Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkokeilijan käyttäminen työvoimana

Vierailija
30.11.2022 |

Onko kuinka yleistä? Olen työkokeilija ja teen samat työt kuin vakkaritkin.

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan ei kuulu toimia vastoin sopimusta. Työkokeilijaa ei saa käyttää korvaamaan varsinaista työntekijää, jättää yksin vastuuseen eikä teettää täysiä työtunteja. Se lukee jo laissa.

Työvoimatoimistoon kuuluu ilmoittaa väärinkäytöksistä ja he laittavat työnantajan ruotuun, ellei työntekijästä ole itse pitämään oikeuksistaan kiinni.

Se työkokeilu työsopimus määrittää asiat ja sen mukaan pitää mennä, muut selittelyt on turhaa.

Työkokeilusopimuksissa ei lue mainitsemiasi asioita.

Kyllä on määritelty

Vierailija
82/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos työkokeilija huutaa kaupassa, en saa palkkaa, voiko joku ostaa minulle ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työkokeilussa henkilö tekee työpaikalla yleisesti työsuhteessa tehtäviä töitä."

https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset

Kai täällä joku sekoittaa johonkin kuntouttavaan tms.

Kuntouttavassakin tehdään samoja töitä ja näkee asiakkaiden henkilötunnukset, osoitteet jne. asiakastiedot. Toimistotöitä ei voi muuten tehdä.

Vierailija
84/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavaa työtoimintaa eli toimistotöitä on kaupungin eri yksiköissä.

Vierailija
85/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni työkokeilijoihin voisi suhtautua samalla tavalla kuin vaikka työharjoittelussa oleviin opiskelijoihin. Eli tehtäisiin työpaikkaohjaajan kanssa yhdessä haastavampia tehtäviä ja tutustutaan yhdessä siihen vaativampaan työhön ja vastuutetaan sitten joihinkin tehtäviin ohjataan itsenäisesti, kun ne handlaa.

Ei niin, että kaikki paskaduunit, jotka ei vaadi valvontaa/ohjausta ja, joita kukaan muu ei halua tehdä, sälytettäisiin työkokeilijan tai harjoittelijan kontolle.

Toki pitää olla aktiivinen ja oma-aloitteinenkin. Ei sen työkokeilunkaan tarkoitus varmaan ole vaan saapua paikalle ja olla tekemättä mitään. Mutta varsinaisena työvoimana ei pitäisi kyllä käyttää.

- sh, paljon opiskelijoita ohjannut

Työkokeilussa ei tehdä yhtään mitään itsenäisesti!

Vierailija
86/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Työkokeilussa henkilö tekee työpaikalla yleisesti työsuhteessa tehtäviä töitä."

https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset

Kai täällä joku sekoittaa johonkin kuntouttavaan tms.

Kuntouttavassakin tehdään samoja töitä ja näkee asiakkaiden henkilötunnukset, osoitteet jne. asiakastiedot. Toimistotöitä ei voi muuten tehdä.

Esim. museot, kansalaisopistot, vesilaitos, seurakuntien toimistot, sosiaalitoimisto, sairaala, kirjasto jne.

Vierailija
87/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni työkokeilijoihin voisi suhtautua samalla tavalla kuin vaikka työharjoittelussa oleviin opiskelijoihin. Eli tehtäisiin työpaikkaohjaajan kanssa yhdessä haastavampia tehtäviä ja tutustutaan yhdessä siihen vaativampaan työhön ja vastuutetaan sitten joihinkin tehtäviin ohjataan itsenäisesti, kun ne handlaa.

Ei niin, että kaikki paskaduunit, jotka ei vaadi valvontaa/ohjausta ja, joita kukaan muu ei halua tehdä, sälytettäisiin työkokeilijan tai harjoittelijan kontolle.

Toki pitää olla aktiivinen ja oma-aloitteinenkin. Ei sen työkokeilunkaan tarkoitus varmaan ole vaan saapua paikalle ja olla tekemättä mitään. Mutta varsinaisena työvoimana ei pitäisi kyllä käyttää.

Riippuu varmaan paikasta. Kun postitin sairaalassa epikriisejä niin ei kirjekuoria kukaan enää avannut, mutta olin tarkka.

Vierailija
88/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos työkokeilija huutaa kaupassa, en saa palkkaa, voiko joku ostaa minulle ruokaa.

Hänen vierellään oleva ohjaaja sanoo napakasti, että katsopa nyt rauhassa, miten minä tarkastan varaston listalta, miten paljon mitäkin tänne hyllyyn laitan.

Vierailija
89/110 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilusta hyötyvät sekä kokeilija että työpaikka. Kokeilija pääsee tekemään alan töitä ja pystyy arvioimaan itse, haluaako alalle. Työnantaja taas saa apua erilaisiin tehtäviin. Jos asian ottaa byrokratian ja nipotuksen kannalta, kumpikaan ei hyödy.

Vierailija
90/110 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilusta hyötyvät sekä kokeilija että työpaikka. Kokeilija pääsee tekemään alan töitä ja pystyy arvioimaan itse, haluaako alalle. Työnantaja taas saa apua erilaisiin tehtäviin. Jos asian ottaa byrokratian ja nipotuksen kannalta, kumpikaan ei hyödy.

Nimenomaan. APUA tehtäviin, se ei saa korvata palkallista työvoimaa.

Vierailija
91/110 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen ollut työkokeiljana jopa 6kk putkeen työkkärin pakottamana. Heti alkoi karenssilla uhkailu kun mainitsin, että eikö esim. 3kk riitä samassa paikassa. Tein ihan samoja töitä kuin palkatut ja vielä 6 tuntia päivässä 5 päivänä viikossa!

Vierailija
92/110 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Telkkaristakin tuttu lippispää yritti laittaa mut ilman perehdytystä ja valvontaa nosturiin maalaamaan talon kattoa. Kieltäydyin.

"No mut eihän se oo kun nappia painaa". Just joo, entäs jos mä tipun sieltä ja sanon viranomaisille etten ole saanut edes perehdytystä?

Kokeilijoilla ei saa korvata ammattilaista, apuna se saa olla.

Vierailija
93/110 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan työkokeiluista ei hyödy kun ne työnantajat.

Mietis nyt itse, miksi sä alkaisin maksmaan työntekijälle palkkaa kun saat uuden ilmaiseksi?

Vierailija
94/110 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen ollut työkokeiljana jopa 6kk putkeen työkkärin pakottamana. Heti alkoi karenssilla uhkailu kun mainitsin, että eikö esim. 3kk riitä samassa paikassa. Tein ihan samoja töitä kuin palkatut ja vielä 6 tuntia päivässä 5 päivänä viikossa!

Lisään vielä, että sain siitä noin 200-250e/kk, että tein 30 tuntia viikossa töitä. Se 9e/pvä työmarkkinatuen päälle.

t. Sama

Vierailija
95/110 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan työkokeiluista ei hyödy kun ne työnantajat.

Mietis nyt itse, miksi sä alkaisin maksmaan työntekijälle palkkaa kun saat uuden ilmaiseksi?

Kokoomusunelmaa nämä ilmaiset työntekijät. 

Vierailija
96/110 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut että jos muuttaisit Ruitsiin niin saisit oikeata palkkaa?

Vierailija
97/110 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pirullista tuijotella nälkäisenä niitä herkkuja tursuavia hyllyjä ja mitään niistä ei pysty itse ostamaan.

Vierailija
98/110 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nykyään missään sellaista työpaikkaa, missä jollakin työntekijällä olisi muka aikaa vahtia tai opettaa jotain "ylimääräistä" henkilöä, epäilen vahvasti.

Vierailija
99/110 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nykyään missään sellaista työpaikkaa, missä jollakin työntekijällä olisi muka aikaa vahtia tai opettaa jotain "ylimääräistä" henkilöä, epäilen vahvasti.

Jos näin on, niin työpaikallahan työtä ei ole hoidettu tarpeeksi tehostetusti, kun ylimääräisiä resursseja löytyy, näinhän ei enää voi olla, asia korjataan....

Vierailija
100/110 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu oli jossain "palkattomassa kokeilussa", en tiedä mikä se oli viralliselta nimeltä.

Hänen sosiaalituet ovat kuitenkin suuremmat kuin minun 6h palkka (1400e brutto).

Eli kumpi tässä on enemmän palkattomasti töissä, hän ei saa palkkaa mutta rahaa jää käytöön enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme