Tuntemattomiin numeroihin kannattaa vastata Kuluttajaliiton pääsihteeri: Puhelujen välttelystä on tullut jo ongelma
https://yle.fi/a/74-20006577
Voi jäädä tärkeätkin puhelut väliin.
Huijareille voi aina lyödä luurin korvaan, ei niille Microsoft tuesta soittaville tarvitse edes mitään puhua. Ei tarvitse olla kohtelias.
Puhelinmyyjille jopa kannattaa vastata, jos heistä haluaa päästä eroon ja vaatia heitä merkkaamaan puhelinmarkkinointikielto. Ilman kielto yrittävät soitella aina uudestaan ja uudestaan, eri numerosta.
Kommentit (555)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos opettajana soitan huoltajille omalla puhelimellani (meillä ei ole työpuhelimia käytössä) niin soitan tuntemattomasta numerosta.
Siis tarkoittanet, että numeroa ei näy ollenkaan. Tuntematon numero on numero joka kyllä näkyy, mutta ei ole yhteystiedoissa omassa puhelimessa.
Itse en vastaa, jos numeroa ei näy ollenkaan, mutta tuntemattomiin numeroihin kyllä; aina voi olla joku asiallinenkin yhteydenotto kyseessä, ja puh myyjille yms. tyrkyttäjille voi vain lyödä luurin heti korvaan. Säästyy molempien aika.
Helsingin Sanomat on kiusallisin, soittelevat h*elvetin ahkerasti, ja aina eri numerosta. Markkinointikielto on, mutta se ei pure kun olen joskus ollut heidän asiakkaansa ja tietoni ovat heidän asiakasrekisterissään.
Heillekin voi kertoa, että kerran vielä soittavat niin pistät asian eteenpäin isolla metelillä.
"Tuntematon numero" on kyllä lähes aina poliisi, päivystys, sairaala, maistraatti tmv viranomainen.
Niihin vastaan. En "040567890" numeroihin.
Ja surutta lyön luurin korvaan 'häiriköille" jos satun vastaamaan.
Eipä niitä juuri soittele, minulla on Robinson ja merkitsen yleensä joka paikkaan, siis esim jos tilaan lehden, että äidinkieli on ruotsi ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vastaa outoihin numeroihin tai tuntemattomiin, ellen ole esimerkiksi hakenut työpaikkaa tai odota lääkäriltä soittoa. Jos itse olen soittanut numeroon, jolla ei ole minun yhteystietoja, laitan tekstarin perään ja millä asialla olen tavoitellut. Soittavat kyllä aina takaisin.
Lääkäri voi soittaa odottamattakin.
Esimerliksi rutiinitutkimulsessa löyy jotain odottamatonta.
Eiköhän joka kunnalla ole jo sähköinen järjestelmä minne tulee tulokset ennen mitään puheluita. Ei mikään "odottamaton löytö" jää yhteen puheluun.
Luulisitko, että tiedon esim. AIDSista tai haimasyövästä saa ekana jostain omakannasta?
Aiemmin oli laboratoriovastausten siirtymisessä potilaan nähtäväksi viivästys, eli ensin kerrottiin suullisesti huonot uutiset !
Hei ihan oikeasti valoja päälle: Jos ihminen epäilee jotain sairautta, on käynyt tutkimuksissa, niin kyllähän hän ymmärtää myös vastata salatusta numerosta tuleviin puheluihin. Mutta miksi ihmeessä aidsista tai haimasyövästä soitettaisiin jollekin, joka ei ole käynyt lääkärissä tai labrassa vuosiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos opettajana soitan huoltajille omalla puhelimellani (meillä ei ole työpuhelimia käytössä) niin soitan tuntemattomasta numerosta.
Siis tarkoittanet, että numeroa ei näy ollenkaan. Tuntematon numero on numero joka kyllä näkyy, mutta ei ole yhteystiedoissa omassa puhelimessa.
Itse en vastaa, jos numeroa ei näy ollenkaan, mutta tuntemattomiin numeroihin kyllä; aina voi olla joku asiallinenkin yhteydenotto kyseessä, ja puh myyjille yms. tyrkyttäjille voi vain lyödä luurin heti korvaan. Säästyy molempien aika.
Helsingin Sanomat on kiusallisin, soittelevat h*elvetin ahkerasti, ja aina eri numerosta. Markkinointikielto on, mutta se ei pure kun olen joskus ollut heidän asiakkaansa ja tietoni ovat heidän asiakasrekisterissään.
