Yritän muuttaa syömisiäni jospa toi paino tippuisi. Olenko ihan hakoteillä?
Ongelma minulla suklaa, karkit, keksit jne makea. Nyt yritän olla syömättä niitä. Niiden tilalle olen ostanut mandariineja ja omenoita.
Tässä tämän päivän ruoat klo 7.40 tähän hetkeen. Olenko ihan hakoteillä?
Mukillinen kahvia, ei sokeria eikä maitoa
Mukillinen teetä, ei sokeria eikä maitoa
Jotain kauraleipää 4 pientä viipaletta flooralla ja juustolla (4viipaletta)
Via Pollo limonello mikroruoka
Mukillinen kahvia, ei sokeria eikä maitoa
Uunifetalohta noin 6cm viipale noin reilun kilon fileestä, peruna-porkkanamuusi reilu kolme ruokalusikallista, noin 7kpl kirsikkatomaatteja jotka olivat uunissa lohen vieressä (pyöritelty rypsiöljyssä jossa valkosipulia ja mausteita), salaattina jääsalaattia, kurkkua ja punasipulia. Punasipuli pikamarinoitu (rypsiöljy, suola, sokeri, valkoviiinietikka). Salaattia puoli lautasellista (iso teema lautanen)
Kaksi mandariinia
Pitkin päivää muutama mukillinen vettä ja noin 20kpl Sisu pastillia (Xylitol)
Tuota kalaa oli hieman liian vähän ja nyt tunne että kohta on taas nälkä. Ruoan söin noin klo 16.30. Iltapalavaihtoehtoina joku Valion proteiinirahka johon voisin laittaa mustikoita tai Pågenin Limpukka leipää flooralla ja kinkulla sekä Brazil appelsiinimehu laimennettu vedellä. Kumpi olisi parempi iltapala?
Olenko noilla syömisillä ihan hakoteillä? Mitä parantaisit?
Millekään hiilarittomalle en rupea.
Kommentit (122)
vastailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söisin kunnon ruokaa kaksi kertaa päivässä. Ei ole koko ajan nälkä ja tuollaista jatkuvaa puputusta ei tarvita.
Väärin. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Kaikilla näillä proteiineja, hyviä hiilihydraatteja ja hyvää rasvaa. Lisäksi kasviksia, hedelmiä ja vettä.
Miehen kanssa huomattu, että meillä luontaisesti nälkä eri aikaan. MInulla nälkä häviää illalla seitsemään mennessä, mies taas haluaa syödä silloin. Kannattaa varmaan kuulostella omaa luontaista ruokarytmiä?
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisenä APn ruokapäiväkirjassa huomiota kiinnittää pitkät ateriavälit. Aamupalan, lounaan ja illallisen lisäksi olisi hyvä syödä 1-2 välipalaa. Välipala voi olla tyyliin rahka ja hedelmä, tai täysjyväleipä vähärasvaisilla päällysteillä.
Laihduttaessa tai oikeammin elämäntapamuutoksessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että ateriavälit eivät veny liian pitkiksi. Ruuan tulee olla ravitsevaa ja täyttävää, eli paljon kuitua ja proteiinia. Kroppa tarvitsee myös hiilaria ja hyviä rasvoja (toki niitä maltilla, sillä sisältävät paljon energiaa ja vain energiavajeessa laihtuu).Vain pysyvä elämäntapamuutos pitää kilot pois. Et ole luuseri, pystyt kyllä kunhan teet asiat järkevästi. Huonoilla dieeteillä epäonnistuu varmasti.
Opettele yksi tapa kerrallaan. Aloita vaikka aamupalasta. Jätä pari leipäpalaa pois ja lisää aterialle jotain proteiinipitoista. Esim. 2 palaa leipää, maltillisesti levitettä ja vähärasvaista juustoa, leipien päälle kasviksia, lisäksi proteiinipitoinen rahka ja hedelmä tai marjoja. Kun aamupala on kunnossa ja tulee luonnostaan, lisää lounaalle proteiinia ja kasviksia. Sitten opettele syömään välipaloja.
Jos herkuttelut lopettaa kuin seinään ja samaan aikaan aloittaa dieetin, on ns. repsahdus melkeinpä ajan kysymys kun yhtäkkiä kalorit vähenevät merkittävästi.
Tapa kerrallaan tuo tuloksia hiiiitaaasti, mutta ne onkin sitten yleensä pysyviä.
Kannattaa myös miettiä, mitä herkuttelulla paikkaa? Hoivaako sillä tunteitaan? Syökö tylsyyteen? Onko herkuttelu vain tapa, joka on muodostunut vuosien saatossa tyyliin telkkaria katsoessa puputtaa aina jotain? Vai onko herkuttelu tapa paikata päivän aikana syntynyttä nälkävelkaa ja energiavajetta?Fineli.fi löytyy ilmainen ruokapäiväkirja. Täytä sitä vaikka kuukauden ajan joka päivä, saat käsityksen siitä miten paljon kaloreita syöt päivässä ja mitä mikäkin ruoka sisältää. Tarkastele myös ruokien kalorimääriä pakkausten kyljestä. Pääset selville siitä, mitkä ovat nk. kaloritiivitä ruokia ja mitä taas voi syödä huoletta reilujakin määriä.
Tsemppiä ja ennen kaikkea sitkeyttä ja kärsivällisyyttä!
Voi yhden kerran :D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä hedelmien demonisointia. Aika paljon saa mandariineja tai omenoita vetää,että pääsee niillä lihomaan. Paljon parempia kuin karkit/suklaa.
Toki tertullista banaaneja ei kannata päivittäin vetää.
Hedelmien kohtuu syönti on OK, mutta fructoosi eli hedelmäsokeri on rasitus maksalle joka hoitaa aineenvaihduntaa ja poistaa kehosta myrkyt. Jos maksa toimii hyvin niin laihtuminenkin on helpompaa. Ravitsemusoppaassa mainittiin marjat, erityisesti tumman väriset, terveellisempinä kuin hedelmät. Hedelmät ovat kuitenkin parempi vaihtoehto kuin karkit, jotka ovat pelkkää lisäainetta. Kaikkein pahin on maissi siirappi, jota usein lisätään valmisruokiin. Siksi amerikkalaiset ovat järjestään ylipainoisia koska syövät maissi siirappia ruuassaan vauvasta vaariin.
Höpö höpö höpsinpöö nyt :D Siis tuo "fruktoosi on rasitus maksalle". Hedelmät on ihan turvallisia, mutta toki kaloreita nekin sisältää. Vain kalorivaje laihduttaa, joten kannattaa laskea kalorit niistä hedelmistäkin.
Fruktoosi aiheuttaa rasvamaksaa. Ihan turha sitä on kieltää.
vastailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söisin kunnon ruokaa kaksi kertaa päivässä. Ei ole koko ajan nälkä ja tuollaista jatkuvaa puputusta ei tarvita.
Väärin. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Kaikilla näillä proteiineja, hyviä hiilihydraatteja ja hyvää rasvaa. Lisäksi kasviksia, hedelmiä ja vettä.
Väärin itsellesi. Se, että vain tuo tapa on se paras.
Hei
Minä syön
aamiainen: 2 ruisleipäviipaletta, leike , juusto, benecol, tee,E, D, B ja C lisävitamiinitabletiyt
välissä kuppi kahvia maidolla
Lounas: mysliä ja chiaa mansikkamehuun sekoitettuna pari desiä
illallinen: puolikiloa mustikoita ja 2 viiliä
lisäksi muutama kuppi sokeritonta teetä
Syön näin 5 päivänä viikossa
En laihdiuuta
N54 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuollaisella puputtamisella lähde edes nälkä.
Tässä mun ruoat, olen 162cm/48kg-Aamulla kahvi jossa ruokalusikallinen öljyä mukana, sekä kermaa
-Lounaaksi 200g proteiinia eli kala/kana/liha/raejuusto kiirepäivinä, 500g kasviksia salaatin/raasteen höyrytettyjen kasvisten muodossa. Mukana yleensä myös pähkinöitä ja öljyistä kastiketta
-päivällisen koostan samoin kuin lounaan, lisänä usein jälkkäriksi pala tai kaksi tummaa suklaata tai marjoja makeuttamattoman kermavaahdon kanssa.Kahvia kermalla menee päivän mittaan 2-4 mukia, juomana juon vain vettä ja vichyä, niitä menee n. 3l päivässä.
Eikä taatusti ole nälkä. Eikä ollut silloinkaan kun painoin 89kg, nyt on tällä tavalla paino pysynyt vuosia tuossa 48 +-2kg.
Kyllä se siitä. Muista että sun täytyy oikeasti syödä, jos puputat ja mietit jotain light tuotteita niin elämä on kituuttamista ja tulee repsahduksia.
Toiset (useimmat ihmiset) tarvitsee hiilariakin. Ei ketoilu ole kaikille tie onneen. Joillekin se toki sopii, sitä en kiellä. Siitä olen samaa mieltä että APn ruokavalio on aivan liian niukka ja repsahduksia tulee ihan varmasti tuolla tyylillä.
Pahoittelut, ei ollut millään tavalla tarkoitus väittää että ketoilu sopisi kaikille vaan tuota ruoan määrää kritisoida. Aikuisella ihmisellä, edes näin pienellä kuin minä, ei pysy nälkä tuolla määrällä ja sitten tulee ahmittua vaikka sun mitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän että tämän päivän päivällinen oli niukka. Johtuu siitä, että sitä tuli tehtyä liian vähän ja mielummin annoin pojan ja miehen syödä tarpeeksi kun tekevät molemmat fyysistä työtä. Itse olen työttömänä kotona enkä juuri kuluta mitään. Salaattikin jäi huonoksi kun salaattitarpeet oli loppu kaapista.
Yleensä käydään lauantaisin kaupassa ja täydennykset sitten ke-to, mutta viime lauantaina oli menoa koko päivän ja haettiin pikaisesti illalla pakolliset ja muuten sitten tyhjennetään pakastinta tällä viikolla.Ja mitä mehuun tulee, niin sitä juon, kuten sanoin, ehkä lasillinen joka toinen viikko ja sekin vedellä lantrattu. Mut toki siitäkin voin luopua tyystin. Aina en halua teetä juoda illalla.
Olisiko lounasvinkkejä? Olen joskus yrittänyt tehdä munakkaita, mutta saan vaan vatsanväänteitä ja oksettavan olon. Sama myös keitetyistä ja paistetuista munista. Vatsani ei myöskään siedä kaalia, papuja ja sieniä.
Öljynä meillä yleensä oliiviöljy mutta nyt sekin loppu.
Ap
Helppo lounas esim täysjyvä taco, kasviksia ja joku proteiini, liha tai kala. Wokki pakastevihanneksista. Sosekeitto raejuustolla.
Sosekeitot on hyviä lounaita, kun lisää siihen jonkun proteiinilähteen. Porkkanoista tulee luonnostaan makea ja hyvä, lisää joukkoon yhden jauhoisen perunan. Päälle just raejuustoa tai muutama kuivalla paistinpannulla paahdettu pähkinä rouheena. Näkkileipää kyytipojaksi. Nam. Ja sitten se, että jos ei tee fyysistä työtä, niin se ruokamäärä, mistä keskikokoinen nainen saa tarvimansa kalorit, on oikeasti todella pieni. Mutta jos ja kun on tottunut kokoajan jotakin puputtamaan (esim xylitolpastilleja pitkin päivää, sekoittavat kyllä elimistön kylläisyyshormoonien toiminnan aika lahjakkaasti) tai syömään isoja annoksia, niin kyllähän se alkuun nälkä tulee. Se täytyy vain sietää. Itsellä oli kylläisyyden/näläntunne aivan sekaisin, ennenkuin aloitin pätkäpaastoilun. Oli aika mahtavaa kun alkoi oikeasti erottaa milloin on _oikeasti_ nälkä ja milloin on kylläinen. Mutta pätkäpaastoilu ei sovi kaikille, varsinkin jos on jotain ahmimistaustaa, niin ei ehkä kannata kokeilla.
Hyvä ap, suosittelisin menemään ihan vaikka ravintoterapeutille tai sitten lukemaan kirjallisuutta eri ruokavalioista ja rohkeasti kokeilemaan jotain mikä tuntuu omalta. Täältä et tule saamaan mitään avainta onneen, koska jokainen julistaa sitä omaa onnistumistapaansa absoluuttisena totuutena. Meidän kehot ja tarpeet ovat kuitenkin erilaisia, ja se mikä sopii minulle ei välttämättä sovi sinulle. Lisäksi osa vastailijoista ei varmasti ole koskaan edes laihduttanut isompia määriä, luonnostaan hoikan neuvot on eri kuin sellaisen joka on laihduttanut (ja vielä onnistuneesti, meitä on aika vähän). Itse uskon, että matka terveempään minään on yleensä pitkä ja kivinen: pitää kokeilla eri asioita rohkeasti ja katsoa mikä itselle toimii. Tsemppiä!
Työtön mies 47 kirjoitti:
Karkeista ja kekseistä tulee helposti 3000 kaloria päivässä. Jos niitä syö useita kertoja viikossa ja yksi kilo on 7000 kaloria niin voit laskea että kun lopetat karkkien ja keksien syömisen niin se on 3000 kaloria vähemmän sitten päivässä. Sen perusteella jo pitäisi painon tippua jos syö vaan normaalia ruokaa ja liikkuu jonkun verran. Minä laihduin 25 kiloa 5 kuukaudessa kun lopetin herkkujen syömisen. Harrastin myös liikuntaa kuten poljin kuntopyörää mutta paino putosi kuitenkin. Sokerista tulee liika kalorit ja paino nousee.
No eihän se paino tipu, jos jättää ylimääräiset 3000 kaloria päivässä pois. Jotta paino tippuisi, täytyy kulutuksen olla isompi kuin energian saannin. Ei normaalilla ruualla ja "jonkin verran liikkumisella" laihdu. Painon kasvu tietysti pysähtyy, jos ei enää vedä 3000 kaloria ylimääräistä päivässä. Mutta jos laihtua haluaa, niin kyllä se vaatii ainakin alkuun näläntunteen sietämistä. Liikkuminen saisi olla aika rankkaa, ennenkuin sillä on laihtumiseen merkitystä. Toki se hyvää tekee muuten, hapenottokyky paranee ja virkistyy. Jos on laihtunut 25 kiloa viidessä kuukaudessa, eli viisi kiloa/kk, niin on kyllä muuttanut ruokailuaan muutenkin kuin vain jättämällä herkut pois.
Vierailija kirjoitti:
Hei
Minä syön
aamiainen: 2 ruisleipäviipaletta, leike , juusto, benecol, tee,E, D, B ja C lisävitamiinitabletiyt
välissä kuppi kahvia maidolla
Lounas: mysliä ja chiaa mansikkamehuun sekoitettuna pari desiä
illallinen: puolikiloa mustikoita ja 2 viiliä
lisäksi muutama kuppi sokeritonta teetä
Syön näin 5 päivänä viikossa
En laihdiuuta
N54 v
Mitä, jos alkaisit syömään ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän että tämän päivän päivällinen oli niukka. Johtuu siitä, että sitä tuli tehtyä liian vähän ja mielummin annoin pojan ja miehen syödä tarpeeksi kun tekevät molemmat fyysistä työtä. Itse olen työttömänä kotona enkä juuri kuluta mitään. Salaattikin jäi huonoksi kun salaattitarpeet oli loppu kaapista.
Yleensä käydään lauantaisin kaupassa ja täydennykset sitten ke-to, mutta viime lauantaina oli menoa koko päivän ja haettiin pikaisesti illalla pakolliset ja muuten sitten tyhjennetään pakastinta tällä viikolla.Ja mitä mehuun tulee, niin sitä juon, kuten sanoin, ehkä lasillinen joka toinen viikko ja sekin vedellä lantrattu. Mut toki siitäkin voin luopua tyystin. Aina en halua teetä juoda illalla.
Olisiko lounasvinkkejä? Olen joskus yrittänyt tehdä munakkaita, mutta saan vaan vatsanväänteitä ja oksettavan olon. Sama myös keitetyistä ja paistetuista munista. Vatsani ei myöskään siedä kaalia, papuja ja sieniä.
Ap
Helppo lounas esim täysjyvä taco, kasviksia ja joku proteiini, liha tai kala. Wokki pakastevihanneksista. Sosekeitto raejuustolla.
Sosekeitot on hyviä lounaita, kun lisää siihen jonkun proteiinilähteen. Porkkanoista tulee luonnostaan makea ja hyvä, lisää joukkoon yhden jauhoisen perunan. Päälle just raejuustoa tai muutama kuivalla paistinpannulla paahdettu pähkinä rouheena. Näkkileipää kyytipojaksi. Nam. Ja sitten se, että jos ei tee fyysistä työtä, niin se ruokamäärä, mistä keskikokoinen nainen saa tarvimansa kalorit, on oikeasti todella pieni. Mutta jos ja kun on tottunut kokoajan jotakin puputtamaan (esim xylitolpastilleja pitkin päivää, sekoittavat kyllä elimistön kylläisyyshormoonien toiminnan aika lahjakkaasti) tai syömään isoja annoksia, niin kyllähän se alkuun nälkä tulee. Se täytyy vain sietää. Itsellä oli kylläisyyden/näläntunne aivan sekaisin, ennenkuin aloitin pätkäpaastoilun. Oli aika mahtavaa kun alkoi oikeasti erottaa milloin on _oikeasti_ nälkä ja milloin on kylläinen. Mutta pätkäpaastoilu ei sovi kaikille, varsinkin jos on jotain ahmimistaustaa, niin ei ehkä kannata kokeilla.
Sosekeitot ei mitään aikuisen ruokaa ole, ne on vauvoille. Jotenkin ällöttää, että aikuiset ihmiset vetää jotain soseita ja siihen sekaan sitten vielä raejuustoa. Hyvää ruokahalua!
helmien fruktoosi on sitoutunut niissä oleviin kuituihin, joten ei hätää. Hedelmiä voi ihan hyvin syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sosekeitot ei mitään aikuisen ruokaa ole, ne on vauvoille. Jotenkin ällöttää, että aikuiset ihmiset vetää jotain soseita ja siihen sekaan sitten vielä raejuustoa. Hyvää ruokahalua!
sosekeitoilla tutkitusti nälkä pysyy paremmin kurissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Laitapa tähän sellainen tutkimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja paskat, kylläisyys riippuu ruuan sisällöstä ei sen olomuodosta.
Vierailija kirjoitti:
helmien fruktoosi on sitoutunut niissä oleviin kuituihin, joten ei hätää. Hedelmiä voi ihan hyvin syödä.
Totta kai voi syödä, eri asia kannattaako. Parempia vaihtoehtoja kuitenkin on.
Ei ne kuidut poista fruktoosin haittoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää kasviksia ruokavalioon ja katso omaan arkeesi sopivat kellonajat jolloin syöt, etkä poikkea niistä. Vaikka ei olisi nälkä, niin syö edes vähän, vaikka porkkana. Kun ateriarytmi pysyy säännöllisenä niin ei tule nälkäisiä impulsseja syödä mitä sattuu.
Miksi joku alapeukuttaa kasvisten lisäämistä ja säännöllistä ruokailua? Niillä keinoilla on moni onnistunut laihtumaan. Ei sitten ole nälkä jatkuvasti eikä elimistön tarvitse varastoida energiaa, kun tottuu säännölliseen ruokailurytmiin.
En minä kasviksia alapeukuta vaan tavan vuoksi syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää kasviksia ruokavalioon ja katso omaan arkeesi sopivat kellonajat jolloin syöt, etkä poikkea niistä. Vaikka ei olisi nälkä, niin syö edes vähän, vaikka porkkana. Kun ateriarytmi pysyy säännöllisenä niin ei tule nälkäisiä impulsseja syödä mitä sattuu.
Miksi joku alapeukuttaa kasvisten lisäämistä ja säännöllistä ruokailua? Niillä keinoilla on moni onnistunut laihtumaan. Ei sitten ole nälkä jatkuvasti eikä elimistön tarvitse varastoida energiaa, kun tottuu säännölliseen ruokailurytmiin.
Ei kai kukaan kritisoi kasvisten syöntiä, vaan tuota kellon kanssa syömistä, että varmasti tulee syötyä monta kertaa päivässä. Ja kutsut sitä säännölliseksi. Harvoin syömälläkin onnistuu säännöllisyys ilman kellotuksia.
Eikö kelloa käytetä nimenomaan ajan mittaamisen, ei aterioiden lukumäärän?
Säännölliseksi ruokailu tulee siten, että katsotaan kellosta ruoka-aikoja.
Vierailija kirjoitti:
vastailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen kanssa huomattu, että meillä luontaisesti nälkä eri aikaan. MInulla nälkä häviää illalla seitsemään mennessä, mies taas haluaa syödä silloin. Kannattaa varmaan kuulostella omaa luontaista ruokarytmiä?
Se voi olla sekaisin.