Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkokeilijan käyttäminen työvoimana

Vierailija
30.11.2022 |

Onko kuinka yleistä? Olen työkokeilija ja teen samat työt kuin vakkaritkin.

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla tulee olla ohjaaja ja teet vain ohjaajan kanssa. Se on sinun oikeutesi. Mitään et tee yksin, et edes pese lasten käsiä toisen ohjatessa lapsia lounaalle.

Työkokeilijan ei tarvitse tehdä töitä, hänellä on kokeilusopimuksessa sovittu, mihin asioihin hän kokeilun aikana tutustuu.

Miksi työttömät eivät suostu lukemaan säädöksistä ja ohjeista, miten tulee toimia? Jo työkokeilusopimuksen lukeminen voisi auttaa aika lailla. Eli kokeilija ei ole työvoimaa, hän ei tee mitään yksin, hän ei avaa aamulla ovia eikä päivän päätteeksi niitä sulje eikä jää pyyhkimään lounaan jälkeen pöytiä, jos muut varhaiskasvatuksessa menevät tekemään muita töitä. Yksintyöskentelystä kieltäytymisestä ei voi antaa karenssia!

Oletko nyt ihan varma että työkokeilusta puhut?

Vierailija
22/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otapa yhteys työkkärivirkailijaasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En haluakaan toimettomana seistä, vaan ihmettelen, että varhaiskasvatuksessa voidaan minutkin vastuuttaa samalla lailla kuin vakituiset työntekijät.

Ap

Jos et ole varhaiskasvatuksen asiantuntija, niin en ymmärrä miten sinut voidaan vastuuttaa esimerkiksi varhaiskasvatussuunnitelmien laatimiseen siinä missä muutkin varhaiskasvatusyksikön varhaiskasvattajat?

Nuo suunnitelmat laatii vakaopettajat, ei esim. lastenhoitajat. Mutta tuskinpa ap on edes tajunnut, että siellä jotain tuollaista tehdään. 

Kai ap nyt tietää että siellä varhaiskasvatetaan, kun kerran on varhaiskasvattajaksi hakeutunut. Varhaiskasvatus on opetuksen, kasvatuksen ja hoidon muodostama suunnitelmallinen ja tutkittuun tietoon pohjautuva kokonaisuus jossa painottuu erityisesti pedagogiikka. Se ei ole mikään päivähoitopaikka ja ihmettelen todella jos joku varhaiskasvattaja kokee olevansa päivähoitaja eikä tiedä suunnitelmista yms.

Eihän ap ole mikään varhaiskasvattaja, vaan joku jolla ei joko ole mitään tutkinota tai pitkä työttömyys takana. Sitten nämä tyypit tungetaan päiväkoteihin kokeilemaan jotain, mitä? 

Kaikki varhaiskasvatusyksikön työntekijät ovat varhaiskasvattajia. Kaikki vakajohtajasta työkokeilijoihin asti.

Vierailija
24/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En haluakaan toimettomana seistä, vaan ihmettelen, että varhaiskasvatuksessa voidaan minutkin vastuuttaa samalla lailla kuin vakituiset työntekijät.

Ap

Jos et ole varhaiskasvatuksen asiantuntija, niin en ymmärrä miten sinut voidaan vastuuttaa esimerkiksi varhaiskasvatussuunnitelmien laatimiseen siinä missä muutkin varhaiskasvatusyksikön varhaiskasvattajat?

Nuo suunnitelmat laatii vakaopettajat, ei esim. lastenhoitajat. Mutta tuskinpa ap on edes tajunnut, että siellä jotain tuollaista tehdään. 

Kai ap nyt tietää että siellä varhaiskasvatetaan, kun kerran on varhaiskasvattajaksi hakeutunut. Varhaiskasvatus on opetuksen, kasvatuksen ja hoidon muodostama suunnitelmallinen ja tutkittuun tietoon pohjautuva kokonaisuus jossa painottuu erityisesti pedagogiikka. Se ei ole mikään päivähoitopaikka ja ihmettelen todella jos joku varhaiskasvattaja kokee olevansa päivähoitaja eikä tiedä suunnitelmista yms.

Eihän ap ole mikään varhaiskasvattaja, vaan joku jolla ei joko ole mitään tutkinota tai pitkä työttömyys takana. Sitten nämä tyypit tungetaan päiväkoteihin kokeilemaan jotain, mitä? 

Kaikki varhaiskasvatusyksikön työntekijät ovat varhaiskasvattajia. Kaikki vakajohtajasta työkokeilijoihin asti.

No sillä määritelmällä varhaiskasvatuksessa voi olla ihmisiä,  jotka eivät tiedä, mitä siellä tehdään. Siellähän on kielitaidottomia maahanmuttajia kielihajroittelussa ja sinä varmaan väittä ihan pokkana, että ne kaikki tietää, mikä on varhaiskasvatusssunitelma. 

Vierailija
25/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä palstalla kaikki selittää, miten työnantajat halauvat vain näitä ilmaisia työntekijjöitä ja sitten tulevat kertomaan, ettei ne voi edes pöytää pyyhkiä ilman ohjausta. Oletteko te nyt ihan varmoja, että nämä on juuri niitä tyyppejä, joita työnantajat haluaa?

Vierailija
26/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työkokeilussa henkilö tekee työpaikalla yleisesti työsuhteessa tehtäviä töitä."

https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset

Kai täällä joku sekoittaa johonkin kuntouttavaan tms.

Vierailija
27/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä palstalla kaikki selittää, miten työnantajat halauvat vain näitä ilmaisia työntekijjöitä ja sitten tulevat kertomaan, ettei ne voi edes pöytää pyyhkiä ilman ohjausta. Oletteko te nyt ihan varmoja, että nämä on juuri niitä tyyppejä, joita työnantajat haluaa?

Tämän takia yritykset eivät ole halukkaita työkokeilupaikkoja tarjoamaan. Hirveä vaiva, varsinki ohjaajalle ja tekemisestä haetaan koko ajan virheitä. 

Tämän takia sitten paikkoja haetaan julksiselta sektorilta, vaikka päiväkotien pitäisi tarjota päivähoitoa vain lapsille. 

Vierailija
28/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työkokeilussa henkilö tekee työpaikalla yleisesti työsuhteessa tehtäviä töitä."

Voi olla. Työkokeilun tehtävähän olisi arvioida, sopiiko henkilö alalle ja pärjääkö tehtävissä. Ei tätä voi arvoida, jos mitään ei saa tai voi tehdä. 

Kuntouttavassa taas taustalla on todennöisesti muitakin haasteita kuin pitkä työttömyys ja/ tai koulutuksen puute. Toki uskoisin, että nuokin voisivat pöydän pyyhkiä. 

Vierailija
29/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joissakin tilanteissa parin lapsen kanssa yksin. Ei kuulu mielestäni työkokeilijalle tällainen.

Ap

Tervetuloa maailmaan. Minä olin kuntouttavassa työtoiminnassa vajaatyökykyisenä vanhusten tehostetun palveluasumisen yksikössä. Tehostettu palveluasuminen tarkoittaa, että iso osa potilaista oli vuodepotilaita ja kaikki niin dementtejä, että hyvä jos nimensä muistavat -ne siis, jotka vielä puhuivat jotain.

Minun PITI olla tiskaamassa, ja kuntoutuspalveluiden ohjaajani lupasi, että ei tarvitse olla potilaiden kanssa missään tekemisissä.

Ja niin vaan päädyin syöttämään ja viemään tarjottimia huoneisiin, ohjeistuksella: Jos Maire on valunut sängyssä, nykäise sitä ylöspäin. Siinä vaiheessa kun minun olisi pitänyt auttaa pyörätuoliin mummoa, jonka toinen jalka oli reidestä amputoitu, tuli onneksi korona ja pestini loppui.

Pikkaisen ehkä potilasturvallisuus vaarantuu tuossa.

Vierailija
30/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko yleistä se on. Olin myös työkokeilussa ja koin että tein enemmän töitä kun ne vakituiset. Sitten menin pomon puheille ja vaadin palkkaa. Se sanoi en saa palkkaa vaan ottaa sitten uuden työkokeilijan jos minä lähden. minä sitten lähdin. Tein samoja remonttitöitä kun muut ja olin ahkerampi. Enää en koskaan suostu palkatta töihin.

Vierailija
31/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aVierailija kirjoitti:

Sinulla tulee olla ohjaaja ja teet vain ohjaajan kanssa. Se on sinun oikeutesi. Mitään et tee yksin, et edes pese lasten käsiä toisen ohjatessa lapsia lounaalle.

Työkokeilijan ei tarvitse tehdä töitä, hänellä on kokeilusopimuksessa sovittu, mihin asioihin hän kokeilun aikana tutustuu.

Miksi työttömät eivät suostu lukemaan säädöksistä ja ohjeista, miten tulee toimia? Jo työkokeilusopimuksen lukeminen voisi auttaa aika lailla. Eli kokeilija ei ole työvoimaa, hän ei tee mitään yksin, hän ei avaa aamulla ovia eikä päivän päätteeksi niitä sulje eikä jää pyyhkimään lounaan jälkeen pöytiä, jos muut varhaiskasvatuksessa menevät tekemään muita töitä. Yksintyöskentelystä kieltäytymisestä ei voi antaa karenssia!

Ei tuollaisilla ehdoilla kukaan ota työkokeilijaa. Sitä paitsi tuollainen passaaminen ja peukaloiden pyörittely olisi työkokeilijalle itselleenkin harvinaisen turhauttavaa.

Tämä. Työkokeilja noilla ehdoilla kuormittiasi enemmän kuin hoidettava lapsi. Ohjausta ja valontaa pitää olla tarjolla, mutta ei kai homma voi niin toimia, että ohjaajan pitää aina olla väintään ½ metrin päässä. 

Mitäs kun joku miksi tippuu leikkitelineeltä pää edellä asfalttiin, eikä ole muita paikalla kuin työkokeilija, joka ei minkään lakien mukaan ole vastuussa mistään?

Vierailija
32/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Työkokeilun tehtävähän olisi arvioida, sopiiko henkilö alalle ja pärjääkö tehtävissä. Ei tätä voi arvoida, jos mitään ei saa tai voi tehdä. 

Kuntouttavassa taas taustalla on todennöisesti muitakin haasteita kuin pitkä työttömyys ja/ tai koulutuksen puute. Toki uskoisin, että nuokin voisivat pöydän pyyhkiä. 

Molemmat ovat työttömien aktivointitoimenpiteitä. Jos työtön ei suostu työkokeiluun niin häntä aletaan painostamaan kuntouttavaan työtoimintaan.

Vierailija
33/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilin ideanan on testata, pystyykö henkilö palaamaan työmarkkinoille pitkän poissaolon jälkeen tai voisiko uusi ala sopia hänelle. Jos tulee yllättyksenä, että töissä tehdään töitä, niin eiköhän se kokeilu ollut sitten siinä. 

Mutta sitä en valitettavasti ymmärrä, miksi näitä tungetaan just päiväkoteihin. 

Pienten lasten hoitaminen ja vahtiminen on työlästä ja siinä on ylimääräisille käsipareille iso tarve. Tarhatädin työ on lisäksi sellaista, että pienen harjoittelun jälkeen kuka tahansa sopivalla luonteella varustettu henkilö kykenee omaksumaan työn perusjutut ja pärjäämään siinä. Sellaiset henkilöt jotka eivät lapsista pidä harvoin hakeutuvat noihin hommiin edes työkokeiluun.

Voi kuule, työkkärin kuntoutusohjaajat yrittävät tyrkyttää kuntouttavaan työtoimintaankin lastentarhoihin. Olen juuri saanut selitettyä, että minulla on Aspergerin oireyhtymä, enkä voi mennä mihinkään, missä on melua, koska saan melttarin (mille en siis itse voi mitään.) Täti sitten selittää, että minä en ikinä lähetä ketään mihinkään pelkkiin arkistonsiivoushommiin (mitä esim. minä luultavasti rakastaisin), miten olisi tämä päiväkoti?

Miettikää nyt, lähettäisi lapsettoman autistin vahtimaan viattomia lapsia -jotka kirkuvat kokemukseni mukaan nykyään kaiken aikaa. Meidän vieressä nimittäin on päiväkoti, ainakin ulkona kirkuvat kaiken aikaa. Jos joutuisin olemaan niiden kanssa, kirkuisin hyvin äkkiä minäkin.

Vierailija
34/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko nyt ihan varma että työkokeilusta puhut?

Kyllä. Tästä asiasta olen erittäin varma! Sellaiset 20 vuotta työhallinnosta antaa jonkinlaisen pohja kirjoittaa asiasta, jonka työttömät ymmärtävät toistuvasti väärin.

Vierailija
35/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aVierailija kirjoitti:

Ei tuollaisilla ehdoilla kukaan ota työkokeilijaa. Sitä paitsi tuollainen passaaminen ja peukaloiden pyörittely olisi työkokeilijalle itselleenkin harvinaisen turhauttavaa.

Tämä. Työkokeilja noilla ehdoilla kuormittiasi enemmän kuin hoidettava lapsi. Ohjausta ja valontaa pitää olla tarjolla, mutta ei kai homma voi niin toimia, että ohjaajan pitää aina olla väintään ½ metrin päässä. 

Mitäs kun joku miksi tippuu leikkitelineeltä pää edellä asfalttiin, eikä ole muita paikalla kuin työkokeilija, joka ei minkään lakien mukaan ole vastuussa mistään?

Eikö lapsi pääse lääkäriin jos ei ole osoittaa jotakuta joka olisi "vastuussa"? Vai mikä merkitys tällä "vastuulla" on?

Vierailija
36/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön 45 kirjoitti:

Melko yleistä se on. Olin myös työkokeilussa ja koin että tein enemmän töitä kun ne vakituiset. Sitten menin pomon puheille ja vaadin palkkaa. Se sanoi en saa palkkaa vaan ottaa sitten uuden työkokeilijan jos minä lähden. minä sitten lähdin. Tein samoja remonttitöitä kun muut ja olin ahkerampi. Enää en koskaan suostu palkatta töihin.

Miksi ihmeessä teit työtä, kun ei olisi tarvinnut? Ihan ikioma ongelmasi.

Vierailija
37/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aVierailija kirjoitti:

Vastuuhan on vakityöntekijöillä. Tämän takia ne vakityöntekijät voivat olla siellä ulkona vahtimassa laspia ja kokeilija tulla ulos myöhemmin kuin on pyyhkinyt ne pöydät? 

Mutta jos vakityöntekijät kipittää sen kokeiljan kannoilla ja lapsi tippuu telineestä, niin  kenen silloin on vika?

Ei helpoimmalla pääsee, kun pidetään ne kokeiljat poissa sieltä päiväkodista, niin joku valvoo niitä lapsiakin. 

Vierailija
38/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheutin sen verran harmia työkokeilupaikassani, että eivät enää ota työkokeilijoita ollenkaan. Minulle ei tullut mitään seurauksia, koska olin vain mitätön työkokeilija, mutta monella muulla ei ollut yhtä mukavaa, koska erinäisiä rikkeitä löytyi ihan kiva määrä viranomaisten selvittelyssä. Ei kannata ottaa ylimääräisiä silmäpareja toimintaa seuraamaan, jos se ei kestä tarkastelua.

Vierailija
39/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aVierailija kirjoitti:

Eikö lapsi pääse lääkäriin jos ei ole osoittaa jotakuta joka olisi "vastuussa"? Vai mikä merkitys tällä "vastuulla" on?

Kyseessä voi olla vaikkapa heitteillejättö. Käräjillä tavataan kysellä kaikenlaista ikävää. Lisäksi se lapsi voi saada vaikka aivovaurion, ja vakuutusyhtiö luistaa korvauksista sillä perusteella, että onnettomuus johtuu päiväkodin huolimattomuudesta kun ei ole vastuuhenkilöä paikalla.

Vierailija
40/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön 45 kirjoitti:

Ei kannata suosuta palkattomiin töihin, mutta jotenkin tämä kaikkia muita ahkerampi remonttityöntekijä työkokeilussa ei jotenkin kuulosta ihan uskottavalta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi