Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yritän muuttaa syömisiäni jospa toi paino tippuisi. Olenko ihan hakoteillä?

Vierailija
29.11.2022 |

Ongelma minulla suklaa, karkit, keksit jne makea. Nyt yritän olla syömättä niitä. Niiden tilalle olen ostanut mandariineja ja omenoita.
Tässä tämän päivän ruoat klo 7.40 tähän hetkeen. Olenko ihan hakoteillä?
Mukillinen kahvia, ei sokeria eikä maitoa
Mukillinen teetä, ei sokeria eikä maitoa
Jotain kauraleipää 4 pientä viipaletta flooralla ja juustolla (4viipaletta)
Via Pollo limonello mikroruoka
Mukillinen kahvia, ei sokeria eikä maitoa
Uunifetalohta noin 6cm viipale noin reilun kilon fileestä, peruna-porkkanamuusi reilu kolme ruokalusikallista, noin 7kpl kirsikkatomaatteja jotka olivat uunissa lohen vieressä (pyöritelty rypsiöljyssä jossa valkosipulia ja mausteita), salaattina jääsalaattia, kurkkua ja punasipulia. Punasipuli pikamarinoitu (rypsiöljy, suola, sokeri, valkoviiinietikka). Salaattia puoli lautasellista (iso teema lautanen)
Kaksi mandariinia
Pitkin päivää muutama mukillinen vettä ja noin 20kpl Sisu pastillia (Xylitol)

Tuota kalaa oli hieman liian vähän ja nyt tunne että kohta on taas nälkä. Ruoan söin noin klo 16.30. Iltapalavaihtoehtoina joku Valion proteiinirahka johon voisin laittaa mustikoita tai Pågenin Limpukka leipää flooralla ja kinkulla sekä Brazil appelsiinimehu laimennettu vedellä. Kumpi olisi parempi iltapala?

Olenko noilla syömisillä ihan hakoteillä? Mitä parantaisit?
Millekään hiilarittomalle en rupea.

Kommentit (122)

Vierailija
41/122 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla on se käsitys, että hedelmiä ja marjoja saa laihduttaja syödä mielin määrin. Meillä töissäkin on eräs tosi pahasti ylipainoinen nainen, joka syö joka tauolla vain hedelmiä ja ihmettelee miksei silti laihdu. Hedelmät on pelkkää sokeria! Vettä ja hedelmäsokeria, eikä niistä edes tule kylläiseksi. Syökää kasviksia ja lihaa. Ei hedelmiä, eikä varsinkaan jotain appelsiinimehua, se on lihottavampaa kuin esimerkiksi siideri.

Vierailija
42/122 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei hiilariton ole vaihtoehto? Se on just hyvä ja tehokas keino päästä irti makeanhimosta ja sokerikoukusta.

Makeanhimosta ja sokerikoukusta pääsee myös sillä, että yksinkertaisesti välttää niitä. Lisäksi valkoisten jauhojen välttäminen auttaa. Ei siis tarvitse olla kokonaan hiilariton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/122 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä itse luulet onko tuo sitä mitä voisit toteuttaa vielä esim viidenkin vuoden päästä?

Tästä näkökulmasta olen eri mieltä.

Laihdutus ei ole helppoa, ylipäätään. Edes pitkäkestoisella ruokavaliolla ei dieetin aikana kuitenkaan voi syödä sitä määrää jota seuraavat viisi vuotta tulee voida syödä. Muutoksen kaipuu saattaa hyvässä tapauksessa saada aikaan motivaation sietää väliaikaisesti asioita joita ei loppuelämää halua sietää, mutta jotka alussa saattavat jopa innostaa koska suunta tuntuu oikealta. Tätä innostumista ja sen mahdollistamaa alkusysäystä voi verrata lentokoneen kiihdyttämiseen, jolloin nopeutta täytyy kerätä kiitoradalla riittävästi jotta nousu mahdollistuu.

Laihdutuksen tulee kestää vain jonkin aikaa. Ei ole pitkäkestoista merkitystä, onko juuri sillä hetkellä elämässä kaikki kunnossa ruokavalion suhteen vuosiksi eteenpäin. Riittää, että keksii vippaskonstit kalorivajeen sietämiseksi, koska sillä se tulos tulee. Tietenkin siinä ruokavaliossa on kannattavaa silti olla mahdollisimman järkeviä elementtejä, mutta minusta nimenomaan järkeviä laihtumisen ja dieetillä olemisen kestämisen kannalta mieluummin kuin järkeviä loppuelämän kannalta. Tätä vaihetta voisi verrata lentämiseen lentokorkeudessa; silloin kuuluu mennä eteenpäin noin 1000 km/h, kymmenen-yhdentoista kilometrin korkeudessa. Ja huom: ei tämä tarkoita samaa kuin kitudieetti. Tämä vain tarkoittaa sitä että lentämisen mahdollistumimen tulee kaikin tavoin optimoida, siis tehokkuuden lisäksi tietenkin pitää myös suunnitella kaikki niin että ilmassa pystytään pysymään tarpeeksi kauan, turvallisesti ja luotettavasti. Istuminen lentokoneessa ei kuitenkaan ole samaa kuin loikoilu perillä reissukohteessa, millä tarkoitan juuri sitä, että ei laihduttamisen tarvitse loppuelämältä tuntua. Eikä terveyskään ota siitä nokkiinsa jos ei kaikkea ole ravinnetasapainon kannalta mietitty kuntoon juuri nimenomaan laihdutuskuukausiksi.

Jo laihduttaessa on jatkosuunnitelman kuitenkin hyvä olla kunnossa; kun kilot ovat ne mihin tyydytään, tulee jatkaa jokseenkin suunnitelmallista syömistä jos ei halua kiloja takaisin. Kestää aikaa ennen kuin keho tottuu pärjäämään uuden kevyemmän kehon vaatimalla energiamäärällä ja sen ajan kannattaa yhä pitää jonkinlaisesta ruokasuunnitelmasta kiinni. Tässä vaiheessa on hyvä omaksua ruokatottumuksia pitkäksi ajaksi eteenpäin ja pohtia ravinneasiat kuntoon. Tätä vaihetta voisi verrata laskeutumiseen; ollaan yhä ilmassa vaikka lennetäänkin jo matalalla. Nyt kuuluu eteenpäin pääsemisen lisäksi jo laskea korkeutta, hidastaa nopeutta ja availla laskutelineitä jne.

Reissukohteessa perillä oleminen ei siis rinnastu siihen kun kilot on saavutettu vaan siihen kun kevyempään painoon ja sen mukaiseen uuteen ruokailumäärään ja laatuun on totuttu. Jos lennon suhteen meni kaikki hyvin, ollaan tultu perille oikeaan paikkaan. Siihen kuuluu monin muinkin tavoin järkevä ruokailu kuin sopivan energiapitoinen.

Vierailija
44/122 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vähärasvaisia maitotuotteita käytät, niin kannattaa ne ainakin vaihtaa samantien normaalirasvaisiksi. On ihan tutkittu, että vähärasvaisista tuotteista on vain haittaa painonpudotuksessa.

Vierailija
45/122 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa on pielessä... melko lailla kaikki. Joutuisin pitämään viikon luentoja, että edes alkaisit ymmärtämään, mitä tuollainen syöminen keholle tekee. Mutta onneksi olkoon, parin vuoden sisällä olet entistä lihavampi ja itket kun laihdutus ei onnistu. Ei se tällä tavalla pysyvästi onnistu koskaan.

Vierailija
46/122 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vain muutama lusikallinen muussia??

Koska ap kuvittelee, että peruna on perkeleestä.

Vierailija
47/122 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tunnet nälkää, tiedät että laihtuminen on alkanut. Ihan hyvät ruuat, muuttaisin sen, että lohta olisi enemmän ja 4 kauraleipäviipaleen päälle joko juustoa tai margariinia, ei kumpaakin. Vähemmän hiilareita ja vähemmän kovaa rasvaa auttaa laihtumaan. Tässä esimerkki omista syömisistäni näin hoikkana ihmisenä: 2 kuppia kahvia kauramaidolla, 1 iso banaani, pari näkkäriä ilman päällysteitä, 1 thaikuutio pakasteesta. Kohtapuoliin syön vielä jotain. Todennäköisesti 2-3 munan munakkaan. Joukkoon oliiviöljyä, mausteita ja jääkaapista vanhan kinkun jämiä.

Mä laihdutin 50 kiloa enkä muista tunteneeni nälkää missään vaiheessa.

Vierailija
48/122 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ruokamäärä kuulostaa melko vähältä. Itse syön ehkä hieman enemmän ja tällä määrällä pysyn alle 50-kiloisena. Itse asiassa ilman herkkuja, joita syön joitakin kertoja viikossa, saattaisin jopa laihtua. Tänään olen syönyt aamupalaksi puuron mansikoilla ja voisilmällä, päivällä vajaa puoli lautasellista papu-kasvistortillavuokaa, päivälliseksi saman verran lohilaatikkoa ja iltapalaksi kaksi ruispalaa kinkulla, juustolla ja tomaatilla sekä omena. Juomina lasillinen marjamehua, vettä ja kaksi kupillista kahvia maidolla. Lisäksi otin pari piparia kahvin kanssa. Yleensä syön vain yhden leivän illalla, mutta kävelylenkin ja jumpan vuoksi otin toisenkin leivän.

Vierailija
49/122 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt menee tuo rahka vajaalla desillä mustikoita.

Juon todella harvoin mehua, ehkä lasillinen joka toinen viikko ja senkin lantraan aina vedellä.

Olen todella laiska tekemään salaatteja. Tähän pitäisi keksiä jokin keino.

Ap

Laihduttaminen ei ole = salaatti

Anna mä arvaan olet keski-ikäinen ja juurtunut juurtuneisiin käsitteisiin laihduttamisesta?

Juu olen 48v. Kertoisitko miten ja mitä pitäisi syödä? Kiitos.

Ap

No jos nyt syöt mahdollisimman pitkälle ketoruokavalion mukaan, ja vain noin kolmesti päivässä.

Et osaa lukea? Ap:han nimenomaan sanoi, ettei mikään hiilariton ole hänelle vaihtoehto.

Siinähän sanoi. Lihomisen aiheuttaa insuliiniresistenssi ja sen kääntämiseen on vain yksi keino.

Vierailija
50/122 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei hiilariton ole vaihtoehto? Se on just hyvä ja tehokas keino päästä irti makeanhimosta ja sokerikoukusta.

En ole ap, mutta vastaan silti. Ei kaikki vain halua hiilaritonta ja se on iha ok. Ei tarvitse, jos ei halua.

Minä taas mielelläni olisin ketolla, mutta olen todennut, ettei se vain sovi varsinkaan nykyisen työni kanssa, joka vaatii tarkkuutta ja ajatusta. Keto aiheutti aivosumua vaikka kuin huolehti elektrolyyttien saannista. Myös liikuntasuoritukset ja niistä palautuminen kärsi pahasti.

Kaikki ei vaan sovi kaikille.

Siis mitä hittoa mä just luin? Olen itse yliopistotutkija ja syön tasan kerran päivässä, sokeria en koskaan. Aivosumut sulla taitaa johtua sokereiden heittelyistä, ei vhh:sta.

Vierailija
51/122 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et jaksa tehdä salaatteja niin kuori pari porkkanaa tai napsi rasiallinen kirsikkatomaatteja. Hedelmistä kannattaa maistella myös luumuja, nektariineja, meloneita ja verigreippejä.

Syön ite päivittäin 1,5dl marjoja, yleensä puolukoita tai mustikoita.

Vierailija
52/122 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tulee epäonnistumaan koska kiellät itseltäsi kaikki herkut. Aiotko ihan oikeasti olla loppuelämäsi ilman niitä? Tuskimpa.

Herkkujakin pitää painoa pudottaessa syödä jottei tule toivoton olo ja tottuu syömään niitä kohtuullisesti jo painonpudotuksen aikana. Muuten käy niin että kun saavutat tavoitepainon niin alat taas mussuttaa herkkuja luvan kanssa ja vuoden parin päästä on kaikki kilot  takaisin. 

Vierailija
53/122 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta vastaan silti. Ei kaikki vain halua hiilaritonta ja se on iha ok. Ei tarvitse, jos ei halua.

Minä taas mielelläni olisin ketolla, mutta olen todennut, ettei se vain sovi varsinkaan nykyisen työni kanssa, joka vaatii tarkkuutta ja ajatusta. Keto aiheutti aivosumua vaikka kuin huolehti elektrolyyttien saannista. Myös liikuntasuoritukset ja niistä palautuminen kärsi pahasti.

Siis mitä hittoa mä just luin? Olen itse yliopistotutkija ja syön tasan kerran päivässä, sokeria en koskaan. Aivosumut sulla taitaa johtua sokereiden heittelyistä, ei vhh:sta.

Tutkija, joka ei ymmärrä sitä, että kaikki ei toimi kaikilla samalla tavalla... joopa joo.

Vierailija
54/122 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on ravitsemusterapeutti ja hänen mukaansa hyvä kestävä laihdutustahti on 0,5kg/vk. Hän kertoi että pitäisi opetella juurikin syömään tavalla, jota voi ylläpitää loppuelämän. Herkkuja voi syödä silloin tällöin, muttei joka päivä. Kohtuullisuus kaikessa.

Vierailija
55/122 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa on pielessä... melko lailla kaikki. Joutuisin pitämään viikon luentoja, että edes alkaisit ymmärtämään, mitä tuollainen syöminen keholle tekee. Mutta onneksi olkoon, parin vuoden sisällä olet entistä lihavampi ja itket kun laihdutus ei onnistu. Ei se tällä tavalla pysyvästi onnistu koskaan.

Muutama ihan konkreettinen esimerkki perusteluineen olisi riittänyt varmasti alkuun. Mutta eipä sinulta taida mitään sellaisia löytyä.

Vierailija
56/122 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä hedelmien demonisointia. Aika paljon saa mandariineja tai omenoita vetää,että pääsee niillä lihomaan. Paljon parempia kuin karkit/suklaa.

Toki tertullista banaaneja ei kannata päivittäin vetää.

Vierailija
57/122 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuroa aamiaiseksi rasvattoman jogurtin ja kalorittomalla makeutusaineella makeutettujen hedelmien ja marjojen kera, niin hyvä tulee. 

Ylipäänsä kalorittoman makeutusaineen avulla kaikesta tulee makeempaa ja elämäkin on siis makeempaa : )

Vierailija
58/122 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"syön tasan kerran päivässä, sokeria en koskaan"

Tiedätkö edes mitä on keto? Ihmetyttää vain tuo kommentti, että sokeria en koskaan.

Ohis

Vierailija
59/122 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt menee tuo rahka vajaalla desillä mustikoita.

Juon todella harvoin mehua, ehkä lasillinen joka toinen viikko ja senkin lantraan aina vedellä.

Olen todella laiska tekemään salaatteja. Tähän pitäisi keksiä jokin keino.

Ap

Laihduttaminen ei ole = salaatti

Anna mä arvaan olet keski-ikäinen ja juurtunut juurtuneisiin käsitteisiin laihduttamisesta?

Juu olen 48v. Kertoisitko miten ja mitä pitäisi syödä? Kiitos.

Ap

No jos nyt syöt mahdollisimman pitkälle ketoruokavalion mukaan, ja vain noin kolmesti päivässä.

Et osaa lukea? Ap:han nimenomaan sanoi, ettei mikään hiilariton ole hänelle vaihtoehto.

Siinähän sanoi. Lihomisen aiheuttaa insuliiniresistenssi ja sen kääntämiseen on vain yksi keino.

Miksi edes kommentoida, jos ei osaa mitään muuta ehdottaa kuin sitä mikä ei ole vaihtoehto? Laihtumiseen on muitakin keinoja kuin ketoruokavalio. Vaikka sinä et siitä faktasta pidäkään.

Vierailija
60/122 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos normaalisti käytät kahvissa maitoa niin miksi jättää se pois? Siinä lorauksessa on ehkä 5 kilokaloria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi