Kuinka moni täällä on ns. varttikarjalainen? Evakkojen jälkeläisiä
Kun ainakin täällä Turussa törmää yhtenään niihin joiden ainakin joku isovanhempi oli evakko tai veteraani Karjalasta. Mutta kai meitä on ympäri maata?
Kommentit (110)
Äidin äidin äititin oli evakko, isän isän isäni oli evakko. Mikä minä siis olen?
Vierailija kirjoitti:
Äidin äidin äititin oli evakko, isän isän isäni oli evakko. Mikä minä siis olen?
Kannattaa kysyä siltä jakolaskujen ja tilastojen fanilta joka nähtiin alkuketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Olen puolievakko, eilen just olin karjalaisessa pikkujoulussa + Värttinän konsertissa.
Heinola
Oiii Värttinä! Millä kokoonpanolla ovat nykyään?
Onkos kuka puoli- tai varttievakoista käynt rajan takana "kotikonnuilla" ?
Mie olen. 1990
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen puolievakko, eilen just olin karjalaisessa pikkujoulussa + Värttinän konsertissa.
Heinola
Oiii Värttinä! Millä kokoonpanolla ovat nykyään?
Mari Kaasinen + 2 naista ja 3 miestä. Mielenkiintoiset oli soittimet
Vierailija kirjoitti:
siis ryssiä, toivottavasti eivät lisäänny
Noh, noh, äläs nyt viitsi.
Onneksi en omaa moisia ryssägeenejä. Saavat tutkimusten mukaan todennäköisemmin vakavamman koronataudinkin.
Vierailija kirjoitti:
En ole karjalainen lainkaan, mutta yksi isovanhemman vanhemmista oli saamelainen.
Lisäksi olen Lapin sodan evakon lapsenlapsi.
Niin, ei kannata tosiaan unohtaa, että evakkoja oli muitakin kuin karjalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en omaa moisia ryssägeenejä. Saavat tutkimusten mukaan todennäköisemmin vakavamman koronataudinkin.
Jos tarkoitat venäläisiä geenejä, niin ei niitä minullakaan ole. Olen puoliksi karjalainen, suvussamme ei ole venäläisiä.
Vierailija kirjoitti:
vanhakyynikko kirjoitti:
Rouva on puolikarjalainen.
Äitinsä oli luterilainen evakko Koiviston Kiiskilästä.
Minä puolestani olen parin keikauksen kautta noin varttihurri; ei haittaa yhtään.
No eihän se haittaa ku näin saadaan iloisesti sekasin meidän geenejä, ja kaikilla on sitäpaitsi hauskempaa kun jaetaan.
Valitettavasti geenit eivät ole sekoittuneet jälkeläisiksi.
Luonteet sen sijaan ovat sekoittuneet loistavaksi kokonaisuudeksi.
vanhakyynikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vanhakyynikko kirjoitti:
Rouva on puolikarjalainen.
Äitinsä oli luterilainen evakko Koiviston Kiiskilästä.
Minä puolestani olen parin keikauksen kautta noin varttihurri; ei haittaa yhtään.
No eihän se haittaa ku näin saadaan iloisesti sekasin meidän geenejä, ja kaikilla on sitäpaitsi hauskempaa kun jaetaan.
Valitettavasti geenit eivät ole sekoittuneet jälkeläisiksi.
Luonteet sen sijaan ovat sekoittuneet loistavaksi kokonaisuudeksi.
No sekin on sitä iloista jakamista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole karjalainen lainkaan, mutta yksi isovanhemman vanhemmista oli saamelainen.
Lisäksi olen Lapin sodan evakon lapsenlapsi.
Niin, ei kannata tosiaan unohtaa, että evakkoja oli muitakin kuin karjalaiset.
Niinpä.
Mulla isovanhemmat ja äiti karjalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mun isovanhemmat ja äiti syntyisin Karjalasta joka kuului Suomeen maaliskuuhun 1940 asti.
Geenit ihan suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Ja taas joku idiootti kommentoimassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen. Mummini oli Karjalan evakko. Paljon jäi sukua kuulema sinnekin puolelle, Kuolismaalle.
Olen ylpeä karjalaisista juuristani.
Minä myös , todella ylpeä. Jo lapsena halusin aina kuulla mummoni kertovan Karjalasta, ja nyt nelikymppisenä olen alkanut tutkimaan vielä enemmän kaikkea karjalaisuuteen liittyvää. Juuri tuossa pari iltaa selailin Kansalliskirjaston digitoituja Laatokka-lehtiä 1918-vuodesta eteenpäin ja luin ajankuvaa.
Minun mummoni oli Kurkijoelta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät vai oletatko vain?
epätoivoinen6791 kirjoitti:
Minä olen varttikarjalainen Lahdesta. Täällä on meitä paljon.
Viipurilaisia tuli sinne, ehkä sinäkin juuriltasi heitä?
Mä olen sivultani Viipurin maalaiskunnasta hallitsevan neljännekseni, Ihantalasta. Karjalaisuus määrittää mua paljon enemmän kuin hämäläiset kolme neljäsosaani.
Saat ollakin! Kuolismaa ja muut seudut kunniaan Suomen historiassa. Ja mummisi ja muut evakot.