Kuinka moni täällä on ns. varttikarjalainen? Evakkojen jälkeläisiä
Kun ainakin täällä Turussa törmää yhtenään niihin joiden ainakin joku isovanhempi oli evakko tai veteraani Karjalasta. Mutta kai meitä on ympäri maata?
Kommentit (130)
Isäni äiti oli. En tarkemmin tiedä, mistä päin Karjalaa hän oli, mutta oli noin kymmenen vuotias talvisodan alkaessa ja päätyi lopulta Helsinkiin asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Isäni äiti oli. En tarkemmin tiedä, mistä päin Karjalaa hän oli, mutta oli noin kymmenen vuotias talvisodan alkaessa ja päätyi lopulta Helsinkiin asumaan.
Ihmettelen kovin, ettet tiedä lähihistoriaasi. Kannattaisko selvittää?
Hep, molemmat vanhemmat ovat syntyneet nykyisen rajan takana.
Oikein hyvää Joulua kaikille karjalaisille🌷
Minäpäs virkkasin Karjala-aiheisen hartiahuivin. Punamusta lippu, hopeanharmaat reunat. Tuli kyl nätti, saan kesän Käkisalmijuhliin punaisen hameen ja valkoisen puseron kanssa. Odotan jo.
Teettekö muut karjalaiset käsitöitä?
Virkkasin aiemmin karjalan väreissä kännykkäkotelon, samalla tein myös Ukrainan väreissä.
Ne joiden iso vanhempi on evakko on jotain 50 plus vuotiaita vähintaan
Kuinka moni oli sitten varttikarjalainen ?Lukumäärä esiin! Ei pihdata.
Isovanhemmat toisen vanhemman puolelta ovat karjalasta. Vartuin mustasaaressa. En ikinä kuullut että siellä muilla olisi taustaa karjalassa. En myöskään vaasan puolella joka on mustasaaren naapurikunta.
Vierailija kirjoitti:
Olen 41 vuotias ja isovanhemmat oli evakkoja.
Minun isoisoisä oli pienenä evakko. Sukutrauma mennyt minulle saakka
Minä olen ja Lahdesta löydyn. Tänne tuli aikanaan tuhansia evakkoja, joten meitä on tällä seudulla paljon.
Minun molempien isoäitien lapsuudenkoti oli Karjalassa, toisen Viipurissa, ja toisen maaseudulla. En kuitenkaan koe olevani mitenkään erityisen karjalaissukuinen. Kumpikin asui sodan alkaessa jo muualla Suomessa. Kummankin sukujuuret ovat muualla kuin Karjalassa.
Mummoni äiti oli vissiin venäläistä sukujuurta nimestään päätellen. Mutta syntynyt Suomessa. Ukki taas oli raumalta päin. Tapasivat sodan loppupuolella, kun Karjalassa oli sotilaita Raumaltakin päin joku kompania. Ukkiani jouduttiin käyttämään tulkkina, kun upseerit ei sen aikuista Rauman murretta ymmärtäneet. Ukkini komennettiin välillä tulkkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Varttikarjalaiseksi kutsuminen on alentavaa. Isovanhemmat oli Karjalasta ja itse opiskelen karjalan kieltä. Kulttuuriperintöä pyrin pitämään hengissä täällä sisämaassa.
Vastauksena kysymykseen voisi yhtä hyvin kysyä kuinka monta ihmistä on Suomessa. Karjalaiset juuret eivät ole kovin suuri harvinaisuus. Saamelaisuutta saakin jo hieman etsiä sukulinjoista.
Mä taas en ymmärrä tuollaista loukkaatumismentaliteettia. T. varttikarjalainen (1/4).
Mun mielestä on varsin hienoa omata karjalaisia juuria. Lapsuudenkotona oli aina Karjalan viiri esillä. Mun 1/2 karjalaistaustainen isä, sodan jälkeen syntynyt, ei koskaan käynyt rajan takana, ja menetti myös valitettavasti kosketuksen Karjalaan, kun karjalainen sotaveteraani-isänsä kuoli nuorena ja traumatisoituneena. Mutta uskon, että mun karjalalaiset esivanhemmat olisi ihan tyytyväisiä ja ylpeitä siitä, miten hyvin evakkojen lapsenlapsella menee nykyään. :)
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei taida olla kovin hyvä laskupää.
Minun äitini on evakko.
Omat lapseni, joiden isoäiti on siis evakko, ovat 29-39-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei taida olla kovin hyvä laskupää.
Minun äitini on evakko.
Omat lapseni, joiden isoäiti on siis evakko, ovat 29-39-vuotiaita.
Kaikki ei tuota laske oikeaksi evakoksi
Minä olen 50% karjalainen, toisen isovanhemmat ovat molemmat karjalasta.
Osaan haastaa Lappeenrantaa halutessani. Muuten en kyllä jää kiinni juuristani.