Mikä sinua vaivaa persiissä roikkuva rattiraivoaja!?
Miksi sinun pitää ajaa ylinopeutta ja kiihdytellä sen Audi-maasturisi kanssa kaupunkialueella? On liukasta, liikenteessä on aamuisin paljon muitakin ihmisiä kuin vain sinä. Sitten jäät roikkumaan ihan takalasiin kiinni ja näen peilistä, että puhut vielä puhelimessa samalla! Jos tekisin äkkijarrutuksen, niin...
Ja kyllä, ajan nopeusrajoitusten mukaan, minulla on tehokas auto, joka myös kiihtyy, seuraan liikennettä ympärilläni ja vaikka niitä suojateitä ylittäviä lapsia, liukkaalla tilannenopeus on se, joka ratkaisee.
Kommentit (150)
Miksi riitelette siitä, kuka mitenkin liikuttaa metalliesinettä maapallon päällä?
On joku joskus tutkinut et ne jotka ohittelee koko ajan, ovat vaaraksi liikenteelle. Muiden ajorytmi häiriintyy jatkuvien jarrutusten vuoksi ja peräänajot yleistyy. Myös tämmöinen ohittelija ei voita montaa minuuttia matkassaan mutta tekee hallaa muulle liikenteelle.
Vierailija kirjoitti:
Ole viisas ja kohtelias, sinä jonka perässä joku roikkuu. Anna tietä nopeammalle. Saat ajella sitten rauhassa.
Mä olen itse rauhallinen ja pitkämielinen, mutta jos itsestäni riippumattomista syistä onkin kiire johonkin, niin auta armias, eikö satu joku hidastelija eteen. Se, joka alkaa hiljennellä jo muutama kilometri ennen kääntymistään tai se, joka hiljentää aina kun joku tulee vasraan. Olen myös ajatellut, että joku haluaa tahallaan tehdä kiusaa ja kerää huvikseen jonoa taakseen. Mutta mulla saattaa olla kiire omaisen viimeiselle henkäykselle. Isäni luokse en ehtinyt. Itkin ratin takana, kun edessä mentiin ensin 70km tunnissa 80 alueella, sitten 50km tunnissa 60 alueella ja viimein kahta- kolmeakymppiä 40 alueella. Kaikessa rauhassa, eikä ohitusmahdollisuuksia ollut. Olin jo niin hermoheikko, että olisi tehnyt mieli painaa talla pohjaan ja antaa vauhtia sille jonon ensimmäiselle.
Mieti siis muitakin kuin omaa rauhaasi ratissa. Sunnuntai- autoilua voi harrastaa silloin kun on tiellä yksin.
Kaupunkiajossa?
Första sidan alen summerar den finska trafikkulturen i ett nötskal. Det är orsaken till att man ogärna kör bil i Finland. Folk har ett mystiskt behov av att skola andra, trots att de själva gör fel.
Då alla tycks ha nerverna på helspänn, speciellt i köer, vet man aldrig vilken dåre som får spatt och gör något oväntat. Sådant är direkt farligt.
Av någon anledning är trafiken i Finland dessutom väldigt långsam, utom om du kör förbi på ett område med omkörningsfiler. Då möjlighet till omkörning kommer, får alla framför plötsligt 30 km/h mera fart, för att sedan bromsa tillbaka till den tidigare hastigheten då omkörningsfilen har tagit slut.
Förstår någon av er varför det körs på det sättet i Finland? Det skulle vara bra att veta, så att avigt beteende i fortsättningen inte skulle komma som en överraskning.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" ajan nopeusrajoitusten mukaan"
Tämä se ongelma onkin. Sinun pitäisi ajaa +10km/h.
Mieti, jos ajat 85 eli nippanappa rajoituksen mukaan. Mihin minun pitää laskea ajonopeutta, että olisi se turvaväli? Ja entä sen kun tulee minun takana? Tässä tullaan siihen, että saadaan aikaan suomalainen liikenneruuhka. Kivasti ryhmäsieluisina ajetaan sämpylässä. Ja joku sitten yrittää pitää väliä tähän ryhmään ajaa sitä 60.
Siis yritätkö nyt olla joku oikein pätevä? 😂 kyllä minä tiedän, että mittari näyttää monissa autoissa vähemmän. Tiedän tasan tarkkaan miten autoni toimii. Ja nyt on kyse kaupunkiajosta, jossa EI OLE mitään 80 km/h rajoituksia. Ap
Hih hih, mittariheitto ei ole vakio. Siihen vaikutta esim NOPEUS ja renkaat.
Niin? Kuten kerroin, niin tiedän miten autoni toimii. Ei minulla ole kuitenkaan tarpeen esimerkiksi 40 km/h alueella ajella 60 km/h, mitä nämä kaasuttelijat tekevät. Ap
Minä ja minun erinomainen autoni. Olen täydellinen ja voin vaatia muilta täydellisyyttä.
ps jos tuo toistuvaa suosittelen sinua miettimään miten voisit toimia itse toisin. Jo esim muutaman minuutin aikataulun muutos tekee paljon. Ja reittivalinta, ihan pakko ajaa sitä kautta?
Vierailija kirjoitti:
Näin autottomana ja ikikävelijänä/fillaroijana en osaa sisäistää tuota ajatusta, että kun se auton ohjaamo on lämmin, on mukavat tuolit ja soittopelit jos hotsittaa... niin sitten kauhea hermoraastokiire pois ja hoppuraivo päälle. Ja varmasti paskahalvaus jos ajaa puol kilsaa rajoituksia hitaammin. Että höh? Ette kai autoilijat jalan ollessannekaan koko ajan juokse täyttä vauhtia? Olis kyllä jossain marketissa huima näky!
Minä pistän äänikirjan päälle, enkä muista hittojakaan sitä mitä työmatkalla tapahtui. :D
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä, joilla on aina kiire, on elämänhallinta ongelmia.
Minulla on harvoin kiire. Silti kiihdyttelen rajusti ja ajan ylinopeutta -ihan vaan koska nautin siitä!
Koulujen kohdalla ajan taas rajoitusten mukaan (ja saan raivoajia takapuskuriin roikkumaan ja nautin muuten siitäkin!)
tulee myös mieleen että jos aina antaa tietä, ja niitä ohittajia riittää, niin sitä kai pitää ajaa puoliksi ojassa koko ajan? että sekö hyvä?
Olikin jo päivä ettei joku valittanut toisten ajokäytöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Ole viisas ja kohtelias, sinä jonka perässä joku roikkuu. Anna tietä nopeammalle. Saat ajella sitten rauhassa.
Mä olen itse rauhallinen ja pitkämielinen, mutta jos itsestäni riippumattomista syistä onkin kiire johonkin, niin auta armias, eikö satu joku hidastelija eteen. Se, joka alkaa hiljennellä jo muutama kilometri ennen kääntymistään tai se, joka hiljentää aina kun joku tulee vasraan. Olen myös ajatellut, että joku haluaa tahallaan tehdä kiusaa ja kerää huvikseen jonoa taakseen. Mutta mulla saattaa olla kiire omaisen viimeiselle henkäykselle. Isäni luokse en ehtinyt. Itkin ratin takana, kun edessä mentiin ensin 70km tunnissa 80 alueella, sitten 50km tunnissa 60 alueella ja viimein kahta- kolmeakymppiä 40 alueella. Kaikessa rauhassa, eikä ohitusmahdollisuuksia ollut. Olin jo niin hermoheikko, että olisi tehnyt mieli painaa talla pohjaan ja antaa vauhtia sille jonon ensimmäiselle.
Mieti siis muitakin kuin omaa rauhaasi ratissa. Sunnuntai- autoilua voi harrastaa silloin kun on tiellä yksin.
et osannut sit ohittaa
Vierailija kirjoitti:
Miksi riitelette siitä, kuka mitenkin liikuttaa metalliesinettä maapallon päällä?
Koska minulla on heikko itsetuntoa ja koen pakottavaa tarvetta nostattaa omaa egoani ajanvietteenä käytettävällä keskustelupalstalla miten erinomainen ajaja minä olen. Ja minulle tulee kiva olo kun muut tykkää. Unohtamatta mainita miten minulla on hieno auto, josta maksan useamman satasen kuussa velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Näin autottomana ja ikikävelijänä/fillaroijana en osaa sisäistää tuota ajatusta, että kun se auton ohjaamo on lämmin, on mukavat tuolit ja soittopelit jos hotsittaa... niin sitten kauhea hermoraastokiire pois ja hoppuraivo päälle. Ja varmasti paskahalvaus jos ajaa puol kilsaa rajoituksia hitaammin. Että höh? Ette kai autoilijat jalan ollessannekaan koko ajan juokse täyttä vauhtia? Olis kyllä jossain marketissa huima näky!
Ei kukaan ole autolla ajamassa "täyttä vauhtia". Monien liikennekäytös valitettavasti vertautuu niihin, jotka marketissa tölväävät kärryjen kanssa hyllyjen välistä toisten eteen vain pysähtyäkseen siihen ja jäädäkseen monttu auki tuijottamaan kaukaisuuteen, eli ollaan täysin tiedostamattomia siitä tosiasiasta, että kaupassa/liikenteessä on muitakin, ja vaikka että itsellä ei ole kiire, ei silti tarvitsisi tarpeettomasti hidastaa toisten etenemistä.
Vierailija kirjoitti:
Koska mä voin. Jos et kykene dynaamiseen ajoon, niin tee tietä.
Atun vipina 🙉
Onhan se eräänlainen älykkyystesti ajaa niin lähellä edellä menevän persettä, että jarruvalot vilkkuvat jatkuvasti. Fiksummat ajavat ehkä kovaa ja lähelle, mutta tyytyvät osaansa ja jättävät aika pian vähän lisää väliä ja odottavat rauhassa sitä ohituspaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Autoilijoiden rattiraivo on pientä verrattuna fillaristien raivoon.
Kaupungissa sinänsä typerää toimintaa roikkuminen kun tuo eteneminen on tökkivää muutenkin.
Mutta maantiellä yksinkertaisesti ihmiset ajavat järjestään liian hiljaa ja kerryttävät jäätäviä jonoja taakseen. Silloin roikun ohitushetkeen asti aika takapuskurissa kiinni ja olen hermostunut.
Eilen 130km matkalla tuli 6 tällaista 70-75 km/h kahdeksankympin alueella ajelevaa perä edellä vastaan. Itse ajoin koko matkan, kun tie oli vapaa, vakionopeudensäädin asetettuna 86 km/h kohtaan (todellinen nopeus n. 82 km/h.). Olosuhteet olivat mainiot eikä mitään syytä hidastelulle ollut.
Jos ette uskalla ajaa rajoitusten mukaan ja huomaatte peilistä että jonoa kertyy taakse: AJAKAA SIVUUN ENSIMMÄISEN HYVÄN HETKEN TULLEN JA PÄÄSTÄKÄÄ TAKAA TULEVAT OHITSE.
Vierailija kirjoitti:
On joku joskus tutkinut et ne jotka ohittelee koko ajan, ovat vaaraksi liikenteelle. Muiden ajorytmi häiriintyy jatkuvien jarrutusten vuoksi ja peräänajot yleistyy. Myös tämmöinen ohittelija ei voita montaa minuuttia matkassaan mutta tekee hallaa muulle liikenteelle.
Ne jotka eivät ajat muun liikenteen nopeutta, vaan toimivat tukkona aiheuttavat eniten ohitustilanteita. Käytä bussia mikäli ei kykene ajamaan muun liikenteen mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka nousis kuinka nyt paskamyrsky naispuolisilla ihmisillä niin totean että huomattavasti suurin osa persiis roikkujista on naisia. Mä en kyllä kuulu tuohon joukkoon vaikka naiseksi itseni luokittelenkin.
Olen huomannut saman. Miksi? Ymmärrys kateissa fysiikanlaiesta? Etäisyyksien arvointiongelma? Autokoulun opit unohtuneet? Minäminä -asenne?
Puskurisssaroikkujat on tieliikenteen syöpä ja niiltä pitäisi ottaa kortti pois ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Auton taustapeili näyttää väärin ja auto on itse asiassa kauempana kuin sinä luulet.
Miksi sinä ajat sillä Kiallasi 80km/h alueella sahaten 50-60km/h välillä? Apua, mutka pitää jarruttaa kun on liukasta.
Mun Kia kulkee aina cruise päällä, joten nopeus on just eikä melkein. Takanatuleva on 110 % syyllinen.