Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkokeilijan käyttäminen työvoimana

Vierailija
30.11.2022 |

Onko kuinka yleistä? Olen työkokeilija ja teen samat työt kuin vakkaritkin.

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työkokeilussa henkilö tekee työpaikalla yleisesti työsuhteessa tehtäviä töitä."

https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset

Kai täällä joku sekoittaa johonkin kuntouttavaan tms.

Työkokeilussa et tee näitä töitä yksin, vaan aina yhdessä ohjaajan kanssa. Päivähoidossa osallistut suunnittelupalavereihin, lasten pukemiseen, ulkoiluttamiseen jne. aina ohjaajan kanssa. Hän ei siis poistu muihin töihin ja jätä sinua siivoamaan, vaan sinä menet kanssaan palavereihin ja nukkariin valvomaan lapsia.

Työkokeilija tekee ko. työpaikalla tehtäviä töitä, ei esimerkiksi päiväkodissa huolla leikkipaikan laitteita, vaikka hänellä saattaisi olla tähän osaamista. Kyse ei siten ole siitä, että työkokeilija tekisi töitä kuin muutkin työntekijät, hän ei kokeile töitä, joita ko. työpaikassa ei normaalisti tehdä.

Vierailija
42/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön 45 kirjoitti:

Melko yleistä se on. Olin myös työkokeilussa ja koin että tein enemmän töitä kun ne vakituiset. Sitten menin pomon puheille ja vaadin palkkaa. Se sanoi en saa palkkaa vaan ottaa sitten uuden työkokeilijan jos minä lähden. minä sitten lähdin. Tein samoja remonttitöitä kun muut ja olin ahkerampi. Enää en koskaan suostu palkatta töihin.

Ei kannata suosuta palkattomiin töihin, mutta jotenkin tämä kaikkia muita ahkerampi remonttityöntekijä työkokeilussa ei jotenkin kuulosta ihan uskottavalta. 

Ei nyt ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun käytetään hyväksi ilmaista työvoimaa. Sanotaan, että kokeilun jälkeen on varma työpaikka, mutta unohdetaan kertoa että ei siitä mitään makseta.

Ihanan naiivia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joissakin tilanteissa parin lapsen kanssa yksin. Ei kuulu mielestäni työkokeilijalle tällainen.

Ap

Tervetuloa maailmaan. Minä olin kuntouttavassa työtoiminnassa vajaatyökykyisenä vanhusten tehostetun palveluasumisen yksikössä. Tehostettu palveluasuminen tarkoittaa, että iso osa potilaista oli vuodepotilaita ja kaikki niin dementtejä, että hyvä jos nimensä muistavat -ne siis, jotka vielä puhuivat jotain.

Minun PITI olla tiskaamassa, ja kuntoutuspalveluiden ohjaajani lupasi, että ei tarvitse olla potilaiden kanssa missään tekemisissä.

Ja niin vaan päädyin syöttämään ja viemään tarjottimia huoneisiin, ohjeistuksella: Jos Maire on valunut sängyssä, nykäise sitä ylöspäin. Siinä vaiheessa kun minun olisi pitänyt auttaa pyörätuoliin mummoa, jonka toinen jalka oli reidestä amputoitu, tuli onneksi korona ja pestini loppui.

Pikkaisen ehkä potilasturvallisuus vaarantuu tuossa.

Miksi päädyit syöttämään? Miksi et ottanut esille työkokeilusopimusta, johon oli kirjattu, että olet kokeilemassa keittiötöitä ohjaajan valvonnassa?

Vierailija
44/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön 45 kirjoitti:

Melko yleistä se on. Olin myös työkokeilussa ja koin että tein enemmän töitä kun ne vakituiset. Sitten menin pomon puheille ja vaadin palkkaa. Se sanoi en saa palkkaa vaan ottaa sitten uuden työkokeilijan jos minä lähden. minä sitten lähdin. Tein samoja remonttitöitä kun muut ja olin ahkerampi. Enää en koskaan suostu palkatta töihin.

Ei kannata suosuta palkattomiin töihin, mutta jotenkin tämä kaikkia muita ahkerampi remonttityöntekijä työkokeilussa ei jotenkin kuulosta ihan uskottavalta. 

Ei nyt ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun käytetään hyväksi ilmaista työvoimaa. Sanotaan, että kokeilun jälkeen on varma työpaikka, mutta unohdetaan kertoa että ei siitä mitään makseta.

Ihanan naiivia.

Kokeilu ei ole palkaton koeaika!

Vierailija
45/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aVierailija kirjoitti:

Sinulla tulee olla ohjaaja ja teet vain ohjaajan kanssa. Se on sinun oikeutesi. Mitään et tee yksin, et edes pese lasten käsiä toisen ohjatessa lapsia lounaalle.

Työkokeilijan ei tarvitse tehdä töitä, hänellä on kokeilusopimuksessa sovittu, mihin asioihin hän kokeilun aikana tutustuu.

Miksi työttömät eivät suostu lukemaan säädöksistä ja ohjeista, miten tulee toimia? Jo työkokeilusopimuksen lukeminen voisi auttaa aika lailla. Eli kokeilija ei ole työvoimaa, hän ei tee mitään yksin, hän ei avaa aamulla ovia eikä päivän päätteeksi niitä sulje eikä jää pyyhkimään lounaan jälkeen pöytiä, jos muut varhaiskasvatuksessa menevät tekemään muita töitä. Yksintyöskentelystä kieltäytymisestä ei voi antaa karenssia!

Ei tuollaisilla ehdoilla kukaan ota työkokeilijaa. Sitä paitsi tuollainen passaaminen ja peukaloiden pyörittely olisi työkokeilijalle itselleenkin harvinaisen turhauttavaa.

Tämä. Työkokeilja noilla ehdoilla kuormittiasi enemmän kuin hoidettava lapsi. Ohjausta ja valontaa pitää olla tarjolla, mutta ei kai homma voi niin toimia, että ohjaajan pitää aina olla väintään ½ metrin päässä. 

Mitäs kun joku miksi tippuu leikkitelineeltä pää edellä asfalttiin, eikä ole muita paikalla kuin työkokeilija, joka ei minkään lakien mukaan ole vastuussa mistään?

Eikö lapsi pääse lääkäriin jos ei ole osoittaa jotakuta joka olisi "vastuussa"? Vai mikä merkitys tällä "vastuulla" on?

Päästäisitkö lapsesi päiväkotiin, joka pyörii 9 euron orjatöillä eikä ammattilaisia näy mailla halmeilla?

Vierailija
46/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön 45 kirjoitti:

Ihanan naiivia.

Kaikkein ahkerin, joka ei saa töitä muualta. Korjausrakentaminenkin on ala, jossa on tekijöistä ollut pulaa. 

Vierailija
47/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ollut melko tavallista jo monet vuodet ja yleustyy vuosi vuodelta. Myös niitä, joilla koulutukseen liittyy esim pakollinen muutaman kuukauden työharjoittelu, käytetään korvaamaan vakituista työvoimaa.

Sellaista harjoittelijaa, jonka kuuluukin saada opastusta, ei haluta ottaa. Firmat kaivavat kuoppaa itselleen.

Vierailija
48/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ollut melko tavallista jo monet vuodet ja yleustyy vuosi vuodelta. Myös niitä, joilla koulutukseen liittyy esim pakollinen muutaman kuukauden työharjoittelu, käytetään korvaamaan vakituista työvoimaa.

Sellaista harjoittelijaa, jonka kuuluukin saada opastusta, ei haluta ottaa. Firmat kaivavat kuoppaa itselleen.

TYökokeilijat on aika tyhmiä, jos suostuvat palkattomaan työhön, kun se ei ole pakko.

Vierailija
49/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän keskutelun voi summata niin, että työkokeiljoita tungetaan väärin perustein päiväkoteihin ja muualle sote- sektorille. Ihminen, joka ei voi tehdä mitään itsenäisesti, ei ole voimavara työnantajalle vaan vaatii resursseja. 

Tämä käytäntö pitäisi vain yksinkertaisesti lopettaa. Resurssipula-aloilla ei voida sitoa enää ammattilaisten aikaa ohjaamaan milloin ketäkin.

Vierailija
50/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaa köyhä ja itke itsesi uneen

Vierailija
51/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orja periaatteessa.

Vierailija
52/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Työkokeilussa henkilö tekee työpaikalla yleisesti työsuhteessa tehtäviä töitä."

https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset

Kai täällä joku sekoittaa johonkin kuntouttavaan tms.

Työkokeilussa et tee näitä töitä yksin, vaan aina yhdessä ohjaajan kanssa. Päivähoidossa osallistut suunnittelupalavereihin, lasten pukemiseen, ulkoiluttamiseen jne. aina ohjaajan kanssa. Hän ei siis poistu muihin töihin ja jätä sinua siivoamaan, vaan sinä menet kanssaan palavereihin ja nukkariin valvomaan lapsia.

Työkokeilija tekee ko. työpaikalla tehtäviä töitä, ei esimerkiksi päiväkodissa huolla leikkipaikan laitteita, vaikka hänellä saattaisi olla tähän osaamista. Kyse ei siten ole siitä, että työkokeilija tekisi töitä kuin muutkin työntekijät, hän ei kokeile töitä, joita ko. työpaikassa ei normaalisti tehdä.

Varhaiskasvatuksessa. Ei missään "päivähoidossa".

Vierailija
53/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni työkokeilijoihin voisi suhtautua samalla tavalla kuin vaikka työharjoittelussa oleviin opiskelijoihin. Eli tehtäisiin työpaikkaohjaajan kanssa yhdessä haastavampia tehtäviä ja tutustutaan yhdessä siihen vaativampaan työhön ja vastuutetaan sitten joihinkin tehtäviin ohjataan itsenäisesti, kun ne handlaa.

Ei niin, että kaikki paskaduunit, jotka ei vaadi valvontaa/ohjausta ja, joita kukaan muu ei halua tehdä, sälytettäisiin työkokeilijan tai harjoittelijan kontolle.

Toki pitää olla aktiivinen ja oma-aloitteinenkin. Ei sen työkokeilunkaan tarkoitus varmaan ole vaan saapua paikalle ja olla tekemättä mitään. Mutta varsinaisena työvoimana ei pitäisi kyllä käyttää.

- sh, paljon opiskelijoita ohjannut

Vierailija
54/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia toimintaa terveydenh alalla....Minut passitettiin työharjoittelussa suoraan hoitotoimenpiteisiin, joihin minulla ei vielä ollut minkäänlaista pätevyyttä.

Vierailija
55/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin/kunnan hommissa palkkatuelle päästäkseen pitää olla kuukaudesta kahteen työkokeilussa ja hommia pitää tehdä ihan tosissaan.

Vierailija
56/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt, että työkokeilun tarkoitus on juurikin kokeilla työntekoa. Miltä se tuntuu ja onko liian raskasta tai vaativaa? Eihän se selviå kuin töitä tekemällä!

Vierailija
57/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän keskutelun voi summata niin, että työkokeiljoita tungetaan väärin perustein päiväkoteihin ja muualle sote- sektorille. Ihminen, joka ei voi tehdä mitään itsenäisesti, ei ole voimavara työnantajalle vaan vaatii resursseja. 

Tämä käytäntö pitäisi vain yksinkertaisesti lopettaa. Resurssipula-aloilla ei voida sitoa enää ammattilaisten aikaa ohjaamaan milloin ketäkin.

Työkokeilijoita hyödynnetään jokaisella alalla. Se ei lopu ennenkuin koko typerä järjestelmä lopetetaan. Kun niitä säästöjä valtion talouteen etsitään niin työkokeiluihin kuluu satoja miljoonia per vuosi. Joka arkipäivä 9 + 11 euroa kertaa 100 000 työkokeilijaa.

Vierailija
58/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TYökokeilijat on aika tyhmiä, jos suostuvat palkattomaan työhön, kun se ei ole pakko.

Mäkötetään kun työtön ei tee mitään korvauksensa ja tulevaisuutensa eteen ja mäkätetään sittenkin kun se jotain tekee.

Jos noihin ei suostu, niin tulee karenssi.

Kotonako sitä pitäis istuksia jos palkkatöitä ei ole?

Vierailija
59/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryystäys ryystäys ryystäys

Vierailija
60/110 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko kuin kauan työtön? Jos olit, niin kunnan työntekijä luultavasti pakotti TE-toimiston tyypin tarjoamaan sulle jotain. Kunta saa sakkoja pitkäaikaistyöttömistä.

Mutta työkokeilusoppariin vaaditaan myös työnhakijan nimi, jos ei nappaa niin älä allekirjoita sitä paperia. Jos työkokeilua ei ole mainittu työllisyyssuunnitelmassasi, niin sulla ei oo mitään pakkoa mennä sinne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme