenkään koskaan kerro nimeäni mutta avaan ja kuuntelen, Silläkerralla puhelimessa oli lääkäri. Hän kysyi että onko se ja se puhelimessa ja silloin vastasin, että on. Lääkärillä oli minulle mieluisaa asiaa, joten lähdin tapaamaan häntä sairaalaan ja sain hyviä uutisia, joka muutti maailmani. 

Lääkärit tosi usein soittelevat yllättäen hyviä uutisia ihmisille, jotka eivät ole edes käyneet vastaanotolla vuosikausiin, eivät ole missään leikkausjonossa, eivät odota siirtoelintä tai mitään muutakaan. Not.

Vierailija
351/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v sitten kun otin veikkaus kortin alkoi jos mitäkin huu haa puhelua tulemaan veikkauksen ämmä selitti etteivät tiedä kuka ali soittelija milloinkin kaupustelee kenoa tai lottoa jopa 5 tekstaria pv ja jos mitäkin puukkojen ja lehtien  kaupustelijaa. ämmä selitti että p numero on muka pakollinen veikkaus korttiin. sanoin että sitten koko kortti pois vasta 3 puhelun jälkeen poisti numeron järjestelmästä. VEIKKAUS JA GIGANTTI MYYVÄT NUMEROITA

Vierailija
352/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka vastaamaton puhelu voi olla tärkeä kun selvästi elämä jatkuu vaikket vastannut? jos ei tiedä mitä on mennyt ohi niin onko mitään mennyt ohi

Vierailija
353/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis mikä se ongelma on jos ei vastaa, ei oikein auennut. Se että et saa ilmoitettua lähimmäiselle onnettomuudesta ei ole ongelma. Jos yritysten myyntityö kärsii niin ei se minua kiinnosta.

Vierailija
354/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset kuluttajaliiton pääsihteerit ja jatkuvat myyntimiesten tyrkytyspuhelut on se varsinainen ongelma, eikä niiden välttely!

Vierailija
355/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän puhelinmyyjille vastaa ja varsinkin jos ostaa jotain, sitä enemmän soittelee. Mun äidille 80 v. soittaa puhelinmyyjät vähintään kerran päivässä.

Vierailija
356/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

.Mä pelkään, että jos vastaan niin puhelu yhdistyy jonnekin tilausansaan tai jonnekin josta veloitetaan. En uskalla vastata, ellen tiedä edeltäkäsin, että mulle on tulossa puhelu.

Mulla on salainen numero ja markkinointikilketo, että harvoin soittoja tulee, mutta kuitenkin joskus.

Vierailija
357/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole mikään ongelma. Firmat saa syyttää itseään kun myyjät pommittavat jatkuvasti kymmenistä numeroista. Vastaan puheluihin vain ajanvarauksella tai kun tiedän että tärkeä puhelu on tulossa.

Myyntipuheluja laitan estoon sitä mukaan kun niitä tulee nykyisin. Joskus joku ihminen saattaa yrittää soittaa lukuisia kertoja. Välillä joudun muistuttamaan että laittamalla tekstiviestiä olisin ollut tavoitettavissa välittömästi.

Vierailija
358/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos soittajalla on oikeaakin asiaa, hän laittaa tekstiviestiä perään ilmoittaen nimensä ja asiansa olipa numero mikä tahansa.

Lääkärit soittavat usein tuntemattomasta numerosta valitettavasti näihin on pakko vastata jos haluaa keskustelun onnistuvan

Lääkärin tulevasta soitosta asiakas tietää kuitenkin etukäteen ja osaa näin ollen myös varautua etukäteen siihen, että tuntemattomasta numerosta tullaan soittamaan.

Vierailija
359/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain undulaatti vastaa nykyaikaina jokaiseen tuntemattomaan puheluun..

Onnea sitten liittymän laskun maksuun 🙂

Vierailija
360/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asia on tärkeä, puhelun soittanut varmasti vielä palaa asiaan esim. tekstiviestillä tai sähköpostilla. 

En vastaan epämääräisiin numeroihin.

Äitini teki yllättävän sairauskohtauksen johdosta kuolemaa sairaalassa. Tuli oudosta numerosta soitto. Tietysti vastasin. Soitto tuli sairaalasta. Ja lähdin siltä seisomalta hyvästelemään äitini. Äitini kuoli seuraavana aamuna.

Jos en olisi vastannut, niin...

Kaupustelijoille voi sanoa että en osta mitään. Itselläni on se robinson kielto jota suositan.