Lapsuudessani oli ala-aste ja yläaste. Sitten
Omien lasten aikana oli alakoulu ja yläkoulu.
Entä nyt? Millä nimityksillä nyt mennään?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää nimillä kikkailut. Miten muka alakoulu on parempi nimi kuin ala-aste. Ja yhhä typerää on tämä, kun nykyään opiskellaan kovia aineita ja pehmeitä aineita. Vetääkö ne jotain huumeita kovien aineiden tunnilla? Mitä vikaa oli käsitöissä ja puutöissä (tekstiilitöissä / teknisissä töissä)?
Veikaan ettei joku oppinut tuota viivan käyttöä ala-asteella, joten se piti muuttaa alakouluksi. Siksi varmaan myös otettiin nuo pehmeät ja kovat aineet käyttöön.
(Ohiksena, olen kipeänä ja pohdin jo valkosipulijauheen vetämistä nenään, ei vain jaksaisi enää tätä rään vuotamista. Jätän ehkä kuitenkin väliin ja nautin valkosipulit suun kautta jatkossakin. Noh, sairaassa päässä sairaat ajatukset, jos tästä jossain välissä parantuisi.)
Ookko koronatestin muistanut tehdä? Jos korona, kantsii varoa ettei tartu muihin. Jollei korona, mustaviinimarjamehua, mutta lämpösenä eikä jääkaappikylmänä, kaupoissa myyvät kalliilla jollei omasta takaa ole, sanovat mustaherukkamehuksi vaikkei oisi paljoa mehupitoisuus. Muutama vuosi sitten oli kohtuuhintasta rainbowta mutta eipä ole enää mitään kohtuuhintasta tiivistemehua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapseni kävi yhtenäiskoulua.
Yhtenäiskoulussa on saman katon alla alakoulu ja yläkoulu.
Toi kehnompi juttu kuin nimien vaihdot. Tarkoittaa pitkiä matkoja lapsille kun keskittävät, eivät kuitenkaan ole esim. lisänneet ainetarjontaa eivätkä valinnanvapautta joten hyötyä ei ole. Ei se halvemmaksikaan tule että lapsilla pitkä matka sen sijaan että opettaja olisi se joka vaihtaisi koulusta toiseen kuten pienimmissä kouluissa.
Jos olisivat järjestäneet lapsille turvalliset koulumatkat (eli autolla niin että valvontaa) ja riittävästi valinnanvaraa aineissa sekä tasokursseja, asia olisi eri.
Minä kävin kiertokoulun. Tosin huomasin vasta myöhemmin että väärään sunåuntaabån kuertäen.
Mua ärsytti yläasteella ollessani, kun isäni kutsui sitä keskikouluksi. Nyt kun oma lapseni on yläkoulussa, multa aina lipsahtaa yläaste...