Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Unilääkäri kertoo mitä unettomat tekevät väärin - "potilaiden selityksiä kuunnellessa ei voi kun pyörittää päätänsä"

Kommentit (294)

Vierailija
221/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä valittajaprkleet ovat sitten kinuamassa unilääkkeitä ja muita huumeita vaikka ei tarvitsisi muuta tehdä kuin laittaa televisio pois päältä. Sitten valitetaan jos ei saa lääkkeitä vaikka yleisesti on tiedossa niiden haitat. 

Vierailija
222/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Nyt on asiakkaiden vuoro arvioida meneekö lekurin ohjeet pieleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänihmiset ei näköjään osaa tehdä ite mitään . Tarvitaan joku asiantuntija kertoo miten nukutaan ja miten syödään ja miten pitää oikeaoppisesti kävellä ym.

Vierailija
224/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi toivoa että edes ns. unilääkäri tajuaisi jotain unettomuudesta, mutta näköjään ei. Jos minä yritän mennä nukkumaan 15 min aiemmin niin se tarkoittaa lähinnä sitä että en nuku koko yönä. Sängyssä makoilu ilman että on riittävän väsynyt eikä siis saa unta ainoastaan lisää sitä pelkotilaa että ei saakaan nukuttua taaskaan koko yönä.

Koeta miettiä miksi uni ei tule ja koeta niitä normikeinoja kuten älä juo kahvia illalla. Suomessa kuvitellaan että unilääkkeillä ongelmat ratkeaa vaikka niillä aikaan saatu uni ei virkistä kunnolla ja on riskitekijä muistisairauksiin. 

Vierailija
225/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääke unettomuuteen: lapset, nuo iki-ihanat energiavampyyrit ja elämän suola. Hanki lapsi tai pari, ota lapsia kylään, hoida lapsia, vietä lapsikatraan kanssa aikaa ja viihdytä niitä (erityissuositukset 0-4-vuotiaista). Alkaa se uni maistumaan. Terkuin, 4:n äiti. Illalla kun pää koskee tyynyä tulee uni, päivällä on energiaa ja illalla taas energiapankki tyhjä. Jos ei resepti toimi niin on lapsia liikaa tai liian vähän.

Haistappa sinäkin neuvoinesi pitkä... Ennen lapsia sinkkuna eläessäni tota omaa unettomuutaan oli helpompi käsitellä. Jos valvoit yön, niin sitten valvoit ja työpäivän jälkeen sait ottaa nokoset, jos siltä tuntu. Kun tulee lapsia, et enää ota edes niitä nokosia päivällä, kun siltä tuntuu, saati nuku edes niinä öinä, kun se uni tuliskin, koska joku vaatii ja tarvii sua just silloin.

Tää neuvo tulee varmaan ihmiseltä, joka on ollut huonouninen vaan silloin, kun on päättänyt valvoa syystä tai toisesta ja jolla on ollu suhtkoht helpot lapset.

Oikeassa olet siinä suhteessa, että lapset on energiavamppyyreja, mut se tekee unettoman elämätä vielä hankalampaa, kun et itse voi edes päiväuniisi vaikuttaa.

Totaalisen paska neuvo! Kiitos kumminkin, kun yritit. Mutta asustelet varmaankin Porvoossa ja nyt menin rölliin.

Terkuin kolmen äiti (ehkä pitäisi tehdä lisää tai sitten luopua joistain)

Vierailija
226/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entäs kun herää aamuyöllä? Neljän tai viiden tunnin unen jälkeen? Mitä se auttaa että herää sitten vaan 15 min aikaisemmin? Ei oo todellista että ihan unitohtori sanoo noin.

Kannattaa harrastaa enemmän liikuntaa.

Juuri näin. Unettomuus on itse aiheutettu ongelma kun katsotaan televisiota, surffataan netissä ja ei liikuta. Nukahtamislääkkeiden käyttö johta pääsääntöisesti riippuvuuteen ja narkomaniaan. 

