Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkokeilijan käyttäminen työvoimana

Vierailija
30.11.2022 |

Onko kuinka yleistä? Olen työkokeilija ja teen samat työt kuin vakkaritkin.

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilua voi olla myös eläkevakuutusyhtiön kautta esim omaan työhön pitkän sairasloman jälkeen tai tutustuminen uuteen alaan ennen uudelleen kouluttautumista. Lähtökohdat on aika erilaisia. Työkokeilija voi olla esim jonkun alan ammattilainen mutta syystä tai toisesta päätynyt määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle (sairasloma yli 12kk).

Te-toimiston työkokeilijakin voi olla kouluttautunut jo alalle, mutta ei ole vain työllistynyt, esim joku vaikeasti työllistävä ala, tai pitkien perhevapaiden jälkeen työhön paluu ollut vaikeaa, jos työkokemusta ei ole ollut vuosiin, eikä mahdollisuutta verkostoitua. Ei kaikki työkokeilijat ole mitään vajaa-älyisiä tai syrjäytyneitä..

Lähtökohtahan näissä on se, että työkokeilijaa ei saa laskea vahvuuteen, eli kokeilee työtä ylimääräisenä. Vastuuta voi ottaa ohjattuna työkokeilun edetessä. Työkokeilijan tarkoitus on tehdä juuri niitä tavanomaisia töitä, mutta ei olla yksin vastuussa.

62/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, miksi kukaan menee työkokeilun 9€/pv, jos siellä joutuu kuitenkin olemaan viitenä päivänä viikossa 6-8h/päivä, kun minä ainakin hakeutuisin töihin esim. Ruokakauppaan, postiin, siivoojaksi, sillä näihin töihin ei tarvita koulutusta ja niistä kuitenkin maksetaan ja on kova työvoimapula. Ja jos on esim. Mielenterveysongelmia, niin käsittääkseni työkkäri voi myöntää palkkatuen, eli että työkkäri maksaa 30-50% palkkakuluista työnantajalle määräajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mä en ymmärrä, miksi kukaan menee työkokeilun 9€/pv, jos siellä joutuu kuitenkin olemaan viitenä päivänä viikossa 6-8h/päivä, kun minä ainakin hakeutuisin töihin esim. Ruokakauppaan, postiin, siivoojaksi, sillä näihin töihin ei tarvita koulutusta ja niistä kuitenkin maksetaan ja on kova työvoimapula. Ja jos on esim. Mielenterveysongelmia, niin käsittääkseni työkkäri voi myöntää palkkatuen, eli että työkkäri maksaa 30-50% palkkakuluista työnantajalle määräajan.

Työttömillä on aukko cv:ssä mikä tarkoittaa sitä, että ei heitä palkata vaikka työvoimapula on huutava.

Vierailija
64/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla tulee olla ohjaaja ja teet vain ohjaajan kanssa. Se on sinun oikeutesi. Mitään et tee yksin, et edes pese lasten käsiä toisen ohjatessa lapsia lounaalle.

Työkokeilijan ei tarvitse tehdä töitä, hänellä on kokeilusopimuksessa sovittu, mihin asioihin hän kokeilun aikana tutustuu.

Miksi työttömät eivät suostu lukemaan säädöksistä ja ohjeista, miten tulee toimia? Jo työkokeilusopimuksen lukeminen voisi auttaa aika lailla. Eli kokeilija ei ole työvoimaa, hän ei tee mitään yksin, hän ei avaa aamulla ovia eikä päivän päätteeksi niitä sulje eikä jää pyyhkimään lounaan jälkeen pöytiä, jos muut varhaiskasvatuksessa menevät tekemään muita töitä. Yksintyöskentelystä kieltäytymisestä ei voi antaa karenssia!

Oletko nyt ihan varma että työkokeilusta puhut?

Kyllä. Tästä asiasta olen erittäin varma! Sellaiset 20 vuotta työhallinnosta antaa jonkinlaisen pohja kirjoittaa asiasta, jonka työttömät ymmärtävät toistuvasti väärin.

Jaa,miksi sitten yli 30 vuotta työelämässä ollut päätyy kauppaan hyllyttämään? On ollut jopa yksin firman toimipistettä hoitamassa, kunnes sai lähteä nuorempien tieltä, senkin jälkeen kelpasi lomittamaan... ja kauppa ei palkkaa, koska seuraava kokeilija on tulossa 9e/päivä. Siellä siis pitäisi jonkun pitää kädestä koko ajan?

Vierailija
65/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Ei ole pulaa, ei makseta.

Vierailija
66/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Miksi mielenterveysongelmainen pitäisi ottaa noihin tehtäviin? Eiköhän ne päihde/mielenterveyskuntoutujat ohjata kuntouttavaan työtoimintaan nehän voi seota siellä asiakkaiden keskellä.

Vierailija
67/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuset omiin ja kaikkien muidenkin muroihin. Ei sinun kuulu olla täyspäiväisenä ja samalla vastuulla kuin vakinaiset. Syöt muiden leipää mahdollistamalla tämän valtion hyväksymän kikkailun.

Vierailija
68/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla tulee olla ohjaaja ja teet vain ohjaajan kanssa. Se on sinun oikeutesi. Mitään et tee yksin, et edes pese lasten käsiä toisen ohjatessa lapsia lounaalle.

Työkokeilijan ei tarvitse tehdä töitä, hänellä on kokeilusopimuksessa sovittu, mihin asioihin hän kokeilun aikana tutustuu.

Miksi työttömät eivät suostu lukemaan säädöksistä ja ohjeista, miten tulee toimia? Jo työkokeilusopimuksen lukeminen voisi auttaa aika lailla. Eli kokeilija ei ole työvoimaa, hän ei tee mitään yksin, hän ei avaa aamulla ovia eikä päivän päätteeksi niitä sulje eikä jää pyyhkimään lounaan jälkeen pöytiä, jos muut varhaiskasvatuksessa menevät tekemään muita töitä. Yksintyöskentelystä kieltäytymisestä ei voi antaa karenssia!

Oletko nyt ihan varma että työkokeilusta puhut?

Kyllä. Tästä asiasta olen erittäin varma! Sellaiset 20 vuotta työhallinnosta antaa jonkinlaisen pohja kirjoittaa asiasta, jonka työttömät ymmärtävät toistuvasti väärin.

Jaa,miksi sitten yli 30 vuotta työelämässä ollut päätyy kauppaan hyllyttämään? On ollut jopa yksin firman toimipistettä hoitamassa, kunnes sai lähteä nuorempien tieltä, senkin jälkeen kelpasi lomittamaan... ja kauppa ei palkkaa, koska seuraava kokeilija on tulossa 9e/päivä. Siellä siis pitäisi jonkun pitää kädestä koko ajan?

Ei pidä pitää kädestä koko ajan. Se kokeilija on nimenomaan kokeilija, häntä ei tule jättää yksin vastuuseen eikä korvata hänellä palkallista työvoimaa.

Käytännössähän tätä lakia ei noudata mikään firma. Uusi tilalle, kun edelliseltä loppuu tuetut kuukaudet.

Vierailija
69/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Työkokeilussa henkilö tekee työpaikalla yleisesti työsuhteessa tehtäviä töitä."

https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset

Kai täällä joku sekoittaa johonkin kuntouttavaan tms.

Työkokeilussa et tee näitä töitä yksin, vaan aina yhdessä ohjaajan kanssa. Päivähoidossa osallistut suunnittelupalavereihin, lasten pukemiseen, ulkoiluttamiseen jne. aina ohjaajan kanssa. Hän ei siis poistu muihin töihin ja jätä sinua siivoamaan, vaan sinä menet kanssaan palavereihin ja nukkariin valvomaan lapsia.

Työkokeilija tekee ko. työpaikalla tehtäviä töitä, ei esimerkiksi päiväkodissa huolla leikkipaikan laitteita, vaikka hänellä saattaisi olla tähän osaamista. Kyse ei siten ole siitä, että työkokeilija tekisi töitä kuin muutkin työntekijät, hän ei kokeile töitä, joita ko. työpaikassa ei normaalisti tehdä.

Varhaiskasvatuksessa. Ei missään "päivähoidossa".

Lastentarhassa.

Vierailija
70/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut työkokeilussa enkä enää mene. Onneksi ei edes pakoteta. On jo sen verran ikääkin. Sä voisit ottaa työkkäriin yhteyttä jos aina oot yksin lasten kans. Et nimittäin ole yhtään vastuussa, jos jotain sattuu ja penikka esim.karkaa tai loukkaa ittensä. Voit huomauttaa näistä vastuukysymyksistä.

Vierailija
71/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ollut työkokeilussa enkä enää mene. Onneksi ei edes pakoteta. On jo sen verran ikääkin. Sä voisit ottaa työkkäriin yhteyttä jos aina oot yksin lasten kans. Et nimittäin ole yhtään vastuussa, jos jotain sattuu ja penikka esim.karkaa tai loukkaa ittensä. Voit huomauttaa näistä vastuukysymyksistä.

Ei työkkäri ole mikään lastentarhoja valvova elin. Lastentarhan sisäiset vastuukysymykset eivät kuulu työkkärille.

Vierailija
72/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työkkäri ole mikään lastentarhoja valvova elin. Lastentarhan sisäiset vastuukysymykset eivät kuulu työkkärille.

Työkkärin kuuluu kyllä puuttua asiaan, jos työpaikassa ei noudateta niitä sääntöjä, jotka työkokeilua koskevat.

Vierailija
73/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu vaan ei ole päiväkodin sisäinen asia.

Vierailija
74/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuuluu työkkärille. Työnantaja toimii vastoin sopimusta joka on paperille tehty. Luepa ap sieltä miten työsi on määritelty. Sinulla kuuluu olla yksi osa sopimuksesta. Työnantaja rikkoo sopimusta.

Vierailija
75/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin kuuluu kyllä puuttua asiaan, jos työpaikassa ei noudateta niitä sääntöjä, jotka työkokeilua koskevat.

Tuo ei ole työkokeilua koskeva sääntö, koska se ei aiheuta mitään muutoksia työkokeilijan tai työkkärin asemaan.

Vierailija
76/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu vaan ei ole päiväkodin sisäinen asia.

Sisäiset vastuukysymykset eivät ole työkokeiluun liittyvä asia, koska vastuuta työkokeilijalla ei joka tapauksessa ole. Työkokeilijan vastuun kannalta se on aivan sama, että onko joku jollain hetkellä vahtinut jotakin lasta vai eikö ole.

Vierailija
77/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moderni pakko työ ja orjuus pakko tehdä töitä rangaistuksen uhalla mutta palkkaa työnteosta ei saa. Poliitikot hyväksyvät tilanteen ja yrittäjät käyttävät tilanne törkeästi hyväkseen maksimoidakseen voittonsa jotka kotiutetaan veroparatiisiin kautta että olisi enemmän varaa maksaa poliitikoille lahjuksia. Yhtään rehellistä yrittäjää, sijoittajaa ja poliitikkoa tästä maasta ei löydy

Vierailija
78/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan ei kuulu toimia vastoin sopimusta. Työkokeilijaa ei saa käyttää korvaamaan varsinaista työntekijää, jättää yksin vastuuseen eikä teettää täysiä työtunteja. Se lukee jo laissa.

Työvoimatoimistoon kuuluu ilmoittaa väärinkäytöksistä ja he laittavat työnantajan ruotuun, ellei työntekijästä ole itse pitämään oikeuksistaan kiinni.

Se työkokeilu työsopimus määrittää asiat ja sen mukaan pitää mennä, muut selittelyt on turhaa.

Vierailija
79/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moderni pakko työ ja orjuus pakko tehdä töitä rangaistuksen uhalla mutta palkkaa työnteosta ei saa. Poliitikot hyväksyvät tilanteen ja yrittäjät käyttävät tilanne törkeästi hyväkseen maksimoidakseen voittonsa jotka kotiutetaan veroparatiisiin kautta että olisi enemmän varaa maksaa poliitikoille lahjuksia. Yhtään rehellistä yrittäjää, sijoittajaa ja poliitikkoa tästä maasta ei löydy

Tämä on totta ja samaan aikaan annetaan tuomioita joillekin kiinalaisten ravintoloiden työnantajille, jotka maksaa työntekijöilleen sentään asunnot ja ruoat. Kalsinaismoralismia! Suomalaisilla saa orjatyöttä teettää!

Vierailija
80/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan ei kuulu toimia vastoin sopimusta. Työkokeilijaa ei saa käyttää korvaamaan varsinaista työntekijää, jättää yksin vastuuseen eikä teettää täysiä työtunteja. Se lukee jo laissa.

Työvoimatoimistoon kuuluu ilmoittaa väärinkäytöksistä ja he laittavat työnantajan ruotuun, ellei työntekijästä ole itse pitämään oikeuksistaan kiinni.

Se työkokeilu työsopimus määrittää asiat ja sen mukaan pitää mennä, muut selittelyt on turhaa.

Työkokeilusopimuksissa ei lue mainitsemiasi asioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä