Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä sinua vaivaa persiissä roikkuva rattiraivoaja!?

Vierailija
30.11.2022 |

Miksi sinun pitää ajaa ylinopeutta ja kiihdytellä sen Audi-maasturisi kanssa kaupunkialueella? On liukasta, liikenteessä on aamuisin paljon muitakin ihmisiä kuin vain sinä. Sitten jäät roikkumaan ihan takalasiin kiinni ja näen peilistä, että puhut vielä puhelimessa samalla! Jos tekisin äkkijarrutuksen, niin...

Ja kyllä, ajan nopeusrajoitusten mukaan, minulla on tehokas auto, joka myös kiihtyy, seuraan liikennettä ympärilläni ja vaikka niitä suojateitä ylittäviä lapsia, liukkaalla tilannenopeus on se, joka ratkaisee.

Kommentit (150)

Vierailija
121/150 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En roiku kenenkään perässä kiinni, mutta hitto että ärsyttää alinopeutta ajavat työmatkaliikenteessä lähes päivittäin. Kahdeksankympin alueella ajetaan kuuttakymppiä ja kuudenkympin alueella neljää-viittäkymppiä. Jos pitää ajaa hiljaa niin pysähdy vaikka bussipysäkille päästämään muut ohi.

Aiotko kertoa tuon syyn myös poliisille? Mitä luulet poliisin vastaavan?

Vierailija
122/150 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinhan osuu rekan keulaan kirjoitti:

Kaikki Latvialaiset ja Virolaiset kuskit on tuollaisia. Sitten ohittavat sulkuviivojen kohdalla tai vastamäkeen, et vastaantulijat joutuu jarrutteleen/väistelemään.

Öööö... mistä kuvittelet tietäväsi muiden kuskien sukunimet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/150 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En roiku kenenkään perässä kiinni, mutta hitto että ärsyttää alinopeutta ajavat työmatkaliikenteessä lähes päivittäin. Kahdeksankympin alueella ajetaan kuuttakymppiä ja kuudenkympin alueella neljää-viittäkymppiä. Jos pitää ajaa hiljaa niin pysähdy vaikka bussipysäkille päästämään muut ohi.

Itse asiassa nämä taitavat olla liikenteen yleisin vaaratekijä: heitä on suhteellisen paljon, he ovat jäykkiä (eivät halua tai kykene huomioimaan muita ajoneuvon kuljettajia käytännössä), ja siis kokonaisuudessaan sotkevat liikenteen sujuvuuden.

Mutta näillä keleillä on ihan perusteltua ajaa hitaammin. (Mä hain just auton korjauksesta, korjaus maksoi tuhansia euroja ja huomasin että tänään olin ajaessani tavallistakin varovaisempi. Korjaamossa oli kaikenlaista autoa odottamassa korjausta, esim. etupuskuri lytyssä...)

Se on sitten eria asia, jos joku rupeaa häiriköimään. Ei anna pyydettäessä tietä, vaikka helposti/turvallisesti voisi. Tulee "persiin roikkumaan" ja häikäisee. Tai ajaa edellä epätasaista vauhtia (jarruttelu kiusan vuoksi on kiellettyä).

Mun neuvo on, että jos toinen alkaa vaikuttaa liian itsekkäältä tai muulla tavoin häiriköltä, on parasta uskoa, ettei hänen käytöstään voi muuttaa parempaan - sitähän yritettiin jo, ja päätelmä oli, että hän estää/ei piittaa/häiriköi. On hyvä ottaa sellaisesta vähän etäisyyttä. (Ja muutenkin pitää asialliset turvavälit, niin on enemmän joustovaraa eikä niin helposti ala ärsyttää.) Se edessä ajava ei ehkä ole kunnossa, eikä kannata olla liian lähellä jos hän joutuu onnettomuuteen. Etäisyys säästää omia hermoja. Kunhan ei tee perässä oleville samaa, kuin edessä oleva tuntuu tekevän.

Se on niin, että kun itse haluaa joskus ajella rauhassa, se on täysin ymmärrettävää ja sallittua, jopa suotavaa. Ja kun joku toinen tekee sen edessäsi, se on ihan käsittämätöntä?

No, mielestäni jos on paljon muuta liikennettä eikä ohitusmahdollisuutta, ei silloin ole fiksua ajaa paljon hitaammin kuin muut. Kyllä sääntöihin kuuluu muiden huomioiminen.

Häiriköijän häiriköinti on typerää. 

Jos tuntuu siltä että joku on liikenteessä vaarallinen (eikä kyse ole vain yksittäisestä virheestä tai parista), parempi soittaa 112 ja ilmoittaa rekisteritunnus. Ei kuitenkaan niin, että lähtee ensin yllyttämään häirikköä tai muuten vaarallisesti ajavaa. Persiin tuleva, joka ei ohita edes silloin kun tietä antaa, on sellainen että minä kyllä ilmoittaisin.

Vierailija
124/150 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se on ainoa paikka, jossa ihmisraasu Audin ratin takana voi kuvitella olevansa jotain.

On niitä muitakin. Eilen Kehä1: llä latvialainen täysperärekka oli noin kolmen metrin päässä räntäsateessa 80 km tuntinopeudella.... 🤬 Kyllähän näitä näkee ja kokee tuolla joka päivä.

Vierailija
125/150 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se päähän ottaa, kun sataa sentin lunta ja osa kuskeista jännittää ajamista niin, että vauhti tyssää kuin seinään. Ja tarkoitan nyt siis rajoitusten mukaista vauhtia, joka on kaupungissa 30-40 km/h. Jotkut ei uskalla ajaa kuin sitä kahtakymppiä. Silloin mielestäni pitää jäädä kotiin tai mennä bussilla, eikä olla tien tukkona. Keli on kuitenkin kaikille samassa jonossa ajaville sama.

Vierailija
126/150 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole viisas ja kohtelias, sinä jonka perässä joku roikkuu. Anna tietä nopeammalle. Saat ajella sitten rauhassa.

Mä olen itse rauhallinen ja pitkämielinen, mutta jos itsestäni riippumattomista syistä onkin kiire johonkin, niin auta armias, eikö satu joku hidastelija eteen. Se, joka alkaa hiljennellä jo muutama kilometri ennen kääntymistään tai se, joka hiljentää aina kun joku tulee vasraan. Olen myös ajatellut, että joku haluaa tahallaan tehdä kiusaa ja kerää huvikseen jonoa taakseen. Mutta mulla saattaa olla kiire omaisen viimeiselle henkäykselle. Isäni luokse en ehtinyt. Itkin ratin takana, kun edessä mentiin ensin 70km tunnissa 80 alueella, sitten 50km tunnissa 60 alueella ja viimein kahta- kolmeakymppiä 40 alueella. Kaikessa rauhassa, eikä ohitusmahdollisuuksia ollut. Olin jo niin hermoheikko, että olisi tehnyt mieli painaa talla pohjaan ja antaa vauhtia sille jonon ensimmäiselle.

Mieti siis muitakin kuin omaa rauhaasi ratissa. Sunnuntai- autoilua voi harrastaa silloin kun on tiellä yksin.

et osannut sit ohittaa

En ajele kortitta, olen käynyt autokoulun ja tiedän liikennesäännöt. Ohituskiellon kohdalla, risteysalueella tai sulkuviivan kohdalla ei saa ohittaa. Jatkuvalla syötöllä tuli autoja vastaan ja omalla kaistallani tämän hitailijan perässä muitakin kuin minä.

Voihan teillä ihmettelijöillä olla suoremmat tietkin, ettei teidän tarvitse arvuutella tuleeko mutkan tai nyppylän takaa joku.

Vierailija
127/150 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi sinua vaivaa se persiissä roikkuva apina?

Koska viimeksi kun tuollainen idiootti ajoi perään liikennevaloissa, niin minulla oli niska viikon kipeänä. 

Vierailija
128/150 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auton taustapeili näyttää väärin ja auto on itse asiassa kauempana kuin sinä luulet.

Miksi sinä ajat sillä Kiallasi 80km/h alueella sahaten 50-60km/h välillä? Apua, mutka pitää jarruttaa kun on liukasta.

Onko kaupunkialueella yleensä 80 km/h rajoitukset? Idiootti.

Tämä se tässä ajaa vain kaupunkialueella. Autokoulun aikana varmaankin pääsi ainakin kerran ajamaan maantiellä, muttei varmaan uskaltanut nostaa vauhtia kahdeksaankymppiin.

Vierailija
129/150 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissa sinänsä typerää toimintaa roikkuminen kun tuo eteneminen on tökkivää muutenkin.

Mutta maantiellä yksinkertaisesti ihmiset ajavat järjestään liian hiljaa ja kerryttävät jäätäviä jonoja taakseen. Silloin roikun ohitushetkeen asti aika takapuskurissa kiinni ja olen hermostunut.

Eilen 130km matkalla tuli 6 tällaista 70-75 km/h kahdeksankympin alueella ajelevaa perä edellä vastaan. Itse ajoin koko matkan, kun tie oli vapaa, vakionopeudensäädin asetettuna 86 km/h kohtaan (todellinen nopeus n. 82 km/h.). Olosuhteet olivat mainiot eikä mitään syytä hidastelulle ollut.

Jos ette uskalla ajaa rajoitusten mukaan ja huomaatte peilistä että jonoa kertyy taakse: AJAKAA SIVUUN ENSIMMÄISEN HYVÄN HETKEN TULLEN JA PÄÄSTÄKÄÄ TAKAA TULEVAT OHITSE.

Sinuntapaisilta kuskeilta pitäisi ottaa kortti pois. Se ohistus onnistuu paljon paremmin, kun pitää vähän väliä. Näkee pidemmälle ja saa otettua sopivasti vauhtia jo ennen ohitusta, kun paikka tulee. 

Jos et pysty ajamaa riittävällä turvavälillä, niin mene bussilla.

Vierailija
130/150 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä mulpero, joka tukit tien etkä päästä ohi, vaikka ajat alle tarkoitettua nopeutta. Teiltä pitäisi ottaa kortti pois, jos ei uskalla ajaa tarkoitettua nopeutta menköön bussilla.

Ei ole olemassa alinopeutta. Voin ajaa sitä nopeutta mitä milloinkin haluan.

Itse asiassa olet väärässä. Tieliikennelain mukaan et saa tarpeettomasti haitata liikennettä.

Vierailija
131/150 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, että eikö toiset hahmota kuinka lähellä ajavat vai ovatko vain ihan puhtaasti ku51päitä. Eniten ihmettelen tätä tilannetta motarilla. Yleensä ajan mittarin mukaan 130, eli oikeasti noin 125 km/h, mutta silti osa tulee ihan hanuriin kiinnin, vaikka ohi pääsisi ihan rauhassa. 

Vierailija
132/150 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää puskurissa liikennöivät on samaa kastia ylinopeutta ajavien kanssa ja yleensä tähän toimintaan liittyykin ylinopeus. Vaarantavat muut tiellä liikkujat käytöksellään.

Vierailija
133/150 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä mulpero, joka tukit tien etkä päästä ohi, vaikka ajat alle tarkoitettua nopeutta. Teiltä pitäisi ottaa kortti pois, jos ei uskalla ajaa tarkoitettua nopeutta menköön bussilla.

Jos sinä et osaa ohittaa, niin pysy takana tai mene bussilla. Miksi noin avuttomien kuskien pitää lähteä liikenteeseen?

Vierailija
134/150 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylleensä ajan siten, että mittarinäyttää noin 20% yli rajoituksen. Ainakin maantienopeuksissa. Jos siinä joku tulee puskuriin kiinni, niin lasken nopeuden siten, että mittari näyttää juuri rajoituksen mukaisesti.

Vierailija
135/150 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa, että eikö toiset hahmota kuinka lähellä ajavat vai ovatko vain ihan puhtaasti ku51päitä. Eniten ihmettelen tätä tilannetta motarilla. Yleensä ajan mittarin mukaan 130, eli oikeasti noin 125 km/h, mutta silti osa tulee ihan hanuriin kiinnin, vaikka ohi pääsisi ihan rauhassa. 

Hiukan epäilen tuota, että jos ajat moottoritietä mittarin mukaan 130, niin joku tulee sun puskuriin kiinni, eikä ohita. 

Tuollaista en ole kertaakaan kokenut, nähnyt, enkä ennen kuullut, vaikka ikää on jo lähemmäs 60.

Ja vuodessa tulee kuitenkin kilometrejä melkein 40tkm.

Vierailija
136/150 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on varmaan juuri se joka änkee liian pieneen väliin ja repii verkkarinsa, kun muut on liian lähellä.

Vitu mikä spede.

Vierailija
137/150 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs niitä sellaisia tarroja auton takalasiin löytyis,  jossa lukee: Oletko hmo, kun perässä roikut?

Vierailija
138/150 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäs niitä sellaisia tarroja auton takalasiin löytyis,  jossa lukee: Oletko hmo, kun perässä roikut?

Määritteleppä nyt ensin, mitä tarkoitat perässä roikkujalla?

Se ketä seuraa sua 20km kotiin asti?

Se ketä ilmestyy sun perään kaksikaistaisella (samansuuntaisella) tiellä, kun sä ajat 78km 80km alueella?

Vai se hulttio, ketä ei ohita sua, kun kaksikaistaisella tiellä ohituksen jälkeen siirryt oikealle kaistalle ja tää vielä siirtyy sun perään ja jää siihen roikkumaan?

Vierailija
139/150 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein vaikeinta minun on ymmärtää maantiellä perseessä roikkujia, JOTKA EIVÄT EDES OHITUSKAISTALLA MENE OHI. Sellaiselle ei ole mitään tekosyitä, ei mitään. Yleensä ajan n. 5-10 km/h yli sallitun nopeuden ja hiljennän ohituskaistalla sallittuun nopeuteen rohkaistakseni perseessäroikkujaa menemään ohi.

Vierailija
140/150 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se päähän ottaa, kun sataa sentin lunta ja osa kuskeista jännittää ajamista niin, että vauhti tyssää kuin seinään. Ja tarkoitan nyt siis rajoitusten mukaista vauhtia, joka on kaupungissa 30-40 km/h. Jotkut ei uskalla ajaa kuin sitä kahtakymppiä. Silloin mielestäni pitää jäädä kotiin tai mennä bussilla, eikä olla tien tukkona. Keli on kuitenkin kaikille samassa jonossa ajaville sama.

Täytyy kyllä sanoa, että jos on erityisen liukasta, niin ainakin etuvetoisella kevyellä autolla täytyy mennä aika maltilla risteyksiin ja liikenneympyröihin ja seurata suojateitä. Ei voi mennä samalla tilannenopeudella kuin kuivalla kesäkelillä.