Vierailija
227/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unilääkäri ei tajua, että jotkut ihmiset haluavat nauttia omasta ajasta, jota tässä yhteiskunnassa ei ole ellei leikkaa unistaan. Siksi tämä on ihan yleinen ilmiö maailmalla.

Lääkärin kannattaisi ottaa pyörivä päänsä ulos anuksestaan ja alkaa avoimin mielin vähän lukemaan asioita sen sijaan, että asenteellisesti tuomitsee toiset ihmiset.

Nämä jotkut ihmiset eivät sitten ilmeisesti halua tai tarvitse apua unen saamiseen, unessa pysymiseen tms.

En näkisi ongelma, jos hän auttaa niitä jotka haluavat parantaa untaan.

Lääkärin tehtävä ei ole miellyttää ihmisiä, jotka ärsyyntyvät asiattomuuksiin ollessaan eri mieltä hänen työstään.

Vierailija
228/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ihminen aika avuton kun ei osaa edes nukkua ilman lääkärin neuvoja tai lääkkeitä. Eipä ole ihme että hoitojonot ovat pitkät kun ongelmat ovat tällä tasolla. Kohta varmaan pitää tulla syöttämään kotiin ihan aikuisiakin..

Vierailija
229/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entäs kun herää aamuyöllä? Neljän tai viiden tunnin unen jälkeen? Mitä se auttaa että herää sitten vaan 15 min aikaisemmin? Ei oo todellista että ihan unitohtori sanoo noin.

Kannattaa harrastaa enemmän liikuntaa.

Entä jos unettomuuden syy on ylikunto? Silloinkin vaan lisää treeniä vai?

Ylikunto paranee lepäämällä eli vaikka nukkumalla. 

Vierailija
230/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi toivoa että edes ns. unilääkäri tajuaisi jotain unettomuudesta, mutta näköjään ei. Jos minä yritän mennä nukkumaan 15 min aiemmin niin se tarkoittaa lähinnä sitä että en nuku koko yönä. Sängyssä makoilu ilman että on riittävän väsynyt eikä siis saa unta ainoastaan lisää sitä pelkotilaa että ei saakaan nukuttua taaskaan koko yönä.

Koeta miettiä miksi uni ei tule ja koeta niitä normikeinoja kuten älä juo kahvia illalla. Suomessa kuvitellaan että unilääkkeillä ongelmat ratkeaa vaikka niillä aikaan saatu uni ei virkistä kunnolla ja on riskitekijä muistisairauksiin. 

En ole 15 vuoteen juonut kahvia klo 13 jälkeen, koko ikäni olen harrastanut liikuntaa mutta ajoitan sen mahdollisimman pian töistä pääsyn jälkeen jotten enää nukkumaan mennessä käy ylikierroksilla, pidän makuuhuoneen sopivan viileänä ja pimeänä, käytän vastamelukuulokkeita sänkyyn mennessä jotta en herää esim. miehen TV:n katseluun, käytän sänkyä vain nukkumiseen, herään aina viikonloppuisinkin samaan aikaan ja mitä kaikkea näitä nyt vielä oli. Miksi on noin tajuttoman vaikea tajuta että jotkut ihmiset oikeasti kärsii unettomuudesta, joka ei korjaannu millään keijun taikasauvan heilautuksella?

Vierailija
231/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mun tuntemani huonoista unista valittavat ovat näitä, jotka illalla tuijottavat tv:n tai puhelimen ruutua silmät ristissä, vaikka pitäisi mennä sänkyyn heti, kun alkaa väsyttää. Sitten valitetaan, kun unet jää niin vähiin.

Ilta täytyy osata rauhoittaa, jotta aivot ymmärtävät nukkumaan menon olevan lähellä.