GDPR. Heillä on velvollisuus poistaa yhteystietosi rekisteristään, kun pyydät sitä.
Työskentelen sote-alalla ja esihenkilö on määrännyt puhelimet pidettäväksi lukitussa lokerossa työaikana. Tauolla saa sentään ottaa puhelimen esiin, mutta taukoani en käytä puhelinasioiden hoitamiseen.
En siis vastaa mihinkään puheluihin, en myöskään niihin tärkeisiin...
Vierailija kirjoitti:
Niin. Miksei vieraaseen tai tuntemattomaan numeroon voi vastata? Ketä ja mitä piileksitte?
Ne ovat 99,9% puhelinmyyjiä, enkä halua vastata niille ollenkaan. En siis vastaa ollenkaan, en rupea mihinkään luurin korvaan lyömiseen, sillä sehän vain yllyttää soittamaan uudestaan.
Jos et osaa laittaa viestiä jossa kerrot asiasi ja kuka olet, et ole vastaamisen arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Minä vastasin vaan puheluun Haloo ja heti alkoi juosta ihme kuluja lähes 100e kk. Soitin puhelinyhtiöön niin sanoivat ettei tuntemattomiin numeroihin saa koskaan vastata. Että omaa tyhmyyttä. Joten en enää vastaa tuntemattomiin ja olen tätä myös kertonut eteenpäin.
Täyttä sontaa tuo sun kommentti. Tuo olisi muutoin ihan täydellinen bisnes idea.
Vierailija kirjoitti:
Jos on tärkeää voi laittaa tekstiviestin tai kirjeen.
Älyn väläys : laittaa kirje. Posti jakaa kirjeitä vuoroviikoin ma-ke-pe tai ti-to. Perilletulo saattaa kestää ja kestää, tai sitten joku muu firma jakaa postin, ja mistä sen sitten voi etukäteen tietää.
Tähän Posti vetoaa jos jotain kirjettä kovistelee.
EI SOVI kiireellisille asioille.
Laittakoon viestin, jos on jotain asiaa. Eilen soi puhelin kolmasti ja jokainen oli myymässä jotain. En siis vastannut tuntemattomaan numeroon vaan tarkastin numerot.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeät puhelut eivät jää väliin jos jättää vastaamatta tuntemattomiin numeroihin.
Jos tärkeää asiaa, niin voi aina lähettää tekstiviestin siitä minkä vuoksi soitti. Tuo koskee etenkin tuntemattomia numeroita. Pidän omien kavereittekin kanssa enemmän yhteyttä tekstiviestein kuin suorin puhelinsoitoin kun esimerkiksi sovimme jostain tapaamisesta yhden tai useamman ihmisen kesken. Minulla on kännykkään talletettuina ne tärkeimmät numerot ja jos asioin jonkun uuden firman tai henkilön kanssa, lisään sen tiedon vanhojen numeroiden joukkoon.
Tuntemattomiin numeroihin KANNATTAA vastata.
Kielipoliisi tässä hei, mutta miksi se on kannattavaa? Saanko siitä rahaa vai mitä?
Voi "olla järkevää" , "on syytä" vastata kenties, mutta vastaamisen kannattavuudesta en menisi vannomaan.
Ja onko se tuo Kuluttajaliiton kanta, vain jotta "puhelinmyyjät saavat onnistumisia" vai mikä tekee siitä "kannattavaa"?
Ps. En lukenut linkkiä.
Kiitos puhelinmyynnin ja yritysten todella häiritsevän, tunkeilevan ja agressiivisen mainonnan ihmiset ei enää vastaa puhelimeen
Nykyään on ihmeellinen oletus, että kaikilla on puhelin koko ajan kädessä, ja että jos siihen ei heti vastaa, niin tietoisesti vältellään vieraisiin numeroihin vastaamista. Minä pystyn sentään työssäni vastaamaan melko usein, mutta jos olen kokouksessa tai vaikka vetämässä luentoa, niin enhän minä voi silloin vastata. Sitten kiukutellaan, että miksi et vastaa tuntemattomiin numeroihin. Eikö ihminen (kuten vaikka tuo leikkausaikoja tarjoava) tajua, että aina ei voi heti vastata, koska esim. tekee ihan oikeita töitä tai on vaikka vessassa?
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään typerä ajatus, että ihmisen pitäisi istua puhelimen vieressä ja hypätä vastaamaan kuin pavlovin koira heti, kun laite piippaa. Jos olen töissä, en vastaa. Jos olen kaupassa, en vastaa. Jos on tärkeää asiaa, soittaa varmasti uudestaan tai laittaa viestin.
Näin on. Mitä ihmeen prinsessoja nämä luulevat olevansa, kun mielestään voivat soitella tuntemattomista numeroista, ääniviestit ja viestit ovat näille liian suuri vaiva mutta muiden pitöisi olla kuuliaisesti vastaamassa joka saatanan salattuun ja tuntemattomaan numeroon? Ehei, jos ei laita viestiä perään tai jätä vastaajaan viestiä niin ei se asia silloin ole sellainen, että minun sillä tarvitsee päätäni vaivata.
Poliisi laittaa tarvittaessa tekstiviestin, että vastaa, lääkärit ei soittele ellei varta vasten odota puhelua. Muut viranomaiset ei soittele. Pankit soittaa vain soittopyynnöstä.
Tämä ja 99% muistakin suomen yhteiskunnan ongelmista johtuu yrittäjien rahan ahneudesta kun tehdään kaikkensa että saisi yritykselle enemmän myyntiä ja itselle enemmän rahaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuikku1 kirjoitti:
Hieman riippuu soittajan puhelinnumerosta, kellonajasta ja tilanteesta, milloin suostun vastaamaan puhelimeen.
Pääsääntöisesti en vastaa puheluihin klo 8-16, koska olen töissä. Voin vastata puhelimeen, jos vaikka lapseni soittaisi. Harvoin soittaa. Laittaa yleensä whatsapp viestiä.
Kaverit soittavat lähinnä viikonloppuina tai laittavat whatsapp viestiä. Tämän takia mikään minulle merkityksellinen soitto ei jäisi väliin.
Jos puhelu tulee ulkomailta, en vastaa. Minä en odota keneltäkään puhelinsoittoa ulkomailta.
Jos puhelu tulee kotimaasta ja minulle tuntematon numero, ehkä vastaan ehkä en. Riippuu fiiliksestä. Usein vastaan vaikka, tiedän että soittaja on todennäköisesti jokin kaupallinen taho. Heillekin voi olla ystävällinen.
Ystävät laittavat yleensä messenger-viestiä, jos eivät tiedä minun puhelinnumeroani. Sen takia kannattaa kyllä olla tarkkana, kenen puheluun vastaa.
No jos me esim. Työterveyshuollosta koetettaisiin sinua tavoitella, soitto tulee tasan 8-16 välillä ja varmaan myös monelta viranomaistaholta tavoitellaan virka-aikaan.
Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon Suomessa kuluu vuosityöaikaa yhteensä siihen kun koetetaan tavoittaa ihmisiä jotka eivät suostu vastaaman puhelimeen!! Ihan absurdia, aikuiset ihmiset eivät vastaa vaikka näkevät että puhelin soi!
Miksi työterveyshuolto soittaisi privanumeroon? Ei kai tässä ketjussa kukaan screenaakaan työpuheluita vaan henkilökohtaisia! Työpuhelimeen vastataan tottakai aina kun voidaan (työajalla).
Miksi työterveys soittaisi työnumeroon? Meillä on puhelin, johon kuka vaan paikalle sattuav työkaveri voi vastata. Kiva kun pitäisi sitten siihen työpisteelle jäädä keskustelemaan terveydestä, samalla kun kun muut kollegat tarvii puhelinta :D
Itse en ole koskaan ollut erityisen innokas puhumaan puhelimessa edes tuttujen kanssa. Jos he asuvat samalla paikkakunnalla, sovin mielummin tapaamisesta kasvokkain vaikkapa jossain mukavassa kahvilassa parilla tekstiviestillä. Ainoat pidemmät puhelut puhun tavallisesti vain kauempana asuvien lähisukulaisten kanssa joita olisi muuten hankala tavata lyhyellä aikavälillä. Kirjallisesti kuten sähköpostilla etenkin viralliset asiat on huomattavasti helpompi selittää ilman turhia väärinkäsityksiä.
Henkilökohtaisesti minua ihmetyttää miten jotkut jaksavat puhua loputtomasti puhelimeen kuten jotkut koirien ulkoiluttajat tai puhelua ei viitsitä keskeyttää edes asioidessa kaupan kassalla. Eräs entinen naapuri ei käynyt edes pihan roskakatoksella asti ilman että hän ei olisi puhunut puhelimeen.
Nykyihmiset on hermoheikkoja rassukoita, jotka kanniskelee kännykkää jota pelkäävät. Vit tu mitä tolloja, hävettää.
Niin. Miksei vieraaseen tai tuntemattomaan numeroon voi vastata? Ketä ja mitä piileksitte?