Itse pidän huolen, että nukun vähintään seitsemän ja puoli tuntia. Toki elämässä tulee tilanteita, kun esimerkiksi stressi vaikeuttaa unen saantia ja laatua.

Mutta käsittämätöntä on se, että minua on nälvitty siitä, että pidän untani niin tärkeänä.

Uni on liian aliarvostettua.

Huonoista unista valittaminen on eri asia kuin unettomuus. Siksikin vaikea tajuta tuota lääkäriä, kun en usko kenenkään oikeasti olevan niin idiootti että menee unilääkärille valittamaan väsymystä jos se johtuu ihan vaan siitä että ennemmin katsoo illalla telkkaria kuin menee nukkumaan jos väsyttää.

tietäisitpä vain....

Vierailija
232/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärinä en koskaan ole kirjoittanut unilääkereseptiä kuin kymmenelle tabletille jotta ei tule lääkkeeseen riippuvuutta. Unilääkkeitä ei ole tarkoitettu pitkäaikaiseen käyttöön kuten ei ole tarkoitettu bentsodiatsepiinilääkkeitäkään. Jos joku menee toiselle lääkärille hakemaan reseptiä niin se ei kiinnosta mutta itse en uusi unilääkereseptejä potilaiden parasta ajatellen.

Vierailija
233/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole 15 vuoteen juonut kahvia klo 13 jälkeen, koko ikäni olen harrastanut liikuntaa mutta ajoitan sen mahdollisimman pian töistä pääsyn jälkeen jotten enää nukkumaan mennessä käy ylikierroksilla, pidän makuuhuoneen sopivan viileänä ja pimeänä, käytän vastamelukuulokkeita sänkyyn mennessä jotta en herää esim. miehen TV:n katseluun, käytän sänkyä vain nukkumiseen, herään aina viikonloppuisinkin samaan aikaan ja mitä kaikkea näitä nyt vielä oli. Miksi on noin tajuttoman vaikea tajuta että jotkut ihmiset oikeasti kärsii unettomuudesta, joka ei korjaannu millään keijun taikasauvan heilautuksella?

Ei se lääkityskään ole mikään taikasauva. Se johtaa vain lääkeriippuvuuteen pitemmän päälle.

Vierailija
234/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se lääkityskään ole mikään taikasauva. Se johtaa vain lääkeriippuvuuteen pitemmän päälle.

Riippuvuus voi olla pienempi paha kuin jatkuva unen puutteesta johtuva toimintakyvyttömyys. Johan sanotaan että liikenteessäkin väsymys vastaa promillen humalaa, mieti jos oletkin jatkuvasti siinä tilassa?

Vierailija
235/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mun tuntemani huonoista unista valittavat ovat näitä, jotka illalla tuijottavat tv:n tai puhelimen ruutua silmät ristissä, vaikka pitäisi mennä sänkyyn heti, kun alkaa väsyttää. Sitten valitetaan, kun unet jää niin vähiin.

Ilta täytyy osata rauhoittaa, jotta aivot ymmärtävät nukkumaan menon olevan lähellä.

Itse pidän huolen, että nukun vähintään seitsemän ja puoli tuntia. Toki elämässä tulee tilanteita, kun esimerkiksi stressi vaikeuttaa unen saantia ja laatua.

Mutta käsittämätöntä on se, että minua on nälvitty siitä, että pidän untani niin tärkeänä.

Uni on liian aliarvostettua.

Saisikin mennä sänkyyn silloin kun alkaa väsyttää, mikä eri ihmisillä on eri aikaan. Mutta työssäkäyvät ihmiset joutuvat elämään työrytmin mukaan.

Kronotyypit vuorokausirytmin mukaan ovat:

https://www.jaksaparemmin.fi/post/hei-sin%C3%A4-iltavirkku

"Mieltymys ajoittaa päivittäiset toiminnot kellonajan suhteen aikaisemmaksi tai myöhemmäksi on yksilöllinen käyttäytymisen ominaisuus. Tämän mieltymyksen eli kronotyypin perusteella ihmiset kokevat olevansa aamuvirkkuja, iltavirkkuja tai jotain näiden väliltä. Suuri enemmistö sijoittuu ääripäiden väliin."

· Ehdottomasti aamuihminen menee nukkumaan kello 21.00–21.30 ja herää 4.00–5.00

· Enemmän aamu- kuin iltaihminen menee nukkumaan 21.30–22.45 ja herää 5.00–6.30

· Ei enempää aamu- kuin iltaihminen menee nukkumaan 22.45–0.45 ja herää 6.30–8.30

· Enemmän ilta- kuin aamuihminen menee nukkumaan 0.45–2.00 ja herää 08.30–10.00

· Ehdottomasti iltaihminen menee nukkumaan 02.00–3.00 ja herää 10.00–11.30"

Eikä kyse ole vain mieltymyksestä, vaan aivojen neurobiologisista eroista. Monet neurokirjon ihmiset ovat myös iltavirkkuja.

Täällä add, joka on onnistuneesti saanut nukkumisrytmin vaihdettua työelämään sopivammaksi. Elän nykyisin virkeää aamuihmisen elämää. Toki olen edelleen iltaihminen, jos saisin ihan vapaasti valita, mutta maailmassa nyt vain ei saa aina sitä mitä toivoo. Pärjään hyvin aamuihmisenäkin, tietyn aikataulun mukaan otan sitten joskus tasaavia unia, tai valvon hieman pidempään. Avun tähän sain unilääkäriltä, jonka kanssa mietittiin miten aivot ohjelmoidaan uudelleen, joka ymmärsi myös neurokemiaa. Aivothan ovat siitä ihmeellinen elin, että ne voi kouluttaa melkein mihin vain.

Vierailija
236/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että ei juo kahvia klo 13 jälkeen ei tarkoita mitään. Pelkkä aamukahvi voi aiheuttaa unettomuutta.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7796154/

Vierailija
237/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla loppui unettomuus siihen, kun kirjoitettiin ketipinooria.

Teinistä asti olen kärsinyt unettomuudesta vuosikymmeniä. Joko niin, että uni ei tullut ja tuntien pyöriminen ahdisti niin, että lopulta pelkäsin nukkumaan menoa.

Kun sitten sain nukahdettua, heräsin parin tunnin päästä ja uni ei enää tullut.

Nykyään nukun hyvin kunnon yöunet ja elämänlaatu on parantunut ja jaksan päivisin harrastaa sitä liikuntaakin.

N59

Ketipinor tuhoaa aivot. En söisi ikipäivänä tuota. Se on tarkoitettu skitsofreniaan ja kutistaa aivoja. Sillä skitsofreeniset ihmiset rauhoittuu ja sama tapahtuu sinulle kun aktiiviset aivot nukahtaa.

Tuota ne mullekkin tyrkytti unettomuuteen. Usa: ssa sitä ei saa kirjoittaa unettomuuteen. Ketipinorilla on niin valtavat haitat etten ymmärrä miten se voi olla heti toinen mielialalääke mitä suomessa annetaan unettomuuteen. Mielummin valvon kuin syön niitä.

Minulle lääkäri kirjoitti Ketipinoria ja söin sitä, kunnes havahduin siihen, että päivällä ajatukset katkeilee aivan totaalisesti ja en enää pystynyt piirtämään, enkä edes kirjoittamaan nimeäni normaalisti käsin. Tuntui, että aivot ei pelaa enää ollenkaan. Se näkyi muille läheisille paljon aiemmin ennen kuin itse tajusin. Kaveri sanoi, että minun silmät vain seisoi päässä, enkä ollut enää puhelias itseni. Meni noin 10 kk lääkkeen lopetuksen jälkeen, että palasin kutakuinkin entiselleni.

Kyllähän sillä nukkui, mutta hinta on todella kova ja minäkin olen mieluummin uneton kuin sellainen millaiseksi Ketipinor minut teki.

Kokeilin ketipinoria kerran ja se aiheutti niin kovat levottomat jalat, että vituiksi meni koko yö. Kärsin levottomista jaloista muutenkin ja se pahenee aina väsyneenä. Ei enää koskaan. Levottomiin jalkoihin löysin sittemmin magnesium ravintolisän, mitä otan ihan reilusti iltaisin. Aiheuttaa ripulointia usein, mutta mieluummin niin, kuin jalkojen vispaaminen. Unettomuuteen vetelen reilusti ihan kaupan melatoniinia. Se auttaa useasti, muttei aina sekään. Näillä on nyt menty aika monta vuotta.

Joskus söin nukahtamislääkkeitä ja ne auttoi, mutta niitäkään en enää kehdannut lääkäriltä hakea, kun apteekissa nuristiin siitä, että liian usein olen hakenut. Ja ihan reseptin annostelun mukaan niitä söin.

Perseestä tollaset neuvot ihmisiltä, jotka ei ole unettomuudesta koskaan kärsinyt ja inhottavaa etenkin, jos tyyppi on joku unilääkäri. Kiva saada sellaselta neuvo, että mee vaan nukkumaan, kyllä se uni tulee. Voi luoja!

En yleensä toivo ihmisille mitään pahaa, mutta näille hyvin nukkuville, paskojen nukahtamisneuvojen jakelijoille sellanen parikin huonosti nukuttua kuukautta (ensialkuun voi alottaa pinemmällä parin viikon annoksella) voisi olla ihan pätevä resepti pienen ymmärryksen ja empaattisuuden lisääntymiseen.

Teille valvovat kanssaihmiset. Koitetaan kaikesta huolimatta hyväksyä se unettoman elämä, vaikka se hankalaa onkin. Se jo joskus auttaa nukahtamaan, kun ajatteelee, että tää yö näin, parempaa ehkä seuraavana yönä. Oikeesti kaikkee hyvää multa teille!

Voi luoja mitä valitusta. Jos ei  uni tule niin valvo sitten. Kyllä luonto kertoo milloin on aika nukkua. Jos et nuku niin henki siinä menee ennemmin tai myöhemmin. Normaali ihminen nukkuu kun on väsynyt eikä tarvitse siihen lääkettä. Voi olla että sinun olisi pitänyt ottaa se sikainfluenssarokote niin saisit paremmin unen päästä kiinni...

Vierailija
238/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuvuus voi olla pienempi paha kuin jatkuva unen puutteesta johtuva toimintakyvyttömyys. Johan sanotaan että liikenteessäkin väsymys vastaa promillen humalaa, mieti jos oletkin jatkuvasti siinä tilassa?

Lääkeriippuvuus johtaa myös humalankaltaiseen tilaan eli ei ne bentsodiatsepiinit ole vaarattomia. Ainakin kuljetusammateissa työskentelevien ei pitäisi käyttää näitä huumeita ollenkaan. 

Vierailija
239/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että ei juo kahvia klo 13 jälkeen ei tarkoita mitään. Pelkkä aamukahvi voi aiheuttaa unettomuutta.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7796154/

Niin, ylipäätään elämä voi aiheuttaa unettomuutta varmasti jonkun tutkimuksen mukaan. Pointti on siinä että älkää pitäkö unettomuudesta kärsiviä ihan täysinä ääliöinä, se on todella loukkaavaa.

Vierailija
240/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukahdan viidessä minuutissa, mutta herään 3-4 aikaan yöllä. Miten helvetissä 15 minuuttia aikaisemmin nukkumaan meneminen auttaa?

Onko vaihdevuodet? Estrogeeni auttaa.

Mulle ei käy. Mun rintasyövän ravinto on estrogeeni ja syön estrogeeninestolääkitystä. En suosittele muillekaan.